Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema norsk hovedmål eksamen vg3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-INkUtP

Men ho forsov seg............

 

 

BTW, noen som vet om temaer som er sannsynlige i morra?

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar
Man begynner til og med en time senere enn vanlig eksamensdagen. Urgh, det gjør meg vondt når folk ikke klarer å være ansvarlige nok til å dukke opp i tide. Jada, én og annen kan nok komme for sent uforskyldt, men dét tilhører unntakene.

Hæ? Ein time seinare enn vanleg? Det praktiserast ikkje på min skule, er riktignok privatskule då, kanskje det har noko med det å gjere.

 

Sidemål i morgon! Er spent på oppgåvene altså, håpar ikkje me får kortsvar- og langsvarsoppgåve. Hadde vore perfekt med "skriv eit kåseri om tid" til dømes, eller eit anna tema. Kåseri ftw!

Lenke til kommentar

Korleis tolka folk oppgåva på del A? Eg trur eg hadde total bom der. Eller, begrunna jo ganske godt kvifor eg meinte det eg meinte, men trur ikkje det gjekk så mykje på tema.

 

Snakka med ei etter eksamen, og ho snakka om det at kvinna vert sett på som unyttig på mange område osv., men så er ho eigentleg brukast til veldig mykje. Dette er vel den beste tolkinga av diktet.

Lenke til kommentar

Jeg har et altfor formelt og akademisk språk til å klare å skrive kåseri tilfredsstillende, dessverre (gjelder engelsk også). Hva riktighet ifht. analyser/tolkninger angår, er sensor tilbøyelig til å akseptere det meste, så lenge du klarer å underbygge argumentene overbevisende. Tolkninger er nettopp dét, tolkninger. Det er ikke bare forfatter som har monopol på "sannheten".

Lenke til kommentar

Ja, er for så vidt riktig det. Ok, kva ville du sagt om denne tolkinga, går litt på motiv føler eg:

 

Eg assosierte det med ein begravelse, der ho vart pynta til å ligge i kista. Krans er jo noko ein ofte finn i begravelser, så det er eit symbol. Rose og fargen raud kan også peika mot begravelse og død. Det at skyggen strakk seg og det i slutten tolka eg som at sjela liksom forlot jorda.

 

Herlighet, eg ler litt for meg sjølv når eg ser korleis eg har tolka det. Har jo liksom ikkje kome fram til noko tema, utanom at det handlar om død. Jaja, ikkje slakt meg sensor!

Lenke til kommentar

Språket har eg nok på plass. Er ganske flink å formulere meg godt. Men er redd for at tolkinga blir litt tynn på ein måte, er jo meir eit handlingsreferat nesten, skulle jo gå innpå tema, og då er det vel ofte vanleg å finne ein moral og liknande med teksten.

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker man om sidemålseksamen i hovedmåltråden? jaja, sikkert meningsløst å etablere en ny tråd..

 

Uansett, gikk litt dårligere enn ok her, men satt igjen et par min ekstra så eg kunne få leveringstid 13:37. Håper det trekker meg litt opp :D

 

Uansett, del A? Er det noen som har forfatterens egent tolkning av den? eg bare skrev at forfatteren var negativ til kvinners rolle som utstillingsobjekter, og at de slettes ikke var så hjelpesløse som man skulle tro. Rose, pen å se på, men har torner, sverdet viser til kamplyst osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Del A skrev jeg halv side, så valgte jeg oppg 3 hvor jeg skrev 3sider ca.

 

Tror jeg bomma fail på del A, faen.

Skrev noe helt annet enn SiMoB sitt eksempel. Fail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...