Gå til innhold

Nikon-modeller på vei ut?


Anbefalte innlegg

Og fordelen med det er?
Tja, man slipper vanvittig girutveksling og treg fokus på objektiver med tunge linsegrupper å flytte på?

 

AF-D 80-200 f/2,8 fokuserer ikke akkurat imponerende raskt på D80, i hvert fall.

 

 

Mener du at kamera med innebygd fokusmotor ikke har mulighet for manuell fokus?
"manuell overstyring av autofokus", var vel formuleringen min :roll: Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, man slipper vanvittig girutveksling og treg fokus på objektiver med tunge linsegrupper å flytte på?

Nå er ikke jeg helt inne på det feltet men jeg tviler sterkt på at en nybegynner vil se på dette som ett stort problem med de objektivene som er aktuelle for nybegynnere.

 

"manuell overstyring av autofokus", var vel formuleringen min :roll:

Og forskjellen er?

Lenke til kommentar
Og forskjellen er?
Forskjellen er at med mekanisk koblet AF-motor i huset, så må du slå av AF-modus før du kan fokusere manuelt (hvis ikke risikerer du å skade fokusmotoren og/eller giret i objektivet). Med et objektiv med ringmotor kan man når som helst vri på fokusringen for å justere fokus uansett om AF er slått på eller ikke.
Lenke til kommentar
Tja, man slipper vanvittig girutveksling og treg fokus på objektiver med tunge linsegrupper å flytte på?

Nå er ikke jeg helt inne på det feltet men jeg tviler sterkt på at en nybegynner vil se på dette som ett stort problem med de objektivene som er aktuelle for nybegynnere.

<

 

Like lite problem som at en nybegynner ikke skal klare å kjøpe ett objektiv med egen autofokusmotor når Nikon, Sigma og Tamron tilbyr objektiver med egen autofokusmotor i alle segmenter og prisklasser per i dag.

 

D5000 er ikke påkostet i samme grad som sine storebrødre i Dxxx og Dx-serie - og heller ikke myntet på samme brukergruppe. Du får det du betaler for og kan ikke forvente at Nikon skal gi støtte for eldre teknologi når brukergruppen ønsker noe annet. Jeg ser for meg Samsungs nye LED-serie med tre stk s-video innganger i stedet for tre stk HDMI.

 

Hvis fanboy-stempelet ditt avhenger av D400 får innebygd autofokusmotor eller ikke, er du en dårlig fanboy. Det er så utrolig mye annet som er genialt i Nikon-produktene som gjør dette til en mikrobe i en innsjø. Du vil ikke få bedre bilder med noe annet utstyr heller, så jeg tviler på at Nikon gråter om de mister deg som fanboy. Når skal Canon komme med intern blits som kan ta seg av trådløs styring av eksterne blitser? Ikke rart jeg byttet til Nikon igjen...... :no:

Lenke til kommentar
Og forskjellen er?
Forskjellen er at med mekanisk koblet AF-motor i huset, så må du slå av AF-modus før du kan fokusere manuelt (hvis ikke risikerer du å skade fokusmotoren og/eller giret i objektivet). Med et objektiv med ringmotor kan man når som helst vri på fokusringen for å justere fokus uansett om AF er slått på eller ikke.

Er det egentlig en "ulempe" verdt å nevne? :roll:

Lenke til kommentar
Er det egentlig en "ulempe" verdt å nevne? :roll:
Nei, det er en fordel med ringmotordrift.

 

Ringmotordrift er bedre enn mekanisk drift fra kamerahuset på praktisk talt alle områder: hastighet, slitasje/levetid, presisjon, støynivå og mulighet for manuell fokus. Da er det ikke så veldig rart at produsentene går over til den teknologien på de fleste objektivene sine, spesielt nå som det begynner å bli en såpass moden og rimelig teknologi.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Ringmotordrift er bedre enn mekanisk drift fra kamerahuset på praktisk talt alle områder: hastighet, slitasje/levetid, presisjon og mulighet for manuell fokus. Da er det ikke så veldig rart at produsentene går over til den teknologien på de fleste objektivene sine, spesielt nå som det begynner å bli en såpass moden og rimelig teknologi.

De eneste produsentene som ikke har gått over til ringmotor er vel Zeiss og Leica. Og det er vel fordi de kun lager manuelle objektiver?

 

Tom

Lenke til kommentar
De eneste produsentene som ikke har gått over til ringmotor er vel Zeiss og Leica. Og det er vel fordi de kun lager manuelle objektiver?
Tja, vet ikke om verken Tamron eller Tokina bruker ringmotor i det hele tatt, Sigma og CaNikon bruker det ikke på alle objektiver. Ville ikke banne på at Voigtländer bruker så mye ringmotor heller :-)
Lenke til kommentar
De eneste produsentene som ikke har gått over til ringmotor er vel Zeiss og Leica. Og det er vel fordi de kun lager manuelle objektiver?
Mnja, du har jo tredjepartsprodusentene også.

 

Tamron har vel konvensjonell mikromotor i objektivene til Canon og de nyere til Nikon (skruedrift i eldre objektiver til Nikon). Tokina har skruedrift på alle sine objektiver til Nikon (og mikromotor i objektivene til Canon).

 

Sigma bruker vel mikromotor el. skruedrift i en del rimeligere objektiver, og HSM i de dyrere klassene.

Lenke til kommentar
Sigma og CaNikon bruker det ikke på alle objektiver.
I Nikon sitt tilfelle så er det vel bare de to 18-55 kitzoomene som egentlig burde hett "AF-I" i stedet for "AF-S" (og ja, jeg er enig i at det er litt juks fra Nikon sin side).

 

Ellers mener jeg alle AF-S-objektivene er "ekte" AF-S, m.a.o. har ringmotor.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig. D40/D60/D5000 er ikke først og fremst myntet på brukere som allerede sitter med gammel optikk. Dette er modeller for de store massene som ikke har DSLR fra før og som først og fremst tenker på pris og størrelse (og som blåser en lang marsj i årgangsoptikk).

Selv om dårlig bakoverkompatibilitet bare rammer noen av kjøperne (og er irrelevant for resten) så er jo ikke dårlig bakoverkompatibilitet positivt på noen måte.

 

Men som sagt så er det ikke bare de som har gamle objektiver som rammes. Også nye kjøpere rammes gjennom økte kostnader hver gang man kjøper ekstra objektiv (ut over det første), samt at nye Nikon-eiere får dårligere valgmuligheter i både nye og brukte objektiver. Dårlige valgmuligheter er heller ikke særlig positivt uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Spesielt mtp. størrelse (som igjen påvirker pris) drar en fokusmotor i negativ retning.

Argumenterer du mot deg selv nå? Du har i hvert fall rett i at mange fokusmotorer (en i hvert objektiv) veier mer enn én fokusmotor (i kameraet).

 

Dessuten har motor i objektivet også en fordel gjennom at den kan tilpasses objektivet.

Det har du rett i. Fokusmotor i objektivet har sine fordeler og ulemper. Jeg synes summen av ulempene er større enn summen av fordelene.

 

Hvis man ønsker spesielt rask autofokus så kjøper man et objektiv med ultralydmotor (USM/HSM/SWM/SDM) som uansett overstyrer fokusmotoren i kameraet. Hvis man bare skal ha slike objektiver så kjøper man neppe Nikon D40/D40x/D60/D5000. For brukere av slike kameraer er derimot fokusmotor i kameraet en fordel for de aller fleste normale valg av objektiver.

Lenke til kommentar
Hvis man ønsker spesielt rask autofokus så kjøper man et objektiv med ultralydmotor (USM/HSM/SWM/SDM) som uansett overstyrer fokusmotoren i kameraet. Hvis man bare skal ha slike objektiver så kjøper man neppe Nikon D40/D40x/D60/D5000. For brukere av slike kameraer er derimot fokusmotor i kameraet en fordel for de aller fleste normale valg av objektiver.
Hvis du ser bort fra PC-E-objektivene (som har manuell fokus), hvilke objektiver av nyere dato leverer Nikon som ikke har ringmotor?

 

Ja, det begrenser utvalget av tredjepartsoptikk en smule, men i sin originaloptikk er Nikon i ferd med å gå over til tilnærmet 100% ringmotordrift. Da blir det ikke billigere å ha fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar
Selv om dårlig bakoverkompatibilitet bare rammer noen av kjøperne (og er irrelevant for resten) så er jo ikke dårlig bakoverkompatibilitet positivt på noen måte.

Nei, men hvis man må velge mellom god kompatibilitet for noen få brukere og lavere pris og vekt for resten er ikke valget så merkelig synes jeg.

 

De få brukerne som virkelig har behov for denne motoren kan jo kjøpe D90 i steden.

 

Men som sagt så er det ikke bare de som har gamle objektiver som rammes. Også nye kjøpere rammes gjennom økte kostnader hver gang man kjøper ekstra objektiv (ut over det første), samt at nye Nikon-eiere får dårligere valgmuligheter i både nye og brukte objektiver. Dårlige valgmuligheter er heller ikke særlig positivt uansett hvordan man vrir og vender på det.

Valgmulighetene var dårlige en kortere periode etter Nikon gjorde sitt strategiske valg. Utvalget er nå bra sett i forhold til den brukergruppen vi diskuterer, og kommer til å bli enda bedre for hvert år fremover.

 

Argumenterer du mot deg selv nå? Du har i hvert fall rett i at mange fokusmotorer (en i hvert objektiv) veier mer enn én fokusmotor (i kameraet).

Poenget er at motor i objektivet får man enten man vil eller ikke. Dermed sparer man vekt, plass og kostnader ved å utelate den i huset.

 

Huff huff, hvis man prøver å tenke litt før man svarer

Hvis du klarer å heve nivået ditt en smule, kan det hende vi kan fortsette diskusjonen.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Nei, men hvis man må velge mellom god kompatibilitet for noen få brukere og lavere pris og vekt for resten er ikke valget så merkelig synes jeg.

Husk at fokusmotoren hverken veier mindre eller koster mindre når den sitter i huset i stedet for i objektivet.

 

De få brukerne som virkelig har behov for denne motoren kan jo kjøpe D90 i steden.

Altså dårligere utvalg. Du klarer ikke å vri dette til noe positivt.

 

Valgmulighetene var dårlige en kortere periode etter Nikon gjorde sitt strategiske valg. Utvalget er nå bra sett i forhold til den brukergruppen vi diskuterer, og kommer til å bli enda bedre for hvert år fremover.

Hadde de fortsatt med fokusmotor i huset så ville utvalget vært bedre enn det er i dag og om 5 år. Ergo: Fokusmotor i objektivet gir fortsatt dårligere utvalg og sånn vil det fortsette å være i mange år fremover.

 

Poenget er at motor i objektivet får man enten man vil eller ikke. Dermed sparer man vekt, plass og kostnader ved å utelate den i huset.

Som sagt: Det finnes fortsatt en god del objektiver uten fokusmotor. Særlig på eldre objektiver og fra 3.parts produsenter.

 

Nå er jeg ikke helt oppdatert på Nikon-objektiver så jeg får spørre om Nikon har montert fokusmotor i absolutt alle objektiver de har i salg nå? Er absolutt alle med ring-type fokusmotor?

Lenke til kommentar
Sutekh: Hva koster det å produsere en ringmotor i objektivet vs en vanlig fokusmotor i objektivet vs fokusmotor i huset?
Det må du spørre objektivprodusentene om. Eventuelt send meg et par objektiver, så kan jeg skru dem fra hverandre og gi deg et anslag utfra materialkostnadene :p

 

Men hvis du ser på hva produsentene tar for objektivene sine, så er det ikke noen stor forskjell på de som har fokusmotor i huset og i objektivet. Sammenlign f.eks. Nikons AF-S DX 55-200 (med ringmotor) med Sony og Pentax sine tilsvarende (uten ringmotor), så er det ikke noen nevneverdige forskjeller. Realiteten er at verken fokusmotor eller bildestabilisering er komponenter som gjør noe stort utslag på prisen av et objektiv.

Lenke til kommentar
Husk at fokusmotoren hverken veier mindre eller koster mindre når den sitter i huset i stedet for i objektivet.
Dette er ikke riktig. Det avhenger i veldig stor grad av størrelsen på objektivet. Et lite lett objektiv med lite glass å flytte på kan godt klare seg med en mye mindre og rimeligere fokusmotor enn et kamerahus som skal kunne drive alle klasser av objektiver. Tilsvarende kan fokusdriften i et tyngre teleobjektiv kanskje veie mer og være dyrere enn motoren i et kamerahus, men i så fall for å gi tilsvarende bedre ytelse.

 

Nå er jeg ikke helt oppdatert på Nikon-objektiver så jeg får spørre om Nikon har montert fokusmotor i absolutt alle objektiver de har i salg nå? Er absolutt alle med ring-type fokusmotor?
Som jeg nevnte tidligere, 18-55-kitzoomene har mikromotor, ikke ringmotor.

 

All nyere autofokusoptikk er levert med fokusmotor, men det er ikke alle designene som er oppdatert ennå. Hovedsakelig fastoptikk (50/1.8 og 85/1.8 er antagelig de mest aktuelle nybegynnerobjektivene i den klassen som mangler fokusmotor).

 

Og som nevnt, PC-E-optikken har ikke autofokus i det hele tatt. Og du må ha en av D3-ene eller D700 for å utnytte den fullt ut. Og det billigste av dem koster ca. 14000 :p

Lenke til kommentar

Stabilisering og fokusmotor i hus kan vel heller ikke være særlig dyrt. Men selv om det sikkert ikke er store kostnaden så er det litt irriterende å tenke på at man må betale for det mange ganger (1 gang per objektiv), hvor man på andre kameramerker slipper unna med å betale for det én gang (kamerahuset).

 

Sammenligning på kryss av merker med ulike optiske prestasjoner og byggekvalitet er en for dårlig målestokk til å kunne finne ut av relativt små kostnadsforskjeller.

Lenke til kommentar
Nei, det er en fordel med ringmotordrift.

 

Ringmotordrift er bedre enn mekanisk drift fra kamerahuset på praktisk talt alle områder: hastighet, slitasje/levetid, presisjon, støynivå og mulighet for manuell fokus. Da er det ikke så veldig rart at produsentene går over til den teknologien på de fleste objektivene sine, spesielt nå som det begynner å bli en såpass moden og rimelig teknologi.

Når man diskuterer og kommer med fordeler og ulemper må man heller ikke glemme at det er INNSTEGSMODELLENE til Nikon som kommer uten fokusmotor. Kanskje fordelene med teknologien er der men man må også se på om det er ett prissegment der fordelene faktisk kommer til sin rett.

Lenke til kommentar
Stabilisering og fokusmotor i hus kan vel heller ikke være særlig dyrt. Men selv om det sikkert ikke er store kostnaden så er det litt irriterende å tenke på at man må betale for det mange ganger (1 gang per objektiv), hvor man på andre kameramerker slipper unna med å betale for det én gang (kamerahuset).
Tja, det spørs hvordan du ser på det.

 

For meg er bedre fokushastighet, stillere fokus og stabilisert søkerbilde verdt de hundringsene jeg eventuelt må betale over et tilsvarende objektiv fra f.eks. Pentax eller Sony.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...