Gå til innhold

Finanskrise og sessongsarbeidere


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe nå. La oss si at finanskrisen blir verre. Folk slutter å bruke penger, enda flere mister jobbene sine. Hvordan skal vi da forholde oss til arbeidsinnvandring og sessongsarbeidere fra land som f.eks Sverige, Danmark og Polen? Da snakker jeg om folk som kommer hit å jobber 6 måneder for så å dra igjen. Altså mennesker som istedenfor å få omløp i økonomien tar med seg noe av den ut av landet.

 

Burde vi ha krisetiltak som hindrer dette om det blir for stor arbeidsledighet blant de som bor fast i Norge? Dette kan vel fort utvikle seg til en snøball effekt? Bedrifter tjener mindre -> ansetter utenlandske arbeidere som krever mindre betalt -> norske arbeidere blir avvist og får ikke jobb -> norske innbyggere bruker mindre penger -> bedriftene tjener mindre penger - > bedriftene ansetter flere utenlandske arbeidere -> norske innbyggere bruker enda mindre penger -> Balle!

 

Jeg påstår ingen ting her, jeg bare lurer på om dette er noe å ta opp til diskusjon? Er interessert i høre hva forum ekspertene har å si om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom til å tenke på noe nå. La oss si at finanskrisen blir verre. Folk slutter å bruke penger, enda flere mister jobbene sine. Hvordan skal vi da forholde oss til arbeidsinnvandring og sessongsarbeidere fra land som f.eks Sverige, Danmark og Polen?

Man skulle tro at jo mindre nordmenn bruker penger på forskjellige prosjekter, varer og tjenester - dessto mindre arbeid blir på disse arbeidsinnvandrerne også? Jeg ser ikke problemstillingen her..

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på noe nå. La oss si at finanskrisen blir verre. Folk slutter å bruke penger, enda flere mister jobbene sine. Hvordan skal vi da forholde oss til arbeidsinnvandring og sessongsarbeidere fra land som f.eks Sverige, Danmark og Polen?

Man skulle tro at jo mindre nordmenn bruker penger på forskjellige prosjekter, varer og tjenester - dessto mindre arbeid blir på disse arbeidsinnvandrerne også? Jeg ser ikke problemstillingen her..

 

Ikke? Han mener jo at nordmenn er dyre i drift, og enda flere jobber (i forhold til det vi har nå) blir overlatt til sesongarbeidere. Disse bringer penger ut av landet, slik at det blir mindre omsetning internt i norge.

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på noe nå. La oss si at finanskrisen blir verre. Folk slutter å bruke penger, enda flere mister jobbene sine. Hvordan skal vi da forholde oss til arbeidsinnvandring og sessongsarbeidere fra land som f.eks Sverige, Danmark og Polen?

Man skulle tro at jo mindre nordmenn bruker penger på forskjellige prosjekter, varer og tjenester - dessto mindre arbeid blir på disse arbeidsinnvandrerne også? Jeg ser ikke problemstillingen her..

 

Nettopp, derfor vil man stadig lete etter billigere og mer effektiv arbeidskraft. Det er jo det du peker ut som er hele problemstillingen. Jeg snakker ikke om at utlendinger skal ta over alle jobbene våres og brenne oss på et bål. Men at med for mye sessongsarbeid o.l så kan omløpet i økonomien bremse ned.

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi da forholde oss til arbeidsinnvandring og sessongsarbeidere fra land som f.eks Sverige, Danmark og Polen?

 

Hadde vi i større grad drevet proteksjonisme, så hadde det kanskje vært et poeng å se nærmere på handelstapet i forbindelse med midlertidig opphold og utvandring... men så lenge vi driver med eksport i stor skala, så tror jeg at vi skal være glad for at penger, tjenester og folk skal kunne flytte seg noenlunde fritt over landegrensene. Det lille vi taper av at folk utvandrer med penger er ikke stort i forhold til det vi tjener på at utlandet vil ha varene våre.

 

Hvis argumentet er at eksport ikke hjelper, fordi ingen kjøper noe - da er heller ikke arbeidsinnvandring noe problem, da ingen vil ha noe arbeid. Arbeidsplassene stopper nokså raskt opp hvis bedriftene ikke får solgt varene sine.

 

Det at vi har nokså åpent for arbeidsinnvandring kan gjerne sees på som en utfordring i forbindelse med ekstra konkurranse om jobbene her i Norge. Arbeidsgiver vil jo da gjerne gi arbeid til de som gjør jobben billigst - og derfor er jo også "Sosial Dumping" en av sakene til LO for tiden, da en vil gi arbeidsinnvandrere lik lønn som nordmenn.

 

Edit:

Er handelstapet for nordmenns feriering i utlandet større eller mindre enn handelstapet som følge av at arbeidsinnvandrere utvandrer?

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Ja okei, men tapte arbeidsplasser er vell ikke noe mindre alvorlig for økonominen? Se på hva som skjer i transport bransjen. De sier opp folk pga finanskrisa og ansetter utenlandske sjåfører som bare tar 1/4 betalt av det norske arbeidere gjør. Men når man ser på hvordan bedriftene gjør det så har de faktisk vekst og ikke nedgang. Altså blir finanskrisen en unnskyldning for å tjene mer penger.

 

Og selv om pengene de tar med seg ut av landet kanskje ikke er så stort tap, så er det et større tap når X antall nordmenn ikke har råd til å bygge hus f.eks. Langtidsinvesteringer som styrker økonomien. Så kanskje er det ikke det at pengene blir tatt med ut som er problemet, men at de ikke blir brukt på langsiktige mål her i Norge?

Lenke til kommentar
De sier opp folk pga finanskrisa og ansetter utenlandske sjåfører som bare tar 1/4 betalt av det norske arbeidere gjør.

 

Rent kaptalistisk, så er dette helt ok. Noen tilbyr en tjeneste for en lavere sum, dermed kjøper du den tjenesten av dem instedet.

Det er dog nettopp dette LO prøver å motarbeide ved å jobbe for større likelønn :) Utover dette har transportnæringen også et problem med at utenlandske firmaer foretar frakt i Norge.

 

 

Men når man ser på hvordan bedriftene gjør det så har de faktisk vekst og ikke nedgang. Altså blir finanskrisen en unnskyldning for å tjene mer penger.

 

Jo - men det er nettopp det bedrifter prøver å gjøre best mulig da. Greier de å trimme seg lønnsomme i nedgangstider, så vil de tjene ekstra mye penger i oppgangstider. Dette er ikke unikt for noen få bransjer.

Og du har helt rett i at man i nedgangstider har bedre verktøy og mer aksept for slikt enn i oppgangstider.

 

Så kanskje er det ikke det at pengene blir tatt med ut som er problemet, men at de ikke blir brukt på langsiktige mål her i Norge?

 

Spørs om det er et problem i det hele tatt da. Handelslekkasje har vi alltid hatt - det er ikke mye norske grosister tjener på at hele østlandet handler i Sverige. Det er synd selvsagt, og nokså egoistisk ovenfor resten av samfunnet - men endog slikt ting fungerer. Vi tar det igjen med eksportindustrien vår uansett. Hadde det vært full handelsstopp mellom Norge og Sverige, så tror jeg begge parter hadde tapt på det.

Lenke til kommentar
Rent kaptalistisk, så er dette helt ok. Noen tilbyr en tjeneste for en lavere sum, dermed kjøper du den tjenesten av dem instedet.

Det er dog nettopp dette LO prøver å motarbeide ved å jobbe for større likelønn Utover dette har transportnæringen også et problem med at utenlandske firmaer foretar frakt i Norge.

 

Jeg spør ikke om hva som er ok, jeg lurer på hvilken effekt dette kan ha på økonomien vår om krisa skulle ramme enda hardere.

 

Jo - men det er nettopp det bedrifter prøver å gjøre best mulig da. Greier de å trimme seg lønnsomme i nedgangstider, så vil de tjene ekstra mye penger i oppgangstider. Dette er ikke unikt for noen få bransjer.

Og du har helt rett i at man i nedgangstider har bedre verktøy og mer aksept for slikt enn i oppgangstider.

 

Jeg forstår jo at bedriftene vil trimme så mye mulig i nedgangstider. Men er det ikke dette som skaper nedgangstider, eller ihvertfall får de til å eskalere? At bedriftene sier opp arbeidere, dermed blir det arbeidsledighet og mindre skatt, samt ekstra utgifter i sosialstøtte? Selvfølgelig må bedriftene si opp når det virkelig begynner å gå dårlig, men er det taktisk å begynne å si opp folk før de rammes av krisa? Vil ikke dette bare virke som en katalysator?

 

Spørs om det er et problem i det hele tatt da. Handelslekkasje har vi alltid hatt - det er ikke mye norske grosister tjener på at hele østlandet handler i Sverige. Det er synd selvsagt, og nokså egoistisk ovenfor resten av samfunnet - men endog slikt ting fungerer. Vi tar det igjen med eksportindustrien vår uansett. Hadde det vært full handelsstopp mellom Norge og Sverige, så tror jeg begge parter hadde tapt på det.

 

Jeg tenker ikke på handelslekkasje, men effektene av arbeidsledighet på økonomien. Jo flere utenlandske arbeidere vi ansetter, jo færre norske blir i jobb. Da skattes det mindre til staten, staten må betale stønnad og ting begynner å eskalere. Er det ikke arbeidsledigheten som er så farlig med disse krisene?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Jo flere utenlandske arbeidere vi ansetter, jo færre norske blir i jobb. Da skattes det mindre til staten, staten må betale stønnad og ting begynner å eskalere. Er det ikke arbeidsledigheten som er så farlig med disse krisene?

 

Så vidt meg bekjent, så skatter arbeidsinnvandrere til Norge. Det at de tjener mindre enn nordmenn i samme jobb medfører selvsagt at skatteinntektene går ned, og på toppen av det får heller ikke staten formueskatt.

Uten kilde, så føler jeg dog at begge tallene blir forsvinnende små i forhold til staten's øvrige inntekt.

 

Skal en trekke frem et poeng med krisen som verst, ville jeg vel heller pekt på media som skremmer folk til å ikke kjøpe, og finans-sektoren som rett før krisen oppfordret folk til å leve over evne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...