Gå til innhold

LOST 5x12: "Dead is Dead" (USA)


Anbefalte innlegg

20456590-20456596-large.jpg

 

Her skal det bare diskuteres episoden "Dead is Dead" som utgjør årets 12 episode. Annen diskusjon og diskusjon om andre episoder skal taes i en annen "passende" tråd (spoilere helst i spoilertråden for sesong 5)

 

Written by: Elizabeth Sarnoff and Brian K. Vaughan

 

 

Kan også nevnes som et lite trivia at på onsdag har "The Unusuals" premiere, en ny serie på ABC med blant andre Harold Perrineau i en av hovedrollene, Harold spilte som sagt Michael i Lost. Trailer til "The Unusuals"

 

For LOST audio podcast kan dere gå her PODCAST. Selv synes jeg det alltid er veldig interessant å høre Cuse og Lindelof snakke om den siste episoden og den neste som kommer, de svarer også på innsendte spørsmål, mye nyttig info.

 

For veldig gode oppsummeringer av de siste episodene, så bør denne kanalen på Youtube sjekkes ut: LOST oppsummering

 

Et veldig bra Lost forum, laget av samme mann som lager de flotte oppsummeringsvideoene på youtube, sjekk dette: LOST forum, mm.

 

Ønsker dere noe mer i førsteposten så er det bare å ta kontakt via PM, ellers håper jeg at alle har hatt en koselig påskeferie så langt :)

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne episoden blir konge!

(Til dere som har sett promo)

 

Føler det er litt for opplagt at det er Smokey som kommer ut av skogen som Ben ikke kan kontrollere. Men hadde vært kult å sett Smokey igjen, ja.

 

Skulle ønsket at de hadde fyrt den opp på storskjerm i Vikingskipet!

Lenke til kommentar

Herre min gud?

 

For en bra episode. Startet på en måte sakte med mange wtf-spørsmål og litt svar. Slutten var fantastisk. Desmond, Ben og Penny er still safe. Utrolig bra.

 

Emerson er talentfull. Og Alex var akkurat den karaktern vi trengte en retur av i en episode som dette fordi den tilhører Ben. Svar på hvorfor Ben tok Alex har vi vist en del episoder nå, vi så det endelig nå.

Lenke til kommentar

Sesongens beste avsnitt.

Mange ting jeg kunne kritisert, men gidder ikke.

Av de tingene jeg likte var

-Locke som vinker til Sun på utsiden.

-Ben som skyter Romeo og sier til John at det får være hans unnskyldning for å ha drept ham.

-Ben som sier han er vettskremt over at John lever

- John Locke som endelig har tatt over styringa

- Desmond som kommer hardt tilbake etter skuddet

- "The shadow of the statue"

- At Ben lover Alex at han skal være lojal mot John

 

Trior ikke neste episode blir like bra, men det gjør ikke så mye. Det blir bra nok.

Lenke til kommentar

Insane! En av de bedre episodene jeg har sett:D Er svært sjeldent man får se Ben vise følelser eller ikke ha krontrollen som han pleier. Nå fikk vi også svar på hvorfor han ble slått ned, kom svært overraskende på at det var Desmond som gjorde det.

Dette var en episode alle LOST fans virkelig trengte spør du meg, den ordnet hvertfall opp i en del jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selv om det kan virke forvirrende, liker jeg at personene er spredt rundt om. Det skaper en god dynamikk og det blir artigere når de treffer på hverandre igjen. Gleder meg til scenen mellom Jack og John vi antakeligvis vil få se etterhvert. Det vil bli en ganske anderledes samtale enn den siste vi så mellom dem.

Lenke til kommentar

Dead is Dead

 

normal_deadisdead279.jpg

 

Ben-centric slår alltid an. Gang på gang så bringer Ben-centrics Lost på sitt beste. The Man Behind The Curtain viste det, The Shape of Things to Come viste det og Dead is Dead viste det. Og utrolig nok så er ingen av disse episodene skrevet av Damon og Carlton.

 

316

 

Det er interessant hvordan vi ser denne nye gruppen med overlevende. Vi blir minnet på ting som våre overlevende gikk igjennom i den første sesongen, men likevel så er det så mye annerledes. Jeg tenker tilbake på da Jack sa "We're not savages. Not yet" i sesong 1. 316-folk viste seg å bli det.

 

Vi så Bram igjen som vi også så i "Namaste". Det er et eksempel på en ny karakter som nok biter støvet før sesongen er over akkurat som Omar, Captain Gault, Ray i forrige sesong. Mikhail, Ryan Pryce, Jason, Ivan i sesong 3 osv.

 

normal_deadisdead043.jpg

 

Damn! Overrasket av at Caesar ble skutt. Det kom uventet. Vet ikke om jeg liker den karakteren eller ikke. Ilana synes jeg er mer interessant. Men det så ut som i øyeblikket før hans "død" (tror nemlig ikke Caesar er død. Locke sa "you shot him in the chest" istedenfor "killed him", men men) det jeg skulle fram til er at drømmen til Walt så ut til å komme til live her. Locke i en dress, omringet av folk som vil ham vondt.

 

"What lies in the shadow of the Statue". Tenkte på statuen med fire-tær, men dette er nok en gåte slik Desmond sier til Locke i "Adrift". Men hvorfor trenger Frank å ha passord. De vet jo at det er piloten Frank Lapidus. Blir spennende å se videre på nettopp dette.

 

Blir også spennende å se hva i huleste de holder på med den store sølvkassen.

 

Bens flashbacks

 

Jeg synes de er ganske så flinke til å caste skuespillere. Når den ukjente langhårete mannen (som liknet litt på Paul Ottar Haga som Blåfar i "Jul i Blåfjell"-serien) red inn til campen. Med en gang skjønte jeg at det der var Charles Widmore.

Angående Bens hukommelse. Det er bra at det er ting han husker, slik som faren, The Dharma Initiative og hvor grusomt han hadde det der (han sa tross alt at han ikke ville tilbake)

 

normal_deadisdead069.jpg

 

Nå fikk vi mer bekreftelser på at Rousseau er splitter pine gal. Hun påstod at hun ikke har sett the Others, noe hun gjorde i denne episoden. Faktisk, den mannen som tok Alex vekk fra henne er nettopp den mannen hun fanget i et nett i "One of Them". Det er synd, men etter 16 år så ble hun veldig veldig gal og glemte så mye av det som skjedde når hun kom til øya. Interessant det Ben sa til henne da:

"Everytime you hear the whispers, you run the other way". Interessant sitat og bidrar litt til den traumatiske opplevelsen til Danielle. Hennes hjerne stengte fryktelige tider og noe av det som ble borte fra hennes hukommelse var Jin, Ben og mye av tidslinjen (det at temaet ble infisert etter 2 måneder når det egentlig var ikke lenge etter at de kom til øya). Uansett, fint å se mer av Danielle, liker veldig godt den unge skuespillerinnen.

 

Så nå vet vi at Ethan, som unge joiner The Others. Hvis datoen vi fikk fra Horace i Lockes drøm er korrekt, betyr det at Ethan og Ben er ute og kidnapper Alex før The Purge, så jeg lurer nå på hva som vil skje med Amy, Ethans mor. Vil også få en ordentlig bekreftelse på datoen til The Purge.

 

Og pistolen Ben peker mot Danielle har gått lang vei. Det er den samme pistolen som Tom Friendly holder opp mot Kate i "The Hunting Party" og så blir den sett veldig mange ganger senere.

 

Nå fikk vi se hvordan Charles ble banished. Trodde det skulle være tidligere og på en annen måte. At Ben ville lure Charles i å vri "the frozen donkey wheel" og se hva som ville skje, men det var ikke tilfellet. Charles hadde en unge med en outsider. Vi vet dette er Penny, men hvem er outsideren? Ellie er jo en av dem så henne er det kanskje ikke. Er det kanskje det at Charles gikk fram og tilbake til øya og the Others fant ut at han møtte en kvinne i Storbritannia som ble mor til Penny.

 

Og det vil også si at Daniel Faraday er nå født. Blir kult å se når og hvor dette er. Ellie, som mest sannsynligvis er Eloise Hawking, mor til Faraday, er fremdeles på øya i 1977. Ergo, Daniel Faraday er født. Savner han virkelig i serien og håper han er tilbake veldig snart.

 

normal_deadisdead223.jpg

 

Jeg grøsset over tanken på at Ben kom til å drepe Penny. Og så kommer scenen. Først skyter han ned Desmond (som gjorde veldig stort inntrykk. Det var ordentlig skremmende). Så står han der foran Penny på båten "Our Mutual Friend" (Artigt navnvalg må jeg si. Å oppkalle båten etter boken som er den siste Desmond skal lese før han dør). Og så kommer Charlie ut og jeg er redd for at han blir vitne for nettopp det som skal skje. Men heldigvis så ble ikke Penny drept, bare Ben ble mørbanket og kastet i vannet. Det er godt gjort slik at Desmond og Penny skal forbli lykkelige. Og på grunn av Charlie Hume så skjøt ikke Ben Penny. Han ble minnet på den gangen han fant Danielle i teltet hennes. Det minnes også om "Confidence Man" da Sawyer gikk vekk fra hans con fordi han så en liten gutt.

 

Ben og Locke

 

Nok en gang så er Ben og Locke et fantastisk team. Likte veldig godt Eko og Locke i sesong 2, men Ben og Locke fungerer mye bedre. (Synd, jeg savner Eko også på serien). Nå er rollene byttet og Ben er den som ser opp til Locke.

 

Bra å gå tilbake til "the rules" som vi ble introdusert i forrige sesong. Vi vet nå litt mer om dette og det virker som en slags form for levemåten til The Others og den er styrt av regler som har vært der siden begynnelsen. Richared Alpert har ført disse reglene videre. Disse reglene går også litt inn i "the truce" som de har/hadde med DHARMA. Føler at disse reglene går tilbake til urgammelt-hieroglyf-tider og at monsteret muligens er den fysiske "styringen". Monsteret er en course-corrector og styres av en rekke regler muligens.

 

normal_deadisdead208.jpg

 

Ben ble veldig godt likt av meg i denne episoden. (Noe han ofte blir, men det skinner ganske godt i Ben-centrics) Føler at mye sannheter kom ut av munnen hans nå. Han løy ikke om at hun skulle bli dømt av monsteret, han sa det rett ut. Han sa også rett ut HVOR han kan tilkalle monsteret. Han er ikke lenger i kontroll, det er Locke som er i kontroll nå.

 

Med en gang episoden er i gang så vet vi at dette kommer til å sentrere mye rundt monsteret, noe som er helt herlig.

"We don't have a word for it", så det vil si at The Others ikke har det, fordi DHARMA kaller det for Cerberus.

 

Et av de merkeligste øyeblikkene i episoden, og da mener jeg ikke merkelig på negativ måte, var det som skjulte seg vekk døren til Ben. Ben drar i en plugg og vannet flusher for å tilkalle Smokey? Mulig det vannet aktiverer monsteret? Det er jo noen teorier om regn og monsteret og jeg tror det kan være en connection her. Jeg så det ikke på som en negativ ting. Du har jo et gigantisk hjul i et frossent kammer som flytter øya, så en plugg som flusher ned masse vann i et hull går helt fint for meg. (Ser på noen forumer at det er folk som ikke likte det så mye)

 

Inne i tempelet

 

normal_deadisdead281.jpg

 

Veldig veldig kult. Skikkelig Indiana Jones også. Mens jeg skriver dette her nå så hører jeg nemlig på Indiana Jones soundtracket på Spotify. Dette tempelet var utrolig kult. Interessant å se det bildet ovenfor platen. Anubis tilkaller røykmonsteret. Hvis Tidsreising er årets tema så er Egypt et viktig sub-tema. Gjennom hele denne sesongen har vi fått veldig mange egyptiske hint. Det er alt fra Hurley male en tegning av en egyptisk sfinks til bakdelen av statuen med fire tær.

 

Og jeg ønsker meg skikkelig et Richard Alpert flashback nå. Vi hørte Richards tema når Ben var nede i tempelet. (Det er egentlig et Locke-tema også. Det musikkstrekket man hører når Richard snakker med 5 år gamle John, når Richard snakker med Locke i "Because you Left" og så hører man det når Locke skal ta selvmord. Det er et flott musikkstykke som jeg håper vi får se på sesong 4 soundtracket etter som det var introdusert i "Cabin Fever")

 

Fint å se Alex tilbake igjen. Selv om det ikke var Alex, men monsteret i form av Alex. "I will hunt you down" som hun sa. Mon tro om Ben dør i slutten av sesong 6 av monsteret?

 

normal_deadisdead289.jpg

 

Jeg likte godt scenen når monsteret siler ut av hullene og fanger Ben inne i en stor kolossal røyksky og scanner han for hendelser skjedd i livet hans. Dette her var veldig cinematisk, noe Lost gang på gang viser å være. Dette var veldig Spielberg. Michael Giacchino hjalp også med mye nytt musikk. Ikke bare i denne scenen, men andre steder også. For eksempel når Ben går gjennom døren i huset hans og inn for å tømme det mystiske monster-flushing opplegget så er det mye kult nytt score fra hans side.

 

Men jo, tilbake til monsteret. Det virker som fra den steintavlen at Anubis er den som tilkaller monsteret. Nok en gang, Richard Alpert kommer i tankene. Slik Juliet sa at han alltid har vært der. Vet ikke helt, men mulig de vil dra dette eyeliner-tingene litt lenger og si at han er opprinnelige fra oldtidens Egypt. Anubis var visstnok en som kontrollerte de døde. Han var de dødes beskytter. Han var også den som balsamerte den døde kroppen til Osiris og med andre ord, fant på balsamering. Passer veldig bra med det Richard Alpert snakker om at de må ha kroppen til Paul. Og The Others har jo snåle måter å begrave folk på. (Colleen fikk jo en vikingbegravelse mens alle de andre som begravde henne hadde på seg hvite kjortler slik indere har i begravelsene sine i India)

 

270px-Hieroglyphs.JPG

 

Anubis bringer de dødes sjeler til underverdenen. Og hva stod på hieroglyfene i The Swan. Jo, "Underworld", som ble bekreftet av Carlton Cuse på ComicCon.

 

----

 

By the way. Jeg elsker neste episodes tittel. Den beste tittelen noensinne. Some Like it Hoth! Sånne titler er typiske for Giacchinos releaser av Lost soundtracket, men ikke for en episode. Å kombinere den klassiske komedien Some Like it Hot med den kalde planeten i "Star Wars - Empire Strikes Back" kalt Hoth. Genialt.

Lenke til kommentar

Uten tvil en av de beste episodene, selv om det begynner å bli tett i toppen. Som seer måtte man være parat hele tiden, for her skjedde det mye.

 

Likte veldig godt at John nå er i førersetet, med Ben som lydig medhjelper vil de kunne utrette store ting. Håper vi igjen får et møte med Jacob.

 

Fantastiske scener i tempelet, og enda en gang ser vi at monsteret tar et oppgjør med en persons samvittighet. Henter denne fra wiki:

Anubis førte de døde til dødsriket, og opptrådte sammen med Osiris i begravelseshøytidligheter. Sammen med Osiris felte han også dom over de døde, ved å veie den dødes hjerte mot en fjær fra rettferdighetens gudinne, Ma-at. Dersom hjertet var tyngre enn fjæren, skulle den døde slukes. Dersom hjertet var letter enn fjæren, skulle den døde få gå inn i etterlivet.

 

Monsteret scanner personens hjerte og bestemmer om han skal dø eller leve. Ben har et oppdrag, så han får leve. Herlig å se monsteret i begge sine former - sky og som en menneskelig skikkelse.

 

En liten false og true-avdeling:

Har øya noen gang gjenopplivet noen fra de døde, bortsett fra John? Ben sier nei- false og true?

Visste Ben at flere av 815 hadde vært med i Dharma? Ben sier nei - false og true?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også med en gang på Christian, som tilsynelatende har blitt gjenopplivet av øya. Men igjen så vet vi jo fortsatt ikke om det faktisk ER ham.

Episoden var jo fantastisk, det forventet jeg på forhånd, og den innfridde hele veien. Ben-episoder er alltid gode, denne var intet unntak. Og endeig fikk vi se monsteret igjen, og gikk enda nærmere inn på hvor det stammer fra. Likte veldig godt disse scenene nede i tempelet, med Ben omringet av røykskyen, flashbackklippene fra fortiden hans, og til slutt manifestasjonen av Alex som ga ham det endelige ultimatum. Så nå vet vi at om Ben prøver seg på noe tull, så er han ille ute.

En av grunnene til at jeg likte episoden så godt er at den virkelig går inn i dybden på og utforsker mytologien til øya. Alle de mystiske og overnaturlige aspektene som jeg vet en del seere hater med serien, men som jeg personlig elsker. Var også gøy å se scenene med den merkelige trioen bestående av de to virkelig store troende; Locke og Ben, og på den andre siden Sun, som egentlig ikke har hatt noe særlig med den delen av mystikken å gjøre tidligere. Hun sitter jo der og aner ikke hva hun skal tro i forhold til alt hun har opplevd i det siste, med bildet fra 70-tallet, og nå John Locke som er tilbake fra de døde.

 

Og så har vi scenen med Ben som skal drepe Penny da. Jeg var meget bekymret for henne der en stund, selv om også en del av meg mistenkte at de bare lurte oss til å tro hva som kom til å skje. Men når Ben sier til Sun at han vil hun skal fortelle Desmond at han er lei seg, så vet vi også at NOE må skje. Heldigvis var det ikke det som skjedde. Og Desmond hadde et fantastisk comeback etter at han ble skutt (en sjokkerende scene btw). Men Charlie Hume reddet dagen, og Ben viste igjen en menneskelig side, akkurat som når han valgte å ta vare på baby-Alex. Valg han har gjort i livet som var med på å vitne for at monsteret skulle la ham få leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...