Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

 

Antall personer som ikke ønsker windows på pc: Svært få.
Feil, det er ganske mange, faktisk så har mange byttet til alternativer allerede, og det er vesentlig flere som ønsker, men som ikke vil gi slipp på Windows ennå.

 

Antallet som kjøper ferdigpc: enda færre(fleste bygger selv).
De fleste kjøper ferdig-PC.

 

Antallet som vil ha ferdigpc, uten windows, for å spare noen kr på piratwindows: Noen av de svært få(de ønsker man ikke selge til uansett).
En veldig liten gruppe.

 

Er noen klar over hvor marginalt "maskin uten os, jeg vil ha linux" markedet er?
Se mitt forslag til løsning på problemet.

 

En annen ting er at det lager mer problemer.

Hvordan skal en slik maskin selges? For den blir jo billigere, og da er det mange luringer som kjøper dette for så å klage etterpå = skaper støy på support, skaper negativ omtale.

Her må du forklare hva du mener.

 

Altså - butikker/bedrifter tjener ikke noe på dette.
Ikke tjener noe? Her har du misforstått litt. En del av utsalgsprisen til maskinen dekker installasjon av programvare. Om produsenten velger fri programvare så vil dette fremdeles utgjøre en del av prisen, og hvis maskinen er uten programvare, så er den billigere å sette opp.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er hensikten med denne "artikkelen"?

Oppfordre til diskusjon av noe som allerede blir diskutert et annet sted på forumet? Burde det ikke isåfall vært lenket dit?

 

Kunne nå ihvertfall nevnt hvilke steder det er mulig å få tak i en PC uten operativsystem inkludert.

 

 

Har merket en veldig motstand og kritisering til tilnærmet alle artikler postet av hardware.no.

 

Do you want some cheese with that whine?

Lenke til kommentar
Do you want some cheese with that whine?

Nei, men jeg vil gjerne ha litt mer substans i artiklene.

Tar virkelig ikke så mange minuttene å fylle på med noe som gjør det verdt å lese.

 

Men du mener vel det er håpløst idiotisk å nevne mulige løsninger for problemet artikkelen tar opp?

Lenke til kommentar
Linux er gratis, du kan ikke kjøpe det. Men du står fritt fram for å innstallere det.

 

Det er faktisk mange Gnu/Linux Distroer som man kan kjøpe. Som enterprise versjonen av Ubuntu, Red Hat, Suse osv. Så det blir litt feil og si at det er gratis. Som Stallman sier selv, "Free speech, not free beer!"

 

Ellers synes jeg at forbrukere må få flere valg, man må få muligheten til å velge hva man vil ha på datan sin. Man kjøper jo den og forventer ikke å ha en bloted Vista med masse programvare fra pc-produsenten og reklame. Mer frihet til å velge, vil minske andelen til Windows og kanskje la mannen i gata (som strengt tatt ikke trenger Windows) få oppleve Gnu/linux eller et likende fritt og åpent system.

 

Det er jeg klar over, men det kommer heller ikke med windows server på klient maskiner sist gang jeg var i en butikk? Må prøve å vere litt seriøs.

 

Forsøkte å holde meg, men klarte det ikke. Trolling/dorging funker tydeligvis :)

 

Red Hat får man kjøpt til desktop, og SuSE kommer også i desktop og server versjon. Begge koster penger. Det er så festlig at du beskylder andre for å ikke være seriøse :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Er noen klar over hvor marginalt "maskin uten os, jeg vil ha linux" markedet er?

Per i dag? Alt for lite i forhold til hvor mange som hadde ønsket en slik ordning.

Hvor mange ville valgt Windows om de hadde et reelt alternativ?

 

Er forsåvidt enig at det burde være valgfritt, men det er ikke et lite ønske med mikroskopiske utfordringer.

Vi tar valgfrihet for gitt i de fleste andre sammenhenger. Hvorfor skulle det være for mye forlangt her? Fordi monopolet er så godt etablert at det like gjerne kan fortsette?

Sender denne i retur til deg:

Hvor stort er markedet? Ta markedet og del på X antall pc-butikker, hvor mange kunder blir det da?

Er det ulovelig å ha en pcbutikk som kun selger pc'er med linux? Hvor er den butikken som satser på å selge ferdigpc med linux. Hvorfor finnes ikke den? Hvorfor er ikke den en suksess? Hvorfor har ingen hørt om en slik butikk/pc?

Ingen nekter DEG å starte en bedrift som lager ferdigpc, og selger med linux. Go ahead. Make my day.

 

En annen ting er at det lager mer problemer. Hvordan skal en slik maskin selges? For den blir jo billigere, og da er det mange luringer som kjøper dette for så å klage etterpå = skaper støy på support, skaper negativ omtale.

Den kan enkelt selges slik:

Kjøp FantasticoPC med Windows <..>

Kjøp FantasticoPC med SuSE

<..>

Kjøp FantasticoPC uten operativsystem

 

Evt. En rullegardinmeny for valg av OS eller ingen OS.

 

Hvor mange tror du klarer kunststykket å misforstå slik klartekst?

*sukk

Du har ikke jobbet på support du da...

Du er klar over at support koster penger? En ansatt som skal svare på tlf? Hvor lang tid løser man et problem?

Må jeg forklare deg hvor mange tullinger det finnes? Windows/linux/macos er ikke noe kjent produkt.

 

Med denne løsningen så oppdager folk at pc'en er billigere uten os, eller med linux.

Klagene vil gå i taket fordi den maskinen ikke funker med noe windows greier, eller ikke starter.

- "Hva er linux?"

- "Hva er os?"

- "Hvorfor starter den ikke? Den er jo svart"

- "Hvor er outlook?"

- "Telenor cd'en funker ikke, får ikke til internet"

- "Fikk et office dokument på mail, funker ikke"

- "Jeg sku koble til 3g kortet mitt ... det funker ikke"

- "Jeg kjøpte MS office ... det funker ikke"

- "Jeg ble ikke advart mot meg selv på en tilstrekkelig måte"

- "Hvorfor ble ikke jeg fortalt at MS office og en bråte win-only-stuffs ikke funker her, jeg har brukt 150.000kr på X produkter til min bedrift, jeg mister nå kontrakt fordi jeg blir forsinket, jeg skal saksøke dere tilbake til steinalderen, vet dere ikke hvem jeg er, jeg er rik, eiger bedrifter, masse ansatte, jeg er dum og gjør dumme ting, min advokat ringer dere"

 

Glemte jeg å si at å supportere flere platformer er dyrt?

Glemte jeg å si at "de som velger linux" mister support på X antall produkter fordi mye 3dje parts leverandører kun støtter windows?

Lenke til kommentar
EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

Lenke til kommentar

Et lite innspill på support-siden:

 

Jeg vil tro support på GNU/Linux vil være enklere så snart det er etablert, fordi man ganske enkelt kan f.eks. maile en kommando til kunden som han copypaster over i en terminal, og lar maskina gjøre resten av jobben. Det er jo noe av det aller mest fantastiske i GNU/Linux-land. Ta for eksempel denne situasjonen;

 

Kunden ringer support og lurer på hvorfor det ikke fungerer å spille av en DVD-film i Ubuntu. Support sender straks en mail med kommandolinjeinstruksjonene for å legge til medibuntu-pakkebrønnen, gpg-nøkkel, oppdatering av pakkebrønnarkivet, nedlasting av nødvendige pakker (og VLC, siden Totem ikke støtter DVD-menyer oO), og på ca fem minutter har kunden full støtte for DVD-avspilling på maskina.

 

Og i tillegg har man jo remote desktop dersom noe skulle gå galt, men det fordrer også svært strenge etiske retningslinjer for bruken av dette, blant annet at "gjesten" (support) ikke har lesetilgang til kundens /home-katalog, for eksempel..

Lenke til kommentar
Du bør ha kilder for de dataene eller vise hvordan du har regnet dette ut.

SPMD, delesystemet til Dell.

Der har du kostpris for alt.

 

Merk at det er kun selve lisensen, de må betale i mer for rett til å trykke opp CDer, bundling av papirer og whatnot.

Personlig synes jeg ikke det er lite i det hele tatt, de får jo lov til å bundle demoversjoner av Office med OSet, ligger mer penger i det markedet enn selve OSet.

 

$15 for netbookXP er bare løse rykter, store produsenter betaler ikke så mye.

 

At de får lov til å bundle Demoversjonen av Office (som du faktisk kan laste ned sjøl) burde de faktisk betalt for.

 

Jeg tror nok når alle elementene i OEM-avtalen med MS tas med er nok prisen nærmere 500 kr pr lisens. Ser man på Microsoft sine inntektstall gir en snittpris på kr 500 pr OS (alle markeder) et årssalg på ca 180 mill lisenser. Husk at ca 95 % av markedet er OEM og bedriftslisenser. 180 mill lisenser, det har vel ikke engang Vista klart å selge siden den ble lansert.

Lenke til kommentar
EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

 

Svært få produsenter gjør ting fordi de har en personlig interesse i det, annet enn å tjene penger og sikre videre drift. I dagens marked har MS kjøpt seg opp en vanvittig monopolsituasjon der de har "hjernevasket" "hele verden" til å bruke deres OS, og da vil selvfølgelig etterspørselen primært være etter Windows så lenge det funker for folk flest, og produsentene vil levere maskiner med Windows fordi det er et trygt marked. Produsentene opererer på såpass små marginer at det er lite rom for å eksperimentere, og velger derfor å satse alt på det ene kortet de vet funker i forbrukermarkedet. Derfor er det viktig at organer som EU kommer inn og sier i fra at dette IKKE er greit, fordi det strider mot lovverket om fri konkurranse, f.eks.

Lenke til kommentar
EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

For å tillate mer rettferdig konkurranse. Jeg mener at dette er en bedre måte å gjøre det på enn å tvinge MS til å betale store bøter eller lignende. Straks GNU/Linux får gode muligheter til å selges i de store kjedene, så vil salget øke betraktelig, og det vil bli en sunnere konkurransesituasjon.

 

(jeg tenkte at dette bør gjelde for produsenter over en viss størrelse, produsenter som Acer, HP, Dell osv.)

Lenke til kommentar
Vi kjøper både stasjonære og bærbare fra Dell uten OS. Vet ikke om det er noe de tilbyr privatmarkedet, men for bedrifter er det altså ingen problem.

De er jo installert med windows? Det var de vi fikk. Men ja, avtalen er uten OS og du betaler ikke noe for det nei. For bedrifter har ofte egne avtaler med MS.

 

Men nei, private har ikke det tilbudet.

Lenke til kommentar
Tror kanskje multicom gjør det på noen modeller...ellers får du det jo 'over alt' hvis du bestiller pcen i deler og monterer den selv. ;)

Hele poenget er jo at store deler av kundemassen vil ha ferdigbygget PC med ferdig installert OS og at disse ikke får andre valg enn en eller annen produsentvalgt Windows.

 

Ja det ville kansje vert ønseklig for noen (inkludert meg) men jeg er rimelig sikker på at flertallet vil ha et operativsystem installert når de får maskinen.

Selvsagt. Så godt som alle vil vel ha PCen ferdig installert med det OSet de selv ønsker? Poenget er at mange ikke får det OSet de selv ønsker, men kjøpe en produsentbestemt Windows uansett hvilket Windows-OS eller Linux-OS eller annet man ønsker.

 

Men det er sant som dei seier, majoriteten driter i valg, dei vil berre ha det enkleste og kjappeste, og det er ei maskin med Windows ferdig installert.

Jaha? Alle vil vel ha det enkleste, kjappeste og beste for sitt bruk, men hvem er du til å bestemme at det er Windows som er enklest, kjappest og best for meg? Og mange andre?

 

Hva om jeg synes det er mye enklere å installere Ubuntu fra en tom PC enn å gå gjennom mye tull for å renske PCen først og så mase i månedsvis på flere ledd i leverandørkjeden for å få tilbake pengene jeg i utgangspunktet ikke ville låne bort?

 

Også en betalings-versjon av en Linux-distro må kunne tilbys pga. gratis support i en periode.

Mange Linux-OS tilbyr ulike grader av betalt support. Dette er noe kunden selv bør få velge om han/hun vil betale for. (Eksempel: Ubuntu paid support).

 

Påtvunget betal-support mener jeg er like galt som påtvunget Windows og påtvunget dyr "superforsikring".

 

Er enig i at artikkelen burde vært mer grundig. Nettbutikker og leverandører burde vært kontaktet for å få en oversikt over hvilke muligheter som ligger der ute.

Jeg vil bare oppfordre Robin til å lage en oppfølgerartikkel med:

- Intervjuer av butikker/nettbutikker

- Uttalelse fra forbrukerrådet

- Uttalelse fra Microsoft angående refusjonssystemet

- Liste over butikker/nettbutikker som lar kunden velge PC uten OS (og utvalget av OS dersom det er flere valg)

- Liste over butikker/nettbutikker som gir refusjon uten problemer

Lenke til kommentar
Vi kjøper både stasjonære og bærbare fra Dell uten OS. Vet ikke om det er noe de tilbyr privatmarkedet, men for bedrifter er det altså ingen problem.

 

De levere dette til bedriftsmarkedet, som alle andre som leverer hit. Bedrifter som har Open Lisence, Open Value, Select eller andre bedriftslisenser vil jo ikke måtte kjøpe produkter 2 ganger. Jaggu skulle det ta seg ut at en organisasjon med noen 1 000 pc-er og som da garantert betaler en del til Microsoft for bedriftslisens for disse 1 000, skulle betale f.eks et par hundre tusen årlig for lisenser de ikke trenger.

Lenke til kommentar
- "Hva er linux?"

Linux er veien, sannheten og livet

- "Hva er os?"

Det er det som kommer opp av panna når du steker koteletter

- "Hvorfor starter den ikke? Den er jo svart"

Må være sot på tennpluggene

- "Hvor er outlook?"

Forhåpentligvis et sted hvor man kan høste cayenne og chili

- "Telenor cd'en funker ikke, får ikke til internet"

Du trenger ikke få til internett. Andre folk har laget det for deg allerede.

osv...

 

Sorry, klarte ikke dy meg. Men fra spøk til side:

 

De fleste av oss er vel smertelig klar over at det er sånn, men er det ikke da en god grunn til å prøve å forandre på dette? Hvorfor er PC-bransjen så spesiell at det er helt greit at EN stor software-aktør kontrollerer hardware-produsenter og forbrukere? Hva hvis andre bransjer hadde vært tilsvarende?

 

Kunde: "Jeg finner ingen kanaler på TV'en min"

Canal+:"Nei, vi støtter bare Sony-modeller"

 

Kunde: "Jeg vil gjerne ha en Panasonic TV"

Elkjøp: "Nei, vi selger bare Sony. Mye lettere å bare støtte en type fjernkontroll"

Expert: "Nei, vi har også bare Sony. Det er jo bare de som støttes av innholdsleverandørene uansett"

 

Kunde: "Jaja, hva slags Surround-anlegg har dere da?"

Elkjøp: "Du må ha Sony. Det er kun de som funker på Sony TV'er"

Elkjøp: "Ja, og så må du ha Sony kabler"

Elkjøp: "Og strømnettet ditt må være Verified by Sony".

Elkjøp: "Og så er det obligatorisk kjøp av Playstation 3 med alle Sony TV'er"

Elkjøp: "Og ja, vi kommer og henter din førstefødte på tirsdag. Ha en fin dag!"

 

Og ang. internett: Når Telenor klarer å sette opp 3G og MMS på X antall telefontyper fra Y antall produsenter via en tekstmelding, så kan de vel for tusan klare å lage en veiviser for å komme seg på nett i Gnome og KDE i tillegg til Windows ( og OSX ).

Endret av Trc
Lenke til kommentar
EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

For å tillate mer rettferdig konkurranse. Jeg mener at dette er en bedre måte å gjøre det på enn å tvinge MS til å betale store bøter eller lignende. Straks GNU/Linux får gode muligheter til å selges i de store kjedene, så vil salget øke betraktelig, og det vil bli en sunnere konkurransesituasjon.

 

(jeg tenkte at dette bør gjelde for produsenter over en viss størrelse, produsenter som Acer, HP, Dell osv.)

Så du er en raddis da? Ved lov skal alt tvinges igjennom?

Linux har ikke vist seg konkurransedyktig, og du vil ved lov tvinge det igjennom?

 

jeg quoter meg selv:

 

Er det ulovelig å ha en pcbutikk som kun selger pc'er med linux? Hvor er den butikken som satser på å selge ferdigpc med linux. Hvorfor finnes ikke den? Hvorfor er ikke den en suksess? Hvorfor har ingen hørt om en slik butikk/pc?

Ingen nekter DEG å starte en bedrift som lager ferdigpc, og selger med linux. Go ahead. Make my day.

Lenke til kommentar
Skal leverandørene levere maskiner med en eller annen linuxdistro må de kjøre support der også, og det kommer til å koste penger. Sannsynligvis mer enn MS-support siden linux ikke er så utbredt enda -> færre folk som kan supportere osv. Leveres det flere OS på cd/dvd for at kunden skal kunne velge må man også kjøre support for alle alternativene. Skal det sette ut til OS-leverandøren, så blir det enda dyrere siden han/hun da plutselig må forholde seg til et hav av HW-plattformer.

Hvorfor ha egne supportfolk når man kan leie de inn? Dell har nok allerede X antall Canonical-folk i sitt support-system. Folk som kun jobber med Dells Ubuntu-produkter og ikke trenger å vite noe om andre produsenters hardware.

 

Poenget mitt er at dette med valgfritt OS ikke bare er så enkelt.

Du klarer å gjøre det vanskeligere enn det er. ;)

 

Jeg ser dette fra to sider. På den ene siden har du en typisk sluttbruker som kjøper en laptop til film, surfing, musikk og litt skriving. Denne brukeren fjerner ikke all bloatwaren som følger med og er fornøyd med at alt funker smertefritt. Maskinen må fungerer ut av boksenb. Å utsette denne kunden for valget mellom flere linux-distroer er nesten dårlig service.

Dårlig service å få valgmuligheter? På hvilen måte er det dårlig service å få valgmuligheter?

 

PS. Dette gjelder også muligheten til å kunne velge blant annet hvilket Windows-OS man vil ha.

 

Salget av apple-produkter er nesten et bevis på dette.

Kan du utdype hva du mener her?

Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg om et så lite bagatell at du får med et opperativsystem?

Linux er for dårlig uansett. Jeg har forsøkt noen distroer, bruke linux er som å hoppe over bekken etter vann. Først så er det i mitt syn få programmer som fungerer til linux. Og når man skal installere et program er det ikke lenger å klikke på en fil og følge veiviseren. Nei linux programmer er som halvstekte brød, for å installere må man programmere halve programkoden selv.

 

Alle de helt fjerne programmene som er forhåndsinstallert er mer irriterende enn Windows.

- 30 dager prøveversjon av McAfee

- 60 dager prøveversjon av MS Office 2007

- Må ikke glemme at de også har lagt til en 5år gammel versjon av MS Word

- For å spille av DVD filmer, har de installert Power DVD v.4 for oss

- Brenneprogram du ikke har hørt om er selvsagt forhåndsinstallert

- samt en rekke utdaterte programmer du ikke vil ha, som gammel versjon av Adobe Reader.

Lenke til kommentar
Men det er sant som dei seier, majoriteten driter i valg, dei vil berre ha det enkleste og kjappeste, og det er ei maskin med Windows ferdig installert.

Jaha? Alle vil vel ha det enkleste, kjappeste og beste for sitt bruk, men hvem er du til å bestemme at det er Windows som er enklest, kjappest og best for meg? Og mange andre?

 

Hva om jeg synes det er mye enklere å installere Ubuntu fra en tom PC enn å gå gjennom mye tull for å renske PCen først og så mase i månedsvis på flere ledd i leverandørkjeden for å få tilbake pengene jeg i utgangspunktet ikke ville låne bort?

 

Eg sa aldri noke om minoriteten, dvs dei som bryr seg om eit valg, eg sa majoriteten. Eg prøvde ikkje å fortelle nokon kva som er enklest, kjappest og best *peker på forrige setning* så eg aner faktisk ikkje kor du kjem frå med svaret ditt :p

Lenke til kommentar

De fleste som kjøper en bærbar PC har ikke stor teknisk innsikt, og det å installere et operativsystem vil være en vanskelig oppgave for svært mange. Mange glemmer at de aller fleste har ingen interesse for datamaskiner utover daglig bruk. Det er kanskje mange på forumet her som klarer å installere programmer fra source, men det er svært uvanlig blant... øh... vanlige mennesker, og som også kanskje mange har merket, kan installasjon fra source være alt fra enkelt til nesten umulig avhengig av distro. De fleste er heller ikke fornøyd med programmene som ligger på repositoriene, siden mye mangler og de er ofte utdatert.

 

Eneste fordelen Linux har foran Windows er at det er gratis, utover det, kan jeg ikke tenke på noen fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...