Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Dekoderen vil helt sikkert støye litt, min gjør også det. Men slik du beskriver det her, virker det litt underlig. Akkurat støyen på dekoderen plager ikke meg, jeg hadde en pc i tiden som bråka 10 ganger mere bare jeg spilte av musikk på den eller gikk på internett. Men nok om det, jeg foreslår at du ringer canal digital eller hvem du enn bruker og forklarer de problemet evt spør om det er normalt med slik støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jeg ny og fersk kunde av CD. HDboks med disk kjøpt for 695, mot binding på bredbånd 1 år på minimum maxi.

 

Satt opp dekoder i går. Har lest på forumet her før jeg bestillte så jeg var litt spent....

 

Oppsumerer med et ord: STØY

 

Starter opp og det støyer mye, vifta tar innimellom og kjører opp hastigheten ytterligere og da bråke det virkelig mye.

Men det jeg lurer på: Er det virkelig slik at jeg skal høre dekoderen i hele stua? Den suser jo så mye at jeg til og med må skru opp lyden mer en normalt på tv'en!

 

Jeg tror hovedsakelig det er viftestøy/harddisk-støy. Vibrasjoner skal testes mer etterpå.

 

Hva sier dere andre? Er det slik at man skal høre boksen i hele stua? For min del så snakker vi da om ca 50 m2. Dvs jeg hører den 8-10 meter unna. Og da er den på "vanlig" støynivå!

 

Makan......

Høres ikke normalt ut. Jeg hører min på ca. 1 meter avstand. Ellers er den som godt som lydløs. (litt lyd vil det jo alltid være)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk TV3 teks-tv tilbake igår, det var mange måneder siden jeg har kunnet se på.

Vet at CD har jobbet med å fikse tekst-tv lenge nå, så det ser ut til at det begynner å falle på plass.

Har heller ikke hatt teks-tv som bryter inn når jeg ser tv de siste dagene.

Så ting ser ut til å ordne seg steg for steg.

 

e_kristiansen: Støy, ja...hva er "mye" støy?

Mine dekodere har støyet lite i begynnelsen, og så har de støyet mye etter ca. 2-3 måneder.

Jeg har da klaget og fått tilsendt ny dekoder, som har vært bra i nye 2-3 måneder.

Jeg har lokalisert støykilden på mine dekodere til overgangen mellom midtseksjonen og høyre side, prøvde å kjenne etter hvor det vibrerte og når jeg la fingeren på det området gav dekselet litt etter og støyen ble kraftig redusert.

Det virker ikke for meg som om dekselet er skrudd skikkelig sammen, og at deler av det vibrerer når viftene går.

Mulig det hjelper å legge noe oppå for å dempe vibrasjonene, elelrs er det bare å ta en telefon og få tilsendt ny dekoder.

Det er ihvertfall ENORM forskjell på dekoderne med tanke på støy, det vet jeg siden jeg har hatt så mange.

De jeg har hatt har ofte støyet mye under oppstart, og ca 10 minutter videre så støyer den lite.

Etter 2-3 måneder har alle til nå begynt å støye enormt mye og man må kjøre opp volumet for å overdøve støyen.

Å høre på lyden på lavt volum om kvelden er umulig siden viftestøyen overdøver alt.

Den jeg har nå derimot, er perfekt og støyer lite både under oppstart og bruk.

Lurer på hvor lenge DET varer..

CD har heldigvis vært veldig greie, og har sendt nye dekodere etterhvert som de har brudt sammen.

Anbefaler deg også å ringe dem og på en høflig og grei måte legge frem problemet, så sender de deg ny dekoder.

Stapper bare dekoderen du har i esken den nye kommer med, og klistrer på medfølgende lapp.

Koster deg ingenting, utover turen til postkontoret og litt opp og nedkobling.

Men du kan sikkert risikere å måtte bytte mange dekodere før du kommer over en dekoder som fungerer greit.

 

Haddis: Serieopptak er foreløpig ikke mulig, nei, men er en av sakene man krysser fingene for skal komme i neste firmware.

Litt av problemet er også at man må/bør nullstille den ganske ofte for å luke vekk feil, og da mister man opptakene man har stillt inn.

Så først må de få den mer stabil og bedre, før det er vis i slike funksjoner.

 

Noen som har testet om dekoderen slår seg av når man blar oppover, rundt 74-75-76 kanalene?

Litt tragikomisk feil...

Flere som får den "full hardisk" meldingen, som det var mye snakk om tidligere?

 

Det hadde vært moro om noen var nevenyttige og ikke brydde seg om garantien om de kunne flytte innmaten i boksen over i f.eks et pc-tower med skikkelige vifter og skikkelig kjøling, eventuelt stappet inn mer tekst-tv minne (om det går) og stappet inn en større harddisk, modifisert firmware slik at man f.eks ikke lot harddisken ta opp hele tiden osv.

Sikkert mulig å få til noen snedige resultater for de som orker....

Lenke til kommentar
Da er jeg ny og fersk kunde av CD. HDboks med disk kjøpt for 695, mot binding på bredbånd 1 år på minimum maxi.

 

Satt opp dekoder i går. Har lest på forumet her før jeg bestillte så jeg var litt spent....

 

Oppsumerer med et ord: STØY

 

Starter opp og det støyer mye, vifta tar innimellom og kjører opp hastigheten ytterligere og da bråke det virkelig mye.

Men det jeg lurer på: Er det virkelig slik at jeg skal høre dekoderen i hele stua? Den suser jo så mye at jeg til og med må skru opp lyden mer en normalt på tv'en!

 

Jeg tror hovedsakelig det er viftestøy/harddisk-støy. Vibrasjoner skal testes mer etterpå.

 

Hva sier dere andre? Er det slik at man skal høre boksen i hele stua? For min del så snakker vi da om ca 50 m2. Dvs jeg hører den 8-10 meter unna. Og da er den på "vanlig" støynivå!

 

Makan......

Høres ikke normalt ut. Jeg hører min på ca. 1 meter avstand. Ellers er den som godt som lydløs. (litt lyd vil det jo alltid være)

 

Du hører dekoderen på ca 1. meters avstand? Vil det si at du ikke "hører den" hvis du er på 2 eller 3 meters avstand?

 

Jeg har forøvrig flyttet dekoderen og satt den imellom 2 andre komponenter (HD opptaker og CD spiller). Den støyer vesentlig mindre! Den sto tidligere på "toppen", uten vekt oppå seg! Nå er det det mye mindre støy. Og det virker på meg som det er pga mindre vibrasjoner. Virker som hele kabinettet, og spes toppen er svært dårlig festet sammen og skaper mange vibrasjoner, resonanser.

 

Men uansett så mener jeg HD/vifte støyen er for høy. Den støyer jo mer en "alle vanlige" pc-er, DVD-spillere, bærbare osv. Er det virkelig slik det skal være? Jeg hører fortsatt godt at dekoderen står på, uansett hvor jeg er i stua. Og da har jeg på lavt/moderat volum på tv-en.

 

Ringt kundeservice: beskjeden var å sette dekoderen på noe mykt/gummi. Hvis dette hjalp kunne jeg kjøpe sånne gummiknotter som kunne settes under dekoderen.... Hvis det ikke hjalp så kunne jeg ringe tilbake! Orket ikke å diskutere videre med personen. Så har sendt inn problemstillingen på skjema via webben. Så får vi se....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser at du har samme vibrasjonserfaring som meg.

Jeg sitter ca. 3 meter unna, og på det verste så måtte jeg skru opp lyden på tven for å overdøve støyen.

Kan sammenlignes med enten en microbølgeovn eller en hårføner som durer.

Duringen kommer sannsynligvis av nevnte vibreringer som skyldes at chassiset ikke er skikkelig festet.

Det hjelper selvsagt ikke å sette den på noe mykt, men tviler ikke på at det hjelper å legge litt vekt på den.

Problemet er vel at den da blir varmere noe som forverrer problemet.

Jeg klarte ihvertfall å lokalisere mye av vibreringen på min til overgangen mellom det nedsenkede området på midten og høyre del...på bakre del.

La lett press i det området og støyen ble kraftig redusert.

Den jeg har nå fungerer kjempebra (vel, i forhold til de andre) og den støyer ikke på ca. 3 meters avstand med mindre alt annet er avslått....da hører man den.

Har derimot hørt på en artig skrapelyd som virker som stammer fra harddisken.

Oppstår når man slår den av, vet ikke om det er en vifte eller om det står en liten fyr inni og manuelt sleper lesehodet på hardisken frem og tilbake og at fyren er så sliten at han ikke orker å løfte hodet høyt nok og at det dermed skraper langs mekanikken på vei mot hvilestilling.

Tåler noen skurrelyder idet jeg slår den av fremfor susing når den er på.

Lenke til kommentar
Ser at du har samme vibrasjonserfaring som meg.

Jeg sitter ca. 3 meter unna, og på det verste så måtte jeg skru opp lyden på tven for å overdøve støyen.

Kan sammenlignes med enten en microbølgeovn eller en hårføner som durer.

Duringen kommer sannsynligvis av nevnte vibreringer som skyldes at chassiset ikke er skikkelig festet.

Det hjelper selvsagt ikke å sette den på noe mykt, men tviler ikke på at det hjelper å legge litt vekt på den.

Problemet er vel at den da blir varmere noe som forverrer problemet.

Jeg klarte ihvertfall å lokalisere mye av vibreringen på min til overgangen mellom det nedsenkede området på midten og høyre del...på bakre del.

La lett press i det området og støyen ble kraftig redusert.

Den jeg har nå fungerer kjempebra (vel, i forhold til de andre) og den støyer ikke på ca. 3 meters avstand med mindre alt annet er avslått....da hører man den.

Har derimot hørt på en artig skrapelyd som virker som stammer fra harddisken.

Oppstår når man slår den av, vet ikke om det er en vifte eller om det står en liten fyr inni og manuelt sleper lesehodet på hardisken frem og tilbake og at fyren er så sliten at han ikke orker å løfte hodet høyt nok og at det dermed skraper langs mekanikken på vei mot hvilestilling.

Tåler noen skurrelyder idet jeg slår den av fremfor susing når den er på.

Ringte i kveld pga manglende svar på innsendt webskjema (5 dager).

 

Ny dekoder på vei. Hyggelig trønder med god service. Han mente det var en fabrikkfeil som de sliter med. Så jeg håper den nye bedre.

Lenke til kommentar

Går det an å permanent stille denne dekoderen til å auto-wide bildet på de gamle 4:3 sendingene til NRK, TVN osv? Har hatt den gamle SD PVR-dekoderen i mange år nå, og har ikke sett et 4:3 bilde i hele den tiden, så det går meg litt på nervene. :)

 

Er altså HD PVR-dekoderen for kabel det er snakk om, og en Samsung M86 TV. Alle menyvalg som kan se ut som de har noe med det å gjøre er grået ut og ikke tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Går det an å permanent stille denne dekoderen til å auto-wide bildet på de gamle 4:3 sendingene til NRK, TVN osv? Har hatt den gamle SD PVR-dekoderen i mange år nå, og har ikke sett et 4:3 bilde i hele den tiden, så det går meg litt på nervene. :)

 

Er altså HD PVR-dekoderen for kabel det er snakk om, og en Samsung M86 TV. Alle menyvalg som kan se ut som de har noe med det å gjøre er grået ut og ikke tilgjengelig.

Tja, ikke sikker. Men min philips tv gjør dette automatisk. Ville tro samsungen også kan det?

Lenke til kommentar
Går det an å permanent stille denne dekoderen til å auto-wide bildet på de gamle 4:3 sendingene til NRK, TVN osv? Har hatt den gamle SD PVR-dekoderen i mange år nå, og har ikke sett et 4:3 bilde i hele den tiden, så det går meg litt på nervene. :)

 

Er altså HD PVR-dekoderen for kabel det er snakk om, og en Samsung M86 TV. Alle menyvalg som kan se ut som de har noe med det å gjøre er grået ut og ikke tilgjengelig.

 

Har ikke kabel HDPVR men satellitt versjonen. På denne kan jeg trykke på "on demand" knappen for å sette mottageren til "auto wide" , dvs. slik at 4:3 bildene "forvrenges" til å fylle hele skjermen men det fungerer kun via HDMI og ikke via component utgang. Vil tippe at kabel HDPVR har samme funksjon. Det er også mulig å benytte TV knappen på HDPVR for satellitt for å endre zoom modus.

Lenke til kommentar
Helt enig, boosting. Også menyene!!! Get sine menyer er jo lekre og lette å manøvrere i. CD sin er så treg og lite oversiktlig at jeg vegrer meg for å bruke menyknappen...

Usj!

 

 

Synes du menyen på CD sin HD-PVR er vanskelig og uoversiktlig så kan du ikke være helt skarp! Enklere og mer simpel meny finnes vel knapt! Produktet er søppel, men menyen er vel mer eller mindre "barnevennlig", ALLE skjønner den ;)

 

Går det an å permanent stille denne dekoderen til å auto-wide bildet på de gamle 4:3 sendingene til NRK, TVN osv? Har hatt den gamle SD PVR-dekoderen i mange år nå, og har ikke sett et 4:3 bilde i hele den tiden, så det går meg litt på nervene. :)

 

Er altså HD PVR-dekoderen for kabel det er snakk om, og en Samsung M86 TV. Alle menyvalg som kan se ut som de har noe med det å gjøre er grået ut og ikke tilgjengelig.

 

Både på kabel og parabol så må du trykke på "On demand" på HD-PVR dekoderen, og "HD" på HD-dekoderen for å endre skjermbildet til 16:9 hver eneste gang du bytter kanal eller det kommer reklame osv osv

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

CD viser også programmene for flere kanaler på samme skjerm.

Veksler mellom å vise flere program for en kanal eller flere kanaler med den blå knappen i epg.

Lenke til kommentar
Har ikke kabel HDPVR men satellitt versjonen. På denne kan jeg trykke på "on demand" knappen for å sette mottageren til "auto wide" , dvs. slik at 4:3 bildene "forvrenges" til å fylle hele skjermen men det fungerer kun via HDMI og ikke via component utgang. Vil tippe at kabel HDPVR har samme funksjon. Det er også mulig å benytte TV knappen på HDPVR for satellitt for å endre zoom modus.

 

Hehe, det fungerte fint med den knappen. Men eh.. "on demand"? Er det noe man liksom skal klare å gjette seg frem til eller? :)

Lenke til kommentar
Både på kabel og parabol så må du trykke på "On demand" på HD-PVR dekoderen, og "HD" på HD-dekoderen for å endre skjermbildet til 16:9 hver eneste gang du bytter kanal eller det kommer reklame osv osv

 

Litt idiotisk at man må gjøre det hver eneste gang da. På SD-PVR dekoderen har jeg bare stilt det inn en gang og trengte aldri å gjøre noe mer.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har kjøpt CD sin Sagem HDPVR og den fungerer stort sett greit.

 

Har oppdaget en bug som ikke har vert beskrevet her. Den

er koblet til en Onkyo Receiver TX-SR706 med HDMI og når

det sendes 5.1 lyd på kanalen vises ikke det i menyen på tuneren

(5.1 symbolet) men forsterkeren indikerer at den mottar 5.1 lyd.

Virker ikke som 5.1 symbolet er brukt i hele tatt.

 

Ellers bruker jeg en 120mm kabinett vifte med filter som blåser inn ren

luft fra venstre til tuneren og en Lumatron HD/DVDR opptaker

som ikke har vifte og blir veldig varm. Ser av bildene her at Sagem

bruker ei 50mm radial vifte og min erfaring med slike er at dei bråker mye

når dei blir fulle av støv..

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min HD-PVR siden mai, og den har stort sett fungert greit.

Men i går oppsto det en ny bug som jeg ikke har sett har vært beskrevet her tidligere. Når dekoderen tar opp, så får jeg ikke inn noen signaler fra dekoderen til TV. Det virker som det går greit dersom dekoderen står på når opptaket starter, men hvis jeg skrur den av, eller den er avslått når opptaket starter, så får jeg bare svart skjerm når den slås på igjen. Den fungerer som den skal med en gang opptaket er ferdig. Dekoderen fungerer ellers som den skal under opptaket, opptaket blir gjort som innstilt og det er også mulig å avslutte opptaket, men TV-skjermen er altså helt svart.

Dette er fryktelig irriterende da jeg hverken får sett TV eller andre opptak så lenge den tar opp. Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...