Gå til innhold

Oljefondet trekker seg ut av Røyk industrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heller umoralsk å mett en moralsk å sulten sier nå jeg. Men alle tenker vel kanskje (heldigvis?) ikke sånn.

Tror ikke vi blir sulten av å ikke investere i tobakk.

 

Du skjønner hva jeg mente? Men jo, kan fort bli sultne om vi bare skal tenke etikk,moral og miljø.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er et fantastisk dårlig argument siden vi relativt sett ikke taper stort på å ikke investere i tobakk.

 

Når vi først har et så enormt stort fond som pensjonsfondet så mener jeg at det skulle bare mangle at vi har et etisk fundament i bunn. Først og fremst fordi jeg ikke synes staten skal profittere på død, barnearbeid og annet svineri, men også fordi størrelsen på fondet gir oss reell makt på markedet og følgelig mulighet til å gjøre verden litt bedre. Om pensjonsfondet ikke investerer i selskaper som benytter seg av barnearbeid, fagforeningsknusing, ytterst forurensende virksomhet, dumping og annen uetisk virksomhet så kan det faktisk påvirke. Jeg mener vi har en moralsk plikt til å utnytte den makten som ligger i pensjonsfondet.

 

Det var ikke ment som et argument bare min personlige mening.

 

Jeg har liten peiling på økonomi og vet ikke så skrekkelig mye om oljefondet men jeg vet det ikke er utømmelig å jeg vet at vi har tapt utenkelige summer i det siste. Å da syntes jeg bare det er feil tidspunkt å begyne å kutte ut en av hva jeg tror må være få lønnsomme investeringer for tiden.

Lenke til kommentar
Les den siste linken da smarting. Resten var der bare for generell våpeneksport fra norge, som er en etisk gråsone i seg elv.

 

Joda, "smarting", jeg har lest den også. Heller ikke der står det noe om at Norge selger ulovlig ammunisjon. Det som står er at det selges ammunisjon som ikke skal brukes på mennesker, og den skal kun selges til militære formål. Det er fortsatt ikke ulovlig ammunisjon. Hvor er så kildene på at Norge produserer ulovlig ammunisjon?

Lenke til kommentar
Les den siste linken da smarting. Resten var der bare for generell våpeneksport fra norge, som er en etisk gråsone i seg elv.

 

Joda, "smarting", jeg har lest den også. Heller ikke der står det noe om at Norge selger ulovlig ammunisjon. Det som står er at det selges ammunisjon som ikke skal brukes på mennesker, og den skal kun selges til militære formål. Det er fortsatt ikke ulovlig ammunisjon. Hvor er så kildene på at Norge produserer ulovlig ammunisjon?

 

Les hva du selv skriver da. Ammunisjon som ikke skal brukes på mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...