Gå til innhold

Optimalisering av Windows 7


Anbefalte innlegg

av-50693.png

Optimalisering av Windows 7 RC (Build 7100)

 

Microsoft har lansert en såkalt Release Candidate av sitt nyeste operativsystem og gjort det allment tilgjengelig. Du kan laste det ned her (32 og 64-bit). RC-utgaven fungerer helt til 1. mars neste år, men så må man eventuelt kjøpe en lisens for fullutgaven.

 

Inntil da kan man derimot leke fritt med alt innhold, og det er på en måte det som er tema for denne tråden. Her får du nemlig en komplett guide på hvordan Windows 7 kan bli både raskere og flottere.

 

1. Oppdater med Windows Update

Dette er et av de enklestene tiltakene for å sikre seg best ytelse, stabilitet og tilgang til de seneste driverne. Normalt er maskinen satt til å laste ned og innstallere oppdateringer automatisk, men det hender at man får flere alternativer dersom man gjør det manuelt.

(1) Åpne start-meny

(2) Klikk "All Programs"

(3) Velg "Windows Update"

(4) I venstre sidepanel, trykk "Check for Updates"

(5) Velg alle tilgjengelige oppdateringer og bekreft

2. Stopp indeksering av harddisken

For at du skal kunne søke raskt etter filene på datamaskinen din, jobber Windows hele tiden i bakgrunnen med indeksering. Dette bruker mye minne, og det er best å skru indekseringen av. Istedenfor anbefaler jeg programmet "Launchy" som søkefunksjon.

(1) Åpne "Computer" (Win + E)

(2) Høyreklikk på Local Disk og velg "Properties"

(3) Huk bort det nederste alternativet

(4) Fortsett prosessen, og klikk på "Ignore all" når du blir bedt om det

3. Skru av UAC (User Account Control)

Dette er en funksjon som advarer om endringer i systemet. Den er dessverre litt for sensitiv, og reagerer selv når du installerer programvare fra Microsoft. Det er ytterst sjelden at den fanger opp noe som virkelig er farlig, og derfor er den for de fleste kun et hinder. Skru den av!

(1) Åpne start-menyen

(2) Klikk på brukerbildet ditt (høyre hjørne)

(3) Velg "Change User Account Control Settings"

(4) Sett til "Never Notify" og klikk ok

4. Reduser antallet programmer ved oppstart

Mange programmer ønsker å starte bakgrunnsprosesser ved oppstarten, slik at det er mulig å åpne dem raskere. Dette gjør derimot Windows som helhet tregere, og de fleste tjener godt på å skru av disse minneslukerne.

(1) Åpne kjør-funksjonen (Win + R)

(2) Skriv inn "msconfig" og trykk enter

(3) Velg menyen "Startup"

(4) Huk bort alt kjent utenom antivirus og program som absolutt må starte på oppstarten. Søk etter navnet på en tjeneste dersom du er i tvil om den brukes.

5. Skru av ubrukte funksjoner i Windows

Det finnes en mengde funksjoner i Windows 7 som den vanlige bruker aldri i livet kommer til å være borti. Disse kan man like godt skru av for godt.

(1) Åpne start-menyen og velg "Control Panel"

(2) Velg "Uninstall a Program" (nederst til venstre)

(3) I venstre sidepanel, klikk på "Turn Windows Features on or off"

(4) Huk bort de følgende:

Games | Spill som følger med Windows 7

Indexing Service | Indekserer filer (bruk Launchy)

Internet Information Services | Funksjonalitet for avanserte brukere

Internet Information Services Hostable Web Core | Samme som ovenfor

Media Features | Behold Windows Media Player, men de to andre kan kastes

Microsoft Message Queue Server

Remote Differential Management

RIP Listener | Brukt av gamle rutere, de fleste kan skru den av

Simple TCPIP Services

Tablet PC components

Telnet Client

Telnet Server

TFTP Client

Windows Gadget Platform | Gir støtte for gadgets

Windows Search

XPS Services

XPS Viewer

6. Skru av automatisk disk defragmentering

Windows har et eget verktøy for disk defragmentering som fungerer så og så. Den vil med jevne mellomrom kjøre i bakgrunnen for å defragmentere harddisken din. Installer istedenfor Auslogics Disk Defrag og bruk programmet omtrent en gang i måneden.

(1) Åpne "Control Panel" > "System and Security" > "Defragment your hard drive" (nederst)

(2) Velg "Configure Schedule"

(3) Huk bort "Run on a Schedule" og klikk ok

7. Skru av systemgjennoppretting

Denne funksjonen lar deg skru tiden tilbake til et tidligere tidspunkt. Dette kan for noen være en hjelp ved situasjoner som mistet programvare, mistanke om virus osv. Kun fåtallet bruker den dog, og dersom du ikke er en av dem, så er det trygt å skru den av.

(1) Åpne start-menyen og høyreklikk på "Computer"

(2) Velg "Properties"

(3) I venstre sidepanel, klikk på "Advanced System Changes"

(4) Velg fanen "System Protection"

(5) Klikk "Configure"

(6) Skru av "System Restore"

8. Skru av unødvendige tjenester

Mange tjenester starter ved oppstarten. Noen er nødvendige for at Windows skal kjøre, mens andre er ekstrafunksjoner som er totalt overflødige. Dette er en av de mest effektive metodene å gjøre systemet raskere med.

(1) Åpne kjør-kommandoen (Win + R) og skriv "services.msc"

(2) Bruk
til å avgjøre hvilke tjenester som du kan skru av

(3) Når du har funnet en tjeneste, høyreklikk på den og velg "Properties"

(4) Ved "Start-up type", velg alternativet "Disabled"

9. Gjør oppstarten kjappere

Med noen få enkle triks kan man gjøre oppstarten en del kjappere. Her vises hvordan.

(1) Åpne kjør-kommandoen (Win + R) og skriv "msconfig"

(2) Bytt til fanen "Boot"

(3) Huk av for valget "Make all boot settings permanent"

(4) Huk av for "No GUI boot" og skriv inn tallet 0 under "Timeout"

(5) Klikk "Advanced Options"

(6) Huk av for "Number of processors" og velg det høyeste tallet i menyen

10. Gjør avslutningen kjappere

Det hender ofte at programmer henger seg ved avslutningen. En kort og kontant løsning er å slå disse programmene ut automatisk. Det kan gjøre avslutningen betraktlig kjappere.

(1) Åpne kjør-kommandoen (Win + R) og skriv "regedit"

(2) Åpne mappene som tilsvarer kommandoen "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control".
Hver slash symboliserer en egen mappe.

(3) I høyre sidepanel, velg "WaitToKillServiceTimeout" og klikk "Modify"

(4) Endre tallet til 2000 og klikk ok

11. Gjør rammen rundt vinduer tynnere

For å få et ekstra skarpt særpreg og i tillegg gi mer plass til det faktiske innholdet, er det en god ide å gjøre rammen rundt vinduene tynnere. Her finner du ut hvordan.

(1) Høyreklikk hvor som helst på skrivebordet og velg "Personalize"

(2) Klikk på "Custom Color"

(3) Velg "Advanced Appearance Settings..."

(4) Juster objektene med de følgende innstillingene:

Active Title Bar | 18

Border Padding | 1

Caption Buttons | 18

Inactive Title Bar | 18

Inactive Window Border | 1

Menu | 18

(5) Bekreft endringene ved å klikke "ok"

12. Skru av overflødig grafikk / eye candy

Dette punktet kan varieres fra person til person. Noen liker alle animasjonene og fargene i et operativsystem, mens andre foretrekker økt ytelse ovenfor disse. Det teller ikke mye, men litt.

(1) Åpne start-meny og høyreklikk på "Computer"

(2) Velg "Properties"

(3) Velg "Advanced System Settings"

(4) Klikk "Settings" under "Performance" (øverst)

(5) Jeg anbefaler å huke bort følgende

Fade or slide menus into view

Fade or slide ToolTips into view

Save taskbar thumbnail previews

Show shadows under windows (etter min mening en estetisk forbedring)

Slide open combo boxes

13. Endre snarveiene i start-menyen

Microsoft har gjort noen merklige valg når de har valgt standard snarveier i start-menyen. Jeg personlig foretrekker et litt annet, mer effektivt oppsett. Slik får du det gjort.

(1) Åpne start-menyen og høyreklikk på et tomt område i den blanke svarte delen

(2) Velg "Properties"

(3) Klikk "Customize"

(4) Jeg bruker:

Computer | Display as link

Connect to | Av

Control Panel | Display as link

Default Programs | På

Devices and printers | Av

Documents | Display as link

Downloads | Don't display this item

Enable context menus and dragging and dropping | På

Favorites menu | Av

Games | Display as a menu

Help | Av

Highlight newly installed programs | Av

HomeGroup | Av (denne tjenesten kan du også skru av i trinn 8, dersom ingen andre i hjemmet har Win7)

Music | Display as a link

Network | Av

Open submenus when I pause on them with the mouse pointer | På

Personal folder | Don't display this item

Pictures | Display as link

Recent items | Av

Recorded TV | Don't display this item

Run command | Av (bruk tastaturet: Win + R)

Search other files and libraries | Don't search (bruk Launchy)

Search programs and Control Panel | Av

Sort all Programs menu by name | På

System Administrative tools | Don't display this item

Use Large Icons | På

Videos | Display as a link

(5) Under "Start Menu Size" og "Number of Recent Programs to Display", skriv inn tallet 6

14. Rydd opp med CCleaner!

Når man så endelig har gjort alle innstillingene og innstaller de programmene man vil ha, er det på tide med en real opprydning. Til dette bruker jeg programmet CCleaner. Med et enkelt knappetrykk renser man opp alt skrotet som ligger igjen etter seg. Jeg bruker det flere ganger i uken fordi det er så lettvint.

(1) Last ned program og innstaller

(2) Kjør program og klikk "Run CCleaner"

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer fra Vista er at mange av disse hjelpeprogrammene bør være på da min Vista ble fryktelig treg selv på en ny pc (E8600@4Ghz+4GB ram) en liten stund etter disse ble slått av. Disse tjenestene kjører jo kun når pcen er idle så fort du bruker pcen og f.eks skal spille så vil disse slås av. I Windows 7 merker jeg ikke noe til disse tjenestene i det heletatt.

 

Dette gjelder selvsagt for index og defrag samt lignende tjenester som skal velikeholde pcen.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Det må jeg si meg sterkt uenig i. Tjenestene som du nevner vil ikke gjøre maskinen tregere dersom du skrur dem av. Tvert imot. Det finnes likevel noen tjenester som man ikke bør rote altfor mye med, men disse har jeg også tatt forbehold mot. Min PC med Windows 7 ble desidert langt kjappere.

Lenke til kommentar

Noe her kan forsåvidt være til hjelp. Nå skal mange være veldig forsiktig med å falle for alt i den listen der. Mye er bare svada og vil heller føre til et mindre responsivt system.

 

Vet ikke hva du har gjort, men virker som en oversettelse av mange tips som surrer rundt på nettet. Og enkelte er faktisk også feil.

 

]3. Skru av UAC (User Account Control)

Dette er en funksjon som advarer om endringer i systemet. Den er dessverre litt for sensitiv, og reagerer selv når du installerer programvare fra Microsoft. Det er ytterst sjelden at den fanger opp noe som virkelig er farlig, og derfor er den for de fleste kun et hinder. Skru den av!

Vet du hva UAC egentlig er? Det er ikke slik den fungerer. Den gjør at programmer må be om hevet tilgang for å installere seg på vitale områder på maskinen. Dessverre er få programmer designet med tanke på UAC, noe som fører til at veldig mange trenger admin-tilgang.

 

Uansett er det ikke meningen den skal fange opp noe som helst. Den er der som et sikkerhetslag mellom applikasjonen og brukeren.

2. Stopp indeksering av harddisken

For at du skal kunne søke raskt etter filene på datamaskinen din, jobber Windows hele tiden i bakgrunnen med indeksering. Dette bruker mye minne, og det er best å skru indekseringen av. Istedenfor anbefaler jeg programmet "Launchy" som søkefunksjon.

Indekseringen bruker veldig lite minne. 20-30MB er mye i dag? Dessuten er dette faktisk hva som gjør Vista/Windows 7 så mye bedre enn tidligere Windows-versjoner. Windows jobber ikke hele tiden med dette. Indekseringen vil bare kjøre når maskinen ikke er i bruk. Dersom noe krever ressurser den bruker vil den stoppe. Den diskaktiviteten som brukes er også minimal da den bruker lavprioritet I/O, få KB/s.

 

Den er også en meget viktig del av Windows og vil faktisk føre til at maskinen går tregere når du skal bruke den integrerte søkingen i Windows. Når du f.eks. skriver inn programmer du har i startmenyen vil den, om slått av, bruke store ressurser og lang tid til å finne det du leter etter.

 

Slår du den av vil du måtte vente lengre og lete mer etter det du skal gjøre, istedet for at det kommer med en gang.

6. Skru av automatisk disk defragmentering

Windows har et eget verktøy for disk defragmentering som fungerer så og så. Den vil med jevne mellomrom kjøre i bakgrunnen for å defragmentere harddisken din. Installer istedenfor Auslogics Disk Defrag og bruk programmet omtrent en gang i måneden.

Selv om kanskje Windows sin ikke er like god, så er det langt bedre å la en automatisk tjeneste som dette være aktiv. Hva om du glemmer å gjøre dette? Hvorfor ikke la Windows styre seg selv slik at du kan bruke tiden på langt viktigere ting?

(6) Huk av for "Number of processors" og velg det høyeste tallet i menyen

Dette er tull. Den vil ikke gjøre noe forskjell, da den automatisk bruker alle kjernene.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Formuleringen av UAC kunne vært bedre må jeg medgi. Resultatet er derimot av samme sort. Den har ikke vist seg som en nyttefunksjon. Verken kjenner eller har hørt om tilfeller der noen faktisk har vært tjent med å ha UAC aktivert.

 

20-30 MB er absolutt for mye for indeksering. Launchy bruker 3 MB, og der kommer alt opp umiddelbart. Som du sikkert vet er det de små trinnene som tilsammen utgjør en stor forskjell.

 

Det er mulig å stille inn periodiske defragmenteringer med andre program også. Dettte vil jeg si gir enda mer kontroll til brukeren, selv om det største trekkplasteret er at Auslogics hjelper mer ved å gi bedre resultater.

 

Jeg visste ikke at datamaskinen automatisk velger å starte opp med maks antall kjerner. Så takk for tipset. Jeg er på ingen måte den mest kyndige brukeren på dette forumet, så det er virkelig flott at sånne som deg birdrar med feilrettelser og nye forslag. :)

Lenke til kommentar

Fint at du informerer om tips som dette. Det er derimot også viktig å ikke villede folk i å tro at alt dette gjør ting bedre. Optimaliseringer hører mest fortiden til. Ny teknologi og funksjoner i Windows er laget for å optimaliserer seg selv, noe enkelte av disse faktisk ødelegger for.

 

UAC er en veldig viktig funksjon. Mange virker å bare ignorere det. Linux og Mac har hatt dette i mange år allerede. At Windows endelig har den er et veldig viktig steg i sikkerheten der.

 

Forståelig at folk deaktiverer den, men da bør de også forstå konsekvensene av det. Onde programmer kan dermed fritt gjøre som de vil uten problemer. Antivirus stopper noe, men ikke alt, noe UAC i teorien gjør.

 

Ser ikke noe informasjon om at Launchy er integrert i hele Windows, bare startmenyen (og du må trykke en knapp for å aktivere den). Altså tilbyr den ikke halvparten av funksjonaliteten Windows sin integrerte indeksering gjør.

 

En annen ting er at Libraries må ha indeksering for å fungere. Nok en veldig viktig og sentral del av Windows 7.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...