Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema norsk hovedmål eksamen vg3


Anbefalte innlegg

Dere som valgte oppgave 2, hvordan drøftet dere? Jeg la vekt på at Knudsen ville få en overgang til norsk gjennom gradvise endringer, og at dette gjøres i dag, men ikke like radikalt som Knudsen.

 

Så skrev jeg at Aasen sine ideer ikke er like viktige nå som på 1800-tallet:S Håper ikke det siste var et feilgrep!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok oppgave 4, skrev rett over 3 sider...

Følte det ble noe kort, men mener det er bedre å skrive godt enn langt! :D

 

Kommenterte bruk av logos, ethos, pathos, valg av topos og argumentasjonsstrategi =)

Og eventyret og alt det som var obvious da :p

 

Har hatt KK i 2 år nå, og dette er det eneste vi har holdt på med... seriøst - i 2 år... Satser på minst 5! :D

Lenke til kommentar

Dreit meg skikkelig på norsk eksamen i dag....

Skulle møte halv 9 men det hadde ikke jeg fått beskjed om. Stresset som jeg var møtte jeg opp ti på ni og startet med topptekst osv, akkurat slik vi har øvd på i mange år nå med dato, type tekst, osv. Blunderen min var at jeg skrev Navnet mitt!!!!!!

Det jeg har vært vant med fra tidligere tentamener i norsk, men dette var en eksamen og den skal være anonym så det var en stor tabbe.

 

Foreldrene mine sier at jeg kommer til å få underkjent eksamen, altså styk og må ta den på nytt.

Noen andre som har peiling på hva som kan skje?

 

Hilsen fortvilet gutt

Endret av r.giggs
Lenke til kommentar
Vi får den ikke igjen, du får karakter.

Hvordan kan man klage på vurderingen da? Jeg mener at vi på skolen har blitt fortalt at hvis vi skal klage kan det være lurt å ha en samtale med en faglærer på skolen så denne læreren kan se om det er grunnlag for en klage og da må jo læreren ha stilen?

Lenke til kommentar
[...] Man skal ikke skrive noe som kan gjøre at sensor kjenner deg igjen. [...]

Hva legges i dette? Jeg skrev på hvilken klasse jeg gikk på, noe jeg fikk beskjed om. Siden jeg i tillegg skrev et essay, skrev jeg ned mer personlige erfaringer/situasjoner (blant annet hintet jeg til at jeg er fra Sør-Amerika), noe som vil gjøre det mulig for sensor å finne ut hvem jeg er, hvis h*n finner en klasseliste og leser navnene (jeg har et spansk etternavn). Dette kan vel ikke føre til trekk i karakter?

 

Hva hvis jeg hadde brukt navnet mitt som en del av teksten, f.eks. i en dialog fra en virkelig hendelse, ville det ha trukket meg ned?

Lenke til kommentar
Vi får den ikke igjen, du får karakter.

Hvordan kan man klage på vurderingen da? Jeg mener at vi på skolen har blitt fortalt at hvis vi skal klage kan det være lurt å ha en samtale med en faglærer på skolen så denne læreren kan se om det er grunnlag for en klage og da må jo læreren ha stilen?

Du kan klage, kan vel være du får den igjen da, men i utgangspunket får du ikke igjen noen eksamener.

 

Edit: Tips: Klager resulterer som oftest til at karakteren din blir satt ned, ikke opp, så ville tenkt meg rimelig godt om før jeg hadde levert inn klage.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Dere som valgte oppgave 2, hvordan drøftet dere? Jeg la vekt på at Knudsen ville få en overgang til norsk gjennom gradvise endringer, og at dette gjøres i dag, men ikke like radikalt som Knudsen.

 

Så skrev jeg at Aasen sine ideer ikke er like viktige nå som på 1800-tallet:S Håper ikke det siste var et feilgrep!

 

Jeg sa at man i dagens samfunn sto ovenfor mange flere utfordringer enn før. Gjennom utvikling, teknologi og innvandring. Jeg la mest vekt på at importord er nødvendig i f.eks. IT.

 

EDIT: Og at Aasens syn på importord kommer til kort, mens Knudsen sitt er mer relevant.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
<br />Eksamensvaktene burde merket at du skrev navnet ditt.<br /><br />I verste fall må du ta den om igjen i sommer.<br />
<br /><br /><br />

 

Dette burde man helt seriøst være var på selv.

Men eksamensvakta skal sjekke at du har gjort det riktig, det er dems ansvar, det er derfor de sitter der. Dårlig av den aktuelle personen, men det er faen meg sløvt av eksamensvakten å!

Lenke til kommentar
<br />
[...] Man skal ikke skrive noe som kan gjøre at sensor kjenner deg igjen. [...]
<br />Hva legges i dette? Jeg skrev på hvilken klasse jeg gikk på, noe jeg fikk beskjed om. Siden jeg i tillegg skrev et essay, skrev jeg ned mer personlige erfaringer/situasjoner (blant annet hintet jeg til at jeg er fra Sør-Amerika), noe som vil gjøre det mulig for sensor å finne ut hvem jeg er, hvis h*n finner en klasseliste og leser navnene (jeg har et spansk etternavn). Dette kan vel ikke føre til trekk i karakter?<br /><br />Hva hvis jeg hadde brukt navnet mitt som en del av teksten, f.eks. i en dialog fra en virkelig hendelse, ville det ha trukket meg ned?<br />
<br /><br /><br />

 

Hm, jeg skrev i alle fall bare fagkode og eksaminandnummer, samt oppgavenummer og overskrift. Vi leverte elektronisk.

Lenke til kommentar

På skolen min leverer alle elektronisk, og får egen prøvemal.. Det er et dokment der alt som skal stå der er forhåndsinnfylt, og vi bare trenger å sjekke at nummeret er riktig, og begynne å skrive..!

 

Er det noen som ikke kan velge å skrive på data?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...