Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema norsk hovedmål eksamen vg3


Anbefalte innlegg

Bra jeg traff på den i det minste da! Så får vi se hvordan resten går.. Føler hovedoppgaven ble noe ustrukturert. Litt kjedelig, da det er det jeg pleier å ha stålkontroll på. Tok oppgave 3 da (tror jeg), litt lenge siden sist jeg skrev essay..

 

Edit: Ser at jeg skriver en blanding av bokmål og nynorsk nå, uff, ekle eksamen tuller med språket.

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg traff OK på del A, men del B blir nok litt tynn i forhold til at jeg skulle ta utgangspunkt i en eller flere av tekstene i temaheftet (valgte oppgave 3). Jeg blir også avhengig av en sensor som er åpen for litt kvass humor, er mulig at jeg har trukket streken for hvor "frekk og freidig" man kan være litt for langt. Vi får se, er veldig spent på hvordan dette skal gå. Fikk ikke lest over så godt som jeg helst ville. Ble kastet ut 5 over 2. Startet kl 09.00. Trodde jeg hadde til 14.15 jeg?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Skulle hatt frem til 14:15 til å fikse finpussen og sørge for å få levert alt rett ja. Pussig

 

Mange på oppgave 3 ser det ut til.

 

Edit:

 

Glemt oppgavenummer er vel veldig avhengig av sensor? Så lenge det kommer klart frem av selve besvarelsen hvilke oppgave du faktisk har tatt, så bør det ikke trekkes noe særlig tror jeg.

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar

Oppgåve 3 her og. Skreiv kåseri, følte det gjekk ganske bra. Det å ta utgangspunkt i ein eller fleire av tekstane er jo ikkje noko problem, berre å ta opp tema og slikt ein fann i tekstane, og dei fleste gjekk jo på det med navn og identitet.

 

Men er litt redd for dei døma på navn eg har kome med :S. Hadde vore kjipt om sensor tilfeldigvis hadde eit namn eg skreiv litt småfrekt om :p

Lenke til kommentar

Oida.. er det så mange som, i likhet med meg, valgte oppg. 3? det kan jo være litt negativt kan det ikke? :ermm: følte det gikk dårligere på denne enn på hovedmåleksamenen.. innholdet i kåseriet er litt uinteressant tror jeg.. var så utrolig trøtt og umotivert til å skrive i dag, hater de dagene :S og humoren min er like trøtt som jeg var i dag i dette kåseriet :p isj... jaja, del A tror jeg gikk ganske bra, skrev noenlunde det samme som simob og "fasiten" noen la ut. er rimelig god i nynorsk så tror ikke det er det det står på, men innholdet i del B derimot? uff... :blush:

 

shit, kom nå på at jeg glemte å skrive kildeliste :S:S pleier alltid å gjøre det ellers, men spacet helt i dag. brukte ikke kilder da, men man bør jo nevne noe likevel.. ææsj :(

 

dere som valgte oppgave 3, dro dere inn tekster fra vedlegget eller fant dere på ting selv? jeg nevnte ikke noen andre tekster i stilen min liksom...

Lenke til kommentar

Valgte som alle andre oppgave 3, gadd ikke skrive analyse og hadde så lyst til å skrive kåseri, men for et kjedelig tema. :( Hadde ikke inspirasjon til å skrive noe bra, så det ble et halvtørt kåseri uten noe god flyt. Nynorsken gikk greit tror jeg.

 

Del A gikk greit, rart dikt, men tror jeg tolket det litt riktig i hvertfall.

 

her er forresten sensorveiledningen.

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Viderega...ledning_V09.pdf

Endret av Rasks
Lenke til kommentar

Ah, det var ein fin sensorveiledning. "...det er viktig at sensorane er opne for alle rimelege tolkingar". Trur iallfall mi tolking var rimeleg, den var iallfall langt frå det som Takvam ville få fram :p

 

Trøtt og lite motivert her og, men trur det gjekk greit for det om. Var eigentleg veldig inspirert i starten, med mange idéar, men når eg skulle begynne å skrive fann eg ut at idéane ikkje var så bra og morsomme likevel, og at det var vanskeleg å skrive mykje om det.

Lenke til kommentar

Rettskriving er jo berre ein liten del av eksamen. Eleven må formulere setningar, setje opp struktur, svare på det dei spør om i oppgåva, henvise til kjelder, klare å få tankane sine ned på papir osv. Eg kjenner ikkje til NYNO, men tipper det berre hjelper deg å rette enkeltord.

 

Eg meiner at elevar bør få lov å bruke program som NYNO, dei lærer jo av det. Kanskje dei får ei aha-oppleving, når dei finn ut at eit ord er noko heilt anna på nynorsk enn på bokmål. Kan diskuterast om det bør vere lov til eksamen, men no får me jo ha med oss lærebøker og alle moglege andre hjelpemiddel ein måtte finna nødvendige, så kvifor ikkje få lov å bruke NYNO også?

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, kjenner som sagt ikkje til programmet sjølv, men forstår at det gjer det betydeleg enklare å skrive nynorsk, sjølv om ein ikkje kan det. Det som iallfall burde vore lov, er å bruka det i skuleundervisninga, samt tentamenar og heimestilar, slik at elevane lærer nynorsk lettare, for det trur eg dei vil gjera.

 

Her er ein lærar som har mange gode poeng. Men det er eit dilemma om elevar skal få nytte seg av slike hjelpemiddel, vil tru denne diskusjonen er noko av det same som då kalkulatoren vart introdusert. Den er då lov i dag, riktig nok ofte berre på andre del. Kanskje ein burde gjera det slik på eksamen og tentamen også, mtp NYNO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...