Gå til innhold

Få flere ledige drev bokstaver etter Z ?


Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en ny filserver men har støtt på problemet at jeg får ikke lagt til flere disker etter Z. Noen som vet om man i XP kan utvide til flere bokstaver? F.eks. drev bestående av to bokstaver? Eller er 24 drev absolutt maks?

 

Og før noen spør, nei, jeg er ikke interessert i å kjøre software RAID (kjører simple kontrollere som ikke støtter hardware RAID), ei heller mounte drev i kataloger. Vil kun ha flere bokstaver.

 

post-171100-1237765112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener på å ha sett 2 bokstaver kombinert, men jeg husker ikke hvor eller hvordan.

 

(editet vekk dette i bunn, leste på feil kolonne)

Hva slags kabinett har du alle disse i???

Det eneste jeg kan komme på i farta er et bigtower med 12-15 5,25" slots og sånne 5,25" til fler 3,5" cages.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den første disken er 3 partisjoner, men om jeg gjør den til 1, så hjelper det egentlig ikke så mye, for jeg har enda plass til flere disker i kabinettet. Pluss jeg ønsker muligheten til å koble til eksterne disker, som også krever ledige bokstaver.

 

Det er et Lian-Li Cube kabinett.

Endret av JerkenovDecoq
Lenke til kommentar
Holder på å sette opp en ny filserver men har støtt på problemet at jeg får ikke lagt til flere disker etter Z. Noen som vet om man i XP kan utvide til flere bokstaver? F.eks. drev bestående av to bokstaver? Eller er 24 drev absolutt maks?

 

Og før noen spør, nei, jeg er ikke interessert i å kjøre software RAID (kjører simple kontrollere som ikke støtter hardware RAID), ei heller mounte drev i kataloger. Vil kun ha flere bokstaver.

Beklager northwave, men jeg bare måtte.

 

Men jeg må si meg enig i at å montere en ny harddisk som en mappe i en av de andre virker som det mest holdbare alternativet.

Lenke til kommentar

Interessant problem. Har prøvd å se på profilen din, men finner ingen info om systemet ditt. Dette er jo ikke akkurat noe dagligdags problem, derfor vil jeg gjerne vite hva slags harddiskoppsett du har og hvilket operativsystem du kjører.

 

De fleste (alle?) som har 20+ harddisker har jo en eller flere ekstra SATA/SCSI/SAS-kontrollere; og de aller fleste med 10+ disker setter opp ett eller flere RAID. For å komme videre, hadde det vært fint om du kom med litt flere opplysninger om OS, kontrollere og disker.

 

Foreløpig ser det jo ut som om du er en j**** nisse som tror at Windows XP Home er veien å gå for et kjempestort filserver-oppsett, men jeg er sikker på at du har en bedre tanke bak, og at du har en plan for denne serveren.

Lenke til kommentar

På tide og legge seg ja. Uansett:

 

"It is not possible to have more than 26 mounted drives. If access to more filesystems than this is required, Volume Mount Points must be used.[6] However, it is possible to mount non-letter drives, such as 1:, 2:, or !: using the command line subst utility in Windows XP or Vista (i.e. "subst 1: c:\temp"), but this is not officially supported and may break programs that assume that all drive letters are A-Z."

http://en.wikipedia.org/wiki/Drive_letter_...tter_assignment

 

EDIT: forøvrig er jeg nysgjerrig på hvorfor du absolutt vil ha egne stasjoner til alt?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette være et problem egentlig, er det så ufattelig vanskelig for M$ å legge til to-tre linjer i scriptet, må jo tenke på tilfeldigheter når du har et så populært OS.

 

Windows Server burde hvertfall hatt støtte får dette.

 

Edit: Tar forbehold på skrivefeil, er ufattelig trøtt.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Interessant problem. Har prøvd å se på profilen din, men finner ingen info om systemet ditt. Dette er jo ikke akkurat noe dagligdags problem, derfor vil jeg gjerne vite hva slags harddiskoppsett du har og hvilket operativsystem du kjører.

 

De fleste (alle?) som har 20+ harddisker har jo en eller flere ekstra SATA/SCSI/SAS-kontrollere; og de aller fleste med 10+ disker setter opp ett eller flere RAID. For å komme videre, hadde det vært fint om du kom med litt flere opplysninger om OS, kontrollere og disker.

 

Foreløpig ser det jo ut som om du er en j**** nisse som tror at Windows XP Home er veien å gå for et kjempestort filserver-oppsett, men jeg er sikker på at du har en bedre tanke bak, og at du har en plan for denne serveren.

 

OS er XP Pro. Kontrollere er 5 stk Sil3114 (4 x SATA) + 8 x SATA fra HK. Fem av diskene er 500GB SATA, resten er 1TB SATA disker.

 

Godt mulig jeg er en nisse, men planen var å kjøre billigst mulig og bruke minst mulig tid og krefter på det. Derfor bl.a. 5 kontrollere til 200,- per stk. Det er filserver til mitt eget private bruk.

 

Takk til NorthWave, anyway. :)

Lenke til kommentar

Litt sprøtt. Andre datamaskiner og OS har hatt mye bedre navngivning av enheter i evigheter. På gamle Amiga'n fra 80-tallet kunne man kalle harddisken DH0, SH0, HD0, KJELL, OLAF, C, FANDENS_OLDERMOR eller hva man ville. Med microsaft har man vært låst til a-z siden... alltid?

 

Savner å kunne gi harddiskene og partisjonene noe litt mer fornuftige navn som f.eks. DH1a (Device Harddrive unit 1 partition a) Er et mareritt å holde styr på enheter når man begynner å få en haug av de.

Lenke til kommentar
Litt sprøtt. Andre datamaskiner og OS har hatt mye bedre navngivning av enheter i evigheter. På gamle Amiga'n fra 80-tallet kunne man kalle harddisken DH0, SH0, HD0, KJELL, OLAF, C, FANDENS_OLDERMOR eller hva man ville. Med microsaft har man vært låst til a-z siden... alltid?

 

Savner å kunne gi harddiskene og partisjonene noe litt mer fornuftige navn som f.eks. DH1a (Device Harddrive unit 1 partition a) Er et mareritt å holde styr på enheter når man begynner å få en haug av de.

Microsaft, noen som begynner å bli litt trøtt? :p

Vell, du vet, 640K burde være nokk for alle ;)

 

Forøvrig kan du kalle partisjonene dine hva du vil i xp og vista i alle fall, men bokstavene forblir uforandret.

Lenke til kommentar

For et slikt oppsett (26+ disker) vil jeg anbefale å kjøre et litt mer profesjonelt oppsett, det vil si egnede RAID-kontrollere og et OS som kan håndtere disse. Med 20 1TB SATA-disker ville jeg kjørt f.eks 4x 5RAID5 og samkjørt disse i et LVM eller tilsvarende.

 

 

Men: Det finnes nok løsninger også for XP Pro. Det er mulig å montere en disk i en eksisterende mappe, har du forsøkt dette? Det skal også være mulig å kjøre win sw RAID, er dette forsøkt? Hvis ikke dette går, kan du vel kjøre en eller flere Sil3114 i RAID, altså sette dette opp under oppstart?

Lenke til kommentar

JerkenovDecoq:

 

Siden du har så mange 1tb disker som er tomme, så ville jeg anbefale å sette opp et software raid. Enten Raid-5 eller raid-6.

 

Du kan jo sette opp flere raid også. Grunnen for å ha evig mange diskbokstaver ser jeg ikkje, når man kan ha en stor partisjon med f. eks mange mappenavn :) Det er slik jeg gjør det med ca 50 harddisker. Dog jeg har fordelt det over flere maskiner også, da jeg ikkje har ètt monsterkabinett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...