Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Det er jo de som lager datamaskiner som velger hvilke produkter de ønsker å tilby markedet.
Du antar naturligvis at vi har et fungerende marked her, og at MS ikke bruker noen virkemidler for å presse leverandører. Et par antagelser jeg synes du kan være ryddig nok til å nevne.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor folk klager over at man får med WinOS når man kjøper en PC.

Joda, de vil kjøpe en PC uten OS, slik at de kan velge OS sin selv, det forstår jeg jo.

Men jeg vil understreke det, at jeg syns ikke vi har så jævla mye å velge mellom, vi snakker ikke om en jungel av OS'er der ute!

Når folk sier at de vil ha en OS fritt data, slik at de kan velge OS selv, så virker det som om det er et dusin antall gode OS'er der ute som de kan velge og vrake. I hovedsak så mener jeg det er kun 3 som er aktuelt.

MacOS, WinOS og linux. MacOS har man ikke en gang lov til å installere på en "pc", så da ryker det alternativet. Så det står mellom Linux og WinOS. Så i bunn og grunn..de folkene som syter over at man får med et OS, er folk som egentlig er fan av Linux..er det så?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor folk klager over at man får med WinOS når man kjøper en PC.

 

Men jeg vil understreke det, at jeg syns ikke vi har så jævla mye å velge mellom, vi snakker ikke om en jungel av OS'er der ute!

Når folk sier at de vil ha en OS fritt data, slik at de kan velge OS selv, så virker det som om det er et dusin antall gode OS'er der ute som de kan velge og vrake. I hovedsak så mener jeg det er kun 3 som er aktuelt.

MacOS, WinOS og linux. MacOS har man ikke en gang lov til å installere på en "pc", så da ryker det alternativet. Så det står mellom Linux og WinOS. Så i bunn og grunn..de folkene som syter over at man får med et OS, er folk som egentlig er fan av Linux..er det så?

Du glemmer Windowsbrukere som har lisenser og ikke trenger en medfølgende OEM-lisens.

 

Om du skulle kjøpt en maskin du skal kjøre Windows på, men alle alternativene dine var mellom Linuxvarianter som førte til at du måtte betale ca 500-1000,- (som er sånn sirka tilfellet for mange Linuxbrukere), ville ikke du følt at det hadde vært noe bortkastede penger? Og det er sikkert en del brukere som har visse holdninger til andre selskaper som de ikke ønsker å støtte økonomisk.

 

Joda, det er mye å velge mellom. OS X er ikke et alternativ her, ikke offesielt iallefall, da OS X ikke kjøres på annet enn Mac'er. Alikevel, det er en jungel av valgmuligheter, selv om det ikke er en jungel av valg når det kommer til OS. Man har jo selvsakt OS som Linux, BSD og Solaris, det betyyr ikke at man har tre alternativer. Dette er bunnen av OS'et som mange baserer sine komplette operativsystemer på, det vil si at bare innen Linux har man et hav av valgmuligheter så man kan velge den distroen som er best tilpasset de behovene man selv har i et komplett operativsystem.

 

Og hva har egentlig menged valgmuligheter å si? Om de kun hadde vært en Linux-distro og Windows, forbrukerne burde alikevel fått velge selv. Markedet burde ikke vært så stort at en leverandør kan sitte på egen teknologi slik at andre alternativer ikke blir reelle valg for mange (slik det er i dag).

Lenke til kommentar
Joda, det er mye å velge mellom. OS X er ikke et alternativ her, ikke offesielt iallefall, da OS X ikke kjøres på annet enn Mac'er.
Det er faktisk en utbredt misforståelse at man ikke har lov til å kjøre OSX på PC. Det som er tilfelle er at reglene sier at en datamaskin kun kan kjøre OSX hvis den har branding. Mac har begynt å sende klistermerker med OSX installasjonsmedium, slik at alle som kjøper det kan brande sin egen maskin og dermed kjøre det lovlig. En leverandør leverer faktisk ferdige PC'er med hackintosh uten at Apple kom noen vei med å stoppe det.
Lenke til kommentar
Det er faktisk en utbredt misforståelse at man ikke har lov til å kjøre OSX på PC. Det som er tilfelle er at reglene sier at en datamaskin kun kan kjøre OSX hvis den har branding. Mac har begynt å sende klistermerker med OSX installasjonsmedium, slik at alle som kjøper det kan brande sin egen maskin og dermed kjøre det lovlig. En leverandør leverer faktisk ferdige PC'er med hackintosh uten at Apple kom noen vei med å stoppe det.

Når begynte Apple å gjøre det?

Lenke til kommentar

Nope, temaet dukket blant annet opp i en diskusjon jeg hadde med OSX utviklere på IRC. Dessuten var det nettopp en rettsak mot et selskap som solgte maskiner med OSX på vanlig PC, Apple tapte. Hvis du er interessert er det vel bare å gi serverne til Google en runde.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...