Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve å få nøklene mine erstattet fra politiet?


ACC65

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en motorsykkel av en kompis. Men den mangler nøkkel, for den har politiet kondemnert.

 

Ny tenningslås koster 1500-2000kr.

 

Nøklene ble konfiskert i rassia, sammen med andre bilnøkler som bevis i biltyveri.

 

Sykkelen var lovlig kjøpt og hadde ikke noe med de biltyveriene å gjøre.

 

Det er ganske lenge siden de tok nøklene, 2 år ca, men jeg som har kjøpt sykkelen nå nylig lurer på om jeg kan kreve tilbake. Grunnen til at han jeg kjøpte den av ikke har krevd tilbake nøklene tidligere, er vel fordi det er lite tak i han. Er jeg forseint ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så er det selgar som må få tilbake nøkklane frå politiet og deretter gi dei til deg som kjøpar.

Sjølv med kjøpskontrakt så trur eg nok det er vanskelig å gå til politiet for å få utlevert bevis som dei har tatt frå ein anna person.

 

Kvifor har du kjøpt ein motorsykkel utan tenningsnøkkel i utganspunktet? Dette må vel absolutt kunne reknast som ein mangel ved kjøpet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare ringe lensmannskontoret og høre mulighetene?

 

Og til den som lurer på hvorfor noen kjøper en motorsykkel uten nøkkel: Hvis sykkelen er billig/bra og beviselig lovlig kjøpt så kan det jo være et godt kjøp selv med innkalkulert utgift til ny lås.

 

At kjøper begynner å fundere på om det kan være mulig å fremskaffe eller erstatte denne synes jeg ikke er så rart.

Lenke til kommentar
Og til den som lurer på hvorfor noen kjøper en motorsykkel uten nøkkel: Hvis sykkelen er billig/bra og beviselig lovlig kjøpt så kan det jo være et godt kjøp selv med innkalkulert utgift til ny lås.

 

At kjøper begynner å fundere på om det kan være mulig å fremskaffe eller erstatte denne synes jeg ikke er så rart.

Du sier jo implisitt selv hvorfor det er 'rart' å undersøke om nøkkelen kan fremskaffes/erstattes.

Kjøpsprisen på sykkelen bør jo reflektere nettopp det at det ikke finnes nøkkel til den, så er den billig så er det jo pga nøkkelen mangler.

Lenke til kommentar
Og til den som lurer på hvorfor noen kjøper en motorsykkel uten nøkkel: Hvis sykkelen er billig/bra og beviselig lovlig kjøpt så kan det jo være et godt kjøp selv med innkalkulert utgift til ny lås.

 

At kjøper begynner å fundere på om det kan være mulig å fremskaffe eller erstatte denne synes jeg ikke er så rart.

Du sier jo implisitt selv hvorfor det er 'rart' å undersøke om nøkkelen kan fremskaffes/erstattes.

Kjøpsprisen på sykkelen bør jo reflektere nettopp det at det ikke finnes nøkkel til den, så er den billig så er det jo pga nøkkelen mangler.

 

 

 

Tror du leste feil.

Jeg sa nettopp at jeg ikke synes det er rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...