Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil i prisklassen 10-20k


Chb

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en førstegangsbil i prisklassen 10 -20 000 som skal oppfylle flest mulig av disse kravene:

 

-Billig i anskaffelse

-Billig å forsikre

-Billig i drift

-Driftsikker

-Billige deler

-Helst nettopp gjennomgått EU-kontroll

 

Er det noen som har noen forslag til biler jeg bør se på? Er åpen for så godt som alle karosserityper, farger, motorstørrelser osv. Som dere sikkert har skjønt er det viktigste at bilen blir en så liten utgiftskilde som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japanske biler er generelt driftssikre. Du får ikke noe nytt eller råflott til den prisen, men du kan få en fullt brukbar pris om du bare leter en stund. Toyota Corolla, Mazda 323 og Honda Civic er ihvertfall holdbare biler, med minimalt med problemer. Mange mener nok at det er litt kjedelige biler, men det er ihvertfall biler som du kan stole på.

Lenke til kommentar

Mitsubishi Lancer skal visst være driftssikker og rimelig å vedlikeholde. Blir anbefalt av mine mekanikerkompiser til folk som bare vil ha en billig og grei bil.

 

Jeg hadde Ford før og var fornøyd med å vedlikeholde den, men nå som jeg har litt nyere Audi så skremmer deleprisene meg. Det er også noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt og kommet frem til at Mazda 323, og Mitsubishi Lancer og Galant er tre bilder som hadde vært veldig gode alternativer. Noen andre forslag, eller kanskje noen som har erfaring med de bilene jeg nevnte ovenfor?

Lenke til kommentar

I den prisklassen hadde jeg gått for Mazda, ingen tvil om det. Eier i dag en Mazda 626 1989 og den bare går og går, tror jeg har lest en plass at det er en av de bilene med minst feil noensinne.

 

Det er så klart en bil som er ribbet for alt stæsj, uten noe som helst ekstrautstyr.

 

Anbefaler ihvertfall å kjøpe en bil UTEN elektriske vindusheiser, UTEN elektriske speil, UTEN sentrallås, etc. Slike ting kan være det som gjør at slike biler vrakes mens bilen teknisk er fullgod.

Lenke til kommentar

Mercedes Benz w124 230e eller noen av dieselalternativene for mindre drivstoffbruk.

 

Driftsikre biler, ser bra ut og er generelt mye bil for pengene.

 

Rustproblemer på disse forsåvidt i likhet med jappsene, men det er noe annet med en mercedes

kontra mazda 626

Lenke til kommentar
Rustproblemer på disse forsåvidt i likhet med jappsene, men det er noe annet med en mercedes

kontra mazda 626

Enig, for det første har vel ikke de fleste japser ett rustproblem men disse bilene har nok det ja. I tillegg er det vel maaange MB, gamle som nye som pryder statistikkene over biler med mest feil.

 

Så det er noe annet ja....

Lenke til kommentar

Har sett litt på to nye typer biler:

-Mercedes Benz C-Klasse (1991-1996)

-Chrysler Stratus (1995-1998)

-BMW 3-Serie/5-Serie (1990-1995)

 

Hvordan er disse bliene i drift?

Har nemlig allerede sjekket forsikring, noe som ikke var så dyrt!

Endret av Chb
Lenke til kommentar
Har sett litt på to nye typer biler:

-Mercedes Benz C-Klasse (1991-1996)

-BMW 3-Serie/5-Serie (1990-1995)

 

Hvordan er disse bliene i drift?

 

Sprenger ikke disse budsjettet på 20k, spesielt om du skal unngå en som er totalt utslitt? For all del, gode biler, men skeptisk til hva du kan få så billig.

 

I tillegg til de japanere som nevnes av andre over meg kan kanskje også Toyota Carina og Honda Accord være aktuelle, så får du et baksete litt mer anvendelig enn i Corolla/323 mot en marginal økning i forbruk.

Lenke til kommentar
Har sett litt på to nye typer biler:

-Mercedes Benz C-Klasse (1991-1996)

-BMW 3-Serie/5-Serie (1990-1995)

 

Hvordan er disse bliene i drift?

 

Sprenger ikke disse budsjettet på 20k, spesielt om du skal unngå en som er totalt utslitt? For all del, gode biler, men skeptisk til hva du kan få så billig.

 

I tillegg til de japanere som nevnes av andre over meg kan kanskje også Toyota Carina og Honda Accord være aktuelle, så får du et baksete litt mer anvendelig enn i Corolla/323 mot en marginal økning i forbruk.

 

 

Utrolig nok ikke! Kan være jeg må utvide budsjettet med 5000, men det får gå. Men dersom de er veldig mye dyrere i drift, må jeg nok gå for en "kjedeligere" bil.

Lenke til kommentar

Må også ta med omregistrering og evt. årsavgift. Skal bilen eu-godkjennes i nærmeste framtid kan det også bli en kostbar affære. Er det gode dekk eller må de byttes snart? Alt dette er ting som kan sprenge budskjettet når det er snakk om denne prisklassen. Bare 4 nye, gode dekk koster jo lett 4000+ ;)

Lenke til kommentar
Må også ta med omregistrering og evt. årsavgift. Skal bilen eu-godkjennes i nærmeste framtid kan det også bli en kostbar affære. Er det gode dekk eller må de byttes snart? Alt dette er ting som kan sprenge budskjettet når det er snakk om denne prisklassen. Bare 4 nye, gode dekk koster jo lett 4000+ ;)

 

Takk for tipset! Men dette går, for meg, under posten; "Billig i anskaffelse", så jeg har ikke glemt de postene du nevner.

 

EDIT: Forresten.. Er det noen som vet hvor billige Saab'er er i drift? (Primært Saab 900/9000)

Endret av Chb
Lenke til kommentar

Relativt billig. Finner du en i fin stand har du nok en god bil med lite problemer i noen år ;) Hovedregelen i denne prisklassen er dog japansk, japansk og mer japansk, med noen unntak. Finner du en uten rust har du som sagt en kjedelig bil, men holder du rusten vekke kjøper du iallefall ikke problemer ;)

Lenke til kommentar

Som flere andre sier, kjøp deg en kjedelig japse i OK stand og du vil unngå de største utgiftene med det første. Velger du europeisk ville jeg valgt eldre Volvo eller Mercedes (hvis du har råd til å fylle tanken med jevne mellomrom).

 

VAG (VW/Audi/Skoda/Seat) har jeg dessverre ikke god erfaring med. Gode å kjøre og OK design, men kvalitetsmessig klarer de seg ikke opp mot japsene. De fleste jeg kjenner (ja, også de som kjører VAG) er enig i meg i den påstanden.

 

Når du etter hvert kommer deg oppå sånn økonomisk sett, er mitt tips å beholde japsen som bruksbil og hykke deg en flott helgebil av eldre amerikansk opphav :D

Lenke til kommentar

Ikke vær så opptatt av hva slags bilmerke det er. Kan like gjerne finne en kjempemessig opel, ford eller audi (f.eks) i den prisklassen som er et bedre kjøp enn standardsvaret til 90% av forumbrukerne her (japsebil).

 

Japsebiler lever egentlig bare på ryktet sitt spør du meg. Unødvendig dyre i innkjøp (sett i forhold til hva man faktisk får for pengene)

Lenke til kommentar

Som nevnt høyere oppe vil jeg anbefalle deg japsebil, kjører 93 Carina selv, og er veldig fornøyd! Begge vindusheisene foran er relativt nye, en i høst (før jeg kjøpte bilen) og den andre gikk for noen uker siden, men noe annet på en 16 år gammel bil er nesten ikke å se bort ifra ;) de elektriske speilene har jeg ikke hatt noen problemer med i det hele tatt, sentrallåsen er også 100 %, så endel elektronikk må ikke nødvendigvis bety bråk...

 

Har en 2 liter i min, og bruker over 1 liter på mila, så noen superøkonomisk bensinsparer akkurat, men hvor mye f.eks. 1.6 motoren drikker veit jeg ikke ;) ikke noen tekniske problemer overhodet og lite rust, også ser den faktisk ikke så dum ut (Corolla :sick: ) ^^

 

hvis du bare skal ha ansvar og lar den stå på deg selv, er det ikke snakk om allverdens der heller, driftsikker bil og veit ikke hvor vanlig det er, men en airbag foran hos meg =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...