Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Staten tar inn alle avgiftene de kan og yter bare det de absolutt .

Ja, de bør igrunnen skamme seg. Tipper at av x antall millioner/milliarder ,- som er samlet inn i form av bil-, bensin- og veiavgifter er det et sløseri/svinn på minst 50 %. Regjeringen beviser gang på gang at de ikke kan å forvalte pengebingen skikkelig.

Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

Selv om du skrev dette i mars, så kan jeg bare ikke dy meg: Kjører du bil selv? Og du vil gjerne betale kr. 25,- til 35,- pr. liter? Om du bodde langt vekk fra jobben, ikke hadde kollektivt tilbud og var avhengig av bilen hver dag, er det fortsatt greit med blodpris for bensin/diesel? Da tenker jeg pipa hadde fått en annen låt... Selv er jeg ikke en av dem som bor så langt vekk fra jobben, men mange er i en slik livssituasjon og det er ikke så alltid så enkelt som å "bare bytt jobb eller flytt nærmere jobben." Her vi bor er det maks 2 busser som går hver dag, kl. 7.00 og kl. 15.30. Jobber du overtid eller må komme senere på jobb en dag, er du avhengig av bil. Hjelper det mot de påståtte "klimaendringene" å betale tre ganger av dagens pris på bensin/diesel? Folk flest er avhengig av å bruke bilen så mye som de gjør, ferdig med det. For dem hadde livet blitt tre ganger surere. Men det er vel helt greit for sånne som deg...

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Kollektivtilbudet er alt for dårlig utbygd i dette landet - ja, om man ser vekk fra større byer - til at vi i det hele tatt burde diskutere om avgiftene er for høye på alternativet privatbilisme.

 

Om det var uklart på noen som helst måte: Ja, jeg synes de er alt for høye.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk kommer med den feilaktige påstanden om at bensis er så dyrt i norge. Var nylig i hellas og der er bensinen omtrent like dyr som Norge, og kjøpestyrken til den norske befolkningen er faktisk enormt mye høyere.

 

Kjøpte du en ny bil i Hellas også? Da ville du sett hvor den store forskjellen ligger. Vår store kjøpskraft forsvinner litt om alle varene vi har skal være tilsvarende dyre i prosent av inntekt som andre land. Da er vi bare rik i utlandet, og kun et fåtall vil ha råd til å reise dit.. :)

Lenke til kommentar
Var nylig i hellas og der er bensinen omtrent like dyr som Norge, og kjøpestyrken til den norske befolkningen er faktisk enormt mye høyere.
Hellas utvinner da ikke olje. Det vi må sammenligne med er land som har stor oljefortjeneste i forhold til befolkningen. For eksempel Venezuela hvor kostprisen ved bensinpumpen er 50 øre literen, men pga. eksportinntektene subsidierer staten bensinen slik at den kun koster 20 øre per liter.
Lenke til kommentar

De største problemene her i landet er ikke høye avgifter, men fordelingen av dem og hva myndighetene utrolig nok ikke klarer å få til selv med verdens største inntekter pr. innbygger.

 

Vi bruker mer penger på nesten alt men får mindre igjen for de uansett hva vi bruker dem på.

 

Dessuten er begrepene totalt ubegripelige! Om man kaller avgiftene for "veiavgift" eller "bilavgift" skal de vel for pokker brukes til nettopp veier og/eller biler?

 

Hvis inntektene skal brukes til fellesgoder som ikke har noe som helst med vei og/eller bil å gjøre burde vi kalle det SKATT som alle skal være med å betale, og ikke bare de som kjører bil.

 

Blir jo nesten like idiotisk som at NRK skal ha seg betalt fra folk som bare ser på TV2, men bare nesten, for vei og bil dreier seg også om trafikksikkerhet, mens NRK lisensen finansierer underholdning og dermed ikke på noen som helst måte rettferdigjør seg selv.

 

Selv operaen i Oslo er finansiert over skatteseddelen vår, og kanskje delvis fra bilavgiftene også, selv om bare en brøkdel av oss noen sinne kommer til å besøke bygget.

 

Hvis vi har så innmari dårlig råd at vi ikke en gang klarer å finansiere egen sikkerhet, helse, alderdom osv., er det jo galskap å bruke penger på Hamsunbygg og annen underholdning....

 

Hvis ikke tanken er at vi tross alt kan kose oss litt mens folk dauer rundt oss? ;)

 

Jada, er satt på spissen, men jeg synes det er et poeng hva vi faktisk bruker penger på når vi ikke klarer å få orden på de mest elementære tingene, selv om økonomien ikke i alle tilfeller er årsaken til at ting ikke fungerer...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Gatelys er tull på mange av vegstrekningene som ikke har forgjengere langs vegbanen, da det ikke øker sikkerheten. Samfunnsnytten bør være med i vurderingen av tiltak før man vurderer dem som "gode".

Mesteparten av den tiden gatelysene står på er om natten, selv om de også er på hele dagen om vinteren i Nord-Norge. Om natten er det overskudd av strøm, og dermed er den billigere. Dermed er det ikke fullt så kostbart som man kanskje skulle tro. Årsaken til dette er at kull-kraftverkene i Europa går med omtrent samme effekt hele døgnet. Det tar lang tid å endre effekten, og den må derfor være på et nivå som gir nok strøm om dagen. Om natten er prisen på strøm så lav at flere vannkraft-selskaper PUMPER vann OPP i magasinene, for så å slippe det ut neste dag - med fortjeneste! Dette ser ikke vi vanlige forbrukere noe til, for kraftselskapene "spiser" opp mellomlegget.

 

Innkjøpskostnaden for lyset er nok ikke så betydelige i det lange løp at Norge ikke kan ta seg råd til det - det er tross alt mye mørke om vinteren her i landet.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Der jeg bor er veien fra 1940-50 tallet. Det eneste som er gjort er to nye belegg med asfalt, de siste i 1997. Det er ikke plass for to biler å møtes, og allikevel er det nesten 100 meter med ødemark på begge sider av veien.

 

Hadde staten ville brukt pengene vi har gitt de i 100 år tilbake til oss, hadde ihvertfall biler sluppet å kjøre i grøfta hver gang en buss skal frem.

Lenke til kommentar

jeg er heller ikke glad i de bilavgiftene. med de avgiftene som er nå kjøper man som forbruker hver bil 2 ganger i praksis på det groveste.

 

jeg lurer stadig på hvor alle disse avgift og ikkeminst skattepengene blir av.vi er et så rikt land sier politikerne så ofte,men når det kommer til stykket med vann i alle skolebasseng,gratis skolebøker,eldreomsorg,oljesøl beredskap osv så har vi plutselig ikke de midler som skal til avlikevel. hvor blir det av alle disse pengene?

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg leste litt om skatter og avgifter på SSB.no i dag. Jeg så der at den samlede summen som betales i nybilavgifter, bensinavgifter, årsavgift etc. er 46,9 milliarder kr i året (2007). I tillegg kommer bompenger som er ca 6 mrd i året (ifølge Stoltenberg i en TV-debatt jeg så her en dag). Det blir totalt 53 mrd. kr. Av dette brukes 15,5 mrd på veier årlig. Dette betyr at mindre enn 1/3 av det vi betaler i bilrelaterte avgifter går til veier.

 

Samtidig er det et etterslep på 22 mrd. kr på vedlikehold av norske veier. Det betyr at vi hadde hentet inn dette etterslepet på 2 år dersom halvparten av avgiftene ble brukt til veier (med den forutsetningen at utbyggingen fortsetter på samme nivå som nå).

 

Jeg synes det er greit at bilister betaler noe til sykehus etc, for ulykker koster jo en del. Det er også greit med mva på biler, som alle andre varer. Det jeg IKKE synes er greit er at norske politikere skal melke bilistene for for penger som skal gå til skoler, barnehager, eldreomsorg osv. Dette kan tas over skatteseddelen. Dette skal jo bestemmes etter inntekt! Bilavgiftene rammer helt uavhengig av inntekt, og jeg forstår ikke hvorfor nye sikre biler skal være så overprisede. De er jo sikrere også, dødsulykker er heller ikke gratis...

 

Jeg kan heller ikke forstå denne vanvittige HK-avgiften. Hvis du skal klare å holde 80 i motbakkene i dette landet uten å trykke pedalen helt til bunns, trenger du gjerne 200-300 hk på en bil av litt størrelse. Det er ikke noe særlig å kjøre på fult turtall hele dagene, men bakker har vi nok av.

 

 

Edit: Man trenger strengt tatt som regel ikke noe særlig over 200 hk, men i et land med så mye bakker som Norge synes jeg hk-avgiften uansett er håpløs.

 

Hk-avgifter (eksempel)

100 hk - kr 12 531,60

150 hk - kr 47 046,40

200 hk - kr 117 668,86

220 hk - kr 154 838,58

250 hk - kr 213 248,14

300 hk - kr 311 482,40

350 hk - kr 409 716,66

 

Hentet fra tollvesenets kalkulator.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Nå er det ingen lov som sier at du MÅ kjøre akkurat på fartsgrensen da, det er en maksimal grense.

 

Men jeg er helt enig. Ett bilsalg er mellom bilselger og kjøper har ikke staten noe med å blande seg inn. Eventuelle administrasjonavgifter for å registrere bilen kan dekkes av vanlig skatt.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Norges bilister har sittet passive og latt seg bli en melkeku for sosialistregjeringene. Stem på partier som ikke ser på bilister som ondskapen selv. Det er i dag fair game å "straffe" bilister med hva det skulle være av skatter og avgifter, og dette er noe spesielt de rødgrønne er glad i.

 

Pengene bilistene betaler ser de selv lite til. Vi har som sagt flere ganger et veinett som ikke ligner på noenting.

 

"Norge er et vanskelig land å bygge veier i!" Dette er sosialistenes største bullshitargument på hvorfor veiene våre er så shitty. Se på Østerrike, betydelig dårligere stilt økonomisk enn norge og har alpene med høye fjell og dype daler. Allikevel har de fått til å bygge et veinett som knuser det norske ved sammenligning.

 

Sosialistene begrunner straff og nedprioritering av bilister med miljøhensyn. Nok et bullshitargument. Folk som pendler fra Asker til Oslo bruker fort dobbelt så lang tid frem og tilbake fra jobb som følge av de dårlige veiene. Å kjøre bil 10 timer i uka til jobb, da i sneglefart, gass og brems, stillestående kø er helt vannvittig mye mer forurensende enn om trafikken hadde gått jevnt i et ok tempo.

 

En annen ting. Helt ettersom hvordan man regner på det, så koster hver trafikkdrepte staten i overkant av 20 millioner kroner. Hver person som blir invalid koster mer. For at en investering i vei skal lønne seg, så må man ta med disse tallene. Et annet poeng burde være all lidelsen trafikkulykker fører med seg. De rødgrønne har tatt monopol på å være snille, men at bilister dør unødvendig betyr vel ingenting, for det er vel opplest og vedtatt at å kjøre bil er slemt.

 

"Men alle burde jo bruke kollektivtransport istedet!" Trondheim er en by som har de siste årene blitt betegnet som et "rødgrønt fyrtårn". Samtidig har prisen på enkeltbillett på bussen gått opp fra 22 kr til 30. Selv om det er vanskelig for en byråkrat i oslo som lever i en boble av sosialistisk grønn idealisme å skjønne det, så er det mange i dette landet som av flere grunner ikke kan ta kollektivtransport for alle dagens gjøremål.

 

Mange har jobber som krever en bil på grunn av jobbens natur. Andre bor på steder der kollektivtilbudet er bedritent. Hjelper lite om det går 15 busser forbi huset ditt i timen om ingen av de går til arbeidsplassen din.

 

Alt i alt så er de rødgrønne forferdelig flinke til å straffe og blø bilister, men til tross for at alle burde benytte kollektivtransport, så har vi hittil KUN sett pisken.

Beste eksempelet på dette er hvordan man på småveier slår istykker bilen ved å kjøre over dype hull i veien samtidig som det rett ved siden av ligger en splitter ny fartsdump.

 

Jeg er ingen samfunnsøkonom, men man må lure; Med Norges oljerikdom, de enorme skattene på bilbruk, verdens høyeste skatter ellers også... Hvor i helvette blir alle pengene av? Sykehus, Eldre og skoler ser det jo ihvertfall ikke ut som er stedet der pengene havner.

 

Jonas Gahr Støre, mannen som inntil nylig alltid svarte at vi må få til dialog når spurt et spørsmål relevant til ministerposten sin hadde for litt siden et intervju der han ramset opp land Norge kunne lære fra. Veldig fin ide, hadde det bare ikke vært for at landene han nevnt i stor grad var shitty land som Norge absolutt ikke kan sammenlignes med. Hvis våre kjære politikere kunne dratt hodene sine ut av stompen, hadde de kunnet hentet drøssevis med gode løsninger på problemer vi har i dag fra andre europeiske land, men det har vi så langt sett lite av.

 

Jaja, får vel finne på en ny miljøskatt, kaste et par av de eklingene som skaper tusenvis av arbeidsplasser og betaler hundretalls millioner i skatt ut av landet, blø småbedriftene litt hardere med nye skatter, så blir nok alt mye bedre.

 

Og en siste ting. Kast natur og ungdom på sjøen! Med dette mener jeg ikke at jeg er imot miljøsaker, men natur og ungdom er en ubrukelig gjent idealister med NULL fagkunnskap og ingen rot i virkeligheten.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar
Jeg er ingen samfunnsøkonom, men man må lure; Med Norges oljerikdom, de enorme skattene på bilbruk, verdens høyeste skatter ellers også... Hvor i helvette blir alle pengene av? Sykehus, Eldre og skoler ser det jo ihvertfall ikke ut som er stedet der pengene havner.

Vi er et av landene som bruker mest penger på utdanning. Så mye går nok der. Vi er også blant landene som bruker mest penger til offentlige helsetjenester.

 

Skjønner ikke hvorfor folk klager så mye. Synes veiene i Norge er helt ok, og jeg bor midt på vestlandet.

Lenke til kommentar
Hvor i helvette blir alle pengene av? Sykehus, Eldre og skoler ser det jo ihvertfall ikke ut som er stedet der pengene havner.
Staten sender årlig 40-50 milliarder til diktatorer og korrupte statsoverhoder i uland. Det går under navnene uhjelp, klimatiltak og solidaritet av diverse typer.

 

Norge overfører også flere milliarder i støtte til EU. Dette går blandt annet til å bygge veier i land som allerede har bedre veistandard enn Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...