Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema norsk hovedmål eksamen vg3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg har forstått det er sjangsen stor for at jeg nå stryker. Hva vil det ha å si for videre søking? Skal egentlig inn i førstegangstjenesten men har søkt befalsskole som har krav generell studiekompetanse på noen linjer. Noen som vet når jeg kan ta opp i så fall?

 

:(

:(

 

 

Uff, kjip situasjon r.giggs :( jeg har en venninne som var syk på matteeksamen og hun må ta den opp igjen før jul. Hun får likevel et "midlertidig" vitnemål som gjør at hun kan søke inn på universiteter, så et sånt et får sikkert du også :yes:

 

 

"Noen som har oppgavearket og kan gjengi ordlyden?" (vet ikke hvordan man quoter to ganger i samme post :blush: )

 

 

fant en side med sensorveiledning for denne eksamenen (vår 2009) på udir.no. der står oppgavene og i tillegg det sensor skal se etter i oppgavene. var ganske nyttig for meg i hvert fall ;)

 

link: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Viderega...ledning_V09.pdf

Lenke til kommentar

^ Takk for link.

 

Oppgave 6

Relevans og breidd

Når instruksjonen i oppgåva er å ta utgangspunkt i tekstutdraget frå Tre i Norge, må tankegods

frå denne teksten vere synleg i svara til eksaminandane. Det spesielle synet dei reisande i

teksten har på nordmenn, skal vere eit utgangspunkt for å skrive om kulturmøte i dag.

Her traff jeg i hvert fall sånn ca. Jeg var kanskje litt for ukritisk til hvordan nordmannen er i dag med henhold til kulturmøte. Skrev at vi var blitt ganske flinke på dette jeg. :l

 

Sjangerkjennskap, verkemiddel og argumentasjon

Oppgåva er å skrive ein artikkel eller eit essay. I ein artikkel skal fokus, sakleg argumentasjon

og klar disposisjon honorerast. I vurderinga må sensorane vere opne for at fokuset i svara kan

vere ulikt. I eit essay skal evne til refleksjon honorerast, og teksten kan vere personleg vinkla.

Skrev artikkel. Var saklig, argumenterte godt og hadde en god disposisjon. Lover godt på dette punktet.

 

Bruk av faglege kunnskapar, oversikt, forståing

Sensorane må vere opne for at svara kan bli vinkla ulikt, og kan ha alt frå eit lokalt til eit globalt

perspektiv. Svara må likevel gå ut over det private og personlege.

Jeg vinklet artikkelen noe i denne duren "Nordmenn har blitt veldig mye flinkere på kulturmøte etter globaliseringen på 1900-tallet". Det stemmer ikke helt med punkt 1, der virker det som om de sikter etter noe kritisk til nordmenn idag. Men dette punktet sier at min vinkling også kan score bra. Får satse på det da!

 

Håper virkelig på 4 nå.

Lenke til kommentar
Er dette en uferdig sensorveiledning til sidemålseksamen som skal være på onsdag? :

 

http://udir.no/upload/Eksamen/Grunnskolen/...rsk_sidemal.pdf

Såg interessant ut. Fekk ikkje så mykje ut av det, men kan godt hende. Likevel står det mandag 11. mai då, men kan hende det er dagen utkastet er skrive. Men likte kommentaren i fyrste oppgåva! Det peikar på at det kan vere kåseri :D. Elskar å skrive kåseri.

 

Er det ikkje vanlegvis friskrivingsoppgåver på sidemålseksamenar og tentamenar?

Lenke til kommentar
Dere som valgte oppgave 2, hvordan drøftet dere? Jeg la vekt på at Knudsen ville få en overgang til norsk gjennom gradvise endringer, og at dette gjøres i dag, men ikke like radikalt som Knudsen.

 

Så skrev jeg at Aasen sine ideer ikke er like viktige nå som på 1800-tallet:S Håper ikke det siste var et feilgrep!

 

Jeg sa at man i dagens samfunn sto ovenfor mange flere utfordringer enn før. Gjennom utvikling, teknologi og innvandring. Jeg la mest vekt på at importord er nødvendig i f.eks. IT.

 

EDIT: Og at Aasens syn på importord kommer til kort, mens Knudsen sitt er mer relevant.

 

 

Bra! Var redd jeg var den eneste i hele landet som hadde skrevet at Aasens syn passet bedre på 1800-tallet og at dette var helt feil fordi han også mente mye annet om språk bla bla bla. :D

Lenke til kommentar
Er dette en uferdig sensorveiledning til sidemålseksamen som skal være på onsdag? :

 

http://udir.no/upload/Eksamen/Grunnskolen/...rsk_sidemal.pdf

Såg interessant ut. Fekk ikkje så mykje ut av det, men kan godt hende. Likevel står det mandag 11. mai då, men kan hende det er dagen utkastet er skrive. Men likte kommentaren i fyrste oppgåva! Det peikar på at det kan vere kåseri :D. Elskar å skrive kåseri.

 

Er det ikkje vanlegvis friskrivingsoppgåver på sidemålseksamenar og tentamenar?

 

Er det mulig at det oppdateres? At kommentarer fylles inn til når eksamen skal være?

Så utrolig sløvt i tilfellet, legge det ut på den måten :p

Men jeg skal ikke klage :D

 

Det står grunnskolen i linken...

 

Doh, så ikke det :(

Lenke til kommentar
Oppgave 6
Relevans og breidd

Når instruksjonen i oppgåva er å ta utgangspunkt i tekstutdraget frå Tre i Norge, må tankegods

frå denne teksten vere synleg i svara til eksaminandane. Det spesielle synet dei reisande i

teksten har på nordmenn, skal vere eit utgangspunkt for å skrive om kulturmøte i dag.

 

 

Oisann. Dette gjorde meg litt nervøs. Vet ikke helt hvor synlig tankegods fra Tre i Norge ble i oppgaven min. Syns egentlig ikke det var så mye å hente fra den teksten.

Lenke til kommentar

Nei, mamma ringte en eller anne opp i systemet og det skulle ikke ha noe å si. Er jo uansett en del som har navnet sitt som forfatter på word slik at navnet vil være der likevell.

 

Det står overhode ingen plasser at 8.30 skal dørene være låst. I reglementet står det møte senest et kvarter før, noe jeg var fordi jeg ikke hadde fått beskjed om å møte halv 9. Det står følgende

 

• "Dersom eksaminand kommer for seint, må hovedvakt i lokalet kontaktes (i tvilstilfelle også skolens eksamensansvarlige). For seint frammøtt eksaminand kan får avlegge eksamen dersom ingen andre kandidater allerede har forlatt lokalet. Det gis uansett ikke ekstra tid. Når prøven har vart 30 minutter, slipper ingen nye kandidater inn i eksamenslokalet."

Lenke til kommentar
Nei, mamma ringte en eller anne opp i systemet og det skulle ikke ha noe å si.

 

Mamma ordner opp for lille gutten :grin:

 

 

 

Uff, kjip situasjon r.giggs :( jeg har en venninne som var syk på matteeksamen og hun må ta den opp igjen før jul. Hun får likevel et "midlertidig" vitnemål som gjør at hun kan søke inn på universiteter, så et sånt et får sikkert du også :yes:

 

Du får ikke et midlertidig vitnemål hvis du stryker, kun hvis du er syk og har legeerklæring.

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

LOL, på eksamen i går kom ho ene i klassen vår gråtende inn 10 min for sent og ho fikk ikke stryk. Hater trynefaktor. Hadde det vært meg hadde jeg blitt rævkjørt og hivd på hue og ræva ut!

Kom for sent på tentamen og fikk beskjed av kontakt lærer at hvis dette skjedde på eksamen så strøk jeg nuff said.

Kjerringa forsov seg også........

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke at det er katastrofe om noen kommer for sent til eksamen, så lenge ingen allerede har gått og således kan informere om oppgavene. Det går jo bare utover eksaminanden selv, siden man får mindre tid å gjennomføre eksamen på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Regler er regler.

Det at når noen kommer grinende inn og "trygler" om å få ta eksamen er det verste jeg vet.

Folk får faen meg være ansvarlig for sine feil selv. Er bare så jævlig lei folk som sutrer til seg vilja si. Jeg er 1 av 5 gutter i klassen minn og vi er 29 stykk. Tro jeg blir lei av all den grininga eller?

Lenke til kommentar
Regler er regler.

Det at når noen kommer grinende inn og "trygler" om å få ta eksamen er det verste jeg vet.

Folk får faen meg være ansvarlig for sine feil selv. Er bare så jævlig lei folk som sutrer til seg vilja si. Jeg er 1 av 5 gutter i klassen minn og vi er 29 stykk. Tro jeg blir lei av all den grininga eller?

Haha, jeg som jente føler med deg. Begynner å bli passe lei av alle de som "ikke forstår oppgavene, og skolen er så umotiverende at eg ikke klarer å gjøre noe som helst. :( " Bra det snart er slutt. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...