Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen klager på røyk


alleibruk

Anbefalte innlegg

Syntes du er forferdelig egoistisk. Snu om situasjonen da, og tenk deg å irriterende det hadde vært om du hatet lukten av røyk, og at røyklukten til naboen kom sigende inn til deg HVER gang han tok seg en blås? Skjerp deg.

Skjerp deg sjøl.

Ditt hus, dine regler. Skal du la være å ha hvitløk i maten, som du elsker, fordi naboen ikke liker de mikroskopiske sporene av duft som siver inn til ham?

Det meste av lukter forsvinner lett, det gjør ikke røyklukt. Så har man de små aspektene med farene ved passiv røyking etc.

 

Hvitløk og røyk er 2 helt forskjellige ting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er et eksempel på hvor sta røkere kan være.

det finnes visse uskrevne regler.

bl a. at man ikke altid skal stå på kravene men vise mest mulig hensyn til hverandre.

 

min erfaring med røykere ( er ikke det selv ) er at de kan være hyggelige folk helt til røykebehovet melder seg da er det mange som er nærmest egoister.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus . noen av dem er ikke til din fordel

 

nå har du også et argument for å presse deg selv til å slutte.

en skulle jo tro at det ville motiver deg til å slutte hvis du da tenker på menneskene rundt deg

 

du føler deg sikker trakassert av en ikke røker. det er ikke men en opfordring til å forsøke å slutte.

det er til det beste både for deg selv og naboen.

 

har du forsøk mad røkfri røk ): altså nikotintyggegummi eller snus i stedet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syntes du er forferdelig egoistisk. Snu om situasjonen da, og tenk deg å irriterende det hadde vært om du hatet lukten av røyk, og at røyklukten til naboen kom sigende inn til deg HVER gang han tok seg en blås? Skjerp deg.

Skjerp deg sjøl.

Ditt hus, dine regler. Skal du la være å ha hvitløk i maten, som du elsker, fordi naboen ikke liker de mikroskopiske sporene av duft som siver inn til ham?

Det meste av lukter forsvinner lett, det gjør ikke røyklukt. Så har man de små aspektene med farene ved passiv røyking etc.

 

Hvitløk og røyk er 2 helt forskjellige ting :)

Røyklukt sitter lenger i selve rommet man røyker i, ja. Der selve røyken er. Den vil ikke sette seg av at litt lukt siver ut et vindu og inn et annet.

Nei, når det er snakk om naboer er røyk og hvitløk akkurat det samme.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus .

Ja. Regelen er ditt hus - ditt valg.

Noe annet ville være komplett idioti.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvem bodde der først? Du eller naboen?

Hvordan ser sameiet ut? Hvor mange boenheter er det?

 

Uansett, det er selveier og da kan ikke naboen si noe som helst så lenge du røyker i ditt eget hjem og innenfor din egen eiendom. Hvis ikke naboen liker det, så får han heller flytte.

Lenke til kommentar

Du tar nok feil Geggse, faktisk kan alleibruk kastes ut/tvinges til salg hvis han er en real drittsekk. Ikke at jeg tror du er det alleibruk.

 

Fra Eierseksjonsloven.

 

"Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere."

 

Hva som er urimlig vil jo her være oppe for diskusjon.

 

"Den enkelte sameier skal holde bruksenheten forsvarlig ved like slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne."

 

Her ligger vel problemet midt i.

 

Uansett så vil jo den beste løsningen her være å diskutere saken med naboen og ta med styret. Hvis det er røyklukten siver igjennom fra din leilighet til naboen så skjer det nok flere steder også og det må jo vurderes om det bør oppgraderes litt i sameiet. Eventuelt så kan dere kanskje finne ut hvor det er lekasje. Vet vi hadde litt problemer med røyk mellom leiligheten her jeg bor, det viste seg å være ett ganske stort hull i en innvendig bod.

Lenke til kommentar
hans ansvar å isolere hvis han ikke er fornøyd med luftkvaliteten i sin egen leilighet.

Men i dette tilfellet er det jo aktive handlinger fra naboen som fører til at helsefarlige produkter siver inn til han. Hadde det vært snakk om noe mer uskyldig som vond matlukt tror jeg nok at han selv måtte fikset det som skulle til for å stoppe den, men iom. at dette dreier seg om røyk vil jeg tro at situasjonen er en litt annen.

 

Tar lukten fra en Prince eller ti anytime sammenliknet med matlukt

- radivx, ikkerøyker

 

Synes ekstra isolasjon er noe man burde samarbeide om å påkoste seg uansett =)

Lenke til kommentar
Hvem bodde der først? Du eller naboen?

Hvordan ser sameiet ut? Hvor mange boenheter er det?

 

Uansett, det er selveier og da kan ikke naboen si noe som helst så lenge du røyker i ditt eget hjem og innenfor din egen eiendom. Hvis ikke naboen liker det, så får han heller flytte.

 

 

hvis du var sistemann som flyttet inn så er det en smule egoistisk å tvinge naboen til å flytte.

 

det enkleste er jo å bytte ut røkingen med noe annet.

siden dette dreieseg om lover så er det nok best at alle der som bor der blir ening om hvordan man løser dette .

 

den naboen din, er han allergiker ?

en slik person er veldig følsom for røykelukt

Lenke til kommentar

jeg mener det er patetisk vist han har lov til å gjøre dette, men det skal sies at røyk stinker.

 

løsningsforslag: gå ut og røyk eller begynn med snusing istedet. eller slutt, men det hadde du jo prøvd..

 

du kan jo tilby deg å isolere for naboen. da er du riktignok ekstremt grei ^^

 

Lån / kjøp ei røykmaskin for å sjekke om røyken faktisk siver gjennom veggen.

lukten. tviler på han sitter i leiligheten og ser på røyken som kommer sivende ut av tapetet..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hva om trådstarter her ikke ønsker å være en del av sameiet lenger, men kun bruke sin egen del uten å være avhenig av sameiet? Uansett så mener jeg at folk må få lov å røyke i sitt eget hjem så fremt dette er selveier. At dette er sameie bør ikke ha noe å si i denne sammenheng. Håper trådstarter kommer seg gjennom dette.

Lenke til kommentar
dette er et eksempel på hvor sta røkere kan være.

det finnes visse uskrevne regler.

bl a. at man ikke altid skal stå på kravene men vise mest mulig hensyn til hverandre.

 

min erfaring med røykere ( er ikke det selv ) er at de kan være hyggelige folk helt til røykebehovet melder seg da er det mange som er nærmest egoister.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus . noen av dem er ikke til din fordel

 

nå har du også et argument for å presse deg selv til å slutte.

en skulle jo tro at det ville motiver deg til å slutte hvis du da tenker på menneskene rundt deg

 

du føler deg sikker trakassert av en ikke røker. det er ikke men en opfordring til å forsøke å slutte.

det er til det beste både for deg selv og naboen.

 

har du forsøk mad røkfri røk ): altså nikotintyggegummi eller snus i stedet ?

 

vi er vel alle egoister innerst inne når det gjelder saker vi bryr oss om...

 

Men du skriver att det finnes regler.

Det gjør egentlig ikke det. Det finnes kun generelle regler som står mot hverandre så vidt jeg forstår etter og ha lest ett utalls nabotvist saker ang dette.

Og nesten alle konkluderer med att røyking fortsatt er en del av den private sfære og hører inn under vanlig livsutfoldelse. Men har du linker til andre dommer/lover ser jeg gjerne på dem.

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar
dette er et eksempel på hvor sta røkere kan være.

det finnes visse uskrevne regler.

bl a. at man ikke altid skal stå på kravene men vise mest mulig hensyn til hverandre.

 

min erfaring med røykere ( er ikke det selv ) er at de kan være hyggelige folk helt til røykebehovet melder seg da er det mange som er nærmest egoister.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus . noen av dem er ikke til din fordel

 

nå har du også et argument for å presse deg selv til å slutte.

en skulle jo tro at det ville motiver deg til å slutte hvis du da tenker på menneskene rundt deg

 

du føler deg sikker trakassert av en ikke røker. det er ikke men en opfordring til å forsøke å slutte.

det er til det beste både for deg selv og naboen.

 

har du forsøk mad røkfri røk ): altså nikotintyggegummi eller snus i stedet ?

 

vi er vel alle egoister innerst inne når det gjelder saker vi bryr oss om...

 

Men du skriver att det finnes regler.

Det gjør egentlig ikke det. Det finnes kun generelle regler som står mot hverandre så vidt jeg forstår etter og ha lest ett utalls nabotvist saker ang dette.

Og nesten alle konkluderer med att røyking fortsatt er en del av den private sfære og hører inn under vanlig livsutfoldelse. Men har du linker til andre dommer/lover ser jeg gjerne på dem.

 

 

100% kan man ikke være. men all fornuft tilsier at det må finnes neon regler som kan brukes.

begge har jo i utgangspunktet rett til å bo i hver sin leilighet.

når den ene lager kvalm ( som jeg har valt å kalle det ) for den andre så hvem har mest rett til å bo der ?

har den ene rett til "jage" den andre vekk. slik det er nå sa funger det ikke for begge å bo der

 

hva skal man egentlig mene da man har alt for lite informasjon om forholdene i disse leilighetene.

 

- er de korrekt at den en kjenner røklukten eller er det bare noe han innbiller seg siden den andre røker ?

- er begge leiligheten i samme bygning ?

- er det dårlig ventilasjon eller feil i anlegget ( hvis leihetene er i samme bygning) ?

- er naboen ekstra var for røklukt ? noen har en vis tendens til å kjenne lukten på ekstrem lagt hold i motsetning til røykere som har er immun .

- hvordan er vindforholdene når dette skjer ?

- hvem var der først ?

-hva sier de andre naboen ?

- hva mer trenger man å vite tro ?

Lenke til kommentar
dette er et eksempel på hvor sta røkere kan være.

det finnes visse uskrevne regler.

bl a. at man ikke altid skal stå på kravene men vise mest mulig hensyn til hverandre.

 

min erfaring med røykere ( er ikke det selv ) er at de kan være hyggelige folk helt til røykebehovet melder seg da er det mange som er nærmest egoister.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus . noen av dem er ikke til din fordel

 

nå har du også et argument for å presse deg selv til å slutte.

en skulle jo tro at det ville motiver deg til å slutte hvis du da tenker på menneskene rundt deg

 

du føler deg sikker trakassert av en ikke røker. det er ikke men en opfordring til å forsøke å slutte.

det er til det beste både for deg selv og naboen.

 

har du forsøk mad røkfri røk ): altså nikotintyggegummi eller snus i stedet ?

 

vi er vel alle egoister innerst inne når det gjelder saker vi bryr oss om...

 

Men du skriver att det finnes regler.

Det gjør egentlig ikke det. Det finnes kun generelle regler som står mot hverandre så vidt jeg forstår etter og ha lest ett utalls nabotvist saker ang dette.

Og nesten alle konkluderer med att røyking fortsatt er en del av den private sfære og hører inn under vanlig livsutfoldelse. Men har du linker til andre dommer/lover ser jeg gjerne på dem.

 

 

100% kan man ikke være. men all fornuft tilsier at det må finnes neon regler som kan brukes.

begge har jo i utgangspunktet rett til å bo i hver sin leilighet.

når den ene lager kvalm ( som jeg har valt å kalle det ) for den andre så hvem har mest rett til å bo der ?

har den ene rett til "jage" den andre vekk. slik det er nå sa funger det ikke for begge å bo der

 

hva skal man egentlig mene da man har alt for lite informasjon om forholdene i disse leilighetene.

 

- er de korrekt at den en kjenner røklukten eller er det bare noe han innbiller seg siden den andre røker ?

- er begge leiligheten i samme bygning ?

- er det dårlig ventilasjon eller feil i anlegget ( hvis leihetene er i samme bygning) ?

- er naboen ekstra var for røklukt ? noen har en vis tendens til å kjenne lukten på ekstrem lagt hold i motsetning til røykere som har er immun .

- hvordan er vindforholdene når dette skjer ?

- hvem var der først ?

-hva sier de andre naboen ?

- hva mer trenger man å vite tro ?

 

Du kaller det kvalme, jeg kaller det en normal ting som hører inn under privatlivet.

 

- Joda han sier att han kjenner røklukten godt

- Ja er flere leigheter i samme bygg

- Ingen felles ventilasjon

- Har intrykk av att alle ikke røkere er var for røyklukt 8har selv sluttet flere ganger, opp i ett år. Men har aldri følt att den er så jævlig. Kan faktisk synes røyk lukter godt innimellom..)

- Vindforholdene er alle slags mulig. Men røyken kommer ikke inn vindu osv. så vidt jeg forstår.

- Jeg var her først. (ikke att det burde ha noe og si, men har bodd her 3 ganger så lenge som han. Aldri hatt problemer med de som bodde der før, men de røkte selv)

- Det man egentlig trenger og vite er om det er noen lover som kan følges. Dette er jo noe som kommer opp nå og da i media.

 

Og slik du fremstiller meg kan jeg virke som en drittsekk. Er egentlig verdens snilleste fyr, men jeg mener att ett sted må grensen gå. Samfunnet utvikler seg i helt gal retning (min og mange andre sin mening), når det snart ikke finnes privatliv igjen for røykere.

Lenke til kommentar
dette er et eksempel på hvor sta røkere kan være.

det finnes visse uskrevne regler.

bl a. at man ikke altid skal stå på kravene men vise mest mulig hensyn til hverandre.

 

min erfaring med røykere ( er ikke det selv ) er at de kan være hyggelige folk helt til røykebehovet melder seg da er det mange som er nærmest egoister.

 

nå er jeg også sikker på at det finnes regler om røking i private hus . noen av dem er ikke til din fordel

 

nå har du også et argument for å presse deg selv til å slutte.

en skulle jo tro at det ville motiver deg til å slutte hvis du da tenker på menneskene rundt deg

 

du føler deg sikker trakassert av en ikke røker. det er ikke men en opfordring til å forsøke å slutte.

det er til det beste både for deg selv og naboen.

 

har du forsøk mad røkfri røk ): altså nikotintyggegummi eller snus i stedet ?

 

vi er vel alle egoister innerst inne når det gjelder saker vi bryr oss om...

 

Men du skriver att det finnes regler.

Det gjør egentlig ikke det. Det finnes kun generelle regler som står mot hverandre så vidt jeg forstår etter og ha lest ett utalls nabotvist saker ang dette.

Og nesten alle konkluderer med att røyking fortsatt er en del av den private sfære og hører inn under vanlig livsutfoldelse. Men har du linker til andre dommer/lover ser jeg gjerne på dem.

 

 

100% kan man ikke være. men all fornuft tilsier at det må finnes neon regler som kan brukes.

begge har jo i utgangspunktet rett til å bo i hver sin leilighet.

når den ene lager kvalm ( som jeg har valt å kalle det ) for den andre så hvem har mest rett til å bo der ?

har den ene rett til "jage" den andre vekk. slik det er nå sa funger det ikke for begge å bo der

 

hva skal man egentlig mene da man har alt for lite informasjon om forholdene i disse leilighetene.

 

- er de korrekt at den en kjenner røklukten eller er det bare noe han innbiller seg siden den andre røker ?

- er begge leiligheten i samme bygning ?

- er det dårlig ventilasjon eller feil i anlegget ( hvis leihetene er i samme bygning) ?

- er naboen ekstra var for røklukt ? noen har en vis tendens til å kjenne lukten på ekstrem lagt hold i motsetning til røykere som har er immun .

- hvordan er vindforholdene når dette skjer ?

- hvem var der først ?

-hva sier de andre naboen ?

- hva mer trenger man å vite tro ?

 

Du kaller det kvalme, jeg kaller det en normal ting som hører inn under privatlivet.

 

- Joda han sier att han kjenner røklukten godt

- Ja er flere leigheter i samme bygg

- Ingen felles ventilasjon

- Har intrykk av att alle ikke røkere er var for røyklukt 8har selv sluttet flere ganger, opp i ett år. Men har aldri følt att den er så jævlig. Kan faktisk synes røyk lukter godt innimellom..)

- Vindforholdene er alle slags mulig. Men røyken kommer ikke inn vindu osv. så vidt jeg forstår.

- Jeg var her først. (ikke att det burde ha noe og si, men har bodd her 3 ganger så lenge som han. Aldri hatt problemer med de som bodde der før, men de røkte selv)

- Det man egentlig trenger og vite er om det er noen lover som kan følges. Dette er jo noe som kommer opp nå og da i media.

 

Og slik du fremstiller meg kan jeg virke som en drittsekk. Er egentlig verdens snilleste fyr, men jeg mener att ett sted må grensen gå. Samfunnet utvikler seg i helt gal retning (min og mange andre sin mening), når det snart ikke finnes privatliv igjen for røykere.

 

jeg har ikke ment at det nødvendigvis var deg som laget kvalm ( slik som du oppfatter det ) . det kan likegodt være naboen som klager.

 

spørsmålet her blir vel slik situasjonen virker om det det er en menneskerett til å røke.

her må man også komme inn på hvorfor han klager på lukten.

 

som jeg skrev tidligere røkere er immune mot lukten ( du bekrefter det ved at du synes det lukter godt ) mens en allergiker ( hvis naboen din er det ) er overfølsom for lukten. det kan være en grunn til at de andre ikke merket noe .

 

hvis det ikke blir gjort noe så ender det antagelig med at en av dere flytter. den som flytter vil da føle seg jaget av den andre. det er ikke bra for vennskapet.

Lenke til kommentar
- Har intrykk av att alle ikke røkere er var for røyklukt 8har selv sluttet flere ganger, opp i ett år. Men har aldri følt att den er så jævlig. Kan faktisk synes røyk lukter godt innimellom..)

 

Såklart du synest røyk lukter godt når du er/har vært røyker selv. Noe annet hadde vært merkelig. Har du hørt om en røyker som stønner og bærer seg pga røyklukten?

 

Når du er røyker selv legger du nok ikke like godt merke til røyklukten som en ikke røyker.

 

Første bilen min var en gammel sierra, etter å ha hatt den i to år (vanlig vasket og vedlikeholdt) kunne du ense at det var en røyker som hadde eid den før meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...