Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar, det hørtes ikke helt lovende ut...

 

Forresten, hvorfor trenger jeg egentlig å kjøpe dekoder i det hele tatt? Er det ikke innebygget i nye TV-apparater?

Hvis jeg skal bestille "Bredbåndpakken" fra Canal Digital må jeg velge en dekoder.

 

Takker for svar. Dette er nytt for meg :-)

Lenke til kommentar

Okidok, så da må jeg velge mellom pest og kolera, dvs. en av de dårlige dekoderene til Canal Digital :-(

 

Men mente du at jeg kunne kjøpe en Dreambox i tillegg (sukk!) og bruke den istedenfor Canal Digital sin?

 

Takk for info, jeg setter pris på det! :-)

Lenke til kommentar
Noen tv'er har innebygget dekoder ja, men du trenger fortsatt et kort, og med tanke på at innebygget dekoder kun støttes av riks-tv foreløpig så må du kjøpe en dekoder for å få smartkortet!

 

De nyeste TVene til Samsung har innebygd DVB-C dekoder, altså den fungerer med Canal Digitals sitt nett.

 

Eksempel:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444117

 

Alle OLED tvene til Samsung har også DVB-C dekoder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+71234

Jeg er den ikke fullt så stolte eier av en Hyundai 42" LCD-TV HLT-42V2FH. Jeg har også en Canal digital HD PVR, dens feil og lyter er jo i stor grad beskrevet i andre innlegg.

 

Når jeg prøver å koble sammen disse to enhetene med HDMI, så blir det elendig bildekvalitet, sporadisk bilde, og kun sporadisk lyd, Det flimrer rødt, og for de som husker C64, så ser det ut som loader-bildet til ABC-turbo. Det er altså såpass dårlig at det er umulig å se på.

 

Scart fungerer og har den bildekvaliteten man kan forvente av scart. Komponentkabler fungerer også fint og gir skarpe, fine bilder.

 

Jeg har prøvd med to forskjellige HDMI-kabler, same shit. Noen som har erfart noe tilsvarende og eventuelt kan komme med noen tips?

 

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Noen tv'er har innebygget dekoder ja, men du trenger fortsatt et kort, og med tanke på at innebygget dekoder kun støttes av riks-tv foreløpig så må du kjøpe en dekoder for å få smartkortet!

 

De nyeste TVene til Samsung har innebygd DVB-C dekoder, altså den fungerer med Canal Digitals sitt nett.

 

Eksempel:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444117

 

Alle OLED tvene til Samsung har også DVB-C dekoder.

 

Men nå må du huske at CD ikke har kommer ut med noe pressemelding o.l. som tilsier at kortet fra CD kan brukes i tv'en, dvs at det ikke støttes og ikke supporteres fra CD! Jeg jobba i CD når en kar fra Samsung la ut om at det var godkjent hos CD blabla, og dette gjorde folk i CD forbanna da ingen ting var godkjent, klargjort eller endelig!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

acessn: Dette høres ut som et kompabilitetsproblem, som sannsynligvis skyldes ulik hdmi versjon på tv og dekoder.

Ny TVer og annet hdmi utstyr kjører 1.3, dekoderen kjører 1.2, og hvis tven din er gammel kjører den sikkert 1.1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+71234

Ankh: Takk for info, dette har jeg hørt rykter om før, men jeg synes det er lite informasjon å finne om emnet. Er det noen mulighet for å få oppgradert/nedgradert hdmi-versjonen på tven til å matche dekoder? Jeg ser det jo ikke som nevneverdig sannsynlig at det er mulig å gjøre noe med dekoderen. Synes det er en smule vissent at det ikke er bakoverkompatibiltet på dette.

 

Tven er snart to år gammel, dekoderen kjøpte jeg like i mai 2008.

Endret av Slettet+71234
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange nyere TVer har USB inngang til vising av bilder.

Her kan man ofte legge en ny firmware på en minnepinne og kjøre en firmware upgrade, men vet ikke hvordan det er på akkurat din.

Jeg har en samsung TV, og på forrige dekoder firmware så kunne jeg ikke justere lyden på dekoderen, den ga maks volum ut hele tiden så jeg måtte justere volum med TV.

Dette ble løst med siste firmware til dekoderen, som oppgraderte fra hdmi 1.1 til 1.2.

Jeg vet at samsung nedgraderte endel TVer en stund fra 1.3 til 1.2 for å få de til å virke med dekoderen, men det blir feil å nedgradere tven.

Et annet problem er at hvis man forandrer hdmi versjon på tv ved å bytte firmware, så risikerer man kluss mot annet utstyr som dvd, bluray, playstation, xbox osv.

Å få alt til å snakke sammen riktig er blitt en knotete affære.

Feilen ligger her igjen hos sagem som ikke klarte å levere en dekoder med siste hdmi versjon.

Det skal komme en ny firmware "snart" som skal løse mange av de problemene som man snakker om her, så mulig de klarer å fikse ditt også.

Uansett må vi nok smøre oss med tolmodighet inntil de nye dekoderne kommer til neste jul engang, da er det lovet bedre dekodere og vi får håpe det ikke er sagem som klarer å dumpe flere skrotdekodere på canal digital igjen.

 

Såvidt jeg har klart å skjønne så er grunnproblemet at dekoderen ikke er laget for å være på mer enn 3-4 timer i døgnet, og når man som meg har den på 15-16 timer blir den alt for varm og da kommer problemene.

Det hjelper ikke at den er designet for å produsere mest mulig varme heller, ved bl.a å la harddisken jobbe hele tiden med å ta opp, ved å designe den så liten at det ikke er volum til luftkjøling, ved å ikke ha filtre slik at den minimale luftingen som finnes tettes fort til, og ved å plassere viftene slik de har gjort.

Jeg vil anta at de fleste problemene vilel forsvunnet om man hadde modifisert dekoderen ved å fjerne topplokket og erstatte det med en gigantisk vifte som sugde varm luft ut av dekoderen.

Da mister man garantien.

Det burde vel også vært mulig med klipp og lim metoden å få tatt ut innmaten og satt den i et pc kabinett, om man vil leke seg litt.

Man modder det meste, så det burde ikke vært umulig.

Lenke til kommentar
Mange nyere TVer har USB inngang til vising av bilder.

Her kan man ofte legge en ny firmware på en minnepinne og kjøre en firmware upgrade, men vet ikke hvordan det er på akkurat din.

Jeg har en samsung TV, og på forrige dekoder firmware så kunne jeg ikke justere lyden på dekoderen, den ga maks volum ut hele tiden så jeg måtte justere volum med TV.

Dette ble løst med siste firmware til dekoderen, som oppgraderte fra hdmi 1.1 til 1.2.

Jeg vet at samsung nedgraderte endel TVer en stund fra 1.3 til 1.2 for å få de til å virke med dekoderen, men det blir feil å nedgradere tven.

Et annet problem er at hvis man forandrer hdmi versjon på tv ved å bytte firmware, så risikerer man kluss mot annet utstyr som dvd, bluray, playstation, xbox osv.

Å få alt til å snakke sammen riktig er blitt en knotete affære.

Feilen ligger her igjen hos sagem som ikke klarte å levere en dekoder med siste hdmi versjon.

Det skal komme en ny firmware "snart" som skal løse mange av de problemene som man snakker om her, så mulig de klarer å fikse ditt også.

Uansett må vi nok smøre oss med tolmodighet inntil de nye dekoderne kommer til neste jul engang, da er det lovet bedre dekodere og vi får håpe det ikke er sagem som klarer å dumpe flere skrotdekodere på canal digital igjen.

 

Såvidt jeg har klart å skjønne så er grunnproblemet at dekoderen ikke er laget for å være på mer enn 3-4 timer i døgnet, og når man som meg har den på 15-16 timer blir den alt for varm og da kommer problemene.

Det hjelper ikke at den er designet for å produsere mest mulig varme heller, ved bl.a å la harddisken jobbe hele tiden med å ta opp, ved å designe den så liten at det ikke er volum til luftkjøling, ved å ikke ha filtre slik at den minimale luftingen som finnes tettes fort til, og ved å plassere viftene slik de har gjort.

Jeg vil anta at de fleste problemene vilel forsvunnet om man hadde modifisert dekoderen ved å fjerne topplokket og erstatte det med en gigantisk vifte som sugde varm luft ut av dekoderen.

Da mister man garantien.

Det burde vel også vært mulig med klipp og lim metoden å få tatt ut innmaten og satt den i et pc kabinett, om man vil leke seg litt.

Man modder det meste, så det burde ikke vært umulig.

 

Det er ikke helt riktig det du skriver. En TV med HDMI 1.3 skal være

bakoverkompatibel med ALLE tidligere HDMI versjoner. Hvis det hjalp å nedgradere

Samsung TV'n til HDMI 1.2 så er det god grunn til å mistenke at HDMI implementeringen

i Samsung ikke er helt bra. Sagem kan selvfølgelig også ha feil i HDMI men da er det litt

merkelig at det fungerte mot en TV med nedgradert HDMI versjon.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
1 -Firmware oppgradering. Skal komme automatisk. Krever at begge coaxkablene er tilkoblet mellom tuner og antenne. Det er varslet ny firmware i løpet av uken, så vi får se hva som blir fikset.

 

Begge coaxkablene? Og det er? Jeg kjører kun en antennekabel i dekoderen jeg + en HDMI fra dekoderen til tv'n.

Lenke til kommentar
1 -Firmware oppgradering. Skal komme automatisk. Krever at begge coaxkablene er tilkoblet mellom tuner og antenne. Det er varslet ny firmware i løpet av uken, så vi får se hva som blir fikset.

 

Begge coaxkablene? Og det er? Jeg kjører kun en antennekabel i dekoderen jeg + en HDMI fra dekoderen til tv'n.

 

Gjelder ikke kabeltv HDPVR.

Lenke til kommentar
Daså. Forresten får ikke til å oppdatere, kjøpte min for 2-3uker siden så kan hende den er oppdatert automatisk. Uansett når jeg prøver dette manuelt http://www.canaldigital.no/Temasider/Kunde...areoppdatering/ så blinker det kun Er 09.

 

Guiden du linker til er også for HDPVR for parabol. I kabelnett benyttes en annen type som støtter DVB-C. Tror ikke det sendes software for kabel HDPVR enda.

 

Oversikt over software oppdatering for kabeltv dekodere finnes her:

http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Ka...eoppdateringer/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Lyden på his.channel ble fikset etter at jeg klagde.

 

Ellers så skal jo hdmi være bakoverkompatibel, men det er den ikke 100%.

Legger mest skyld på sagem som ikke leverer dekoderen med oppdatert hdmi, samsung følger bare en standard blankt.

Det er heller ikke noe problem med å koble sammen ulike hdmi 1.3 produkter.

Blir vel litt som med alt annet man kjøper som "skal" være kompatibelt, men som ikke er det i praksis.

Lenke til kommentar

Ser til min overraskelse at CD's HD-PVR nå koster 1999,- Det er jo på tide at de setter ned prisen. Pga all misnøyen på forumet ang denne, så har jeg ikke vurdert å kjøpe den. Nå begynner jeg å komme litt på gli, men det beste hadde vært om de hadde sluppet til noen andre merker av HD-PVR'er slik at det ble litt konkurranse.

 

Edit: Omg, ser ut til at det er parabolen som er fjernet. Så hvis man har parabol får man 1000 i avslag.

Endret av amund_l
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...