Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen klager på røyk


alleibruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Her er link til den andre tråden.

Link

 

Jeg må si min sympati går til dine naboer... Jeg er i samme situasjon som dem, og det er helt forferdelig. Kanskje de også har barn som nå må leve med din forurensning av luften? Til ditt forsvar, vil jeg si at du nok sikkert ikke klarer å forestille deg hvordan det er for dem. Deres luktesans er nok mye sterkere enn en røykers, og plagen de opplever er veldig stor. Det hjelper nok litt om du røyker ute, men det merkes likevel veldig godt på lang avstand.

 

Du kunne jo sett dette som noe positivt - dvs. et "spark bak" til å endelig klare å slutte og røyke? Du er jo sikkert fullt klar over alle fordelene med å være ikke-røyker både helsemessige og økonomiske.

Endret av suerte
Lenke til kommentar
Hans ansvar? Og hva skjedde med folkeskikken?

 

Er det dårlig folkeskikk å røyke i sin egen leilighet?! nei vet du hva??? hatkampanjen mot røykere har gått ALT for langt. Folkeskikk er å ikke være ufin mot naboen sin fordi du kjøpte en gammel leilighet med dårlig isolasjon og klager på at veggene ikke er tette!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda. jeg er en person som er flink til og forstå andre sin situasjon, og forstår problemet.

Men jeg mener fortsatt att ett sted må grensen gå. Jeg har sluttet og gå ut på byen pga røykeloven (savner den egentlig heller ikke).

Og, ja jeg skal slutte en gang. Men det skal skje på mine premisser og ikke på grunn av jeg er presset.

 

Men jeg er jo mest overrasket att det aldri har vært en dom innenfor dette feltet. Dette er jo tydligvis en sak som angår ganske mange.

Det er jo ett spørsmål om hvilke lover som står sterkest. Og tror dette er en "folkesak" om hvordan vi vil att samfunnet skal være.

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar
Hans ansvar? Og hva skjedde med folkeskikken?

 

Er det dårlig folkeskikk å røyke i sin egen leilighet?! nei vet du hva??? hatkampanjen mot røykere har gått ALT for langt. Folkeskikk er å ikke være ufin mot naboen sin fordi du kjøpte en gammel leilighet med dårlig isolasjon og klager på at veggene ikke er tette!!!

 

Det er ikke dårlig folkeskikk å røyke i egen leilighet. Det har jeg heller aldri sagt. Det er heller neppe snakk om en hatkampanje mot røykere her. Det er dårlig folkeskikk å ikke ta hensyn til andre når dette kan gjøres på enkelt vis, f.eks. ved å gå ut når man skal røyke i dette tilfellet. Enhver ikke-røyker vil anse det som rimelig kjipt å måtte leve i ei leilighet som lukter askebeger, akkurat som de fleste av oss ville anse det som rimelig kjipt å leve i ei leilighet som kontinuerlig lukter kloakk eller hvitløk.

Lenke til kommentar
Korleis er ventilasjonen i huset, kan det være at det er overtrykk i leiligheita til røykaren slik at all luft derifrå blir pressa ut?

 

Om det er tilfellet så vil det å senke overtrykket hos røykaren eventuellt sette overtrykk ho ikkje røykaren hjelpe.

 

Overtrykk? Sitter jo ikke akkurat i en trykk koker :)

Har som oftest ett par vindu åpen (gjennomtrekk) vist det ikke er skikkelig kaldt ute. (blir vist "bedre" når jeg lufter i følge naboen).

Lenke til kommentar
Hans ansvar? Og hva skjedde med folkeskikken?

 

Er det dårlig folkeskikk å røyke i sin egen leilighet?! nei vet du hva??? hatkampanjen mot røykere har gått ALT for langt. Folkeskikk er å ikke være ufin mot naboen sin fordi du kjøpte en gammel leilighet med dårlig isolasjon og klager på at veggene ikke er tette!!!

 

Det er ikke dårlig folkeskikk å røyke i egen leilighet. Det har jeg heller aldri sagt. Det er heller neppe snakk om en hatkampanje mot røykere her. Det er dårlig folkeskikk å ikke ta hensyn til andre når dette kan gjøres på enkelt vis, f.eks. ved å gå ut når man skal røyke i dette tilfellet. Enhver ikke-røyker vil anse det som rimelig kjipt å måtte leve i ei leilighet som lukter askebeger, akkurat som de fleste av oss ville anse det som rimelig kjipt å leve i ei leilighet som kontinuerlig lukter kloakk eller hvitløk.

 

å kreve at noen skal stå ute i 15minus om vintern er ikke rimlig. Kjøp isolasjon, basta. Når han skulle spare penger på leiligheten ved å kjøpe noe gammel dritt er dette en av følgende. å klandre TS for dette er helt urimlig. Skal han heller ikke få lage mat med hvitløk da? også får ikke dama hans lov til å stønne når de har sex, for lyden går igjennom de dårlige isolerte veggene til den sensitive naboen. Hvor langt skal dette draes? Dere hadde ikke fått rikka meg en millimeter! og jeg røyker ikke engang, dette er prinsippsak.

Lenke til kommentar
Han har sakt att på neste møte vi har i sameiet så vil han prøve og få stemt gjennom att alle leiligheten skal være røykfri.

Hvilke rettigheter har jeg vist dette forslaget går igjennom?

 

Rettslig sett er dette ikke vanskelig. Du har ingen plikt til å etterleve et slikt pålegg.

Lenke til kommentar
Han har sakt att på neste møte vi har i sameiet så vil han prøve og få stemt gjennom att alle leiligheten skal være røykfri.

Hvilke rettigheter har jeg vist dette forslaget går igjennom?

 

Rettslig sett er dette ikke vanskelig. Du har ingen plikt til å etterleve et slikt pålegg.

 

Det høres jo ut som en god mulighet. Men har du en link til en lov som sier dette?

Vil jo ikke skape vanskeligheter for noen, men jeg føler att mine rettigheter blir tråkket på.

Lenke til kommentar

Alleibruk:

Før du aksepterer noe som helst av tiltak/pålegg/påstand overhodet, krev en uavhengig undersøkelse som naboen betaler.

Han får leie inn lukteksperter, eller eksperter på lufts egenskaper, som kan foreta målinger.

Jeg tror ingenting på at røyk kan gå gjennom veggene.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Korleis er ventilasjonen i huset, kan det være at det er overtrykk i leiligheita til røykaren slik at all luft derifrå blir pressa ut?

 

Om det er tilfellet så vil det å senke overtrykket hos røykaren eventuellt sette overtrykk ho ikkje røykaren hjelpe.

 

Overtrykk? Sitter jo ikke akkurat i en trykk koker :)

Har som oftest ett par vindu åpen (gjennomtrekk) vist det ikke er skikkelig kaldt ute. (blir vist "bedre" når jeg lufter i følge naboen).

 

Trykkforskjellar får du uansett, ikkje så store som i ein trykk kokar riktig nok, men fortsatt merkbart i slike situasjoner. F.eks så vil det være eit overtykk i den leiligheita som har det varmast sidan varm luft tar meir plass.

 

Om det er ventilasjonsanlegg i bygget så har forskjellige rom forskjellig trykk. Gangane brukar å ha overtrykk slik at eventuell brannrøyk frå ei leiligheit ikkje skal sive ut i gangen som naboane skal bruke som rømningsveg.

 

Ellers kunne det vært kjekkt å vite om du lukter "fersk" røyklukt eller om det er gammal røyklukt som du får i leiligheita di.

Lenke til kommentar
Alleibruk:

Før du aksepterer noe som helst av tiltak/pålegg/påstand overhodet, krev en uavhengig undersøkelse som naboen betaler.

Han får leie inn lukteksperter, eller eksperter på lufts egenskaper, som kan foreta målinger.

Jeg tror ingenting på at røyk kan gå gjennom veggene.

Second that.

Lenke til kommentar
Korleis er ventilasjonen i huset, kan det være at det er overtrykk i leiligheita til røykaren slik at all luft derifrå blir pressa ut?

 

Om det er tilfellet så vil det å senke overtrykket hos røykaren eventuellt sette overtrykk ho ikkje røykaren hjelpe.

 

Overtrykk? Sitter jo ikke akkurat i en trykk koker :)

Har som oftest ett par vindu åpen (gjennomtrekk) vist det ikke er skikkelig kaldt ute. (blir vist "bedre" når jeg lufter i følge naboen).

 

Trykkforskjellar får du uansett, ikkje så store som i ein trykk kokar riktig nok, men fortsatt merkbart i slike situasjoner. F.eks så vil det være eit overtykk i den leiligheita som har det varmast sidan varm luft tar meir plass.

 

Om det er ventilasjonsanlegg i bygget så har forskjellige rom forskjellig trykk. Gangane brukar å ha overtrykk slik at eventuell brannrøyk frå ei leiligheit ikkje skal sive ut i gangen som naboane skal bruke som rømningsveg.

 

Ellers kunne det vært kjekkt å vite om du lukter "fersk" røyklukt eller om det er gammal røyklukt som du får i leiligheita di.

 

Nå er jo jeg den som røyker... men det er ingen felles ventilasjonsanlegg eller noe utenom rør som binder leilighetene sammen.

Lenke til kommentar
Han har sakt att på neste møte vi har i sameiet så vil han prøve og få stemt gjennom att alle leiligheten skal være røykfri.

Hvilke rettigheter har jeg vist dette forslaget går igjennom?

 

Rettslig sett er dette ikke vanskelig. Du har ingen plikt til å etterleve et slikt pålegg.

 

Det høres jo ut som en god mulighet. Men har du en link til en lov som sier dette?

Vil jo ikke skape vanskeligheter for noen, men jeg føler att mine rettigheter blir tråkket på.

 

Du snur problemstillingen på hodet. Du trenger ikke vise til noen lovhjemmel for å kunne gjøre noe som i utgangspunktet er lovlig. Det er naboen - eventuelt sameiet - som må ha et rettslig grunnlag for å forby deg å røyke i din egen leilighet.

Lenke til kommentar
Skal vi virkelig begynne å begrense folks lovlige aktiviteter i eget hjem? Nazi-style? Hva om du elsker stekt makrell, men naboen ikke kan fordra lukta? Er det ren folkeskikk av deg å slutte å spise livretten din?

 

Sjølv om du elskar høg musikk så får du ikkje lov å holde på heile døgnet med mindre du bur langt ute på landsbygda.

Irrelevant sammenligning, finnes nok av gode høretelefoner.

Det finnes derimot ingen spesielle poser man kan ha røyken i, for deretter å snurpe igjen og kaste. Du får finne opp en. Eller et støvsugertilpasset avsug man kan ha i ene hånden mens man røyker med den andre.. :roll:

 

Et tips til røykere som vil ta hensyn: Stå under kjøkkenvifta og røyk.

Lenke til kommentar
Er dette din nabo?

 

Hehe nei. Men det kunne ha vært, fordi problemstillingene er ganske like. Men på hver sin "kant"

 

Bor ikke i borettslag. Han har definitvt ikke tilbudt seg og betale for røykeslutt.. (kunne jo tenkt meg å prøve hypnose.. men det er en annen sak).

Og han har en kjempe bra helse (driver med idrett)

 

Og de som tipser om vifta. blir verre med den. Ut luft røret fra den er plassert i etasjen rett under døra til naboen. kunne liksågodt stått på trappa til naboen da.. (jævla lite gjennomtenkt av utbygger da... )

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar

Dette er et juridisk forum, hvor man diskuterer juridiske problemstillinger.

 

"Kan du ikke bare.." er således svært dårlige innlegg i denne kategorien, spesiellt når trådstarter etterlyser svar på hvor han står JURIDISK.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, send meg en PM om det er spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...