Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EU som er voldsomme til å saksøke Microsoft for alt mulig kunne løst problemet på en annen måte, nemlig å kreve at leverandører tilbyr maskinen ferdiginstallert med minst et godt åpent alternativ, og at de ikke skal kunne ta serlig gebyr for det. Dette ville gitt folk som trasker inn på Elkjøp et alternativ.

Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

For å tillate mer rettferdig konkurranse. Jeg mener at dette er en bedre måte å gjøre det på enn å tvinge MS til å betale store bøter eller lignende. Straks GNU/Linux får gode muligheter til å selges i de store kjedene, så vil salget øke betraktelig, og det vil bli en sunnere konkurransesituasjon.

 

(jeg tenkte at dette bør gjelde for produsenter over en viss størrelse, produsenter som Acer, HP, Dell osv.)

Så du er en raddis da? Ved lov skal alt tvinges igjennom?

Linux har ikke vist seg konkurransedyktig, og du vil ved lov tvinge det igjennom?

 

jeg quoter meg selv:

 

Er det ulovelig å ha en pcbutikk som kun selger pc'er med linux? Hvor er den butikken som satser på å selge ferdigpc med linux. Hvorfor finnes ikke den? Hvorfor er ikke den en suksess? Hvorfor har ingen hørt om en slik butikk/pc?

Ingen nekter DEG å starte en bedrift som lager ferdigpc, og selger med linux. Go ahead. Make my day.

Jeg håper du misforstår med vilje her. I den siviliserte delen av verden har vi statlige organ som skal forsøke å holde en god konkurransesituasjon i markedet. Når én aktør har opparbeidet seg en posisjon som ikke er bra for markedet på et vis som ikke er het stuerent, så skal styresmaktene gripe inn.

 

At GNU/Linux ikke har vist seg konkurransedyktig er ren løgn. Rundt 1/3 av minibærbare har blitt solgt med GNU/Linux, og i Norge har Acer alene solgt flere maskiner med GNU/Linux enn det Apple har gjort. Og dette selv om mange butikker ikke stiller frem modellene med GNU/Linux. Jeg kan garantere deg at om produsenter hadde lansert de samme eller tilsvarende modeller som de har i utvalget sitt med gode Linux-distribusjoner, så hadde dette salget utgjort en betydelig andel, og de ville kunne konkurrere på like betingelser. Problemet i dag er at produsenter har gullkantede avtaler med Microsoft, og dermed kvier seg eller har ikke lyst til å bruke konkurrenter.

 

 

Hvorfor bry seg om et så lite bagatell at du får med et opperativsystem?

Linux er for dårlig uansett. Jeg har forsøkt noen distroer, bruke linux er som å hoppe over bekken etter vann. Først så er det i mitt syn få programmer som fungerer til linux. Og når man skal installere et program er det ikke lenger å klikke på en fil og følge veiviseren. Nei linux programmer er som halvstekte brød, for å installere må man programmere halve programkoden selv.

 

Alle de helt fjerne programmene som er forhåndsinstallert er mer irriterende enn Windows.

- 30 dager prøveversjon av McAfee

- 60 dager prøveversjon av MS Office 2007

- Må ikke glemme at de også har lagt til en 5år gammel versjon av MS Word

- For å spille av DVD filmer, har de installert Power DVD v.4 for oss

- Brenneprogram du ikke har hørt om er selvsagt forhåndsinstallert

- samt en rekke utdaterte programmer du ikke vil ha, som gammel versjon av Adobe Reader.

Her sprer du løgn og FUD, slikt er å be om bråk. Du må seriøst argumenter for hva som er dårlig i GNU/Linux. Og hvis du har følgt med på utviklingen de ti siste årene, så er det ikke vanlig at folk skriver koden selv og kompilerer den. Prøv Ubuntu og lignende, eller hold deg utenfor en diskusjon du ikke har peiling på.

 

Ubuntu inneholder det meste vanlige brukere trenger, OpenOffice, Firefox, en brukbar filmavspiller, Brasero(greit brenneprogram) osv. Om du trenger DVD-avspilling så legg inn VLC, XINE eller lignende fra menyen. Stort enklere blit det ikke.

 

De fleste som kjøper en bærbar PC har ikke stor teknisk innsikt, og det å installere et operativsystem vil være en vanskelig oppgave for svært mange. Mange glemmer at de aller fleste har ingen interesse for datamaskiner utover daglig bruk. Det er kanskje mange på forumet her som klarer å installere programmer fra source, men det er svært uvanlig blant... øh... vanlige mennesker, og som også kanskje mange har merket, kan installasjon fra source være alt fra enkelt til nesten umulig avhengig av distro. De fleste er heller ikke fornøyd med programmene som ligger på repositoriene, siden mye mangler og de er ofte utdatert.

 

Eneste fordelen Linux har foran Windows er at det er gratis, utover det, kan jeg ikke tenke på noen fordeler.

Du bør også få med deg hva som har hendt de siste årene. Om butikker begynner å selge PCer med GNU/Linux på lik linje med Windows, så ordner konkurransen seg, og de fleste vil være fornøyde.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal HP tilby en pc uten OS?

 

1. Uten OS, kan like godt bety "jeg har tenkt å bruke piratkopiert windows". Da er jo et påtvunget windows noe som løser den biffen. Det er ikke til å stikke under en stol at mye windows er piratkopiert.

 

Hvordan skal HP feilsøke på din maskin, uten OS? Hvilket oppstyr vil det bli når HP sier: "Beklager, du kjøpte uten OS, da får du fikse dette selv".

Eller skal de si: "Du må installere windows før vi kan hjelpe deg".

 

HP ønsker ikke å gi support på et os de ikke har levert.

 

Om du kjøper windows i løs vekt av komplett. Skal komplett da gi support på hardware som de ikke har solgt?

 

Hvem har ansvaret når OS og maskin kommer fra forskjellige butikker?

 

2. Levere med linux.

Alle maskiner må ha OS. Hvilken distro skal HP ha? Hvor mange distroer?

 

Drivere til litt perifere enheter kan være litt problem. Vil du kjøpe en maskin der alt funker i windows, mens 1-2-3 ting ikke funker i linux?

Kanskje HP ikke vil benytte visse drivere pga usikkerhet med lisens/eierskap?

 

Skal HP spytte penger i å lage drivere?

 

Eller skal HP tilby egne linux modeller der 100% funker i linux. Men det er kanskje ikke den modellen du ville ha, fordi du ville ha en spesiell ting som finnes på en modell med windows.

 

HP må da kanskje føre ekstra produksjonslinjer, egen linux support, egen linux testavdeling, og dette vil kanskje fragmentere produktene og spise av overskuddet.

 

Hva med alle 3dje part hardware/software leverandører. Telenor/NGT/Get hjelper ikke linuxbrukere med tilgang til internett meg bekjent.

Hvordan skal du advare kjøperen mot dette? For kjøperen vil bli forbannet når han oppdager dette.

Lenke til kommentar
Folk som deg, med de innebygde fordommene mot Linux og dine egne foreldre, er blant de som hindrer utviklingen; Selv har jeg installert Ubuntu til min mor, svigerfar, hos en kollega og andre bekjentskaper som hadde problemer med maskina. Alle klarte med letthet å bruke maskina etter en fem minutters runde med forklaringer.

Det er da en stor mulighet for at disse du nevner har mer kunnskap og forståelse enn min mor, er det ikke? Dette har ingenting med fordommer å gjøre, det har med folks generelle lave forståelse og kunnskap rundt data og pc. Folk kjenner windows og det er helt normalt å heller ville ha noe en kan og kjenner enn noe helt nytt. Så om ikke linux blir likestilt med windows på skoler, biblioteker og andre offentlige institusjoner, vil windows forbli det enkle valg.

Og igjen, dette er ikke en linux diskusjon, så jeg forstår ikke hvorfor du reagerte sånn på det jeg skrev. Linux-karene i tråden burde heller lage en egen "hvorfor bruke linux"-tråd og kjøre på der, for hvorvidt familien din klarer å bruke linux eller ikke, har intet med denne diskusjonen å gjøre. Her handler det om å få kjøpt en maskin uten OS, ikke med linux.

 

Nyhus: Du avfeier hele debatten fordi du mener det lett å kjøpe stasjonær PC uten OS. Men så innrømmer du vanskelighetene når det kommer til laptop. Har du fått med deg at bærbare tar mer og mer over for stasjonære? Ergo øker bare problemet som du selv innrømmer, og folk blir prakka på uønskede Windows-lisenser i bøtter og spann.

 

Det er altså en selvfølge at man skal kunne kjøpe stasjonær uten OS, men man skal ha dårligere valgmuligheter med laptoper? :ermm:

Du misforsto. Det er et problem at en blir prakket på OS på laptoper, men problemet er inteteksisterende når det kommer til stasjonær. Om en ønsker å kjøpe stasjonær uten OS er det null problem så lenge en går lenger enn nærmeste elkjøp-butikk. Jeg ønsker å kunne kjøpe laptop uten OS, jeg har aldri sagt eller ment noe annet.

Lenke til kommentar

Drivere er ikke et problem i større grad i GNU/Linux enn i Windows. Drivere for skjermkort, chipset, nettverkskort(+trådløse) osv. er med få unntak veldig bra, enkelte betydelig bedre enn Windows. Skrivere er generelt godt støttet, spesielt HP sine. Scannere er litt dårligere støttet, men ikke dårlig. Det meste fungerer veldig greit, og i de fleste tilfeller uten konfigurasjon, som er nødvendig i Windows.

Lenke til kommentar
Linux er gratis, du kan ikke kjøpe det. Men du står fritt fram for å innstallere det.

 

Det er faktisk mange Gnu/Linux Distroer som man kan kjøpe. Som enterprise versjonen av Ubuntu, Red Hat, Suse osv. Så det blir litt feil og si at det er gratis. Som Stallman sier selv, "Free speech, not free beer!"

 

Ellers synes jeg at forbrukere må få flere valg, man må få muligheten til å velge hva man vil ha på datan sin. Man kjøper jo den og forventer ikke å ha en bloted Vista med masse programvare fra pc-produsenten og reklame. Mer frihet til å velge, vil minske andelen til Windows og kanskje la mannen i gata (som strengt tatt ikke trenger Windows) få oppleve Gnu/linux eller et likende fritt og åpent system.

 

Det er jeg klar over, men det kommer heller ikke med windows server på klient maskiner sist gang jeg var i en butikk? Må prøve å vere litt seriøs.

 

Forsøkte å holde meg, men klarte det ikke. Trolling/dorging funker tydeligvis :)

 

Red Hat får man kjøpt til desktop, og SuSE kommer også i desktop og server versjon. Begge koster penger. Det er så festlig at du beskylder andre for å ikke være seriøse :)

 

Du betaler for supporten, ikke for desktop OS. Er vel kun windows brukere så har det festlig.

 

viss folk vil ha pc uten operativsystem så får de jammen meg bygga de sjøl, eg hva 15 når eg bygget min egen.

 

Lykke til med å bygge din egen laptop. Fint om du leser gjennom ihvertfall noen av postene før du lirer av deg det pisset der.

 

Hva er problemet med å bygge egen laptop?

 

http://www.custompc.co.uk/news/602592/ocz-...laptop-kit.html

 

Er vel ikke alle så er like ressurs sterk.

Lenke til kommentar
Sender denne i retur til deg: Hvor stort er markedet? Ta markedet og del på X antall pc-butikker, hvor mange kunder blir det da?

Hva kom først: Høna eller egget? Selges det få PCer med f.eks Fedora fordi det er få kunder eller er det få kunder fordi det er så få PCer med Fedora som selges?

Tar det som en innrømmelse av at markedet ikke finnes eller er marginalt nok til butikker ikke gidder å bry seg.

 

Innen markedsøkonomi så omtales dette som: Det er ikke et behov for linux pc.

Nei, det er det nødvendigvis ikke. Det kan faktisk være helt andre årsaker, som f.eks at markedet ikke fungerer, uten at man skal diskutere årsakene her. At det ikke oppfattes som at det er etterspørsel etter et bestemt produkt har som oftest en langt mer sammensatt årsak enn de fleste tror.

 

En apropos i denne sammenheng er faktisk at Microsoft ser klare trusler mot sin forretningsmodell at kunder tenderer til mer bevisste valg og at konkurransen i alle markeder øker.

 

*snip
Jeg ønsker kun å lage ferdigpc med KUN WINDOWS. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

En bedriftseier ønsker å ha monopol på en eller annen vare eller tjeneste. Hvorfor skal han ikke få lov til det? Hvis du kan svare på det så har du svaret ditt. Hvis ikke så bør du lese litt i konkurranseloven og hva konkurransetilsynet driver med.

 

Du kan starte en butikk som selger maskin + linux. Tror neppe du vil få problem med å skaffe hardware.

 

På hvilken måte blir du hindret i å lage ferdigpc med linux? Hva stopper deg?

 

Når du kan lage ferdigpc med linux, for jeg har ikke sett noe som skulle tilsi at du ikke kan. Hvorfor skal ikke jeg da få lov å rendyrke pc+windows?

Apple er vel ikke lovpålagt å selge verken linux eller windows?

Akkurat det samme markedet som du sier ikke har behov for Linux hindrer deg.

 

1. Mangel på volum i starten vil gjøre det vanskelig for deg å få nok rabatter på hardware til å kunne konkurrere prismessig med andre aktører. Du må derfor har rå til å tape penger i de første årene. Marginene i denne bransjen er så syltynne (unntatt MS og Intel), at det å etablere ny produksjon er særdeles vanskelig.

2. Kjøp fra eksisterende produsenter, uten os, med formål å selge annerledes oppsatte maskiner er nødvendigvis ikke enkelt. Langt fra sikkert at Asus eller HP vil selge til deg. Du vil også få et kostnadsledd ekstra.

3. Du må da mest sannsynlig produsere maskinene selv, eller kjøpe fra aktører som Compal med flere.

4. Support og garanti krever betydelige finansiell muskler.

5. Det kreves meget store investeringer i markedsføring, f.eks bruker Microsft ca 12 mrd $ i året i salgs og markedsføringskostnader. Dell, Asus, HP med flere bruker heller ikke lite. %-vis må man garantert bruke langt mer enn eksisterende aktører.

 

Jeg vil tippe at det er behov for en initialinvestering på flere 100 mill kr for å kunne lykkes med noe i denne gaten. Å få investorer til en slik investering vil ikke være enkelt.

 

PC-markedet er også et marked der det faktisk knapt er etablert en skikkelig ny produsent de siste 10 årene, heller motsatt. Til det er etableringshindrene og konkurransen alt for stor. Når Microsoft i tillegg er en ekstremt dominerende aktør på OS-sida, blir eventuelle etableringshindre for en Linux-PC enorme.

 

En PC-butikk i vil faktisk være 100 % avhengig av at en aktør som Asus, HP, Lenovo stiller seg bak for å lykkes.

Lenke til kommentar
1. Uten OS, kan like godt bety "jeg har tenkt å bruke piratkopiert windows". Da er jo et påtvunget windows noe som løser den biffen. Det er ikke til å stikke under en stol at mye windows er piratkopiert.

Ja, det kan det godt bety. Men det er Microsoft sitt problem, og ikke meg som bare ønsker å kjøpe meg en datamaskin. Eller mener du at jeg skal måtte betale for at MS sliter med piratkopiering? Når jeg ikke en gang bruker deres operativsystem?

 

Hvorfor skal HP tilby en pc uten OS?

...

Hvordan skal HP feilsøke på din maskin, uten OS? Hvilket oppstyr vil det bli når HP sier: "Beklager, du kjøpte uten OS, da får du fikse dette selv". Eller skal de si: "Du må installere windows før vi kan hjelpe deg".

...

Hvem har ansvaret når OS og maskin kommer fra forskjellige butikker?

Du har helt rett i at det er få incentiver for at HP (eller andre leverandører) skal levere uten operativsystem. Det krever en endring i rutiner og systemer, og de tjener jo på å selge programvarelisenser også. Mao, de kan potensielt tape på det uten at de ser klare gevinster.

 

Men på supportsiden ser jeg ikke for meg at det blir store problemer. Det er helt selvsagt, og akseptabelt at de ikke ønsker å supportere et OS de ikke har levert. Og at de som leverer OS'et, ikke supporterer hardwareproblemer.

Problemer med maskinvare? Jo, da må maskinen sendes inn til de, slik som i dag. Der inne kan de benytte seg av hardware-verktøy for å debugge problemet, eller de kan benytte et operativsystem for testing hvis de ønsker det. De bruker det de synes er best ogj eg får så igjen pc'en slik det var når jeg kjøpte den, med rein disk.

Ser ikke helt hvordan det er forskjellig fra i dag?

 

EDIT: rettet opp en grov feil i andre avsnitt

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvorfor skal HP tilby en pc uten OS?

 

1. Uten OS, kan like godt bety "jeg har tenkt å bruke piratkopiert windows". Da er jo et påtvunget windows noe som løser den biffen. Det er ikke til å stikke under en stol at mye windows er piratkopiert.

 

Hvordan skal HP feilsøke på din maskin, uten OS? Hvilket oppstyr vil det bli når HP sier: "Beklager, du kjøpte uten OS, da får du fikse dette selv".

Eller skal de si: "Du må installere windows før vi kan hjelpe deg".

De kan da levere med feilsøkings-live-cd av ett eller annet slag. Ville uansett vært mye mer intuitivt enn halvgode Microsoft løsninger. Support på programvare er det programvareleverandøren som skal stå for.

HP ønsker ikke å gi support på et os de ikke har levert.

Selvsagt. Supporten skal Microsoft stå for.

 

Om du kjøper windows i løs vekt av komplett. Skal komplett da gi support på hardware som de ikke har solgt?

Maskinvare og programvare er to forskjellige ting...

 

Hvem har ansvaret når OS og maskin kommer fra forskjellige butikker?

Programvareleverandør har ansvaret for programvare, mens maskinvareleverandøren har ansvaret for maskinvare.

 

2. Levere med linux.

Alle maskiner må ha OS. Hvilken distro skal HP ha? Hvor mange distroer?

Dette kan vel brukeren bestemme? Etter egne preferanser? Hver individ har forskjellig behov osv.

Drivere til litt perifere enheter kan være litt problem. Vil du kjøpe en maskin der alt funker i windows, mens 1-2-3 ting ikke funker i linux?

Jeg sjekker alltid at tingene jeg kjøper er støttet i Linux. Dette heter å stemme med lommeboka. Det er sjeldent at «alt» fungerer i Windows, og hvis det fungerer gjør det ikke det «ut-av-boksen».

 

Kanskje HP ikke vil benytte visse drivere pga usikkerhet med lisens/eierskap?

 

Skal HP spytte penger i å lage drivere?

HP er vel generelt sett flinke til å lage linuxdrivere til hardware de har «ansvaret» for å lage drivere til.

 

Eller skal HP tilby egne linux modeller der 100% funker i linux. Men det er kanskje ikke den modellen du ville ha, fordi du ville ha en spesiell ting som finnes på en modell med windows.

Alle modeller skal bruke god maskinvare med brei støtte. Det meste av god maskinvare er støttet av Linux, det er gjerne sære billige alternativer som ikke er det.

HP må da kanskje føre ekstra produksjonslinjer, egen linux support, egen linux testavdeling, og dette vil kanskje fragmentere produktene og spise av overskuddet.

HP sin oppgave er å levere god maskinvare til forbrukerne. Det som spiser av inntektene (og derfor også overskuddet) er å redusere målgruppen sin.

 

Hva med alle 3dje part hardware/software leverandører. Telenor/NGT/Get hjelper ikke linuxbrukere med tilgang til internett meg bekjent.

Hvordan skal du advare kjøperen mot dette? For kjøperen vil bli forbannet når han oppdager dette.

De får sette opp en stor advarsel. Dersom alle forbrukere kunne velge det de vil ha uten kunstig vridning vil dette «problemet» eliminere seg selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke velge selv???

1. Å installere OS kan i mange tilfeller være krevende. En del av spørsmålene som dukker opp kan virke enkle for noen, men er gresk for andre. Pre-installert Windows er derfor en velsignelse for de fleste.

2. Pre-installerte PC-er har drivere på plass og er tilpasset den enkelte maskin når man kjøper den.

3. Debian, Novel, Fedora og alle derivater er ofte ikke 100 prosent kompatible, samt at mange undelige problemer ofte dukker opp, når standardene (de komersielle) ikke følger med.

 

Dette er harde facts, men bevares. Kjører selv Ubuntu på en maskin, Mint på en annen og har Linux4one på min AA1. Forøvrig Windows på jobb.

Av en eller annen grunn har jeg visse problemer med Mandriva på en Thinkpad T61p... men fungerer topp på en annen.

 

Linux på desktoppen er ikke 100% ennå.

Lenke til kommentar

abdode: Dette handler ikke om GNU/Linux distroer, deres brukervennlig, programvare eller maskinvarekompatibilitet. Det handler ikke om at folk skal bli tvunget til å innstalere sitt eget OS.

Det handler om at det burde være lettere å få tak i en laptop uten operativsystem.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke velge selv???

1. Å installere OS kan i mange tilfeller være krevende. En del av spørsmålene som dukker opp kan virke enkle for noen, men er gresk for andre. Pre-installert Windows er derfor en velsignelse for de fleste.

2. Pre-installerte PC-er har drivere på plass og er tilpasset den enkelte maskin når man kjøper den.

3. Debian, Novel, Fedora og alle derivater er ofte ikke 100 prosent kompatible, samt at mange undelige problemer ofte dukker opp, når standardene (de komersielle) ikke følger med.

 

Dette er harde facts, men bevares. Kjører selv Ubuntu på en maskin, Mint på en annen og har Linux4one på min AA1. Forøvrig Windows på jobb.

Av en eller annen grunn har jeg visse problemer med Mandriva på en Thinkpad T61p... men fungerer topp på en annen.

 

Linux på desktoppen er ikke 100% ennå.

Ja, og hvilke av disse var det du ikke fikk ettertrykkelig besvart og tilbakevist da du leste tråden før du svarte...? For du leste vel... ah, _NEI!! det kan jo du umulig ha gjort. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke velge selv???

1. Å installere OS kan i mange tilfeller være krevende. En del av spørsmålene som dukker opp kan virke enkle for noen, men er gresk for andre. Pre-installert Windows er derfor en velsignelse for de fleste.

2. Pre-installerte PC-er har drivere på plass og er tilpasset den enkelte maskin når man kjøper den.

3. Debian, Novel, Fedora og alle derivater er ofte ikke 100 prosent kompatible, samt at mange undelige problemer ofte dukker opp, når standardene (de komersielle) ikke følger med.

 

Dette er harde facts, men bevares. Kjører selv Ubuntu på en maskin, Mint på en annen og har Linux4one på min AA1. Forøvrig Windows på jobb.

Av en eller annen grunn har jeg visse problemer med Mandriva på en Thinkpad T61p... men fungerer topp på en annen.

 

Linux på desktoppen er ikke 100% ennå.

 

Blant annet Dell serverer skreddersydd Ubuntu på sine mini-maskiner med alle nødvendige drivere forhåndsinstallert og klart til bruk. De fleste klarer å bruke det meste dersom det er forhåndsinstallert og klargjort for dem. Skulle likt å se menigmann installere XP eller Vista fra OEM-plate..

 

Er forøvrig enig med deg at Linux ikke er -helt- der enda, men for hvert år som går blir det gjort voldsomme fremsteg. På flere punkter ligger Linux langt foran Windows, mens på andre ting ligger det fortsatt et lite stykke bak.

 

Oppfordrer de fleste som ikke bruker Linux til daglig å teste ut Ubuntu 9.04.. For meg er dette den mest komplette desktop-opplevelsen av Linux pr. dags dato

Lenke til kommentar
Linux på desktoppen er ikke 100% ennå.

Windows ( i sine mange inkarnasjoner ) på desktop'en har heller aldri vært 100%, men Microsoft har likevel tatt seg godt betalt for det i en årrekke.

Endret av Trc
Lenke til kommentar

Driver/programvare/spill-støtte og markedsandeler til Linux er forresten som høna og egget. Problemet er som sagt nå en million ganger i tusen tråder at dagens konkurranse i OS-markedet ikke fungerer, og derfor må myndigheter gripe inn, som Olsen så flott la det ut og stykket stien til vannet opp med korn rett her oppe på siden. Gid vi kunne etablere denne uomtvistelige sannheten en gang for alle og hevet diskusjonen til et nytt nivå. Ironiens skjebne er jo at disse som klager på den jevne brukers naive, uvitende oppførsel selv utilsiktet demonstrerer personlighetstypen til den store gullmedaljen.

 

Oppgitt :no:

Lenke til kommentar

Ja, vi kan jo juble over mikroprosentene som vi har gjort i alle år nå, men faktum er at markedet er likevel ca. 15 år retardert pga. konkurransehemmende virksomhet, og korrupsjonen bare fortsetter. Verden vil bli lurt. Det MÅ kompetent statlig regulering av IT-sektoren til for å sikre at ressursene puttes i stumulerende prosjekter og innivasjon istedet for å mate drauger som M$ og co. Bare se på hvor lite innovasjon M$ bringer til bordet. Stort sett går det på patetiske etterligninger av allerede eksisterende produkter svinebundlet og innlocket til eksisterende monopol.

 

Får bare håpe Obama og de siste års skandaler kan føre til at USA tar føringen i å konkurranse- og lovregulere økonomien igjen, så vattnissene her på bjerget få et spark i ræva og fokus på hva som bør gjøres.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
De fleste som kjøper en bærbar PC har ikke stor teknisk innsikt, og det å installere et operativsystem vil være en vanskelig oppgave for svært mange.

 

Som den andre fyren ble konfrontert med tidligere: Hva er vanskelig med å installere et operativsystem?

Lenke til kommentar
De fleste som kjøper en bærbar PC har ikke stor teknisk innsikt, og det å installere et operativsystem vil være en vanskelig oppgave for svært mange.

 

Som den andre fyren ble konfrontert med tidligere: Hva er vanskelig med å installere et operativsystem?

Som alt annet er det lett når du kan det. Når du derimot ikke vet hva et OS er så sliter du...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...