Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billige felger hos Sharif. Erfaringer?


Jon-d

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med de billige Sharuif felgene han har i den nye nettbutikken sin? 595,- for 17" er ikke akkurat dagligdagskost, så jeg begynner å lure...

 

Lurer også på de Nankang dekkene han selger. Har hørt at de er bra på tørt føre, mindre bra på vått føre (men helt ok), og har litt kort livslengde. Det siste bryr jeg meg ikke om ettersom det er halve prisen til nærmeste konkurrent, så det er bare å bytte litt oftere.

 

Virker nesten for godt til å være sant med 17" pakke (225/45R 17) under 5000,- så kanskje det er nettopp det..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dekk er anderledes enn alle andre produkter der ute. Selvsagt er det en sammenheng mellom pris og kvalitet, men jeg tror ikke korrelasjonen er perfekt. Det er ikke nødvendigvis sånn at et dekk til 2000 kroner er dobbelt så bra som et til 1000 kroner. Det finnes gode kjøp, og det finnes dårlige kjøp. Jeg er klar over at de fleste av de aller billigste dekkene (gjerne laget i Kina) gjør det dårlig i tester. Det kan fortsatt hende at Nankang er et helt OK dekk med en veldig god pris hos Sharif...

 

Det jeg lurer på er om noen har erfaring å dele om disse dekkene

Lenke til kommentar
Dekk er absolutt ikke noe du bør prøve å spare penger på da dette gir direkte utover sikkerheten. Du får det du betaler for og gjentatte NAF-tester har vist at billigdekkene er vesentlig verre enn sine litt dyrere brødre.

 

Felgene har jeg ikke peil på :)

 

Jeg kjøpte de aller billigste piggfrie dekkene hos Shariff i høst. Lever fortsatt i beste velgående ennå. Faktisk virker de for meg å være like bra som "vanlig" merker.

Lenke til kommentar

Billigfelgene fra Sharif er nok ikke noe dårligere enn billigfelgene fra andre forhandlere. Han selger vel bare med litt mindre fortjeneste.

 

Hadde Nankang Viva Snow piggfrie vinterdekk i tre sesonger, de fungerte ikke noe dårligere til mitt bruk enn f.eks. Nokian og Michelin som jeg har brukt denne sesongen. Hvordan det er med sommerdekk derimot, vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Se test i VG i dag, søndag 05.04. Viser klar sammenheng mellom pris og kvalitet.

 

Slike mer eller mindre vitenskapelige tester har en stor mangel: Nemlig at sjåfører ofte har en tendens til å utnytte slike sikkerhetsmarginer. 2-3 km/t høyere fart og hele kvalitetsgevinsten er brukt opp.

Lenke til kommentar

Bruk huet da folkens, selv om dere ikke har merka forskjell betyr det ikke at det ikke er forskjell - hva når du vannplaner eller må nødbremse? Husk på at dekka er det eneste som forbinder bilen din med bakken - så skjønner du sikkert at det er greit at de er så bra som mulig.

 

JA, tester viser at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet når det kommer til dekk (og det meste annet). Spørsmålet er ofte om den ekstra kvaliteten er verdt å betale for - min påstand er at den definitivt er det når det kommer til dekk.

 

Ville du handla pacemaker på Clas Ohlson? Ikke det, nei..

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke kjøpt pacemaker på Clas, men jeg kunne gjerne kjøpt dekk der om de solgte dekk jeg vile ha, til en god pris.

 

Det er fint for deg om du har råd til det beste av det beste uansett pris, men for noen kan det være verd å sjekke ut om dekk til halve prisen av andre dekk kan være gode nok.

 

Nankang er ikke noe dårlig dekk. Etter hva jeg har forstått gjør det det ikke så bra på vått føre, men det fikk nøyaktig like mange poeng som Goodyear Excellence, og havnet på samme totalvurdering (middels) som dekk fra de aller fleste kjente produsenter. Saken er litt mer nyansert enn at man bare skal godta at det dyreste er best, og at alt annet er uansvarlig å kjøpe.

Lenke til kommentar
...men har vel litt med noe for brede dekk i forhold til vekt på bilen.

Jepp, her har du gitt svaret selv.. ;)

Finnes det noen tabeller for slikt?

 

Si hva slags bil du har da, og hva slags dimensjon du tenker deg...

205 går ikke så veldig bra på 1000kg, så vet du det :p Tipper jeg hadde hadde hatt mye bedre grep på vått med 195. (standard er 175/70-13, jeg ruller på 205/45-16)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jeg ville heller ikke kjøpt pacemaker på Clas, men jeg kunne gjerne kjøpt dekk der om de solgte dekk jeg vile ha, til en god pris.

 

Det er fint for deg om du har råd til det beste av det beste uansett pris, men for noen kan det være verd å sjekke ut om dekk til halve prisen av andre dekk kan være gode nok.

 

Nankang er ikke noe dårlig dekk. Etter hva jeg har forstått gjør det det ikke så bra på vått føre, men det fikk nøyaktig like mange poeng som Goodyear Excellence, og havnet på samme totalvurdering (middels) som dekk fra de aller fleste kjente produsenter. Saken er litt mer nyansert enn at man bare skal godta at det dyreste er best, og at alt annet er uansvarlig å kjøpe.

 

Poenget er vel at det ikke er vits i å risikere livet for å spare en tusenlapp.

 

Nankang koster ikke halvparten av andre dekk. Hos Sharif koster Conti kun noen hundrelapper mer enn de billige dekkene. Nevnte tidligere at jeg kjøpte fire Conti-dekk for 2550,-. Vredstein var faktisk dyrere, selv om det er dårligere dekk. Dette var altså i 205/55/16.

 

Jeg sjekket også priser for en kompis, og for dekk i 225/45/18 og 245/40/18 skulle de ha rundt 800 kr. stk. for de billige dekkene, og 1200-1300 for premiumdekkene.

 

Som sagt - jeg ser ingen grunn til å risikere ditt eget og andres liv for en skarve tusenlapp.

Lenke til kommentar

På dim'en jeg ser på (17") er det halv pris på Nankang, så prisforskjellen blir ca 2500, men det er ikke poenget. Poenget mitt er at jeg mener jeg ikke risikerer livet ved å evt velge disse dekkene. Nankang gjør det like godt som mange av de såkalte premiumdekkene, og jeg tror ikke noen hadde frarådet meg å handle om jeg hadde funnet Goodyear Excellence til 600 kr pr stk... (De fikk nøyaktig lik score i NAF sin test)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...