Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen klager på røyk


alleibruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg er ikke jurist, men har nå litt erfaring fra "den andre siden" av denne saken.

 

Det virker på meg som din sak står veldig sterkt inntil et evt forbud er vedtatt på sameiemøte. §19 i Eierseksjonsloven, som lyder "Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere." regulerer ikke røyking, da røyking (fremdeles) sees på som del av vanlig livsutfoldelse.

 

Dersom din nabo lykkes i å få gjennom et forbud mot røyking på generalforsamlingen i sameie slik at dette føres inn i ordensreglene, så tror jeg ikke at du står så sterkt lenger. Jeg tror man plikter å følge de gjeldene ordensregler, og ved brudd på disse kan du pålegges å selge din seksjon. Jeg vet ikke om det holder med simpelt flertall (over 50% for) eller om det må til 2/3 flertall for å vedta et slikt forbud.

 

Hva sier juristene, må man rette seg etter røykeforbud vedtatt på generalforsamling? Hvor sterkt flertall må til?

Lenke til kommentar
Mitt liv, min leilighet!

Tror du da bør undersøke hva betydningen av SAMeie er da, vil du ha "null regler" får du vurdere en 100% egen leilighet eller et hus. :)

 

 

 

Hva sier juristene, må man rette seg etter røykeforbud vedtatt på generalforsamling?

 

Nei selvfølgelig ikke. De har ikke rettslig grunnlag til å fatte vedtak om slike begrensninger i hans bruk av egen leilighet.

å?

 

Ut fra svaret her kan styret steppe inn når det blir til sjeanse for andre personer. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hans ansvar å isolere hvis han ikke er fornøyd med luftkvaliteten i sin egen leilighet.

Og isolere mot høy musikk?

 

Owned!

Lese tråden kanskje?

Irrelevant sammenligning, finnes nok av gode høretelefoner.

Det finnes derimot ingen spesielle poser man kan ha røyken i, for deretter å snurpe igjen og kaste. Du får finne opp en. Eller et støvsugertilpasset avsug man kan ha i ene hånden mens man røyker med den andre.. :roll:

 

Owned!

Lenke til kommentar
hans ansvar å isolere hvis han ikke er fornøyd med luftkvaliteten i sin egen leilighet.

Og isolere mot høy musikk?

 

Owned!

Har jeg gått glipp av noe? høy musikk? Hvem er forresten owned? ja isolasjon hjelper mot støy også, som det sikkert er en del av siden luft går igjennom.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Synes det begynner og bli mye usakelige inlegg.

 

Men med andre ord. Det er ingen som vet om en lignende sak som er prøvet i norsk rettvesen.

 

Vist det skulle gå så langt. Er dette en type sak man kan få fri rettshjelp med??

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar

Hvis man må ta hensyn ved å ikke bruke overdrevent med lyd så burde man værtfall ta hensyn om man røykelegger naboleiligheten når man røyker. Er jo mye værre at det stinker røyk en om det er bråk. Og å bruke headset blir det samme som at røykeren må gå ut i -15 og røyke, ubehagelig og mye dårligere(bass, sorund).

Lenke til kommentar

At du blir trakkasert og truet av din nabo skal du på ingen akseptere. At røyklukten på en eller måte skal sive inn i leiligheten hans har jeg ingen tro på. Det at ber deg om å slutte å røyke tyder på at han ikke er innteresert i å tolere din sameksistens med han, istedenfor å prøve å finne en løsning begge kan være fornøyde med. Hvis du føler deg presset av naboen er det nok et illusorisk. Han har ingen rett til å begrense din handlefrihet i din egen leilighet. Min anbefaling er å ta en prat med denne naboen og fortelle at hvis han ikke slutter med disse usaklige klagene kommer du til bli nødt til å politianmelde han for trakkasering for det er faktisk det det er. Hvis han ikke slutter så politianmeld han send en skriftlig klage på han til styret på han før den generalforsamlingen. Denne naboen mobber deg rett å slett. Så knus han!

Lenke til kommentar

er det ikke noe som heter at man er ansvarlig for sine handlinger?

 

det første som må gjøres er å måle luftkvaliteten hos naboen. dette bør borettslaget ta seg av

 

hvis det faktisk kommer røk inn i hans leelighet så er det i hvertfall en ting som ikke er rettferdig og det er at han skal betale for " reparasjonene" . han er utsatt for handlinger utenfor hans kontroll.

 

det er et unntak og det er hvis han slipper inn røken med vilje.

det blir også ikke helt rettferdig hvis han må ha igjen vinduene for å angå at det kommer røk inn

 

 

hvis en er røker så har man en del utfordringer for å ikke komme i konflikt med andre.

 

personlig mener jeg at dette borettslaget burde løse problemet for begge slik at ingen av dem trenger å flytte.

Lenke til kommentar

Om det ikke kommer røyk inn i naboens leilighet så hadde han nokk ikke klaget på røyklukt, hadde han vel?

 

Om han likte å tapetsere veggene sine med kloakk og det stinket ut leiligheten din så hadde du nokk ikke godtatt det. Røyk under kjøkkenvifta, eller utenfor. Siden dette er juss så refererer jeg til kardemommeloven.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blant annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering.

 

Røykeforbud gikk ikke igjennom ved avstemming.

Men naboen sier han vil prøve og få saken gjennom på annen måte med evnt advokat.

 

Jeg har sagt att det må han gjerne gjøre vist han vil, men tror ikke han kommer noen vei med det.

 

Har egentlig ingen andre problemer med naboen, men denne saken gjør det jo litt surt imellom oss.

Lenke til kommentar
Syntes du er forferdelig egoistisk. Snu om situasjonen da, og tenk deg å irriterende det hadde vært om du hatet lukten av røyk, og at røyklukten til naboen kom sigende inn til deg HVER gang han tok seg en blås? Skjerp deg.

Skjerp deg sjøl.

Ditt hus, dine regler. Skal du la være å ha hvitløk i maten, som du elsker, fordi naboen ikke liker de mikroskopiske sporene av duft som siver inn til ham?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...