Gå til innhold

Ta The Keirsey Temperament Sorter her, og fortell hva du ble og hvilket yrke du har


Anbefalte innlegg

Ta The Keirsey Temperament Sorter, og fortell hva du ble og hvilket yrke du har!

 

Vi vil dermed gjerne finne ut mer om denne testen bør legges vekt på ved valg av yrke/utdannelse..

 

Ta testen her: http://brainsandcareers.com/norweg.html

 

Best jobb-match ifølge Keirsey:

 

Artisan: http://www.keirsey.com/personalityzone/wz20.asp

 

Guardian: http://www.keirsey.com/personalityzone/wz19.asp

 

Rational: http://www.keirsey.com/personalityzone/wz22.asp

 

Idealist: http://www.keirsey.com/personalityzone/wz21.asp

 

Edit: Skriv gjerne også om du trives eller ikke i jobben.

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tok den ikke nå, men vet at jeg ligger et sted rundt det Myers-Briggs kaller en ESTJ, dvs Guardian.

 

Er for øvrig sivilingeniør og jobber i bygg- og anleggsbransjen.

Ok :) Hva gjør du i jobben, dvs hva stilling har du ?

 

Guardians liker ifølge Keirsey det faste skjematiske/rutine og er ofte ikke så kreativ. Føler du at dette stemmer med deg ??

 

Jeg ble Guardian - Inspector(ISTJ) og klarer ikke komme frem til om jeg bør bli Ingeniør eller Økonom :mad: Jeg går og er redd for at jeg skal være for lite kreativ til ingeniør ? Men føler meg hittil mer interessert i teknologi enn penger og tall..

Lenke til kommentar
Ok :) Hva gjør du i jobben, dvs hva stilling har du ?

 

Guardians liker ifølge Keirsey det faste skjematiske/rutine og er ofte ikke så kreativ. Føler du at dette stemmer med deg ??

 

Jeg ble Guardian - Inspector(ISTJ) og klarer ikke komme frem til om jeg bør bli Ingeniør eller Økonom :mad: Jeg går og er redd for at jeg skal være for lite kreativ til ingeniør ? Men føler meg hittil mer interessert i teknologi enn penger og tall..

Jeg jobber med prosjektledelse, dvs sitter ute på anlegg. Jobber mye med økonomi, problemløsning, oppfølging av fremdrift og annet som byr seg underveis. Er IKKE spesielt kreativ, har nok mer legning for tall, struktur og prosedyrer (wow, nå hørtes jeg kjedelig ut!).

Lenke til kommentar
Tok testen eg og, og vart;

Guardian : SJ

Provider : ESFJ

 

Har søkt på ingeniør hos universitet og høgskular neste år, men burde kanskje søkt sjukepleiar, psykolog eller lærarutdanning? :)

 

Tok testen temmelig alvorlig, men resultatet var så som så.

Som sagt ble jeg Guardian - Inspector(ISTJ), men vurderer likevel sterkt ingeniørutdannelse.

 

Mange som er svært skeptiske til å stole på testen og beskrivelsene, så det vil gjerne være lurt å ikke stole for mye på den uten at det stemmer ved bruk av andre metoder også ihvertfall. Som f.eks hva du vet interesserer deg, hvilke arbeidsmetoder du liker, hvilke egenskaper du har, hva de som kjenner deg sier, rådgivere, osv.

 

Men jeg vet hvor vanskelig det kan være å vurdere seg selv oppimot egenskaper og yrker, og ikke minst hvor lite vi ofte vet om de ulike yrkene :mad:

 

Vi får håpe at mange flere tar testen så det går an å vite mer i hvilken grad man evt bør legge vekt på testen og yrkes-beskrivelsene :hmm:

Lenke til kommentar

Ja du bør ikkje la dette resultatet styre valget av utdanning Pinky2. Når det gjeld ingeniøryrket så er det T'en i resultatet som er viktig. Dei andre resultata er mindre viktige.

Dei fleste ingeniørar har denne T'en, men det er ikkje eit krav. Går heilt fint an å være ein god ingeniør utan T'en også men då må du kompansere på andre felt.

Lenke til kommentar

Rational : NT

Mastermind : INTJ

 

Denne testen kan imidlertid kritiseres. Jeg tror ikke den er særlig brukandes til noe som helst.

 

"In the professions, they may be a lawyer, a business analyst, or strategic planner." Kanskje testen ikke er så dum allikevel..?

Lenke til kommentar
Rational : NT

Mastermind : INTJ

 

Denne testen kan imidlertid kritiseres. Jeg tror ikke den er særlig brukandes til noe som helst.

 

"In the professions, they may be a lawyer, a business analyst, or strategic planner." Kanskje testen ikke er så dum allikevel..?

Hva jobber du med frevild ?

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar
Ja du bør ikkje la dette resultatet styre valget av utdanning Pinky2. Når det gjeld ingeniøryrket så er det T'en i resultatet som er viktig. Dei andre resultata er mindre viktige.

Dei fleste ingeniørar har denne T'en, men det er ikkje eit krav. Går heilt fint an å være ein god ingeniør utan T'en også men då må du kompansere på andre felt.

Ok, går ut i fra at det er oppfinsomhet osv som vel ligger i T som er godt å ha som ingeniør.

 

Jeg ser ut til å være en S, dvs uten T'en. Hva mener du med at man uten T'en må kompansere på andre felt for å være en god ingeniør, hvilke felt ?

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar
Ja du bør ikkje la dette resultatet styre valget av utdanning Pinky2. Når det gjeld ingeniøryrket så er det T'en i resultatet som er viktig. Dei andre resultata er mindre viktige.

Dei fleste ingeniørar har denne T'en, men det er ikkje eit krav. Går heilt fint an å være ein god ingeniør utan T'en også men då må du kompansere på andre felt.

Ok, går ut i fra at det er oppfinsomhet osv som vel ligger i T som er godt å ha som ingeniør.

 

Jeg ser ut til å være en S, dvs uten T'en. Hva mener du med at man uten T'en må kompansere på andre felt for å være en god ingeniør, hvilke felt ?

 

Beklarger seint svar.

 

T'en står for logisk og kalkulerande tenkning, altso at ein T brukar mest logikk og med lite hensyn til andre personas følelsar når dei løyser problem. Dt motsatte av T er F, som baserer seg følelsar, magefølelse og instinkt.

Ein F er derfor ofte kjappare til å ta avgjerelsar medan ein T bruker lengre tid fordi h*n må sjekke nøye alle sider ved saka.

 

Når det hjeld kompanserande eigenskapar så gjeld dette i stor grad å ha E (være utadvent og jobbe godt med andre) samt det å ha ein J istaden for ein P som siste bokstav.

J er planleggere som strukturer arbeidsoppgavene sine og legger planar framover i tid. Ein P er meir impulsiv og tar ting som det kommer, fordelen med dette er at dei kan skifte meining eller plan ganske kjappt om omstendigheitene endrar seg.

Lenke til kommentar
Ja du bør ikkje la dette resultatet styre valget av utdanning Pinky2. Når det gjeld ingeniøryrket så er det T'en i resultatet som er viktig. Dei andre resultata er mindre viktige.

Dei fleste ingeniørar har denne T'en, men det er ikkje eit krav. Går heilt fint an å være ein god ingeniør utan T'en også men då må du kompansere på andre felt.

Ok, går ut i fra at det er oppfinsomhet osv som vel ligger i T som er godt å ha som ingeniør.

 

Jeg ser ut til å være en S, dvs uten T'en. Hva mener du med at man uten T'en må kompansere på andre felt for å være en god ingeniør, hvilke felt ?

 

Beklarger seint svar.

 

T'en står for logisk og kalkulerande tenkning, altso at ein T brukar mest logikk og med lite hensyn til andre personas følelsar når dei løyser problem. Dt motsatte av T er F, som baserer seg følelsar, magefølelse og instinkt.

Ein F er derfor ofte kjappare til å ta avgjerelsar medan ein T bruker lengre tid fordi h*n må sjekke nøye alle sider ved saka.

 

Når det hjeld kompanserande eigenskapar så gjeld dette i stor grad å ha E (være utadvent og jobbe godt med andre) samt det å ha ein J istaden for ein P som siste bokstav.

J er planleggere som strukturer arbeidsoppgavene sine og legger planar framover i tid. Ein P er meir impulsiv og tar ting som det kommer, fordelen med dette er at dei kan skifte meining eller plan ganske kjappt om omstendigheitene endrar seg.

Hei, takker for svar.

 

Jeg blandet sammen bokstavene, jeg har T'en og dermed ikke F'en. Jeg har S'en og dermed ikke N'en som jeg blandet med T'en. Men Keirsey mener det er Rational(NT) som er typiske Ingeniører. Jeg trodde N'en også var viktig å ha som ingeniør ?

 

Jeg har I ikke E, og J ikke P.

 

Dvs jeg er Guardian - Inspector(ISTJ)

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar

Hah. Tåpelig test. Så vidt jeg kan se er det bare enten-eller spørsmål og da fanger ikke testen opp nyanser i det hele tatt. Hvis de eneste valgmulighetene du har er ytrepunkter er man dømt til å ende opp med en overforenkling. Liten eller ingen vekt burde tillegg slike tester. Følg egne interesser istedenfor :)

Lenke til kommentar
Hah. Tåpelig test. Så vidt jeg kan se er det bare enten-eller spørsmål og da fanger ikke testen opp nyanser i det hele tatt. Hvis de eneste valgmulighetene du har er ytrepunkter er man dømt til å ende opp med en overforenkling. Liten eller ingen vekt burde tillegg slike tester. Følg egne interesser istedenfor :)

Det er egentlig 4 grupper spørsmål, slik at man får en av to bokstaver fra hver spørsmålsgruppe. Jeg fikk ganske klare skiller på gruppene, slik at jeg ble en klar Guardian - Inspector(ISTJ). Jeg mener på å ha lest i boken at det pleier være slik at man pleier å tippe tydelig til den ene siden i hver spørsmålsgruppe. Man blir ut ifra bokstavene en av de 4 hovedtypene menneske, men man blir også en av 4 mulige nyanser innenfor hovedtypen.

 

Hovedtypene mennesker:

Artisan(SP)

Guardian(SJ)

Rational(NT)

Idealist(NF)

 

Spørsmålsgruppene:

E eller I

S eller N

T eller F

J eller P

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar

Men herregud da. Du får jo det samme spørsmålet, omformulert, fem-seks ganger. Skeptisk til den testen der.

Ble for øvrig Rational - fieldmarshal (eNTj).

Ikke kommer jeg inn på beskrivelsene av de forskjellige typene lengre heller. Fikk lest om fieldmarshal og rational, men alt annet bare leder meg til www.keirsey.com.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...