Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil i prisklassen 10-20k


Chb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en 2 liter i min, og bruker over 1 liter på mila, så noen superøkonomisk bensinsparer akkurat, men hvor mye f.eks. 1.6 motoren drikker veit jeg ikke ;) ikke noen tekniske problemer overhodet og lite rust, også ser den faktisk ikke så dum ut (Corolla :sick: ) ^^

Det var mye syns jeg. Er det på blandet kjøring, eller stort sett bykjøring? Saaben min, som jeg oppfatter som tørst, bruker ca. 0,95 på blandet kjøring. Med mye bykjøring kryper den opp i 1,1-1,2. Landeveiskjøring derimot, der "imponerer" den med ca. 0,7.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevt er Japanere alltid et lurt valg, Toyota Corolla, Honda Ciciv og Mazda 323 er gode kandidater. Ønsker du en sedan som også har litt motorkraft, kan Nissan Primera være et godt valg. Driftsikre biler som ser helt ok ut og med 2l motoren går det greit nok for en 18 Åring.

 

Er du dreven på å skru, evt ønsker å lære deg å skru kan Volvo 240 være et fint valg. Robustre,Lettskrudde biler med billige og lett tilgjengelige deler. Kommer langt med en Haynes bok og en kompis som har litt olje på fingra. For noen er det kanskje litt harry og firkanta, men smaken er som baken.

 

Du får også Audi 80 og Golf 2, evt 3 til den prisen, hvis du ønsker VAG.

 

Selv har jeg en 98 Toyota Corolla e11. Hatt bilen i familen LENGE og det har aldri vært noen problemer med bilen, så har selv erfart driftsikkerheten til Toyota. Bilen er kanskje litt kjedelig og litt lat med 1,3l motorvolum og 85hk, men starter hver dag og går billig! Tenker jeg skal kjøpe meg en bil til, som "råne/tur bil", tenkt litt på Volvo 240 og Audi 80.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
Noen tips for hva jeg bør se etter, typiske feil osv. ?

Bra valg, selv har jeg litt kjennskap til en 87-Corolla. Tips til sjekk:

 

Sjekk at alt elektriske virker, ikke stol på selgers ord

 

Sjekk når registerreim sist ble sjekket og når den bør byttes neste gang

 

Sjekk clutchen, sett bilen i høyeste gir rus om i "høyt" turtall, kanskje rundt 4000 og slipp clutchen raskt. Kveles motoren med en gang (under 1 sek) er clutchen bra men hvis du hører motoren går en liten periode etterpå er clutchen dårlig

 

Sjekk fuktighet rust i bagasjerom, under reservedekk, etc

 

Sjekk rust i kanalene som går under dørene

 

Sjekk motoren for olje/lekkasje

 

Sjekk lyder, frieksos, ventiltikking,etc

 

Sjekk slitasje på pedaler, etc, ting som tyder på at bilens kjørelengde er riktig

 

Sikkert en del flere ting som må sjekkes, det var i hvertfall en begynnelse.

Lenke til kommentar

Prøvekjør for all del bilen, gjerne sammen med selger.

 

Da er det bare å prøve ut om alle ting fungerer som det skal. Prøv skikkelig nødbremsing og ganske kraftig gasspådrag også. Hør etter rare lyder.

 

Og sjekk punktene som er gitt over denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...