Gå til innhold

Kan noen forklare denne kretsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...den aktiverer et galvanisk skille som slipper gjennom 23V vekselspenning

Du verden for en merkelig beskrivelse av en transformator. :!:

 

En zenerdiode kan ikke "filtrere". Kondensatoren filterer rippel.

Zeneren er litt merkelig, den vil jo bare kortslutte hvis spenningen blir for høy. Sikringen burde være foran dioden.

Lenke til kommentar
På meg ser det ut som om du prøver å få noen andre til å svare på skoleoppgaven din.

 

Kanskje han ikke har forstått tegningen? Det man ikke kan spør man om.

 

Jeg kan ikke se for meg noen tilfeller hvor noen er interessert i å forstå virkemåten til en villkårlig krets han "mistenker" er en strømforsyning annet enn om dette var en skoleoppgave.

Lenke til kommentar

T1 er selvfølgelig en transformator som transformerer 230V ned til 23V. D1-D4 er en likeretter, C1 glatter ut rippelspenningen som ligger oppå likespenningen etter likerettingen. Du får et lite spenningstap og en liten strømbegrensning over motstanden ('firkanten' uten benevning) så strømmen gjennom zenerdioden ikke blir for stor. Zenerdioden Z1 leder strøm når spenningen er over 12V slik at utspenningen blir 12V. S2 er en sikkring.

Lenke til kommentar

Zener virker som en shunt regulator (er den som begrenser/regulerer spenningen til 12V)

 

Sikringen i 12V ser rar ut siden motstanden i kretsen fungerer som strømbegrensning uansett og det avsettes alltid mye effekt i den.

 

23V AC og 20V DC henger ikke i hop, 23V AC burde gi ca 31V DC.

Lenke til kommentar
På meg ser det ut som om du prøver å få noen andre til å svare på skoleoppgaven din.

 

Kanskje han ikke har forstått tegningen? Det man ikke kan spør man om.

 

Jeg kan ikke se for meg noen tilfeller hvor noen er interessert i å forstå virkemåten til en villkårlig krets han "mistenker" er en strømforsyning annet enn om dette var en skoleoppgave.

 

Om det er en skoleoppgave så har det ingenting å si. trenger man hjelp så bør man få det når man spør om det.

Lenke til kommentar
Om det er en skoleoppgave så har det ingenting å si. trenger man hjelp så bør man få det når man spør om det.

 

Grunnen til at jeg ikke liker å svare på skoleoppgaver er at jeg ser alt for mange som får vitnemål på tross av at de mangler grunnleggende kunnskap om fagfeltet sitt.

 

Jeg sier altså ikke at trådstarter nødvendigvis er en av disse, men han ville i alle tilfeller klart å finne ut av dette på egenhånd.

 

Det er veldig lett å klippe og lime et svar fra internett inn i en eventuell oppgave man har fått, eventuelt å memorere dette slik at man kan skrive det på en eksamen, uten at man egentlig har forstått det. Forståelse får man ved å sitte å arbeide med problemstillingen selv vha tilgjengelig litteratur. Man må slite litt for å lære.

Lenke til kommentar
...den aktiverer et galvanisk skille som slipper gjennom 23V vekselspenning

Du verden for en merkelig beskrivelse av en transformator. :!:

 

En zenerdiode kan ikke "filtrere". Kondensatoren filterer rippel.

Zeneren er litt merkelig, den vil jo bare kortslutte hvis spenningen blir for høy. Sikringen burde være foran dioden.

 

Vel, når jeg hører forklaring så tenker jeg ikke hva det er, men hvordan det fungerer. :)

 

 

Beklager at jeg blandet zenerdiode med noe annet.

Lenke til kommentar
Om det er en skoleoppgave så har det ingenting å si. trenger man hjelp så bør man få det når man spør om det.

Grunnen til at jeg ikke liker å svare på skoleoppgaver er at jeg ser alt for mange som får vitnemål på tross av at de mangler grunnleggende kunnskap om fagfeltet sitt.

 

 

// Off-Topic

morgan_kane: På skolen kan man spør andre elever og lærere om hjelp. Det er ofte bedre for alle i klassen siden flere drar nytte av diskusjonen.

 

Og som kurrant sier, nivået på elektronikk kunnskapene til skolelærde er i dag alt for lavt. Å i tillegg jobbe med personer som helst ser at andre løser oppgavene sine er mildt sagt slitende, og for et firma kan det være drepen.

 

Derfor finner du nok en del som ikke vil hjelpe direkte med enkle skoleoppgaver. Har man nok kunnskaper kan man omformulere spørsmålet til å bli mer direkte og dermed mer interessant å hjelpe med.

 

S-nevnelsen på sikringer brukes vel utelukkende i norsk skole... :whistle:

Lenke til kommentar
Beklager at jeg blandet zenerdiode med noe annet.

Vel, det med zenerdioden var egentlig ikke så galt. Jeg kom nok litt skjevt ut selv.

 

Var litt uvant å se en strømforsyning med zener som eneste regulator. Det er jo ikke mye støm man kan trekke fra en slik krets før spenningen faller under zenerverdien.

Zener kan derimot brukes som spenningsreferanse for en regulator.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel, det med zenerdioden var egentlig ikke så galt. Jeg kom nok litt skjevt ut selv.

 

Var litt uvant å se en strømforsyning med zener som eneste regulator. Det er jo ikke mye støm man kan trekke fra en slik krets før spenningen faller under zenerverdien.

Zener kan derimot brukes som spenningsreferanse for en regulator.

 

akurat den der kretsen brukte vi å til å lære om strømforsyninger i elektronikken på vg1

det er mest ment som en prinsipptegning og ikke som en krets som faktisk brukes mye p.g.a.

zeneregulatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...