Gå til innhold

Oljefondet trekker seg ut av Røyk industrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en gedigen glad nyhet. Vi vet jo godt at røyk fører til enorm elendighet i alle verdensland.

 

Fantastisk bra, at fornuften seiret. Det var på høy tid at du og jeg sluttet å indirekte gå over lik pga. penger. Siden det nettopp er du og jeg som eier oljefondet.

 

Så nå, gled og fryd dere. Fornuften seiret.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, så lenge norge produserer store mengder ulovlig ammunisjon for å tjene penger så har vi ingen moral å ta vare på likevel!

 

Hva slags ulovlig ammunisjon er det som blir produsert i Norge?

 

Dum-dum kuler blant annet. Var visst snakk om noen typer bomber og, og alle har de blitt bannlyst av genevekonvensjonen.

 

Selger ikke vi ammunisjon, gjør noen andre det. =)
Selger ikke vi røyk gjør noen andre det.

Kan hende jeg er "ung og naiv og vil forandre verden", men slikt blir jo bare en dårlig unnskyldning for å sleppe og stå til ansvar for det som foregår.

 

Ja, det er det jeg og mener. Om du skal være moralsk så får du gjøre det ordentlig, ikke bare når det passer!

Lenke til kommentar
Heller umoralsk å mett en moralsk å sulten sier nå jeg. Men alle tenker vel kanskje (heldigvis?) ikke sånn.

Tror ikke vi blir sulten av å ikke investere i tobakk.

 

Du skjønner hva jeg mente? Men jo, kan fort bli sultne om vi bare skal tenke etikk,moral og miljø.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er et fantastisk dårlig argument siden vi relativt sett ikke taper stort på å ikke investere i tobakk.

 

Når vi først har et så enormt stort fond som pensjonsfondet så mener jeg at det skulle bare mangle at vi har et etisk fundament i bunn. Først og fremst fordi jeg ikke synes staten skal profittere på død, barnearbeid og annet svineri, men også fordi størrelsen på fondet gir oss reell makt på markedet og følgelig mulighet til å gjøre verden litt bedre. Om pensjonsfondet ikke investerer i selskaper som benytter seg av barnearbeid, fagforeningsknusing, ytterst forurensende virksomhet, dumping og annen uetisk virksomhet så kan det faktisk påvirke. Jeg mener vi har en moralsk plikt til å utnytte den makten som ligger i pensjonsfondet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...