Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579
Du åpner kabinettet, tar ut HDD'en og prøver å koble den til pc'en ;)

 

Joda, sikkert mulig det, men det er ikke det jeg kaller _lett_, så derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan trådstarter løser det. Åpne boksen og skru ut harddisken vil kanskje gjøre det litt vanskelig med en RMA senere.

 

Og - de har sikkert ett-eller-annet obskurt proprietært filformat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Garantien forsvinner vel om man åpner den?

 

Yes, og det var poenget mitt. Og - dersom noen vet om en moddet firmware som enabler ethernet på den boksen, så er jeg lutter øre. PM evt.

Lenke til kommentar

Vil takke trådstarter for initiativet til denne tråden. Kom over den nå i kveld og har lest gjennom alt. Har selv hatt en rekke problemer med min HD PVR som låsing, treghet, støy osv...

 

Kundeservice på tlf har jeg måttet slutte med, da mine nærmeste har overbevist meg om at blodpumpa mi ikke tåler påkjenningen. Å snakke med amatører som behandler deg som amatør under dem igjen, blir rett å slett for mye for meg. Det er ingenting å si på innstillingen, de er hyggelige å blide, men de fleste er totalt inkompetente innen teknisk. Man kan på en heldig dag treffe en som har litt peiling, men jeg føler sjansen for å vinne i Viking-Lotto er større. Jaja, nok pisspreik fra meg og over til et spørsmål:

 

Mitt største problem for tiden er at jeg ikke får lyd fra boksen når jeg kobler til med HDMI på min Panasonic TH46PZ85 plasma. Jeg vet denne serien fra Panasonic har et såkalt "handshake-problem" med visse komponenter og HDMI. Det vil si at den ikke registrerer tilkoblet komponent skikkelig. (Mitt Popcorn A-110 mediacenter funker ikke med HDMI i det hele tatt f.eks).

 

Men saken er at jeg hadde jo lyd før jeg kjørte oppdateringen som kom rundt 24 mars. Å bildet fungerer jo glimrende, så komponenten er jo registrert tilkoblet. Er det noen som kan gi meg et tips her? Kan det være noe sånt som HDMI-drivere i HD-PVR som er forandret eller noe? (Muligens et dumt spørsmål, men jeg vet ikke bedre når det gjelder denne boksen)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tilbake til den sensur-greia, så kan jeg bekrefte at man fortsatt kan trykke settings på fjernkontrollen, velge dansk tekst og vips ser man usladdet hvis man vil.

 

Så til å overføre opptak.

Jeg har plugget en scartkabel fra tunerens scartutgang til dvd-brennerens scart inngang, så velger jeg scart inngangen på dvd-brenneren mens dvd-brenneren sender signalet via hdmi til tv.

Så spiller jeg av opptaket på tuneren, og trykker rec på dvd-opptakeren...da kopieres opptaket til dvd-brenneren.

Må bare starte og stoppe opptaket manuelt.

Deretter kan det brennes ut fra dvd-brenneren.

Problemet er at kvaliteten blir dårligere når man overfører via scart, skal være mulig å beholde kvaliteten om man plugger RGB kabler mellom tuner og dvd-brenner, men det har jeg ikke prøvd.

Jeg har også tipset om at når de nye tunerne kommer om litt over ett års tid, så hadde det vært flott med en innebygget bluray/dvd brenner slik at man kunne brent ut opptaket direkte.

Hvis flere maser om det samme..hvem vet? Kanskje de lytter???

 

Så til lydproblemet:

Flere løsninger her, aner ikke hva som fungerer for deg.

Jeg antar problemet skyldes at tuneren ble oppgradert fra hdmi 1.1 til 1.2 ved siste oppgradering, jeg har en samsung tv og den oppdateringen gjorde at jeg kunne justere lyden på tuneren (før var den låst på max).

Det første du bør sjekke er om det finnes en firmware oppdatering til TVen.

Jeg vet at samsung for lenge siden nedgraderte endel tver fra hdmi 1.3 til 1.2 for å få de til å virke med tuneren.

Den andre løsningen er å prøve å koble tuneren til tv via GRB/komponent kabler.

Disse kablene dekker ofte canal digital om du spør pent (du må kjøpe dem, så sender du regningen til canal digital).

Den tredje løsningen er å koble til et stereoanlegg eller reciever til lydutgangene på tuneren.

Den fjerde løsningen er å bruke en scartkabel mellom tuner og tv, men da får du dårligere kvalitet.

 

Så til kundeservice:

Jeg synes kundeservicen i seg selv er bra, men man får/fikk endel tullesvar før.

Har blitt bedre, og det funker greit nå.

Jeg har hatt mer hell med å bruke kontaktskjemaet på nettsiden til canal digital, da kan man skriftlig si hva som er problemet og gi dem tid til å gi et skikkelig skriftlig svar tilbake.

Er litt gi og få her, skjeller man dem ut og gjør dem sure, får man et surt svar tilbake så det hjelper med et smil.

 

Støy osv:

Klag på alt som ikke er som det bør, ofte sender de ut ny tuner som pleier hjelpe.

Jeg har mistanke om at svært mange av tunerne har kort levetid.

Her er vel noe av problemet at tunerne ikke er designet for å bli brukt så mange timer om dagen, og når folk som meg slår dem på tidlig om morgenen og ikke slår dem av før utpå natten 15-16 timer senere, så blir det for mye for tuneren.

Tror utviklerne har sett for seg at folk kommer hjem og slår på tuneren i 18-tiden etter at de har spist middag, og så slår den av i 23-tiden 5 timer senere når de legger seg.

At folk kan være så gærne å ha på tuneren fra morgen til natt er vel utenkelig for dem, dessverre.

 

Man må også skille mellom canal digital og sagem her.

Det er sagem som har levert et for dårlig produkt til canal digital, canal digital bare formidler dem.

Canal digital er også offer i saken, og hadde jeg vært sjef for canal digital så hadde jeg tatt med meg et trailerlass med tunere til sagem og banket på hos rette mann og trøkket tuner etter tuner langt oppi toeren på fyren og ikke gitt meg før de sa personlig unnskyld til samtlige canal digitals kunder og gav pengene tilbake til hver enest kunde som har vært utsatt for makkverket de har teipet sammen.

Canal digital er IKKE fornøyd med sagem de heller, og som sagt så KOMMER det nye tunere om litt over ett år, og alle som har skaffet seg HD PVR kan få bytte den inn i de nye tunerne som forhåpentligvis blir produsert langt unna sagem av noen som vet hva de driver med.

 

Den tuneren vi har nå har vært grei på støy uvanlig lenge nå, men andre ting dukker opp:

 

EPG: Kjempetregt, tar evigheter å bytte kanal osv. Har resatt og gjort "alt" uten at det hjelper.

Ifølge canal digital tester de ut ulike EPG løsninger, som visstnok forårsaker problemene.

 

Teks-tv: De siste ukene nekter tuneren å gå inn på enkelte sider.

Dernest hopper tuneren fra tekst-tv til vanlig tv av seg selv, en bug canal digital kjenenr til og som skal fikses ved neste oppdatering.

Oppdaget også at teks-tv har begynt å hoppe til andre sider av seg selv.

Sitter og leser en nyhet, og vips så er jeg på en helt annen side.

 

Avspilling av opptak: De siste ukene har tuneren låst seg 95% av gangene man forsøker å spille av et opptak, får svart skjerm og ingenting skjer.

Må slå av strømmen, og restarte tuneren for å få avspillt et opptak.

 

Slå av tuner: Merker at det nå tar mange minutter å slå av tuneren, den jobber og jobber og jobber i evigheter før den er av.

Har noen opptak jeg skal se, så får jeg ta en full formatering og nullstilling hvis jeg ikke får en ny tuner igjen...

 

Prøvde også radioen for første gang, så ikke ut til at det var noen skjermbeskytter til den så sikkert artig for de som har plasmaskjermer etter en stund.

Var også utrolig få kanaler, hadde jo håpet å få inn noe lignende de 13000 kanalene jeg får via min pinell radio.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375981

 

15? kanaler via tuneren, eller 13000 kanaler via pinell boksen? he-he..

Lenke til kommentar

Etter en hyggelig (jeg hadde hvilepuls hele samtalen :)) prat med kundeservice, blir det nå sendt ny tuner til meg i morgen. Sist gang jeg ringte dem om problemet var det ingen som hadde hørt om det engang. Denne gang fikk jeg vite at det var svært få som hadde hatt akkurat dette hdmi/lyd problemet. Det vanlige her var visst bare å sende ut ny tuner, så nå er jeg spent.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg fikk også ny tuner, men siden det er kompabilitetsproblem mellom tuner og tv så har den tuneren du får akkurat samme problem antar jeg.

Ny tuner hjelper ofte på støyproblemet, imidlertid, som ofte blir verre og verre med tiden.

Hvis det ikke hjelper kan du med dem om å dekke componentkabler slik at du får koblet tuner til tv uten hdmi, mulig det hjelper.

Jeg fikk ihvertfall det tilbudet, kunne kjøpe kabler til ca. 500,- og sende regningen til CD.

Hos meg ble det imidlertid fikset med den siste firmwaren til tuneren, så jeg slapp det.

Lenke til kommentar

Ja jeg er redd for du har helt rett når det gjelder om en ny tuner vil bli bedre. Saken er bare den at jeg har testet tipsene du gav meg og ALT fungerer utenom lyd gjennom HDMI. Grunnen til at jeg bruke HDMI er alt det andre utstyret jeg har koblet til tv'en nå. Jeg bruker Blu-Ray på HDMI-1, Playstation 3 på HDMI-2, Canal Digital HD-PVR på HDMI-3 og Popcorn Hour A-110 mediacenter på komponent.

 

Mediacenteret er egentlig roten til alt vondt her, fordi den jævla boksen nekter å fungere med noen av HDMI-inngangene. Det er visst et kjent problem har jeg lest i diverse forum. At min Panasonic TH46PZ85 i tillegg har diverse HDMI-problemer ved tilkobling av enheter, gjør ikke saken bedre. Ellers kunne jeg bare kjørt HD-PVR på komponent og vært gla og fornøyd, for det fungerer glimrende.

 

Alt var bare fryd fram til jeg oppdaterte firmwaren på HD-PVR. Den funket som eneste enhet på HDMI-3 på min Panasonic fra HELVETE :realmad::wallbash: Derfor håper jeg nå på et lite under og at den nye tuneren kan funke slik at jeg kan beholde mitt gamle oppsett.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Borettslaget vårt har fått Canal Digital og vi har fått en ny PVR mottaker med på kjøpet.

 

Av en eller annen grunn så kommer det ikke noe bilde på TV. Det som er litt rart er at man fint kan se "menyen" der man velger kanaler etc, men etter man har trykket på valgt kanal blir bare bildet svart og man får heller ingen lyd. En annen litt merkelig ting er at radiokanalene virker helt utmerket.

 

TVen er en gammel bilderørstv og kontakten mellom tuner og TV SCART. (altså har vi overhodet ikke behov for noe PVR-mottaker, men det er nå engang ikke noe jeg får gjort noe med :p )

Lenke til kommentar
Borettslaget vårt har fått Canal Digital og vi har fått en ny PVR mottaker med på kjøpet.

 

Av en eller annen grunn så kommer det ikke noe bilde på TV. Det som er litt rart er at man fint kan se "menyen" der man velger kanaler etc, men etter man har trykket på valgt kanal blir bare bildet svart og man får heller ingen lyd. En annen litt merkelig ting er at radiokanalene virker helt utmerket.

 

TVen er en gammel bilderørstv og kontakten mellom tuner og TV SCART. (altså har vi overhodet ikke behov for noe PVR-mottaker, men det er nå engang ikke noe jeg får gjort noe med :p )

Har du sjekket med kundeservice at alt er "aktivert" hos dem? Jeg hadde samme problemene da jeg fikk Canal Digital for første gang og da var det noe DE hadde glemt. Ta en tlf og sjekk, før du gjør mer på egenhånd ;)

Lenke til kommentar
Borettslaget vårt har fått Canal Digital og vi har fått en ny PVR mottaker med på kjøpet.

 

Av en eller annen grunn så kommer det ikke noe bilde på TV. Det som er litt rart er at man fint kan se "menyen" der man velger kanaler etc, men etter man har trykket på valgt kanal blir bare bildet svart og man får heller ingen lyd. En annen litt merkelig ting er at radiokanalene virker helt utmerket.

 

TVen er en gammel bilderørstv og kontakten mellom tuner og TV SCART. (altså har vi overhodet ikke behov for noe PVR-mottaker, men det er nå engang ikke noe jeg får gjort noe med :p )

Har du sjekket med kundeservice at alt er "aktivert" hos dem? Jeg hadde samme problemene da jeg fikk Canal Digital for første gang og da var det noe DE hadde glemt. Ta en tlf og sjekk, før du gjør mer på egenhånd ;)

 

Det er ikke noe CD kan "glemme" å gjøre ved utsendelse av hardware! Det kan hende at kortet trenger en oppdatering, og da må han ringe 06090! Dette er noe systemet sender ut 1 gang i måneden for å holde kortet aktivt, og er ikke kortet i bruk når denne oppdateringen kommer så mister man signalet! Da får man som regel beskjeden "Ingen abonnementsrettigheter".. Et tips er å sjekke om du får inn bilde på kanal 399(skal være NRK tegnspråk).. Har du bilde der så trenger kortet kun en oppdatering ;)

Lenke til kommentar
Borettslaget vårt har fått Canal Digital og vi har fått en ny PVR mottaker med på kjøpet.

 

Av en eller annen grunn så kommer det ikke noe bilde på TV. Det som er litt rart er at man fint kan se "menyen" der man velger kanaler etc, men etter man har trykket på valgt kanal blir bare bildet svart og man får heller ingen lyd. En annen litt merkelig ting er at radiokanalene virker helt utmerket.

 

TVen er en gammel bilderørstv og kontakten mellom tuner og TV SCART. (altså har vi overhodet ikke behov for noe PVR-mottaker, men det er nå engang ikke noe jeg får gjort noe med :p )

Har du sjekket med kundeservice at alt er "aktivert" hos dem? Jeg hadde samme problemene da jeg fikk Canal Digital for første gang og da var det noe DE hadde glemt. Ta en tlf og sjekk, før du gjør mer på egenhånd ;)

 

Det er ikke noe CD kan "glemme" å gjøre ved utsendelse av hardware! Det kan hende at kortet trenger en oppdatering, og da må han ringe 06090! Dette er noe systemet sender ut 1 gang i måneden for å holde kortet aktivt, og er ikke kortet i bruk når denne oppdateringen kommer så mister man signalet! Da får man som regel beskjeden "Ingen abonnementsrettigheter".. Et tips er å sjekke om du får inn bilde på kanal 399(skal være NRK tegnspråk).. Har du bilde der så trenger kortet kun en oppdatering ;)

Du har rett. "Glemme" var ikke rette ordet å bruke, men poenget mitt var at han burde ringe kundeservice ;) I mitt tilfelle var det akkurat det du sa om den oppdateringen.

Lenke til kommentar
Fikk min nye tuner i dag og nå virker lyden med HDMI-1 & 2 på tv'n. Oppgraderte softwaren og det fungerte fortsatt. Men hva som feiler HDMI-3 må gudene vite :wallbash:

 

Har du undersøkt med Panasonic om de har nyere firmware til Panasonic TH46PZ85 ?

Det er jo ikke bare dekodere som kan ha HDMI problemer og slik jeg forstår det så er det

også mange TV'er med HDMI bugs. Det er vel også 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett

på evt. produksjonsfeil. Har til og med hørt om at folk har fått nye TV'er pga. bugs (antagelig fordi TV'n ikke kan software oppgraderes).

Problemet er at det sikkert kan være vanskelig å bevise hvem som har feil.

Lenke til kommentar
Fikk min nye tuner i dag og nå virker lyden med HDMI-1 & 2 på tv'n. Oppgraderte softwaren og det fungerte fortsatt. Men hva som feiler HDMI-3 må gudene vite :wallbash:

 

Har du undersøkt med Panasonic om de har nyere firmware til Panasonic TH46PZ85 ?

Det er jo ikke bare dekodere som kan ha HDMI problemer og slik jeg forstår det så er det

også mange TV'er med HDMI bugs. Det er vel også 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett

på evt. produksjonsfeil. Har til og med hørt om at folk har fått nye TV'er pga. bugs (antagelig fordi TV'n ikke kan software oppgraderes).

Problemet er at det sikkert kan være vanskelig å bevise hvem som har feil.

Har sjekket med service-verkstedet som igjen har sjekket med Panasonic. Det finnes foreløpig ingen firmware-oppdatering, men nå driter jeg egentlig i hele greia. Bygger nytt kinorom i kjelleren og flytter det meste av utstyret ned dit :)

 

Hjalp å snakke med kundeservice og få oppgradert kortet gitt. Burde vel kanskje hørt med dem før jeg prøvde her, men har dårlige erfaringer med slik telefonsupport i store bedrifter. Takk for hjelp.

Så bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har sett at noen kanaler er blokkert fra start og når man går inn på dem får man beskjed om å la kanalen stå på opptil 2 timer så skal den åpnes.

Gjelder bl.a adult.

Burde vel vært en menykommando her som gjorde at man kunne åpne direkte det man abonnerer på.

Har ofte latt kanalen stå på i mange mange timer uten at den har åpnet seg, og har da måttet ringt og gitt beskjed om at de skal åpne den.

For de som sliter med for få hdmi innganger på tven så er det jo vekslere for sånt:

 

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=3278

 

Sliter selv med at ikke alle apparater sender ut vekslesignal til inngangene på tv slik at på f.eks bluray spilleren min og hd pvr boksen må jeg bytte inngang manuelt, mens dvd brenneren fikser det selv.

Lenke til kommentar

Erotiske kanaler ligger aldri åpne om man bestiller familiepakken på kabel, eller family på parabol.. Dette er kanaler som du som kunde må ringe inn for å få åpnet!

Bra for familier som kanskje har en kåt fjortis i huset som kunne sett på dette "bak fars rygg", kjedelig for kåte "ungkarer" som bare vil se et glimt av pupp på en sen kveld ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

skal bestille digital-TV fra Canal Digital, og ser alle foruroligende meldinger om PVR-dekoderen.

 

For meg som ikke er opptatt av å ta opp programmer, anbefaler dere i forumet den vanlige dekoderen istedenfor?

Den er *dyrere* enn PVR-dekoderen i det kampanjetilbudet Canal Digital har nå (!) men er kvaliteten bedre?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...