Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Nå kommer det nye HD PVR dekodere til neste jul (litt over ett år til) så vi får smøre oss med tålmodighet.

Den dekoderen jeg fikk nå har oppført seg rimelig bra, men fortsatt noe irritasjon:

-TV3 tekst-tv: Får ikke opp nyhetsmenyene, som 111, men funker fint på viasat 4

-Har oppdaget at når jeg ser på filmkanalene så popper plutselig deler av tekstv inn på skjermen.

Har skjedd flere ganger.

-Avspilling låser seg 95% av gangene man går inn på opptakslisten.

Må da trekke ut strømmen til tuneren og slå den på igjen.

-Når man ser på et opptak og et annet starter så svitcher tuneren til det nye opptaket.

Dette skjedde også under overføring av ett opptak til en dvd-recorder idag, og det var umulig å få tilbake visningen av overføringen så jeg måtte avslutte overføringen og starte på ny. Dette skal visstnok fikses i neste firmware.

-Treg på kanalbytte.

Ting tar tiiiiid når man skal bla seg gjennom kanalene, myyyyye lenger enn på de fleste? andre tunere.

Hjelper å bruke epg og bla der.

 

Det jobbes visstnok for fullt med ny firmware som skal fikse mye, blir spennende å se hva man ender opp med.

Som sagt, nye tunere er under utvikling.....og man får bare håpe at CD holder seg LANGT unna sagem denne gangen.

Man må jo også rette kritikken der den hører hjemme, hos sagem som leverer driten.

Man skjeller jo ikke ut elkjøp og expert fordi sony eller panasonic ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg hd dekoder nå til høsten e gang, men usikker på om jeg skal gå for den vanlige hd dekoderen eller hd pver. Er det noen forskjell på dem sett bort fra opptaks funksjonen til pvr? Tenker da spesielt på om det er noen forskjell på bildekvaliteten?

Det som vel er blitt sagt er at de kanalene som IKKE er HD er blitt bedre på den nye HD-PVR i forhold til den vanlige. Jeg gav bort min vanlige, da jeg fikk HD-PVR, og må innrømme at jeg ikke husker om de vanlige kanalene så verre ut på den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fant en artig sak på kanal 75 og 76 foreløpig.

Tastet inn kanal 70 manuelt, bladde meg oppover og på kanal 76 slo tuneren seg av.

Tastet inn kanal 74 manuelt, og da slo tuneren seg av på kanal 75.

 

Andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er vel på min tredje eller fjerde dekoder til nå, så det er ikke bare den ene dekoderen som har feilet.

Kan jo ta litt om tekst-tv også, mens jeg er igang.

Det jobbes med å fikse tekst-tv, så vi går vel mot lysere tider.

De to tingene jeg sliter med (bortsett fra manglende minne slik at det søkes på ny for hver andre eller tredje side) er følgende:

1 -TV3. Får ikke frem nyhetsmenyene 111, 121, 141 osv der.

2 -Filmkanalene. Teks-tv bryter igjennom innimellom og dekker deler av skjermen noen sekunder.

Dette har skjedd både på opptak og direkte titting, regner med opptaket bare tar opp når det skjer uansett.

Har til nå ikke kunnet se en eneste film uten dette problemet.

 

Forøvrig satte canal digital ny pers i rask besvaring idag.

Fikk svar omtrent samtidig jeg sendte inn webskjemaet, og det er utrolig flott.

Noe annet som er en positiv overraskelse er at tuneren har overlevd de første to månedene uten å begynne å støye.

Det er nesten som om man holder pusten hver gang man slår den på av frykt for at den skal begynne å suse og dure igjen, men nå har det vært merkelig stille lenge.

 

Frykten for batteriskift annenhver dag siden fjernkontrollen har knappcelle batterier var også ubegrunnet.

Sikret meg reservebatterier den første uka, men nå har jeg nesten brukt den ett år og de holder fortsatt.

Hjelper nok at den ikke har noe lys som gjør at man kan bruke den i mørket, men en 4 cells maglite fikser den biffen.

 

Ser også at canal digital tilbyr tuner med eller uten parabol, det ville spart oss for en tusenlapp om vi hadde fått det tilbudet for ett år siden.

 

Jeg må jo si at jeg gleder meg til ny tuner.

Håper bare at jeg ikke ender på lukket avdeling i tvangstrøye på grunn av tuneren før de rekker å sende ut nye tunere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemene mine har meldt seg etter ca 2 måneders bruk, så jeg har fått ny tuner hver 2. eller 3. måned frem til nå.

Har parabol, montert av CD sine egne montører, med to coaxkabler og mer enn nok signal og ingen trær eller noe som hindrer mottak.

 

Med så ny dekoder har du vel helelr ikke opplevd forrige firmware.

Mange av problemene i denne tråden ble fikset med siste firmware, men det er masse igjen.

 

Som jeg har sagt før så er det sagem som er den skyldige her, og problemet er så ille at canal digital har bestillt utviklingen av helt nye dekodere.

De har tydeligvis innsett at disse dekoderne ikke er gode nok.

 

Hvis alt fungerer hos deg så er jo det flott, og du er da blandt de få som opplever det.

Det har kanskje med hvor mye tuneren står på hver dag, og hvor godt du kjenner den (må f.eks se noen filmer for å se tekst-tv problemet, må bruke pvr for å se hvor usynkron teksten blir på opptakene, osv osv.)

 

Jeg har også ting som funker perfekt og som andre sliter med.

Har bl.a ennå ikke opplevd det full hardisk syndromet som noen opplever.

Volumproblemet forsvant med den siste oppdateringen, men ser jo at andre fortsatt sliter.

 

Igjen så vil jeg oppfordre alle som opplever noe kluss eller føler tuneren støyer mye til å sende dette inn på webskjemaet til canal digital.

Skal de gjøre noe med problemet må de kjenne til det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det har vel vært nevnt før, men det hjelper av og til å tilbakestille flash-filsystem.

Dette sletter ikke hardisk.

 

Gjøres slik:

 

Trykk:

Meny

Informasjon

Produktdata

 

Trykk så:

Rød

Info

Grønn

 

Nå kommer en teknisk meny frem.

 

Trykk så:

Tilbakestill av flash-filsystem, og bekreft med OK.

 

Må så innstalleres påny, men det er gjort med noen få trykk.

Lenke til kommentar

Da har jeg også gått til "innkjøp" av HD PVR dekoder (kabel-tv). Hadde fra før en vanlig HD dekoder i stua som nå står i 2.etg. Problemet er at pvr boksen er så elendig og treg at jeg nå vurdere å bytte om igjen slik at jeg har den vanlig hd dekoderen i stuen. håper virkelig at det kommer noen oppdatering snart. Men jeg frykter/tror at hardwaren i pvr boksen er såpass dårlig at en oppdatering ikke ville hjulpet veldig?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nullstilling av flash filsystem skal fikse mange av de rare feilene som kommer etterhvert.

Litt usikekr på hva det praktisk er, men ser for meg at det er et slags bufferminne hvor data kan bli liggende og skape kluss.

Alle kan gjøre det, problemer eller ikke, og det skal ikke slette innholdet på harddisken.

 

Når det gjelder lav hastighet så er dette et evig sagem problem, som også følgte med på hd pvr dekoderen.

Det hjelper å bla i kanalene via kanallisten.

 

Ser jo også at TV3 tekst tv kommer og går hos oss.

Nyhetsmenyene har vi ikke sett på snart et halvt år, men vi kan bla gjennom noen sider ett par ganger i måneden når vi får tilgang til tekst tv.

Virker fint på andre kanaler.

 

På opptakene må du passe på at du ikke tar opp mer enn to program samtidig, da mister du opptak.

 

Skjerminnstillingene ble forklart av canal digital sin kundeservice at det var designet slik med vilje.

Poenget var at de ville la det være opp til brukerne å velge hva hver kanal skulle vises som, både fordi kanalene sendte både 4:3 og 16:9 og at brukerne hadde kamle og nye tver.

For min egen del så kunne jeg tenkt meg å låst den til 16:9 og så skiftet de ytterst få gangene jeg ser på 4:3, men sånn ville ikke CD ha det.

 

Treghetene kan ikke kundeservice hjelpe med.

 

Hvis du opplever mye kluss, kan du jo ta å tilbakestille flashen og nullstille den og slike ting.

Du bør også sjekke signalstyrken, som varierer fra kanal til kanal (!).

TV2 pleier å være "verst" (lavest signalstyrke), men uansett skal den være minimum 170.

Ideelt bør den være over 180.

 

Hvis den fortsatt ikke fungerer skikkelig, kan du jo klage til kundeservice og så sender de deg en ny dekoder.

Når viftene begynner å suse skikkelig om 2-3-4 måneder så må du sikkert uansett gjøre det.

Lenke til kommentar

Da er jeg ny og fersk kunde av CD. HDboks med disk kjøpt for 695, mot binding på bredbånd 1 år på minimum maxi.

 

Satt opp dekoder i går. Har lest på forumet her før jeg bestillte så jeg var litt spent....

 

Oppsumerer med et ord: STØY

 

Starter opp og det støyer mye, vifta tar innimellom og kjører opp hastigheten ytterligere og da bråke det virkelig mye.

Men det jeg lurer på: Er det virkelig slik at jeg skal høre dekoderen i hele stua? Den suser jo så mye at jeg til og med må skru opp lyden mer en normalt på tv'en!

 

Jeg tror hovedsakelig det er viftestøy/harddisk-støy. Vibrasjoner skal testes mer etterpå.

 

Hva sier dere andre? Er det slik at man skal høre boksen i hele stua? For min del så snakker vi da om ca 50 m2. Dvs jeg hører den 8-10 meter unna. Og da er den på "vanlig" støynivå!

 

Makan......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...