Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Som sagt, dette er en kommentar, ikke artikkel. Her kommenterer jeg på hvorfor vi som forbrukere har et mindre utvalg av ferdig-maskiner å velge utifra, dersom vi vil ha et annet os enn Windows, eventuelt ikke ha et medfølgende os. Jeg sier ikke at Windows ALDRI skal komme forhåndinnstallert på en datamaskin, men at vi i det minste skal få muligheten til å velge hva som skal være forhåndsinstallert...

 

Skal se på muligheten til en oppfølgerartikkel, litt opptatt nå da perm, to øvelser og filminnspilling står på menyen, men skal prøve å få til noe i nær fremtid.

 

Kan si med en gang at nettbutikker ikke har full frihet her da heller, da mye har med innkjøpsavtaler å gjøre, så det er hovedsaklig PC-produsenten som må stå for endringer her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sender denne i retur til deg: Hvor stort er markedet? Ta markedet og del på X antall pc-butikker, hvor mange kunder blir det da?

Hva kom først: Høna eller egget? Selges det få PCer med f.eks Fedora fordi det er få kunder eller er det få kunder fordi det er så få PCer med Fedora som selges?

 

En annen ting er at det lager mer problemer. Hvordan skal en slik maskin selges? For den blir jo billigere, og da er det mange luringer som kjøper dette for så å klage etterpå = skaper støy på support, skaper negativ omtale.

Den kan enkelt selges slik:

Kjøp FantasticoPC med Windows <..>

Kjøp FantasticoPC med SuSE

<..>

Kjøp FantasticoPC uten operativsystem

 

Evt. En rullegardinmeny for valg av OS eller ingen OS.

 

Hvor mange tror du klarer kunststykket å misforstå slik klartekst?

*sukk

Du har ikke jobbet på support du da...

Du er klar over at support koster penger? En ansatt som skal svare på tlf? Hvor lang tid løser man et problem?

Må jeg forklare deg hvor mange tullinger det finnes? Windows/linux/macos er ikke noe kjent produkt.

 

Med denne løsningen så oppdager folk at pc'en er billigere uten os, eller med linux.

Klagene vil gå i taket fordi den maskinen ikke funker med noe windows greier, eller ikke starter.

- "Hva er linux?"

- "Hva er os?"

- "Hvorfor starter den ikke? Den er jo svart"

- "Hvor er outlook?"

- "Telenor cd'en funker ikke, får ikke til internet"

- "Fikk et office dokument på mail, funker ikke"

- "Jeg sku koble til 3g kortet mitt ... det funker ikke"

- "Jeg kjøpte MS office ... det funker ikke"

- "Jeg ble ikke advart mot meg selv på en tilstrekkelig måte"

- "Hvorfor ble ikke jeg fortalt at MS office og en bråte win-only-stuffs ikke funker her, jeg har brukt 150.000kr på X produkter til min bedrift, jeg mister nå kontrakt fordi jeg blir forsinket, jeg skal saksøke dere tilbake til steinalderen, vet dere ikke hvem jeg er, jeg er rik, eiger bedrifter, masse ansatte, jeg er dum og gjør dumme ting, min advokat ringer dere"

 

Glemte jeg å si at å supportere flere platformer er dyrt?

Glemte jeg å si at "de som velger linux" mister support på X antall produkter fordi mye 3dje parts leverandører kun støtter windows?

 

 

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

En bedriftseier ønsker å ha monopol på en eller annen vare eller tjeneste. Hvorfor skal han ikke få lov til det? Hvis du kan svare på det så har du svaret ditt. Hvis ikke så bør du lese litt i konkurranseloven og hva konkurransetilsynet driver med.

Lenke til kommentar
Hvorfor bry seg om et så lite bagatell at du får med et opperativsystem?
Fordi du BETALER for det enten du vil eller ikke.
Linux er for dårlig uansett. Jeg har forsøkt noen distroer, bruke linux er som å hoppe over bekken etter vann. Først så er det i mitt syn få programmer som fungerer til linux. Og når man skal installere et program er det ikke lenger å klikke på en fil og følge veiviseren. Nei linux programmer er som halvstekte brød, for å installere må man programmere halve programkoden selv.

Når var dette, og hvilke distroer er det snakk om? Det er ganske drøyt å påstå at Linux generelt er "for dårlig" fordi du prøvde noen uspesifiserte distroer og forventet at de skulle fungere helt likt Windows.

Lenke til kommentar

Bygg PCn selv ffs, kjøp OEM OS, les og lær - ekspander ditt sinn! Alle begrenser seg selv, vemmligt å se på. I MEAN, im mean,p å lese er da ikke sååå vanskelig. Som om det faktisk var fakta at en "stopper å lære" rundt 25 års alderen...I visse tilfeller virker det skremmende sant ut....

 

Og ja, dette er en kommentar, ikke en artikkel....Vit at det er stor forskjell! :p - Hadde det vært intervjuer o.l. da hadde det vært anstendig å kalle det én artikkel

- Kunne forsåvidt kalt det for en liten rapport også(men da måtte det vært mye mer detaljert info rundt emnet, ikke minst noen ord fra produsenter ((eller andre med ekspertise innen emnet))

 

(media student)

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle tråder gjøres om til en Windows vs Linux diskusjon? Det er tåpelig. Temaet handler ikke om hvorpå en skal kunne velge å kjøpe en maskin med linux eller ikke, selv om artikkelmakeren idiotisk nok nevnte det(regner med at han bruker linux selv og tenkte dette var en grei måte å reklamere på), diskusjonen skal strengt tatt handle om maskiner uten OS.

 

Når det kommer til å kjøpe bærbare kan jeg se problemet, for å bygge en egen bærbar er langt ifra noe mange av oss gjør, men når det kommer til stasjonærpcer ser jeg ikke helt debatten. Folk som ikke aner hva de skal ha kommer alltid til å kjøpe pc på elkjøp og den pcen vil alltid ha windows. Folk som handler pcer på slik butikker har ikke peiling eller interesse nok til å skulle sette seg inn i et annet OS eller vite hvordan de skal installere det. Og om dette skulle endre seg, er det bare å installere linux gratis på en annen partisjon og boote med denne. Folk kjenner windows, forventer windwos og folk vil ha windows. Om den nye pcen til min mor ble levert uten OS eller med linux ville hun trodd noe var galt og levert maskinen tilbake. Det er langt fler som vil ha ferdiginstallert os enn de som ikke vil det. Dessuten er det langt ifra vanskelig å kjøpe stasjonærmaskin uten os over nett.

Selv vil jeg ikke ha det, da jeg har flere windowslisenser fra før av.

 

Jesus, for en repeterende smørje.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal alle tråder gjøres om til en Windows vs Linux diskusjon? Det er tåpelig. Temaet handler ikke om hvorpå en skal kunne velge å kjøpe en maskin med linux eller ikke, selv om artikkelmakeren idiotisk nok nevnte det(regner med at han bruker linux selv og tenkte dette var en grei måte å reklamere på), diskusjonen skal strengt tatt handle om maskiner uten OS.

 

Når det kommer til å kjøpe bærbare kan jeg se problemet, for å bygge en egen bærbar er langt ifra noe mange av oss gjør, men når det kommer til stasjonærpcer ser jeg ikke helt debatten. Folk som ikke aner hva de skal ha kommer alltid til å kjøpe pc på elkjøp og den pcen vil alltid ha windows. Folk som handler pcer på slik butikker har ikke peiling eller interesse nok til å skulle sette seg inn i et annet OS eller vite hvordan de skal installere det. Og om dette skulle endre seg, er det bare å installere linux gratis på en annen partisjon og boote med denne. Folk kjenner windows, forventer windwos og folk vil ha windows. Om den nye pcen til min mor ble levert uten OS eller med linux ville hun trodd noe var galt og levert maskinen tilbake. Det er langt fler som vil ha ferdiginstallert os enn de som ikke vil det. Dessuten er det langt ifra vanskelig å kjøpe stasjonærmaskin uten os over nett.

Selv vil jeg ikke ha det, da jeg har flere windowslisenser fra før av.

 

Jesus, for en repeterende smørje.

 

Folk som deg, med de innebygde fordommene mot Linux og dine egne foreldre, er blant de som hindrer utviklingen; Selv har jeg installert Ubuntu til min mor, svigerfar, hos en kollega og andre bekjentskaper som hadde problemer med maskina. Alle klarte med letthet å bruke maskina etter en fem minutters runde med forklaringer. Det faktum at Linux har økt sin markedandel betraktelig i det siste viser at folk er interessert i alternativer, og det er feil av tilbyderne å ikke vise de alternativene som er tilgjengelige for folk. Ok, så si at 90% av alle PC-kjøperne på Elkjøp vil ha Windows. Helt fint, det skal de få. Hva med de resterende 10% som ikke vil ha Windows. Kanskje 5% av de vil ha Mac. Helt greit, det skal de få. De siste 5% vil da kanskje ha en GNU/Linux-distro som SuSE eller Ubuntu preinstallert, eller kanskje de ikke vil ha noe forhåndsinstallert fordi de har 100 floppyer med OS/2 Warp liggende hjemme. Har ikke disse noen rettigheter? Markedet har helt klart vist at det er interesse for alternativer for Windows - Hvor mange var fornøyde med XP før SP2? Hvor mange er fornøyde med Vista pr. i dag? Det er ikke uten grunn at Apple og GNU/Linux går så det griner for tiden - Folk vil ha forandring, og konkurranse er bare sunt for alle fordi Microsoft må skjerpe seg og lage bedre produkter, jf. Vista vs 7, jeg kan kjøpe meg en PC med forhåndsinstallert Ubuntu om jeg vil, og naboen kan kjøpe en maskin uten OS fordi han heller vil bruke XP-cden han har kjøpt og betalt for på en tidligere tidspukt.

Lenke til kommentar

Nyhus: Du avfeier hele debatten fordi du mener det lett å kjøpe stasjonær PC uten OS. Men så innrømmer du vanskelighetene når det kommer til laptop. Har du fått med deg at bærbare tar mer og mer over for stasjonære? Ergo øker bare problemet som du selv innrømmer, og folk blir prakka på uønskede Windows-lisenser i bøtter og spann.

 

Det er altså en selvfølge at man skal kunne kjøpe stasjonær uten OS, men man skal ha dårligere valgmuligheter med laptoper? :ermm:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hvorfor maser alle om at man nødvendigvis skal tilby Linux preinstallert som alternativ?

 

Hva med at man leverer PC'er med blank harddisk, så får man tilbud om en ubuntu-cd (gjerne med et ferdiginstallert image for den modellen på hd)? Eller hvis man på død og liv vil: en kryptert image av windows som aktiveres med lisensnøkkel/WGA? Dette dreier jo seg om 0 merarbeid når man ser ting i perspektiv.

 

Er det virkelig så mye forlangt å IKKE få windows installert? Enkelte her snakker nesten som om det dreier seg om et merarbeid; avinstallere windows. Hva hadde folk sagt om det IKKE gikk an å kjøpe en bil uten å få med 10 bøtter med polermiddel-x? Butikken kan også f.eks ha noen blanke harddisker liggende og 3 skruer så er problemet løst.

 

Og ang. supporttelefoner osv: for noe oppspinn. Maskinen leveres med et ferdig installert image av f.eks ubuntu som kunden kan velge å pakke opp, akkurat som recovery-cdene man får med windows idag. Da funker alt! Ikke noe dvd-spiller, outlook og telenor-Cd som ikke fungerer da (det får isåfall bli mellom telenor og kunden). Skal kunden ha support utover dette må det betales for. Hvis det er noen nek som klager over det, ja da får de værsågod skaffe seg en lisensnøkkel fra lillemyk og heller legge den inn med tilhørende recovery-image for dette. Tåler de ikke den virkeligeten så er det like greit å bli kvitt dem som kunder først som sist likevel da de sikkert kommer tilbake neste uke med brødristeren som svir skivene og må ha forklart bruken av effekthjulet --> tap for butikken.

 

Klagene her kommer nok fra akkurat samme svirebrødrene som forsvarer svinebundling av Internet Explorer med at kundene ikke kan bruke FTP for å laste ned Firefox - enten gjør man seg dum, eller så har man totalt mangel på innsikt i hvordan ting kan gjøres.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Krangle med butikk, og produsent for å få igjen penga er hva jeg gjør, det tar opp til 3 måneder med noen e-poster her og der.

 

1000 spenn er 1000 spenn, og jeg bruker ikke windows på laptopper, siden jeg ikke har råd til 12000+ for en gaming laptop.

 

men 1000-1500 kroner tilbake = jeg kan få dedikert skjermkort istede for INTEL GMA, som er værste møkka jeg vet om.

 

De som sier de ikke trenger noe annet, forstår dere, men jeg irriterer meg grønn over intel GMA.

 

 

*Edit*

Jeg for kort stund siden hadde med en kollega, vi skulle installere litt ubuntu, jada, vi måtte fikse flash, oppgradere, siden ny release kom 3 dager etterpå, så vi tenkte å se på hvordan oppgraderingen fungerte( meg selv vet mye om linux) men at fler for erfaring er ikke negativt.

Vi installerte div programmer og lignende.

 

Hva slags reaksjon fikk jeg gang på gang? er den ferdig allerede? ; ja.

Oppgraderinga gikk med 5-6 klikk, kunne surfe og leke mens man gjorde det, ikke noen som helst kommandolinje, prioritære drivere gikk inn med å bare trykke på enable, og alt fungerte som det skulle.

 

Ikke driver problemer, bare fungerte.

De som sier linux er avansert for bruken som 50% bruker den til(minst 50%) tar grundig feil, gaming er ikke stor mulighet under linux, men mange gamer faktisk ikke.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Sender denne i retur til deg: Hvor stort er markedet? Ta markedet og del på X antall pc-butikker, hvor mange kunder blir det da?

Hva kom først: Høna eller egget? Selges det få PCer med f.eks Fedora fordi det er få kunder eller er det få kunder fordi det er så få PCer med Fedora som selges?

Tar det som en innrømmelse av at markedet ikke finnes eller er marginalt nok til butikker ikke gidder å bry seg.

 

Innen markedsøkonomi så omtales dette som: Det er ikke et behov for linux pc.

 

*snip
Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

En bedriftseier ønsker å ha monopol på en eller annen vare eller tjeneste. Hvorfor skal han ikke få lov til det? Hvis du kan svare på det så har du svaret ditt. Hvis ikke så bør du lese litt i konkurranseloven og hva konkurransetilsynet driver med.

 

Du kan starte en butikk som selger maskin + linux. Tror neppe du vil få problem med å skaffe hardware.

 

På hvilken måte blir du hindret i å lage ferdigpc med linux? Hva stopper deg?

 

Når du kan lage ferdigpc med linux, for jeg har ikke sett noe som skulle tilsi at du ikke kan. Hvorfor skal ikke jeg da få lov å rendyrke pc+windows?

Apple er vel ikke lovpålagt å selge verken linux eller windows?

Lenke til kommentar
Krangle med butikk, og produsent for å få igjen penga er hva jeg gjør, det tar opp til 3 måneder med noen e-poster her og der.

 

1000 spenn er 1000 spenn, og jeg bruker ikke windows på laptopper, siden jeg ikke har råd til 12000+ for en gaming laptop.

 

men 1000-1500 kroner tilbake = jeg kan få dedikert skjermkort istede for INTEL GMA, som er værste møkka jeg vet om.

 

De som sier de ikke trenger noe annet, forstår dere, men jeg irriterer meg grønn over intel GMA.

 

Det er nettopp dette en del av oss ønsker å få til. Å bruke penger på det som betyr noe for oss, valgfriheten til å velge den maskina vi selv ønsker, uten å bli påprakket ting vi ikke ønsker oss.

Lenke til kommentar

Haha, litt overrasket over denne artikkelen/kommentaren. Får håpe det blir en fruktbar debatt.

 

Hvorfor er ikke HP nevnt?

 

Mange HP bedrifts bærbar PCer er sertifisert for OpenSuse og de fleste kjører mange Linux distro veldig bra, se HCL listen her.

 

Enn god del PCer leveres også med SuSE, RedHat eller FreeDOS. Også mange rimelig modeller som du kan finne her.

 

Billigste PC med FreeDos er 3500,- eks mva.

Det er en faktisk en HP jeg var mest ute etter, men som jeg skrev i mailene jeg sendte var hva som helst av Intel Montevina baserte ultraportable aktuelt. Ingen av nettbutikken jeg har vært i kontakt med kan levere noe annet enn Windows.

 

For å få tak i en HP med noe annet enn Windows (dvs freeDOS eller SLED) må man handle som bedriftskunde, og man må bestille en skreddersydd maskin. Det innebærer at:

- Du må faktisk ha et firma du kan bestille fra

- Du har langt færre rettigheter med kjøpet (si hadetbra til angrerett og forbrukerkjøpsloven)

- Maskinen må skreddersys og "bygges" hos HP, dvs 2-3 ukers leveringstid

- Du må fortsatt betale for et operativsystem du ikke kommer til å bruke

- (ikke fullstendig bekreftet, men sannsynlig): maskinen vil ikke bli noe billigere

Sistnevnte fordi forbrukerelektronikk er typiske varer hvor prisen er sterkt avhengig av volum. Store volum = billig og "spesialkonfigurering" = dyrt.

 

Dell kan levere uten operativsystem, men har desverre ikke digital videoutgang på sine modeller og det måtte jeg ha. Men det er kun mulig dersom du tar kontakt med de direkte per telefon. Hvorfor kan ikke "inget operativsystem" være et valg, akkurat på lik linje om du vil ha "Vista Home Premium" eller "Business" ?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Haha, litt overrasket over denne artikkelen/kommentaren. Får håpe det blir en fruktbar debatt.

 

Hvorfor er ikke HP nevnt?

 

Mange HP bedrifts bærbar PCer er sertifisert for OpenSuse og de fleste kjører mange Linux distro veldig bra, se HCL listen her.

 

Enn god del PCer leveres også med SuSE, RedHat eller FreeDOS. Også mange rimelig modeller som du kan finne her.

 

Billigste PC med FreeDos er 3500,- eks mva.

Det er en faktisk en HP jeg var mest ute etter, men som jeg skrev i mailene jeg sendte var hva som helst av Intel Montevina baserte ultraportable aktuelt. Ingen av nettbutikken jeg har vært i kontakt med kan levere noe annet enn Windows.

 

For å få tak i en HP med noe annet enn Windows (dvs freeDOS eller SLED) må man handle som bedriftskunde, og man må bestille en skreddersydd maskin. Det innebærer at:

- Du må faktisk ha et firma du kan bestille fra

- Du har langt færre rettigheter med kjøpet (si hadetbra til angrerett og forbrukerkjøpsloven)

- Maskinen må skreddersys og "bygges" hos HP, dvs 2-3 ukers leveringstid

- Du må fortsatt betale for et operativsystem du ikke kommer til å bruke

- (ikke fullstendig bekreftet, men sannsynlig): maskinen vil ikke bli noe billigere

Sistnevnte fordi forbrukerelektronikk er typiske varer hvor prisen er sterkt avhengig av volum. Store volum = billig og "spesialkonfigurering" = dyrt.

 

Dell kan levere uten operativsystem, men har desverre ikke digital videoutgang på sine modeller og det måtte jeg ha. Men det er kun mulig dersom du tar kontakt med de direkte per telefon. Hvorfor kan ikke "inget operativsystem" være et valg, akkurat på lik linje om du vil ha "Vista Home Premium" eller "Business" ?

 

Dell Studio og XPS har vel HDMI ut?

Lenke til kommentar
Nyhus: Du avfeier hele debatten fordi du mener det lett å kjøpe stasjonær PC uten OS. Men så innrømmer du vanskelighetene når det kommer til laptop. Har du fått med deg at bærbare tar mer og mer over for stasjonære? Ergo øker bare problemet som du selv innrømmer, og folk blir prakka på uønskede Windows-lisenser i bøtter og spann.

 

Det er altså en selvfølge at man skal kunne kjøpe stasjonær uten OS, men man skal ha dårligere valgmuligheter med laptoper? :ermm:

Hva om man nå f.eks har en oppegående laptop og kjøper Windows 7. Windows XP har nå holdt i 8 år, og er fremdeles foretrukket av mange. Man kan altså bruke denne windows 7 lisensen på flere generasjoner av laptoper fremover (som Langbein påpeker så oppgraderes bærbare i mindre grad, man kjøper heller ny). Her er det jo enkelt for dataforhandlerne å informere om dette, og kunden kan få lavere sluttpris. Men da vanker det nok represaliser fra M$, som tidligere avdekket av M$ har presset bla. Dell på (http://users.telenet.be/geertu/DELL_and_MS.html).

 

Jo lenger tiden går og mer modent linux, openoffice osv blir, jo mindre vits er det for "vanilla"-brukere - som kun bruker internett, medieavspiller, online-applikasjoner/spill, chatteprogram og tekstbehanler - å lange ut tusenvis av kroner i "MS-skatt" over lengre tid kun for å få samme funksjonaliteten. Med aktører som google på banen og andre lovende tredjepartsleverandører av programvare som tradisjonelt var MS-dominert, klamrer M$ seg til lock-in og drittsekkmetodene som vanlig. Hva med å heller bruke energien på å lage programvare som er så konkurransedyktig at folk har lyst til å betale for det?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Til Filthpig:

Beklager, noe upresis der. Jeg ønsker ikke ekstern skjermkort, men vil ha GMA4500 som er i Intel Montevina platformen. Det har ikke jeg klart å finne hos Dell med maskiner i 12-13" klassen ihvertfall, men si gjerne ifra hvis du finner!

 

EDIT: her går det unna, la til hvem det var til

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Til Filthpig:

Beklager, noe upresis der. Jeg ønsker ikke ekstern skjermkort, men vil ha GMA4500 som er i Intel Montevina platformen. Det har ikke jeg klart å finne hos Dell med maskiner i 12-13" klassen ihvertfall, men si gjerne ifra hvis du finner!

 

EDIT: her går det unna, la til hvem det var til

 

Ser ikke grunn til å ha GMA4500 annet enn hvis du er sterk tilhenger av opensource, selv om driverene til intel ikke er 100% under GNU, MIT og litt av hvert.

Nvidia er jo bra da(linux osv) ati er ikke mest attraktive enda, selv om det er blitt mye bedre.

 

Men fortsatt, mest sannsynlig at det ikke er mulig å få noe innen de kravene uten OS, bra denne diskusjonen kom, irritert meg i lang tid.

Lenke til kommentar
Dell Studio og XPS har vel HDMI ut?

 

Prisklasse osv. saken er, alle burde ha muligheten til 0 OS.

 

Jeg har MSDN avtale, hvorfor F skal jeg ha os da? ett eksempel.

 

Hvorfor sier du det til meg?

 

Øverste linje, prisklassen var kansje for høy for han.

 

og msdn avtale saken, for at jeg ikke har behov for OS, og sikkert mange fler ute i verden. ( ikke direkte til deg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...