Gå til innhold

Slukk lysa lørdag kveld!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor slå av lyset? Det som bruker minst strøm i hele huset?

 

TVer, PCer, varmeovner, kjøleskap, frysebokser, varmtvannsberedere og whatnot i en time er ikke noe problem...

 

Du må da skjønne at de ikke bryr seg, bare ønsker å vise til alle rundt seg at de "bryr" seg. Derfor de må slå av lysene, i stedet for å gjøre noe som faktisk gjør en forskjell.

Lenke til kommentar

Alle spottene i taket på fullt denne timen da eller? Uff, kommer til å slite på levetiden for spottene ass, er vel best å kjøre de litt under 100% ja, skal spare de litt jeg :)

 

Symbolsk prosjekt, jaja.. Dette har vel lite å si for det totale strømforbruket, men endringen er vel nok til å gi en stor belastning for strømnettet? For all del. Hvis folk absolutt må føle seg som et "bedre" menneske, stå på..

Lenke til kommentar

Hva med alle de skolene som har 100-vis av CRT skjermer som blir skrudd på samtidig da. De trekker jo en del strøm ved oppstart. :p Husker på lan for noe år siden da strømmen gikk. Og da den kom opp igjen, small sikringene om og om igjen pga. alle skjermene. :p

Så jeg trukke de sparer så mye strøm på dette.

Lenke til kommentar
Nei takk!

 

Sjappa mi går på ultrarein vannkraft :D

 

Mer vannkraft til folket!

Vannkraft er ingen unnskyldning for å sløse med energi. Husk at vannkraft teoretisk erstatter skitten kull og atomkraft i utlandet, som også er mindre effektiv enn vannkraft. Det er heller ikke sikkert at du får energi fra vannkraft, vi importerer jo en god del elektrisitet og.

 

Mer lesestoff etter et kjapt søk her:

http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig/o...ne/miljogevinst

 

Problemet er at folk bruker mye mere strøm på å slå av og på lysene pga alle spikene som kommer da. Hvis en hel by slår på lyset samtidig igjen, bruker det mye mere strøm enn å ha hatt på lyset hele tiden. Mao bare tull og facebook-aksjon bullshit.

Kan du finne en kilde på dette? Etter det jeg har lest er dette kun en myte i praksis. Jeg leste i en gammel elektrobok som antagelig var myntet på glødepærer at man bør la lyset stå på i 15 minutter. Jeg vet ikke om det var for levetid eller energiforbruk. Lysrør trenger å stå på i rundt 15 minutter for best levetid. Uansett vil det ikke ha noe å si i 1 time.

 

WWF anbefaler å skru lyset av og på gradvis, Teknisk ukeblad. Vannkraft har den fordelen at den er svært regulerbar, derfor har Norge et bedre utgangspunkt for Earth Hour. Kullkraft brenner tregt. Mange eldre kullkraftverk bruker tid på å regulere effekten, i motsetning til nye som både er mer effektive og bedre å regulere.*

 

*Jeg er ikke 100% sikker på at de er mer regulerbare, men jeg tror jeg leste det en gang.

Lenke til kommentar
Hva med alle de skolene som har 100-vis av CRT skjermer som blir skrudd på samtidig da. De trekker jo en del strøm ved oppstart. :p Husker på lan for noe år siden da strømmen gikk. Og da den kom opp igjen, small sikringene om og om igjen pga. alle skjermene. :p

Så jeg trukke de sparer så mye strøm på dette.

Det er bare å teste med et wattmeter. Besparelsen i energi vil nok være over på kort tid hvis du velger å skru av skjermene en stund. Levetid på elektronikken er en annen sak.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

HAHA ,

 

kommer aldri til å skje her i heimen hvertfall. Menneske skapt global oppvarming er og forblir tull, vil oppfordre alle som ikke tror på menneskapt oppvarming til å leve videre som normalt.

 

BTW hvorfor måtte de legge det på akkurat en lørdag, kansje den mest upraktiske dagen iløpet av hele uken, ifølge min subjektive mening.

Lenke til kommentar
HAHA ,

 

kommer aldri til å skje her i heimen hvertfall. Menneske skapt global oppvarming er og forblir tull, vil oppfordre alle som ikke tror på menneskapt oppvarming til å leve videre som normalt.

 

BTW hvorfor måtte de legge det på akkurat en lørdag, kansje den mest upraktiske dagen iløpet av hele uken, ifølge min subjektive mening.

Søndag hadde nok vært den beste dagen, eller kansje best av alt natt til mandag når alle sover :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...