Gå til innhold

Junifest 2009 - Sommeren er her (snart)


Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal hive meg på denne. Mangler speilrefleks for tiden, men det hadde kanskje vært en ekstra utfordring å vise at man kan ta gode bilder også med kompakt. Bevise for meg selv at det ikke er utstyret som gjør et bilde bra.

Det er verdt et forsøk. Tar kompakten bilder i RAW?

 

Tom

Det er blitt til at jeg låner et E-300 i stedet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstra utfordringen med å ikkje redigere bildet i lightroom / photoshop på dslr/raw er vel hard...

 

 

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det. <-- Satte meg der, men lurer på om det var feil, kva om eg tar fleire bilder?

 

Time will show...

Lenke til kommentar
Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det. <-- Satte meg der, men lurer på om det var feil, kva om eg tar fleire bilder?

Litt klønete formulert fra min side ... Grunnen til denne runde formulering har sine røtter i oktoberfesten; der du binder deg til å kun bruke et objektiv i hele oktober. Da er det greit å kunne bruke andre objektiver hvis du skal ut å fotografere andre ting.... Formuleringen er beholdt for alle festene, men for de fleste er den irrelevant.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Hva skjer med at folk skriver *mine innlegg*?

Er for at man skal automatisk få tråden i sine innlegg, så man kan holde seg oppdatert i tråden.

Lenke til kommentar
Stilles det voldsomme krav til godkjent grunn for bruk av frikort? Ser for meg at jeg kan få litt problemer om jeg plutselig ender opp med en lang dag på jobb eller lignende. Neppe noe som kommer til å skje ofte; er ikke interessert i å bruke hele sommeren på kontoret.

Tar sjansen på å gjenta meg selv, spørsmålet mitt ble litt bortgjemt blant en del lengre innlegg. (Men i dag skal det knipses!)

Lenke til kommentar
Stilles det voldsomme krav til godkjent grunn for bruk av frikort? Ser for meg at jeg kan få litt problemer om jeg plutselig ender opp med en lang dag på jobb eller lignende. Neppe noe som kommer til å skje ofte; er ikke interessert i å bruke hele sommeren på kontoret.

Tar sjansen på å gjenta meg selv, spørsmålet mitt ble litt bortgjemt blant en del lengre innlegg. (Men i dag skal det knipses!)

Hva som gjør at du blir forhindret i å ta bilder, er egentlig irrellevant. Syke barn, ikke planlagt overtid, familietilstelninge, ramle på byen og lignende er ting som kan skje. Så det er bare å bruke kortet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har lest på ny innledningen i denne tråden, prøvde å finne noe om det er OK bare å linke til bildet sitt i Junifesten. Ser det blir gjort hos noen, det er litt tungvint når man klikker på bilde for å se et større....og hvis man skal se på et større format må man f.eks. klikke seg frem til det i Flickr eller noe... bare lurte jeg.

RandiA

Lenke til kommentar
Har lest på ny innledningen i denne tråden, prøvde å finne noe om det er OK bare å linke til bildet sitt i Junifesten. Ser det blir gjort hos noen, det er litt tungvint når man klikker på bilde for å se et større....og hvis man skal se på et større format må man f.eks. klikke seg frem til det i Flickr eller noe... bare lurte jeg.

RandiA

Ja, det er lov. Det står ikke spesifikt da det er kun bildekritikken det er spesifisert at det ikke er lov.

 

Tom

Lenke til kommentar
Supert! :D

Velkommen - Ut i fra deltagerkravene så vil det være mulig å melde seg på som kandidat til og med i morgen (da er 3 uker + 4 dager igjen av måneden). Absolutt siste frist for pinglene er tirsdag; men da må de to bilder den dagen.

 

For Entusiastene og HardCore så er fristen alltid den første i måneden - og de må da rekke å ha tatt bilder samme dag.

 

Dette blir nok anderledes neste fest.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, det er lov. Det står ikke spesifikt da det er kun bildekritikken det er spesifisert at det ikke er lov.

Tom

OK, den er grei....måtte sjekke, før jeg klaget vet du...(det var bare et bilde jeg ville se på i større format...så ble jeg litt skuffet da det ikke ble større, i første omgang)

RandiA

Lenke til kommentar

Bare for å lodde stemningen: jeg vet det jobbes med en enorm bildebok for Akam 2008. Er det interesse for å lage en oppsummering av Junifesten i mindre format? Mange veldig gode bilder har blitt postet hittil, og det blir sikkert langt flere innen den er ferdig.

 

Tanken min var å trykke minste kvadratiske bok fra Blurb.com (18x18cm). Tre bilder fra utfordringen pleier å være i galleri, så tre fra hver bruker er greit, pluss én side beskrivelse per bruker. Er vi f.eks. 15 stykk som hiver oss på dette vil trykking og porto komme på ca 110kr per bok – eneste tillegg da er transport innad i Norge*.

 

For å unngå det helt store byråkratiet etc ville jeg gjort det hele så enkelt som mulig; finner et antall tegn det er plass til på siden for beskrivelser og oppretter en gmail-konto der beskrivelser og jpeg-filer i riktig oppløsning sendes. Da tar det ikke lang tid å sette det sammen, eneste som mangler er cover, forord etc.

 

*Basert på 70 sider paperback som sendes samlet til Norge. Å sende enkeltvis dobler fort prisen. Prisene endrer seg ikke drastisk om vi blir færre eller flere, men rundt 10 er vel et minimum også for at det skal være verdt å trykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...