Gå til innhold

Hasj og militæret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man besitter narkotika ved innrykk vil man mest sannsynligvis bli dimmitert umiddelbart og strafferettslig forfulgt sivilt.

 

Da jeg selv avtjente ble det utført hyppige kontroller med hund på person og ved gjennomsøk av personlige eiendeler gjennom hele tjenesten.

 

Hvor grensen går for tidligere brukere skal jeg imidlertid ikke uttale meg om

Lenke til kommentar

Hasj i kroppen kommer du ikke å ryke på før en evt urinprøve, men blir du tatt blir du dimma og politianmeldt.

 

Hasj på kropp (snakker da spor, regner ikke med at noen drasser meg seg et lass) kan du bli tatt på under innrykksdagen. På innrykksdagen ble vi stilt på en lang rekke sammen med baggene våre og snust på av en narko hund fra Narko Nord. Etterpå ble alle lommene våre gjennomsøkt med no teip lignende greier, så var det toalettmappa sin tur til å bli sjekka.

 

Blir du tatt på innrykksdagen, skjer vel akkurat det samme som hvis du skulle røket på en urinprøve senere i tjenesten.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

røyker du hasj har du ingenting i forsvaret å gjøre spør du meg, hadde aldri i verden ville hatt nærstrid med en dopa person, sier seg vel kanskje litt selv..

 

Men over til topic, har du på deg noe, blir du dimma, og du får en sivil sak opprettet mot deg.. hvor strenge de på tidligere rusmidler vet jeg ikke, men hørte om noen som hadde besittelse på rullebladet, men han ble ikke dimma, fikk en eller annen drittjeneste isteden.

Lenke til kommentar
Hasj på kropp (snakker da spor, regner ikke med at noen drasser meg seg et lass) kan du bli tatt på under innrykksdagen. På innrykksdagen ble vi stilt på en lang rekke sammen med baggene våre og snust på av en narko hund fra Narko Nord. Etterpå ble alle lommene våre gjennomsøkt med no teip lignende greier, så var det toalettmappa sin tur til å bli sjekka.

Narko sør, mener du vel:p

 

Og ja, å ha blitt kastet ut fra militæret er ikke verdens undergang. Å ha en narkodom på rullebladet, er derimot ikke så kult.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at spor etter hasj kan ligge i ca ett år i blodet.

Viss det stemmer, så er det veldig synd på deg viss du røykte hasj FØR du fikk innkallingen.

Nei, hasj ligger ikke lenge i blodet ditt, det er snakk om timer.

Men det kan vel være sporbart i opptil noen måneder i urinen.

 

Du finner også spor i håret , så om du har langt hår så kan ei hårprøve påvise bruk om du ikkje har klippt det.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg skal inn til innrykk om 75 dager.

jeg røyka hasj sist i går, men er det ikke bare å skinne seg på hodet. og de fleste steder på kroppen. da blir det vel vanskelig å få tatt en evt hårprøve? right?

 

Hårprøver er ikke noe de gjør uten at de mistenker bruk.

 

De sjekker med hund + MP søk i skap osv, ikke noe mer enn det.

Spørsmålet er om du klarer å unngå at det luktes av hund på klær/bags.

Lenke til kommentar

Jeg skal inn til innrykk om 75 dager.

jeg røyka hasj sist i går, men er det ikke bare å skinne seg på hodet. og de fleste steder på kroppen. da blir det vel vanskelig å få tatt en evt hårprøve? right?

 

husk også at du skal bli sikkerhetsklarert, da spør de om ditt forhold til narkotika, alkohol osv..

juger du på den håper jeg du blir tatt og kasta på hue ut, for da har du skjønt lite

Lenke til kommentar

Jeg ble spurt om jeg hadde tatt stoff når vi sto der første dagen for ransakelse, jeg svarte at jeg hadde tatt noen trekk hasj forrige helg å ingenting mere skjedde. Har du hasj med deg, så blir politiet tilkalt å du får en bot for det. Tror ikke du blir kastet ut av militæret med mindre du har såpass mye på deg at politiet tror du har med hasj ment for salg.

Lenke til kommentar

Jeg ble spurt om jeg hadde tatt stoff når vi sto der første dagen for ransakelse, jeg svarte at jeg hadde tatt noen trekk hasj forrige helg å ingenting mere skjedde. Har du hasj med deg, så blir politiet tilkalt å du får en bot for det. Tror ikke du blir kastet ut av militæret med mindre du har såpass mye på deg at politiet tror du har med hasj ment for salg.

Jeg vil heller si at du har vært heldig som ikke opplevde at dette fikk følger. Og det siste du skriver, med at man først blir kastet ut hvis man har med kvanta som tilsier salg, er direkte feil. Én ting er å bli tatt på en urinprøve - det kan handle om et lite gjennomtenkt enkelttilfelle på fylla. Men blir du tatt med rusmidler på kropp, vitner det om at du med overlegg kommer til å ruse deg. Det er langt værre.

 

Nå kan ikke jeg påberope meg å kjenne til alle narkotikasakene som har skjedd i Forsvaret de siste årene, men inntrykket mitt er at terskelen er lav for at folk sendes hjem. En indikasjon får man fra det Forsvaret selv skriver på sine sider:

Misbruk av narkotika i Forsvaret fører til melding til politiet og eventuell straff etter legemiddellova og/eller straffelova. Forholdet vil då kome som merknad på det sivile rullebladet.

 

Bruk, innehav og kjøp av dopingmiddel blir ikkje ramma av straffelova § 162b, men Forsvarssjefen har bestemt at det er forbode for personell i Forsvaret. Bruk, innehav eller kjøp av dopingmiddel blant personell i Forsvaret kan derfor føre til refs eller ordensstraff.

Blir du straffa for brot på narkotika- og dopinglovgivinga, kan du bli dimittert frå Forsvaret. Dersom du ikkje blir dimittert, kan du misse tryggleiksklareringa di. Det kan føre til at du må byte tenestestilling og eventuelt tenestestad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...