Gå til innhold

Junifest 2009 - Sommeren er her (snart)


Anbefalte innlegg

Kan man ta ett tema som "På fisketur"? Det tror jeg er noe jeg kommer til å være på mye i juni. Men måtte jeg da tatt bilder som illustrerte "På fisketur" eller kunne jeg f.eks. sett en pen blomst og tatt bilde av den? Vet at det ikke er noen dommer eller lignende men tenkte allikevel å lufte det litt her.

Jeg synes det er en helt grei utfordring. Regner med at fisketurer er noe du trives med. Da kan det være fint med fotografiske minner som du kan kose deg med til vinteren. Jeg ser for meg bilder av naturen, elven/sjøen/havet der du/dere fisker, dine fiskekamerater (og hund?), fangsten, leirbålet, nærbilder av fiskeutstyr, bilder tatt hjemme der du klargjør utstyr; eller pakker sekken. Masser av motiver.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan blir det dersom man skulle velge å bruke film, istedet for å gå (kun) for digitalt? Får jo ikke lagt ut bilder hver dag da..?

Det som gjelder er å ta bilde hver dag (hvis man er knadidat eller ivrigere). Bildene legger du ut når du (og bildene) er klar (innenfor rimelighetens grenser). Det er alltids folk som bruker analogt utstyr på disse festene; sjekk f.eks. denne tråden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal hive meg på denne. Mangler speilrefleks for tiden, men det hadde kanskje vært en ekstra utfordring å vise at man kan ta gode bilder også med kompakt. Bevise for meg selv at det ikke er utstyret som gjør et bilde bra.

Det er verdt et forsøk. Tar kompakten bilder i RAW?

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Enig. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan blir det dersom man skulle velge å bruke film, istedet for å gå (kun) for digitalt? Får jo ikke lagt ut bilder hver dag da..?

Det som gjelder er å ta bilde hver dag (hvis man er knadidat eller ivrigere). Bildene legger du ut når du (og bildene) er klar (innenfor rimelighetens grenser). Det er alltids folk som bruker analogt utstyr på disse festene; sjekk f.eks. denne tråden.

 

Tom

Du mener at det gjør ikke noe om jeg ikke får fremkallt bildene/får de på cd før filmrullen er brukt opp, noe som sikkert blir i slutten av festen?

Hvis jeg velger å bruke det så tenkte jeg å ha det i tillegg til et digitalt(NikonD80), så det kommer i alle fall mange digitale bilder. Bare vurderte å ha det som tilleggsutforing, bli litt mer kjent med det analoge kameraet mitt og ta macro/nærbilder med det. Hvis det ikke blir "for mye" da? Var bare en ide.

Lenke til kommentar
Du mener at det gjør ikke noe om jeg ikke får fremkallt bildene/får de på cd før filmrullen er brukt opp, noe som sikkert blir i slutten av festen?

Hvis jeg velger å bruke det så tenkte jeg å ha det i tillegg til et digitalt(NikonD80), så det kommer i alle fall mange digitale bilder. Bare vurderte å ha det som tilleggsutforing, bli litt mer kjent med det analoge kameraet mitt og ta macro/nærbilder med det. Hvis det ikke blir "for mye" da? Var bare en ide.

Det vil gå bra. Særlig hvis du kombinerer med digitalt. Ulempen med velge kun analogt, og levere inn til fremkalling, er at man får ikke samme dynamikken i deltagertråden som de med digitalt. Kombinerer du så vil det gå greit. De som fremkaller selv har også en brukbar fremdrift. De bruker sjeldent mer enn et par dager per rull.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Det vil gå bra. Særlig hvis du kombinerer med digitalt. Ulempen med velge kun analogt, og levere inn til fremkalling, er at man får ikke samme dynamikken i deltagertråden som de med digitalt. Kombinerer du så vil det gå greit. De som fremkaller selv har også en brukbar fremdrift. De bruker sjeldent mer enn et par dager per rull.

 

Tom

Ok, da tror jeg at jeg går for det i tillegg. Kan ikke fremkalle selv da, men får oppdatere med de bildene på slutten av måneden når jeg får fremkallt de.

Lenke til kommentar

Da har jeg meldt meg på som entusiast. Gitt at jeg strengt tatt såvidt vet hva som er opp og ned på et kamera er det å ta vann over hodet og litt til, men gir det et forsøk.

 

Stilles det voldsomme krav til godkjent grunn for bruk av frikort? Ser for meg at jeg kan få litt problemer om jeg plutselig ender opp med en lang dag på jobb eller lignende. Neppe noe som kommer til å skje ofte; er ikke interessert i å bruke hele sommeren på kontoret.

Lenke til kommentar
Deltager nivå.

 

Du kan velge følgende aktivetsnivå:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder i andre sammenhenger.

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utforringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

 

 

Velkommen,

Tom

 

edit:

26.05.09: La til avsnitt om frikort

27.05.09: Oppdaterte avsnitt om frikort

 

Hm.. "pingle"? Er ikke dette litt "nedlatende"? Hvorfor må man velge et nivå? Hvorfor kan ikke alle stille på lik linje med f.eks maks antall pr uke eller totalt?

 

Blir liksom som å måtte klasse seg selv til noe mindreverdig fordi man som vel er normalt, har andre saker å gjøre den måneden og enn å sette dette som 1. prioritet over alt annet? De fleste går vel på jobb, spiser, ordner i kåken, vasker klær, sover osv osv.

 

Mulig jeg har misforstått noe her, dog ser jeg ikke hensikten med å lage "deltagernivå" på denne måten som sikkert utelukker mange, ihvertfall til valg 1 og 2. Og kanskje da til hele opplegget.

 

Tor

Lenke til kommentar

Poenget med deltagernivå, slik jeg har forstått det, er at du kan gi deg selv en reel utfordring. Når jeg har ambisjoner om å legge ut et bilde hver dag ville det ikke føltes som noen utfordring å si til meg selv «jeg skal ta et bilde minst 2 ganger i uken». Samtidig finnes det andre perioder der 2-3 bilder i uken er alt jeg har tid til, da er det ålreit å fortsatt kunne være med.

 

Du konkurrerer ikke mot noen andre, kun deg selv.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Poenget med deltagernivå, slik jeg har forstått det, er at du kan gi deg selv en reel utfordring. Når jeg har ambisjoner om å legge ut et bilde hver dag ville det ikke føltes som noen utfordring å si til meg selv «jeg skal ta et bilde minst 2 ganger i uken». Samtidig finnes det andre perioder der 2-3 bilder i uken er alt jeg har tid til, da er det ålreit å fortsatt kunne være med.

 

Du konkurrerer ikke mot noen andre, kun deg selv.

 

Joda, men man gir seg selv vel slike utfordringer hele tiden på mange områder i livet uten at andre da ber en sette seg i en bås etter kriterier fastlagt av andre?

 

Det du sier der videre betyr jo i såfall at man kan gå ut i morgen og klemme ned alle bildene man har tenkt å delta med på en gang og så fordele de(?) (hva de gjør som har planer om å ta bilder hver dag, og da har et utemotiv som objekt, og det plutselig blir pøsregn i 14 dager - er vel og et tankekors)

 

Men fullt mulig at jeg ikke helt har forstått dette opplegget da det er første gangen jeg leser om "regelverket".

 

Tor

Lenke til kommentar

Man trenger ikke andre til å «sette en i bås», men for min del har det en egenverdi å sette ned et krav til meg selv og gjøre dette kjent. Alltid greit å ha et konkret mål å jobbe mot.

 

Skal du være entusiast må man ta et bilde hver dag, ikke nødvendigvis legge ut et hver dag, så å knipse alt i morgen funker dårlig. Utemotiv i regn ... vel. Det er jo en del av utfordringen. I april valgte jeg landskap som tema, av og til var jeg møkklei av å finne store landskaper daglig, en del av poenget er jo nettopp å finne ut av hvordan man takler slike situasjoner.

 

Disse månedsfestene er en god måte å få et spark bak, komme seg ut og ta bilder. Jeg har i alle fall godt av å ha en så konkret utfordring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...