Gå til innhold

Bagasjelås ved flyreise?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en fancy-svansy rullekoffert med TSA-lås. Jeg skjønner at reglene er ganske strenge i USA og TSA-lås er nødvendig for USA-reiser dersom man ønsker å låse bagasjen. Dette kommer av at tollere kan åpne kofferten din uten samtykke, og TSA låser kan åpnes med spesialnøkkel. Men jeg finner ikke noe informasjon om EU og resten av verden. Risikerer jeg at låsen kan bli brutt opp ved kontroll dersom jeg reiser innenfor EØS f.eks.? Er det lurt eller ikke lurt å bruke låsen på kofferten ved innsjekking? Sliter med å finne svar på dette jeg. Siden innebyggede låser stortsett er standardutstyr er det litt dumt om dersom man risikerer ødelegging av lås og forsinkelser på en eller annen tilfeldig flyplass dersom man bruker låsen. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sommeren 2007 reiste min veninne og jeg hjem fra Bangkok via Amsterdam. Da vi fikk sekkene våre på Gardermoen var låsfestet på hennes sekk klippet over. (Altså skadet sekk) Vet ikke om det skjedde i Bangkok eller på Schipol.

Ved henvendelse i "lost luggage"-luka sa de bare at vi ikke hadde krav på noen form for erstatning fordi det var "ulovlig å låse sekkene".(!) Får legge til at ingenting var fjernet fra sekken...

 

Jeg reiser en god del og har aldri opplevd noe liknende hverken før eller siden. (låser fortsatt sekken)

 

eflatjan

http://www.pbase.com/bolla49

Lenke til kommentar

OK, kort om TSA-låser.

 

Det er ikke i forhold til tollen, med sikkerhetskontrollen. I USA blir omkring hver tredje-fjerde bag plukket ut til manuell kontroll - og er den låst blir låsen klippet. Har du TSA-lås, vil sentralnøkkel bli brukt.

 

I EU/EØS har ikke sikkerhetskontrollørene lov til å åpne baggasjen din uten deg til stede. Dette gjøres kun ved konkret mistanke(f.eks. når noen har glemt å ta ut primuser etc), og da ved at passasjeren ropes opp ved gate og blir med på gjennomgangen. Låser blir dermed ikke klippet innen EU/EØS. Generelt skjer det kun i USA, men i Asia kan det vel skje mye rart. Dette kjenner jeg ikke spesifikt til.

Lenke til kommentar

Har du tilfeldigvis noen kilde om EØS praksis? Har lest noe lignende flere plasser, men kun på diskusjonforumer og slikt. :D

 

Om konklusjonen er at det er helt greit å låse bagasje i USA/Europa (med TSA lås) så er det jo lovende det. Er man i tvil (ved reise i Asia f.eks.) burde det jo ikke noe stress å la låsen være ulåst ved innsjekking imho.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...