Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under C.Fn I (Exposure) så må du først aktivere valg nr 3 (ISO Expansion). Du kan nå velge H1 (ISO 6400) og H2 (ISO 12800).

 

Merk at H1 og H2 ikke vil være tilgjengelig dersom du har satt C.Fn II (Image) valg nr 3 (Highlight tone priority" til "Enable".

 

Jeg vil tro det siste er problemet ditt, eller kanskje at du ikke vet at H1 og H2 tilsvarer hhv ISO 6400 og 12800.

 

Alt dette står forøvrig godt forklart i manualen. Og ærlig talt, når man kjøper et kamera til bort i mot 10000,- så får man gjerne med en manual og fikk du ikke det så henvend deg der du kjøpte kameraet og forlang å få en. Deretter så kan det være greit å lese den et par ganger - minst :thumbs:

 

Det siste er et velment råd - du blir faktisk i stand til å ta vesentlig bedre bilder dersom du kjenner kameraet ditt og dens funksjoner "ut og inn". Det hjelper lite å stå å klø seg i hodet og lure på hvordan du får til ditt eller datt mens motivet forsvinner foran øynene dine...

Lenke til kommentar
Jeg hadde slik der:Exposure Compensation -1/3, og det funker som oftest best når den er på minus-siden, hva mener du med CPP?

Jeg tipper han mener DPP ;) Og da mener han at du skal skru ned brightness adjustment til -1

Tom

Ja, gjør da ofte det...men det påvirker ikke fokusering,skarphet. Anew linket til et dårlig bilde som jeg tror ble slik fordi jeg hadde det på auto-iso og den ble altfor høy.

Dette tok jeg i samme fotorunden, og det er da bra skarpt, og ISO er bare 100 her.

RandiA

Lenke til kommentar
Ja, gjør da ofte det...men det påvirker ikke fokusering,skarphet. Anew linket til et dårlig bilde som jeg tror ble slik fordi jeg hadde det på auto-iso og den ble altfor høy.

Dette tok jeg i samme fotorunden, og det er da bra skarpt, og ISO er bare 100 her.

RandiA

Han sa da ikke at det var uskarpt, gjorde han vel? Han påpekte at kronbladene var utbrent og at det var mye støy til å være ISO 1000.

 

Jeg synes også at det var mye støy i det bildet; men det kan være et resultat av etterbehandlingen.

 

Han synes også valgene merkelige; noe jeg er enig i. 1/320s på 250mm burde gi skarpt bilde selv uten IS. Så kamera burde gått ned til f.eks 1/125s og justert ned ISO tilsvarende. Er det mulig at du hadde slått av IS? I såfall er valgene til kamera noenlunde fornuftige.

 

Tom

Lenke til kommentar
Under C.Fn I (Exposure) så må du først aktivere valg nr 3 (ISO Expansion). Du kan nå velge H1 (ISO 6400) og H2 (ISO 12800).

 

Merk at H1 og H2 ikke vil være tilgjengelig dersom du har satt C.Fn II (Image) valg nr 3 (Highlight tone priority" til "Enable".

 

Jeg vil tro det siste er problemet ditt, eller kanskje at du ikke vet at H1 og H2 tilsvarer hhv ISO 6400 og 12800.

 

Alt dette står forøvrig godt forklart i manualen. Og ærlig talt, når man kjøper et kamera til bort i mot 10000,- så får man gjerne med en manual og fikk du ikke det så henvend deg der du kjøpte kameraet og forlang å få en. Deretter så kan det være greit å lese den et par ganger - minst :thumbs:

 

Det siste er et velment råd - du blir faktisk i stand til å ta vesentlig bedre bilder dersom du kjenner kameraet ditt og dens funksjoner "ut og inn". Det hjelper lite å stå å klø seg i hodet og lure på hvordan du får til ditt eller datt mens motivet forsvinner foran øynene dine...

 

Takk, du hadde rett. Å slå av lystoneproritering gjorde susen.

Bare så det er sagt, jeg satt og leste bruksanvisning i en uke før jeg tok i kameraet, men akkurat dette punktet fant jeg ikke under de to hovedoppslagene om ISO verdi.

 

Uansett, takker :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har så jævlig lyst på 50D. Hendene mine begynner å vokse av 450D. Kanskje ikke teknisk, men rent ergonomisk. Hurtigknapper, programerbare programmer, ekstra hjul, og et grep som jeg kan være bekvem med. Befølte det sist på FotoVideo i dag, og har gjort det mange ganger før. Å kunne skyte i 3200 ISO med akseptabel kvalitet er også noe som gjør en oppgradering meget interessant.

 

Visaen smiler til meg. Bør vel kunne få bortimot 5000,- for mitt brukte 450D med batterigrep, 18-55mm IS, minnekort og eventuel veske (som jeg med tiden har nok av til overs..), så det økonomiske inngrepet vil jo ikke bli sååå ekstremt...

 

Men skal nok klare å vente til etter Canon-lanseringa neste uke.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det virker som om Canon skal ha en lansering neste uke.

 

Mest sannsynlig vil de lansere 1000D sin arvtaker, 2000D med utvippbar skjerm (og muligens videomuligheter). En Nikon D3000-killer.

 

Samtidig er virker det sannsynlig at etterfølgeren til 50D lanseres (mtp tiden det er siden det kameraet ble lansert vs. tiden mellom 40D og 50D). Kanskje ikke en etterfølger, men et kamera som vil leve side om side med 50D, på samme måte som 40D overlevde 50D-lanseringen. Et 60D med Full HD-video, men ellers ganske likt 50D. Eventuelt et "low end"-fullformatskamera, 7D, som vil snike seg ned under 15.000. Altså en Nikon D300s-killer eller et helt nytt segment.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Ja, gjør da ofte det...men det påvirker ikke fokusering,skarphet. Anew linket til et dårlig bilde som jeg tror ble slik fordi jeg hadde det på auto-iso og den ble altfor høy.

Dette tok jeg i samme fotorunden, og det er da bra skarpt, og ISO er bare 100 her.

RandiA

Han sa da ikke at det var uskarpt, gjorde han vel? Han påpekte at kronbladene var utbrent og at det var mye støy til å være ISO 1000.

 

Jeg synes også at det var mye støy i det bildet; men det kan være et resultat av etterbehandlingen.

 

Han synes også valgene merkelige; noe jeg er enig i. 1/320s på 250mm burde gi skarpt bilde selv uten IS. Så kamera burde gått ned til f.eks 1/125s og justert ned ISO tilsvarende. Er det mulig at du hadde slått av IS? I såfall er valgene til kamera noenlunde fornuftige.

 

Tom

 

 

Jeg har litt samme "problem" selv med min nye canon 70-300 IS, autoiso har en tendens til å bli noe høy. Både med og uten IS aktivert. Ikke alltid, men den kan variere mye på f.eks en serie på 30 bilder dvs ca 4-5 sekunders serie. Siden jeg tar mye bilder av fugler kjører jeg rett og slett på "sport" med autoinstilningene, det er kjappere for meg dersom jeg brått må skifte fra "dødt" mål til en fugl som kommer fra intet.

 

Samtidig var det vel noe av samme problem med min gamle sigma 70-300. Og også på 400D, og ikke bare 50D. Antagelig er det da noe med fabrikkinstilningene som er satt slik fra canon som gir den periodevise høye ISO (og da med noe mer støy som en naturlig følge). For meg virker det som om hvor godt autofokusen treffer blink som avgjør ISOen. Treffer den ikke 100% blir ISOen ofte høyere enn ved fulltreff. Dog har jeg ikke 100% konkludert med denne årsaken enda.

 

I en bisetning kan det og nevnes at canons 70-300 er i en helt annen klasse i det å treffe fokusblink enn sigma'en som egentlig er elendig i forhold (ingen bombe).

 

Tar og endel bilder av blomster, foreløpig kan det se ut til at skarp gule og skarp rosa/lilla har lett for å bli utbrendt. Men i tillegg kan det se ut til at dette igjen og kan ha noe med den kjente fokusblink eller ei. Jeg sier "kan" for jeg har ikke satt meg nok inn i forskjellene på de bildene med utbrendthet og de uten av samme mål.

 

I tillegg tar jeg en god del bilder av himmelen, med skyformasjoner som jeg synes er kjempesaker. Canon er litt kjent for å brenne ut lyse skyer litt mer enn andre. Forsåvidt er 50D'n bedre enn 400D på dette området, men selv der føler jeg at hvor fokus settes betyr endel omkring tendenser til utbrendt eller ei.

 

Det må og tilføyes at jeg skyter kun jpg da jeg tar ofte såpass mange bilder på en tur, og hvor over halvdelen blir slettet raskt etterpå, at jeg da ikke har tid til å begynne med RAW. I tillegg som jeg sa så kjører jeg mye serier, og da går som kjent hastigheten/antall totalt ned ved RAW.

 

For meg kan det foreløpig se ut som om 100% fokustreff eller ikke påvirker flere parametre, uten at jeg kan si noe bastant enda omkring dette.

 

Tor

Lenke til kommentar
Det virker som om Canon skal ha en lansering neste uke.

 

Mest sannsynlig vil de lansere 1000D sin arvtaker, 2000D med utvippbar skjerm (og muligens videomuligheter). En Nikon D3000-killer.

 

Samtidig er virker det sannsynlig at etterfølgeren til 50D lanseres (mtp tiden det er siden det kameraet ble lansert vs. tiden mellom 40D og 50D). Kanskje ikke en etterfølger, men et kamera som vil leve side om side med 50D, på samme måte som 40D overlevde 50D-lanseringen. Et 60D med Full HD-video, men ellers ganske likt 50D. Eventuelt et "low end"-fullformatskamera, 7D, som vil snike seg ned under 15.000. Altså en Nikon D300s-killer eller et helt nytt segment.

 

I fall det allerede skulle dukke opp en 50D+ så tror jeg neppe mye vil være annerledes enn å implentere den enda delvis ubrukelige videogreia alle ser ut til å stappe inni selv om den saken enda er kun på barnestadiet.

 

Jeg er overrasket over prisen på den oppgraderte Nikon D300, prisen er vel dobblet nesten(?) og eneste av større oppgradering såvidt jeg har fått med meg er den vanlige ufullendte videoimplenteringen(?).

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg har litt samme "problem" selv med min nye canon 70-300 IS, autoiso har en tendens til å bli noe høy. Både med og uten IS aktivert. Ikke alltid, men den kan variere mye på f.eks en serie på 30 bilder dvs ca 4-5 sekunders serie. Siden jeg tar mye bilder av fugler kjører jeg rett og slett på "sport" med autoinstilningene, det er kjappere for meg ......

Tor

 

Ja, du er inne på noe der...tror det er en tilvenningssak, bli kjent med kameraets virkemåte, dette var Continuous skyting, (fordi det var litt vind)..har også merket at Sport kan være å foretrekke for fugler, og annen bevegelse.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...