Gå til innhold

Nikon-modeller på vei ut?


Anbefalte innlegg

Flott artikkel syns jeg. Slik jeg ser så kommer Nikon med D400 i løpet av Juni. I samme slengen kommer også 70-200mm VR II.

 

Og det beste bekreftelse av dette er at 70-200mm VR har økt med 4000 i pris. Hvorfor? Nikon liker å opprettholde pris på samme nivå selv om de lanserer ny versjon. Slik var det med f.eks. 105mm AF-S VR som erstattet 105mm AF-D Micro.

 

Siden Nikon opprettholder priser selv om objektivet blir erstattet av nyere versjon trengte de å øke pris på 70-200mm da den var for lav (under tilsvarende fra Canon / Sony / etc).

 

D700 og D300 økte også i pris. D400 vil ligge mellom D300 og D700. Tipper det blir ca. 14000,-. Nikon økte pris på D700 da de kunne ikke ha FX og DX kamera være på samme prisnivå. D300 fikk også ny pris for å rettferdiggjøre pris til kommende D400.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste tids prisendringer skyldes hovedsakelig endringer i valutakurser, ikke Nikons grådighet. D700 kostet 18.000 da jeg kjøpte det i november, gikk ned til 16 like etter jul, før det steg til 18 igjen nå i vår. Ser man på 70-200 VR har det steget voldsomt i Norge den siste tiden, mens det hos B&H Photovideo (USA) har ligget rundt 17-1800 dollar sålenge jeg kan huske. Tror samtidig det ville vært naturlig å lansere en 70-200 VR II attåt D400, da begge er myntet på sportsfotografer.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Det er vel ingen norske importører som handler i Yen. Stort sett all handel går i dollar eller euro.

Det har jo skjedd store endringer i dollar/yen og euro/yen kursene og det påvirker prisene. Det er også mulig at importørene har justert prisene litt ekstra i tiden det var mest turbulent ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Særdeles irriterende at forholdsvis kostbare modeller som Nikon D5000 ikke har fått innebygd fokusmotor.

 

Hvis kommende Nikon D400 får vribar skjerm som D5000 blir det vanskelig å ikke la hammeren dundre i ryggen på grisen.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Enig at YEN og Dollar kurs hadde sitt å si. Men merkelig nok hadde det ingen effekt på Nikon D3x og/eller dyre 2.8 teleobjektiver.

 

Produksjonskostnader går også som regel ned desto mer man produserer av samme produkt. Derfor tror jeg ikke at D700 ble dyrere å produsere - men D400 blir det.

 

Så jeg tror mer på priskorreksjon i forbindelse med ny lansering.

Lenke til kommentar

Nikon kommer "aldri" til å kutte ut fokusmotoren i proff-husene. Det finnes altfor mye AF-D optikk i omløp til at de kan gjøre det. Grunnen til at de har gjort det i nybegynnerhusene er sannsynligvis at de vil spare kost på å fjerne en funksjon som nybegynnere flest (jeg tipper mer enn 9 av 10) ikke har bruk for likevel.

Lenke til kommentar
Hos Nikon er det yen som gjelder, vet ikke hvordan kursen er der nå, men yen har styrket seg voldsomt mot både krone og dollar siste halvåret (hørte snakk om 40% en stund).

Det stemmer. Yen var oppe i litt over 60% stigning på ett år (januar 08 - januar 09), men er nå nede i 40% stigning på ett år (mai 08 - mai 09). Se hele grafen hos NA24. Den samme prosentvise valutaendringen gjelder like fult om man regner direkte mellom kroner og yen og har direkte import fra Japan eller hvis man går via europeiske distributører og € eller amerikanske distributører og US$.

 

Det varierer hvilke valutaer kontraktspriser er inngått i og hvor lang varighet de har. Dermed har det dukket opp en del prishopp langt på etterskudd av selve valutaendringene.

Lenke til kommentar
Nikon kommer "aldri" til å kutte ut fokusmotoren i proff-husene. Det finnes altfor mye AF-D optikk i omløp til at de kan gjøre det. Grunnen til at de har gjort det i nybegynnerhusene er sannsynligvis at de vil spare kost på å fjerne en funksjon som nybegynnere flest (jeg tipper mer enn 9 av 10) ikke har bruk for likevel.

Så hva koster det å legge inn en fokusmotor tro i rene produksjonskostnader? Det er nok ikke mange tikronene.

 

Vil heller si det motsatte, ved å ikke ha fokusmotor i hu er det mer å tenke på ved valg av objektiv samtidig som det begrenser utvalget og det går vel mer utover eierne enn du tror.

Lenke til kommentar

Mangel på fokusmotor i huset gir dårlig kompatibilitet med eldre objektiver. Dette "tvinger" speilrefleks-kjøpere til å kjøpe nye objektiver i stedet for å bruke de gamle. Det ønsker selvsagt Nikon.

 

En annen ulempe er at når færre deler bygges inn i huset så må flere deler bygges inn i objektivene. Det gjelder både autofokusmotor og stabilisering. I utgangspunktet (ved kjøp av nytt kamera + nytt kit-objektiv) spiller det ingen rolle hvor disse sitter, men når man skal kjøpe flere objektiver så må man kjøpe disse komponentene flere ganger. Totalt sett blir det unødvendig mange kjøp av fokusmotorer og stabiliseringssystemer ved å ha disse i objektivet.

 

For å sette det på spissen kan du tenke deg ytterligere migrering av komponenter fra kamera til objektiv i framtida: fokussensor, speil, lukker, sensor. Dette er hypotetiske eksempler med noen fellestrekk: Dårligere bakoverkompatibilitet, økte kostnader per objektiv, reduserte kostnader per kamera.

 

Det er i mine øyne ikke noen god trend å ha stabilisering og AF-motor i objektivene.

Lenke til kommentar
Mangel på fokusmotor i huset gir dårlig kompatibilitet med eldre objektiver. Dette "tvinger" speilrefleks-kjøpere til å kjøpe nye objektiver i stedet for å bruke de gamle. Det ønsker selvsagt Nikon.

MEN det kan også dytte en kjøper over til ett annet merke når de likevel ikke får utnyttet objektivparken sin.

 

En annen ulempe er at når færre deler bygges inn i huset så må flere deler bygges inn i objektivene. Det gjelder både autofokusmotor og stabilisering. I utgangspunktet (ved kjøp av nytt kamera + nytt kit-objektiv) spiller det ingen rolle hvor disse sitter, men når man skal kjøpe flere objektiver så må man kjøpe disse komponentene flere ganger. Totalt sett blir det unødvendig mange kjøp av fokusmotorer og stabiliseringssystemer ved å ha disse i objektivet.

 

For å sette det på spissen kan du tenke deg ytterligere migrering av komponenter fra kamera til objektiv i framtida: fokussensor, speil, lukker, sensor. Dette er hypotetiske eksempler med noen fellestrekk: Dårligere bakoverkompatibilitet, økte kostnader per objektiv, reduserte kostnader per kamera.

 

Det er i mine øyne ikke noen god trend å ha stabilisering og AF-motor i objektivene.

110% enig der....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig. D40/D60/D5000 er ikke først og fremst myntet på brukere som allerede sitter med gammel optikk. Dette er modeller for de store massene som ikke har DSLR fra før og som først og fremst tenker på pris og størrelse (og som blåser en lang marsj i årgangsoptikk). Spesielt mtp. størrelse (som igjen påvirker pris) drar en fokusmotor i negativ retning.

 

Dessuten har motor i objektivet også en fordel gjennom at den kan tilpasses objektivet.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig. D40/D60/D5000 er ikke først og fremst myntet på brukere som allerede sitter med gammel optikk. Dette er modeller for de store massene som ikke har DSLR fra før og som først og fremst tenker på pris og størrelse (og som blåser en lang marsj i årgangsoptikk). Spesielt mtp. størrelse (som igjen påvirker pris) drar en fokusmotor i negativ retning.

 

Dessuten har motor i objektivet også en fordel gjennom at den kan tilpasses objektivet.

Det er allerede fokus på at innstegskjøpere gror fast med kitobjektivet og langt fra får utnyttet huset. At man må i tillegg passe på at det er fokusmotor i de nye objektivene man eventuelt kjøper i tillegg til at det er dyrere er ikke akkuret med på å skape en varm velkomst til førstegangskjøpere.

 

Dette er modeller for de store massene som ikke har DSLR fra før og som først og fremst tenker på pris og størrelse (og som blåser en lang marsj i årgangsoptikk). Spesielt mtp. størrelse (som igjen påvirker pris) drar en fokusmotor i negativ retning.

Huff huff, hvis man prøver å tenke litt før man svarer så skjønner man at fokusmotor må man ha uansett om det ligger i hus eller objektiv.

 

Sist jeg "sjekket" veier en fokusmotor like mye uansett om det ligger i hus eller objektiv og det koster vel omtrent det samme. Når objektiv nr 2 eventuelt kjøpes kommer man økonomisk dårligere ut for da har man betalt for 2 fokusmotorer og må ha 2 fokusmotorer med i kamerabagen.

 

Dessuten har motor i objektivet også en fordel gjennom at den kan tilpasses objektivet.

Og fordelen med det er?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...