Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er alderskrav ulovlig diskriminering?


Ildflue

Anbefalte innlegg

Kort innpå. Når et firma utlyser en jobb. Har de lov til å skrive under krav for kvalifikasjoner for eksempel "Over 25år" eller "Under 50 år" så lenge de ikke kan begrunne det med et målbart krav for yrkesutførelsen (eks. serfikater, alkoholsalg etc)?

 

Det er jo et ramaskrik uten like om noen lyser en stilling kun til gutter eller jenter, men er det lov med aldersdiskriminering i arbeidslivet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært en del skriving om dette ifm. UD sitt aspirantkurs. De fikk ikke medhold i at det var greit:

 

"Det kan stilles krav til alder hvis arbeidsgiver har et saklig formål, for eksempel en stilling som politispaner dersom vedkommende skal infiltrere et ungt kriminelt miljø. I utdanningsstillinger kan også alders­krav til en viss grad aksepteres, men i UDs annonse er kravene for strenge, skriver LDO. "

 

http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/ti...stilling/279934

 

Altså det kan være greit, men man skal ha en god grunn.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt, det er jo helt sikkert mye meninger om det, men det er greit å få det på det rene hva som faktisk er lovligheten i enkelte krav.

 

Hovedårsaken til at jeg spør er at jeg er en del av en sanitetsgruppe som har ganske mange oppdrag i året og i forbinnelse med et større arrangement så stiller arrangøren ganske mange krav til kvalifikasjoner for de som skal være på vakt, bla. at de skal være mellom 22 og 60 år.

 

Jeg reagerte ovenfor dette først og fremst fordi jeg er 20 år selv, men også fordi jeg mener at det ikke er noe forsvarlig grunn til hvorfor det skal være et krav. Det stilles mange faglige krav som jeg er veldig enig med, men jeg hindres derfor å delta fordi arrangøren ønsker kun personer mellom 22 og 60 år. Det er ingenting å utsette på den formelle kompetansen min, men arrangøren mente "at var greit at det ikke var for mye unge folk i sanitetscrewet pga. mye unge mennesker og mye alkohol".

 

Syntes selv dette er tynt og uholdbart.

Lenke til kommentar
Kort innpå. Når et firma utlyser en jobb. Har de lov til å skrive under krav for kvalifikasjoner for eksempel "Over 25år" eller "Under 50 år" så lenge de ikke kan begrunne det med et målbart krav for yrkesutførelsen (eks. serfikater, alkoholsalg etc)?

 

Det er jo et ramaskrik uten like om noen lyser en stilling kun til gutter eller jenter, men er det lov med aldersdiskriminering i arbeidslivet?

 

Diskrimineringsloven forbyr det ikke.

 

§ 4. Forbud mot diskriminering

 

Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.

 

Som du ser er ikke alder nevnt. Kjønn er for øvrig dekket via likestillingsloven.

 

I arbeidslivet har man et visst saklighetskrav, men dette vil stort sett være oppfylt i alderskrav da man stort sett har saklige grunner bak avgjørelsen (selv om de som treffes av dem stort sett vil påstå at det er usaklig).

Lenke til kommentar
§ 13-1. Forbud mot diskriminering

 

(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering eller alder er forbudt.

Lovdata - Arbeidsmiljøloven

 

§ 13-2. Hva kapitlet omfatter

 

(1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved arbeidsforholdet, herunder:

a) utlysning av stilling, ansettelse, omplassering og forfremmelse,

 

 

Mener jeg har funnet riktig lover ang. saken? Synspunkter?

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Men grunnen til at de ikke vil ha folk under 22 er vel ikke fordi de ikke liker denne aldersgruppen (som ville vært diskriminering), men fordi de vil sikre seg at vedkommende har litt livserfaring.

 

For å dra det litt ut: du kan heller ikke kalle det diskriminering hvis en som har f.eks. pakistansk bakgrunn ikke blir valgt ut til å infiltrere et nynazistisk miljø pga hudfargen...

 

Diskriminering handler om der grunnen til at noe skjer (evt. ikke skjer) er de elementene som er nevnt i paragrafene over, ikke andre krav.

Lenke til kommentar
Men grunnen til at de ikke vil ha folk under 22 er vel ikke fordi de ikke liker denne aldersgruppen (som ville vært diskriminering), men fordi de vil sikre seg at vedkommende har litt livserfaring.

 

For å dra det litt ut: du kan heller ikke kalle det diskriminering hvis en som har f.eks. pakistansk bakgrunn ikke blir valgt ut til å infiltrere et nynazistisk miljø pga hudfargen...

 

Diskriminering handler om der grunnen til at noe skjer (evt. ikke skjer) er de elementene som er nevnt i paragrafene over, ikke andre krav.

 

Livserfaring er noke som kan være med å auke kompetansen til ein person, men ikkje meir en f.eks formell utdanning gjer.

Om to søkarar har lik faglig kompetanse men den andre på grunn av alder har eit par års lengre yrkeserfaringerfaring så er det lov å velge den eldste. Men så lenge det ikkje er ei slik konkuranse om joben så er aldersdiskriminering ulovleg. Dessutan så kan ein 22 åring sitte på meir "livserfaring" en f.eks ein 32 åring. For eg regnar med at vi snakkar om faglig livserfaring her? Å ansette ein på grunn av livserfaring kun begrunna i at den personen huskar heile 80-tallet går under aldersdiskriminering med mindre det er faglig relevant.

 

At ei vakt må være minst 22 år er ein urelevant aldersbegrensning. At personen er over 18 år (eventuellt 20 på grunn av sprit servering og slikt) er i grunnen nok. Det er sjølvsagt litt avhengig av kva slags jobb det er snakk om men å stenge ute ein 21 åring som er mentalt moden og fysisk sterk med rette kompetansen er aldersdiskriminering om ein 22 åring som har dårligare forutsettningar for å gjere ein god jobb får jobben.

 

Kravet til untak frå diskrimineringslovene er ganske strenge, for ein politimann å inflitrere eit spesielt miljø er ein så spessiel situasjon at det er vanskelig å lage lover som dekker det. Eller så er det heller ikkje lov å hindre ein eldre politimann og inflitrere eit ungt krimminelt miljø om politimannen ser ut til å være ung nok. Den faktiske alderen er då urelevant. Samme med inflitrasjon av eit nynazistisk miljø. At politimannen har ein pakistansk bestefar er ikkje ein god nok grunn til å utelukke personen frå jobben om politimannen ser etnisk norsk ut.

Lenke til kommentar
§ 13-1. Forbud mot diskriminering

 

(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering eller alder er forbudt.

Lovdata - Arbeidsmiljøloven

 

§ 13-2. Hva kapitlet omfatter

 

(1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved arbeidsforholdet, herunder:

a) utlysning av stilling, ansettelse, omplassering og forfremmelse,

 

 

Mener jeg har funnet riktig lover ang. saken? Synspunkter?

 

Nesten. Du glemte unntaksparagrafen:

 

§ 13-3. Unntak fra forbudet mot diskriminering

 

(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål, ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller yrke, anses ikke som diskriminering etter loven her.

 

(2) Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles er ikke i strid med forbudet mot indirekte diskriminering, diskriminering på grunn av alder eller diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.

 

(3) Forskjellsbehandling på grunn av homofil samlivsform ved ansettelse i stillinger knyttet til religiøse trossamfunn, der det i utlysingen av stillingen er stilt særlige krav ut fra stillingens karakter eller formålet for virksomheten, er ikke i strid med forbudet mot diskriminering på grunn av seksuell orientering.

 

(4) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om rekkevidden av unntaket fra forbudet mot aldersdiskriminering i andre ledd.

 

(Forskrift etter fjerde ledd er ikke gitt)

 

Som nevnt, saklighetskrav. Hvordan er arbeidsforholdet? Dersom arrangøren har hyret inn gruppa på visse vilkår har han full rett til det -- han er ikke arbeidsgiver, han kjøper en tjeneste av gruppa. Dersom du er ansatt av arrangøren gjelder arbeidsmiljøloven, og saklighetskravet, fullt ut. Ikke det at resultatet blir noe særlig annerledes...

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Saken gjelder at jeg er del av et gruppe som leverer sanitetstjenester. Gruppen vant anbuded på en avtale med en arrangør for et ganske stort arrangement. Når kontrakten kom i posten stod det at vi er ansvarlig for at vårt personell er over 22år og helst ikke fler enn 2 personer som er 22år. Dette var ikke opplyst på forhånd.

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...