Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Det kan bli mer arbeid enn det etter hvert. For jeg regner med at hvert oppsett vil forandres i de respektive undertrådene etter hvert som innspill, prisendringer og produktlanseringer dukker opp. Da må selve hardware-biten forandres på.

Men det blir vel kanskje ikke så mye jobb over tid, da det forhåpentligvis ikke vil være for mange oppsett, men maks 10-15 stk som er optimalisert til sitt bruk og i sin prisklasse.

Må si at dette virker lovende, og kan være effektivt når det gjelder hjelp til folk som vil bygge ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelp til bygging og optimalisering av diverse maskiner kan da taes i undertrådene for selve oppsettene.

Det jeg tenkte på med når oppsett oppdateres med ny hardware er at hovedtråden bare oppdateres en gang i uka, og å oppdatere de gamle vil bare være å kopiere den oppdaterte posten for et oppsett, og lime det inn over det gamle oppsettet i førsteposten. Om det skjer forandringer før det blir oppdatert i førsteposten vil fortsatt hardware være oppdatert i undertrådene, og alle vil gå innom undertrådene om de er mer interresert i et spesielt oppsett.

Lenke til kommentar

Hvis ingen melder seg frivillig til å oppdatere en førstepost foreslår jeg at vi ikke har noen indeks av forslagene i førsteposten, kun en beskrivelse av tråden og hvordan man poster. Hvis mange poster og tråden blir god kan det være at noen melder seg til å oppdatere en indeks i førsteposten etterhvert.

 

Hvis det melder seg noen frivillig så er det mulig å gjøre det på flere måter.

1. Den enkle: Bare lage en kronologisk indeks med navn på forslaget og kategori og link

2. Den litt mer informative: En kronologisk indeks med navn, kategori, kort beskrivelse og link

3. Den systematiske: Forslagene sorteres i kategoriene og indekseres kronologisk i hver kategori

 

Enig med deg GullLars at det er greiere med løsere/videre kategorier. Vi trenger ikke så mange heller.

 

Hva synes dere er viktigst nå: at vi kommer i gang med tråden slik at folk kan poste forslag, eller at vi venter til vi får en som kan oppdatere tråden?

 

Hvis den skal bli en "sticky", hvordan avgjøres det? Må det først bli postet en del forslag slik at vi ser at den er levedyktig? Hvem avgjør det?

Lenke til kommentar

Jeg er lei av å vente rundt nå, og om ingen melder seg i løpet av dagen vil jeg ta ledelsen og starte en slik tråd med en kort men presis førstepost, og prøve å holde den oppdatert på måten jeg har sagt med copy/paste av sammendragene. Jeg vil i såfall også gjøre en liten innsats for å lenke videre til kilder (sticky tråder i spesifike underfora for hardware) folk kan ta i bruk for å komme fram til oppsett.

 

Å få sticky tror jeg vil bli en relativt grei sak, jeg vil foreslå å PMe moderator som fjernet sticky fra denne tråden når agentspoon ga seg.

 

Om jeg blir den som starter den nye tråden vil jeg lage en egen post med Silent Death som jeg foreslo over for å demonstrere oppsettet på tråden.

 

 

Alså: Om noen andre melder seg så si i fra, og om noen har protester så si i fra.

Lenke til kommentar

Spør du meg så dør alltid slike tråder ut. Jeg har et forslag som jeg mener vil kunne bidra positivt:

 

Vi kan ha en sticky tråd, men den heter Ukens Anbefalinger (kan strekke meg til 2 uker evt Månedens noe avhengig av hvor ofte dette blir oppdatert av den enkelte. Dette kan vi se over tid om det blir 1,2, 3 eller flere uker pr tråd).

 

Her mener jeg den enkelte fint kan legge inn sine anbefalinger. Dersom de ønsker å bygge videre på et forslag de selv laget tidligere, så er det opp til den enkelte å legge det ut på nytt. I en slik tråd så bør det være plass til kommentarer og det er ingen som trenger å oppdatere noen førstepost. I en slik tråd vil det ligge en god del forslag. Ved spørsmålsstillinger/kommentarer så bør disse kunne legges fortløpende uten at det blir uoversiktlig (skulle det bli for mye surreprat, så kan en Moderator fikse det. Det blir uansett ikke hundrevis av forslag i en slik tråd).

 

Den forrige Ukens tråd blir også liggende, slik at det hele tiden er to tråder; Ukens og Forrige ukes anbefalinger. Ukens anbefalinger blir selvsagt Forrige ukes anbefaling den neste uke.

 

Hensikten med et slikt opplegg er fordi det ikke krever organisering og fordi det uansett endrer seg hele tiden; teknisk, priser, sammensetninger osv.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg tar poenget ditt jornboss. Jeg tror en uke vil være litt for kort levetid da men. Med utgivelses-syklusene på hardware og tid fra annonsering til tilgjengelighet i butikker tror jeg det vil være passende å ha måndens anbefalinger, og så heller kunne oppdatere hvert av oppsettene underveis i månden om det er nødvendig.

 

For å slippe å ha mange undertråder å holde styr på vil det sansynligvis være greit å kunne ta spørsmål i en slik tråd, og så heller lage undertråder for spesielle oppsett om det blir mye diskusjon rundt de.

Med et slik oppsett vil det være hensiktsmessig å refreshe førsteposten en gang i månden, og legge til nye oppsett underveis. Det kan da legges link til post# for alle oppsettene i indeksen i førsteposten for å holde grei oversikt i tråden ettersom tiden går.

 

Tanker og meninger om dette?

Lenke til kommentar

Med det opplegget går vi glipp av historikken, hvis jeg har forstått det rett. Det blir kun aktuelle kjøpsanbefalinger. I svært mange tilfeller har jeg hatt behov for å søke etter hvordan ulike allerede innkjøpte komponenter fungerer sammen, og da har jeg funnet svarene jeg har vært ute etter i utenlandske tråder/kommentarer på newegg.com el. lign fra flere år tilbake. Jeg skulle sette opp en PC forleden (den jeg skriver på nå) basert på et G33-hovedkort jeg kom over, og hadde stor nytte av gamle poster rundt omkring i verden fra mange år tilbake. Men denne tråden ligger jo under "Hjelp til kjøp og salg av PC" så det er derfor jeg har lurt litt på om det er riktig plassering hvis vi skal ha med historikk.

 

Men jeg har samme erfaringer som deg, jornboss, nesten alle initiativ dør ut etterhvert hvis de er avhengig av en frivillig nøkkelperson, uansett om det er vaffelbaking eller utvikling av åpen kildekode. Paradoksalt nok er det slik at jo mer vellykket tråden blir, jo mer arbeid blir det på den som tar på seg oppdateringsansvar.

 

Hvis vi finner en struktur som ikke trenger sentralisert redigering (eller minimalt) så kan det holde i lang, lang tid. Da er det kun de som vil dele av sine erfaringer, og de som søker informasjon som driver det videre. Hvis vi som liker denne ideen finner en form som vi liker, så vil vi kunne bruke vår energi på poste anbefalinger/erfaringer i steden for å administrere. Vi kan muligens følge litt med så det ikke sklir ut også.

 

Det er dette som motiverer meg. Etter å ha brukt mange timer på å finne noe som funker bra i praksis, så vil jeg gjerne fortelle om det slik at andre kan slippe å bruke like mye tid på å gjøre det samme.

 

Slik det står nå er jeg fortsatt mest keen på det du foreslo først, GullLars, men uten oppdateringer av førstesiden. Folk kan utmerket godt klikke seg fram til de siste forslagene til sist i tråden for de siste anbefalingene, eller søke i tråden etter eldre kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Historikk kan enkelt fikses ved at hver måneds anbefalinger blir postet som et nytt innlegg i tråden før posten for den nye månden kommer på plass. Igjenn et tilfelle av copy/paste.

 

Om jeg nå har forstått meningene til alle interreserte riktig blir følgende oppsett nære optimalt:

 

Førstepost inneholder link til postene i tråden som har ferdige oppsett og et kort sammendrag av disse.

Oppsettene som lager mye diskusjon eller oppsett som ønskes å diskuteres og utvikles lages det egne tråder for som det linkes til fra en post i tråden med sammendrag av oppsettet.

Diskusjon, spørsmål og kommentarer kan tas i tråden, men om det blir mye rundt et oppsett bør det lages en egen tråd for det (som nevnt over).

Førstepost oppdateres gjevnlig med nye oppsett (en gang i uka eller evt mer avhengig av aktivitet), og refreshes i starten av hver månde så gamle oppsett (de som er utdatert) går ut.

I slutten av hver månde før førsteposten blir oppdatert for neste månde blir den utgående måndens innhold postet som et eget innlegg i tråden og referert til i den nye måndens post.

 

Eventuelt kan vi reservere post nr 2 og 3 for diverse vedlikehold eller om eieren av tråden gir seg og eier av andre eller tredjepost vil overta.

2. eller 3. post egner seg også godt til å oversikt og link til tidligere månders førstepost i stedet for å ha dette i førsteposten.

 

 

Høres dette greit ut nå? ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Fint av dere å ta opp arven! Jeg er spent om verken dere klarer å samarbeide som et kollektiv, eller om uttrykket "desto flere kokker, jo mer søl" vil vise seg gjeldende. Mitt engasjement og involvering vil hovedsaklig være i form av noen få irettesettelser angående journalistikk og layout. Noen små tankevekkere, kan man si!

 

1. Eksperter = Forbrukere?

Dere er ekspertene og har god kunnskap om hvilke komponenter som passer sammen. Ettersom det finnes kjøpere, må dere påta dere rollen som salgsmenn. Motparten trenger ikke å vite hvorfor akkurat den prosessoren er bedre enn en annen, eller hvorfor dere har valgt SSD framfor en tradisjonell harddisk. Dette er avgjørelser dere gjør internt, og som ikke skal gjenspeiles i innlegget.

 

2. Kilder er en god ting?

Referanser kan være nyttig å ha dersom du skal fordype deg i noe. For de som oppsøker tråden derimot, er målet ikke å finne fram til svarene ved utregning, men å låne fasiten som dere har trykket. Av den grunn er det viktig å innlede kort om maskinens egenskaper, for så å vise tydelig til knippet av komponenter.

 

3. Frihet er en uting?

Man ønsker ikke alltid at forbrukeren skal ha frihet til å velge, fordi det som regel betyr økt ansvar og forvirring fra hans eller hennes side. Derfor er det et dårlig sjakktrekk å gi valget mellom forskjellige prosessorer for samme bygg, siden de som bruker tråden ikke aner forskjell.

 

4. Hvorfor finne hjulet opp på nytt?

Når jeg laget den originale tråden har jeg, som forfatter av dette innlegget, selvsagt tatt disse og andre utgangspunkter i betraktning. Førsteinnlegget er innbydende, lett forståelig og forholdsvis enkel å oppdatere. Det viktigste er at den er ferdiggjort og presentabel, og stiller seg 100% på forbrukerens side. Dersom ønskelig, bruk den! :)

Lenke til kommentar

Tanken bak oppsettet i den nye tråden er distribuert arbeidsmengde så ikke èn person sliter seg ut og gir opp. Det er nokk av "eksperter" her på forumet som kan komme med ferdige pakker til selvbygg, og om fler deltar i tråden vil man kontrollere hverandre.

 

Tråden ble en smule forskjellig fra det som er postet som utkast her, følg linken og sjekk, og kommenter i den nye tråden hva du synes ;)

 

Det oppsettet jeg har laget som eksempel er et relevant og godt selvbygg som jeg føler meg trygg på å anbefale til bruksområdet det står listet for. Om du ser hvordan oppsettene blir listet i førsteposten der så er det rett og slett et kort sammendrag av bruksområde og pris, med listing av hardware. Selve innlegg for oppsett inneholder linker til prisguide (eller eventuelt alt fra èn nettbutikk om forfatter av nye oppsett ønsker).

I oppsettet jeg har satt opp er det ingen valgalternativer til å forvirre de som ikke kan mer om hardware enn å sette den sammen. Jeg har derimot listet noen referanser og relevante oppgraderinger/tillegg for noe mer avanserte brukere som vil bruke tråden for inspirasjon til eget selvbygg.

Drøfting av hardware har jeg tatt med for å gjøre det lettere for andre "eksperter" å kommentere oppsettet, kritisere det, eller komme med forslag til bedre løsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...