Gå til innhold

Nikon-modeller på vei ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rart at det har vært så lite rykter rundt D400 hvis D300 er på vei ut. Hvis butikkene slutter å selge D300 nå må jo etterfølgeren være rett rundt hjørnet.

 

Jeg er og veldig spent på hvordan D400 kommer til å bli. Med unntak av en heftig videofunksjon så ser jeg ikke helt hva de skal gjøre for å lage noe betraktelig bedre enn D300.

Jeg håper virkelig Nikon klarer å holde megapikselhysteriet i sjakk. Hvor mange D300-brukere trenger mer enn 12?

Jeg tror nettopp det faktum at D300 har holdt seg så ekstremt godt er årsaken til at det har vært så lite spekulasjoner rundt D400. D300 har i det fleste henseender klart å holde posisjonen som sjefen av crop-kameraer, og da er det liksom ikke så spennende å spekulere i hva som kommer. De som husker hysteriet i året før lanseringen av D3/300 husker kanskje også den litt oppgitte stemningen i Nikon-leiren...

 

Personlig håper jeg virkelig at Nikon klarer å holde hodet kaldt mht. romlig oppløsning - jeg blir bare deppa når jeg ser filstørrelsen på komprimert 12-bit raw fra D300. :/ Ikke at jeg tror jeg kommer til å kjøpe D400 med det første...

 

Og på objektivfronten - gi meg en Sigma 30/1.4-killer. :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Personlig håper jeg virkelig at Nikon klarer å holde hodet kaldt mht. romlig oppløsning - jeg blir bare deppa når jeg ser filstørrelsen på komprimert 12-bit raw fra D300. :/ Ikke at jeg tror jeg kommer til å kjøpe D400 med det første...

 

Og på objektivfronten - gi meg en Sigma 30/1.4-killer. :fun:

Når raw-komprimeringen er satt til lossless så skal det jo ikke være noe tap av informasjon selv om filene krympes. Det skal også sies at de store TIFF-filene regelrett sløser med plassen. Lossy raw vet jeg ikke hvordan er på Nikon D300.

 

Enig i objektiv-ønsket. Sigma har for lite konkurranse på akkurat den modellenm, som egentlig ikke er så veldig bra på de blenderåpningene man betaler mest for.

Lenke til kommentar
Når raw-komprimeringen er satt til lossless så skal det jo ikke være noe tap av informasjon selv om filene krympes. Det skal også sies at de store TIFF-filene regelrett sløser med plassen. Lossy raw vet jeg ikke hvordan er på Nikon D300.
Poenget er vel at lossy RAW på D300 allerede gir store råfiler - og det blir garantert ikke bedre med flere megapiksler...
Lenke til kommentar
Rart at det har vært så lite rykter rundt D400 hvis D300 er på vei ut. Hvis butikkene slutter å selge D300 nå må jo etterfølgeren være rett rundt hjørnet.

 

Jeg er og veldig spent på hvordan D400 kommer til å bli. Med unntak av en heftig videofunksjon så ser jeg ikke helt hva de skal gjøre for å lage noe betraktelig bedre enn D300.

Jeg håper virkelig Nikon klarer å holde megapikselhysteriet i sjakk. Hvor mange D300-brukere trenger mer enn 12?

 

Personlig hadde jeg gjerne sett stabilisering i huset. Men det er skjer vel neppe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Huff, dette videotøyset. Det har man film eller videokamera til.

 

Er det ikke mulig å forbedre sensoren betraktelig uten å peise opp oppløsningen?

 

Har du sett hva 5Dmk2 og smal dybdeskarphet er i stand til? I tillegg er det kjekt å ha i det apparatet man bruker mest, sa blir det fler videoer. Alle kameraer kommer med video, så det er bare å ta i mot med åpne armer. Tenk at det var folk som klagde på liveview når det kom også ..

Lenke til kommentar
Og på objektivfronten - gi meg en Sigma 30/1.4-killer. :fun:

 

Vi har jo allerede 35mm 1.8G, er jo en habil konkurrent til Sigmaen den...billigere pris mot litt mindre blender, et greit kompromiss spør du meg. Kjøper man Sigma vet man jo aldri helt hva man får heller så :ermm:

Lenke til kommentar
Vi har jo allerede 35mm 1.8G, er jo en habil konkurrent til Sigmaen den...

Det er jeg ikke enig i. Sigmaen stiller i en annen klasse hva gjelder boke, og står ikke noe særlig tilbake for Nikkoren på andre områder enn AF-hastighet. Den er dessuten fullt brukbar på full åpning om man bruker den rett.

Lenke til kommentar
Anew: Det skulle da bare mangle, da Sigmaen koster nesten 70% mer.
Og Anew ønsker seg en habil konkurrent, altså i samme eller litt høyere prisnivå. Fair nok det... Pentax har kanskje en DA* 30mm på vei, det er mest sannsynlig det Anew etterspør :-) Kjøp Pentax, så får han sensorstabilisering også.
Lenke til kommentar

Synes egentlig denne artikkelen virker dårlig jeg!

Hvordan kan D300 bli tatt ut av sortementet som noen her påstår om ikke en arvtaker er på plass?

D80 og D90 ble solgt paralelt noen måneder før D80 gikk ut av sortementet.

Se til heller å bruke tid og spalteplass på ting som kan dokumenteres, ikke en plass på nettet har jeg enda funnet noe seriøst om D400...

Jeg vet da om butikker som enda bestiller, og får inn D300!!!

Lenke til kommentar
Synes egentlig denne artikkelen virker dårlig jeg!

Hvordan kan D300 bli tatt ut av sortementet som noen her påstår om ikke en arvtaker er på plass?

D80 og D90 ble solgt paralelt noen måneder før D80 gikk ut av sortementet.

Se til heller å bruke tid og spalteplass på ting som kan dokumenteres, ikke en plass på nettet har jeg enda funnet noe seriøst om D400...

Jeg vet da om butikker som enda bestiller, og får inn D300!!!

 

Correct me if I'm wrong, men tror D200 ble faset ut før D300 kom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...