Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Ok, jonlem. Jeg kan ikke huske å ha kalt deg hjernevasket. Det er du slettes ikke. Men jeg synes skattleggingen av bil her i landet er trangsynt og at folk som sier seg enige i denne skattleggingen også er noe trangsynte. Fordi en sak alltid har to sider.

 

Jeg synes bilprodusentene har vært svært flinke til å komme med motorer med stadig lavere Co-2 utslipp, lavere forbruk til en tilsvarende/bedre effekt, men dette glemmes av mange. De fortjener skryt, ikke å stadig få kniven på strupen av en forfektet klimakrise.

 

Jeg lar det bli med dette og gjentar nok en gang:

 

Istider og globale oppvarminger har eksistert i millioner av år, det er svært lite om enn noe som helst mennesket kan gjøre for å påvirke dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilavgiftene i Norge er ikke høye pga forusensning, klimakrise eller noe i den retningen. Avgiftene var høye selv før dette kom i fokus; høye bilavgifter i Norge er ikke noe nytt.

 

Å kalle det en klimaavgift gjør at faktisk ganske mange svelger alle avgiftene glatt og uten problemer. Det gjør motstanden noe mindre, og våre avgiftskåte politikere kan fortsette på samme måten. "Overskuddet" fra bilavgiftene, etter at utgifter til veier er dekket, er ca 30 mrd pr år (mva på biler, drivstoff etc. kommer på toppen av dette igjen, men det er likt for alle varer). Et ikke helt ubetydelig beløp. Dette går til skoler, sykehus, barnehager, eldreomsorg osv.Ikke det at jeg er i mot eldreomsorg eller skoler, men hvorfor skal folk betale mer til bl.a. skolene dersom de har 40 ekstra hk under panseret? Jeg kan enkelt og greit ikke se sammenhengen!

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet. Helt tilbake til gamle dager, da bil var noe nytt, var Norge tidlig ute med skattlegging av disse. Luksusavgiften var vel den første som kom, og avgiften med akkurat dette navnet varte til godt utpå 90-tallet, om jeg ikke husker feil her. Denne avgiften var svært fiendtlig mot biler med høyere effekt enn gjennomsnittet. Akkurat som avgiftene nå, med andre ord.

 

Dette er nok noe av grunnen til at så mange fortsatt er for avgifter på bil og eventuelt å øke dem. De går tilbake fra gammelt av og er dypt forankret i den norske folkesjela som en selvfølge. Ikke hos alle, men hos ganske mange av oss. Dessverre.

 

Det store norske avgiftstrollet på bil har vokst seg stort og fett opp gjennom årene og blir bare mer og mer fælt og grådig. Det formelig talt bare eser ut i sin styggedom og blir vanskelig (eller snarere umulig) å kvitte seg med.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Lille Norge skal atter engang forsøke å redde Verdens miljø ved å sette opp avgiftene for bilbruk.Dette lille lands befolkning tilsvarer ikke mer enn en mellomstor by i Verdensbasis,men avlikevel tror vi at det å skatte bilbrukere til blods skal hjelpe miljøet betraktelig på denne kloden.Vi tar oss selv for å være noen enorme miljøsvin uten grunn og uten sidestykke nestensagt til tross for at vi kun er en dråpe i havet.

Ser bra ut på papiret om et annet land tar over produksjonen. Og fjerner vi 40 % (tall tatt fra lufta) av CO2, så kan vi da strekke oss litt lengero g fjerne 60 % til. Norge i et nøtteskall: Er det ikke er, er det ikke vårt problem.

 

Alle monner drar?

 

 

:new_woot:

Skal vi strekke den sålangt, så kan vi spare mest mulig strøm og, gjerne 5doble strømprisene, ikke bruke mobiltelefon, ikke bruke PC, spise maten kald om det går, osv osv osv osv. Du ser selv hvor dum den holdningen er.

 

Kan noen gi en logisk grunn til at en miljøvennelig bil skal beskattes mer enn en annen bil på grunn av vekt og ytelse, og uavhengig av CO2-utslipp per mil? Er det bare staten som skal suge mer penger ut av oss?

Fordi vi skal se kule ut på papiret slik at vi kan være drittsekker mot andre ledere, og skrive stygge ting om de i avisene. Du vet, sånn en gjør på barneskolen.

Lenke til kommentar
Alle monner drar?

 

 

:new_woot:

Skal vi strekke den sålangt, så kan vi spare mest mulig strøm og, gjerne 5doble strømprisene, ikke bruke mobiltelefon, ikke bruke PC, spise maten kald om det går, osv osv osv osv. Du ser selv hvor dum den holdningen er.

 

Det blir dumt når du strekker den holdningen så langt ja.. jeg gjorde ikke det.

 

Har man en genuin tro på det og en ekte interesse av å gjøre gode ting for miljøet, er det en svært god start å begynne i det små og tenke at alle monner drar i den forstand at gjør alle litt, kan det totalt sett hjelpe mye.

Og uansett hvordan man ser på det, gjør det i alle fall ikke ting verre for miljøet.

 

Det du beskriver er ekstremt, og det er langt fra det jeg mener man skal begi seg ut på når jeg mener at alle monner drar.

Lenke til kommentar
Det blir dumt når du strekker den holdningen så langt ja.. jeg gjorde ikke det.

 

Har man en genuin tro på det og en ekte interesse av å gjøre gode ting for miljøet, er det en svært god start å begynne i det små og tenke at alle monner drar i den forstand at gjør alle litt, kan det totalt sett hjelpe mye.

Og uansett hvordan man ser på det, gjør det i alle fall ikke ting verre for miljøet.

 

Det du beskriver er ekstremt, og det er langt fra det jeg mener man skal begi seg ut på når jeg mener at alle monner drar.

Men alle monner drar?

Hvor går grensen mellom "alle monner drar" og ekstremiteter? Ta tog til hytta (for strøm vet jo alle at ikke skaper CO2 :roll: ), og gå opp fjellet, eller kjøre bil?

Jeg får inntrykk av at det er greit å sette opp avgifter fordi det visstnok skal hindre oss i kjøre bil i så stor grad fordi alt hjelper.

Lenke til kommentar

Du forstår begrepet alle monner drar, ja? Hvert bidrag teller, og intet bidrag er for lite?

 

Grensen mellom det og ekstremiteter får vel være opp til den enkelte, den enkelte velger sånn sett hvor mye han eller hun føler det passende å bidra med, ut fra overbevisning eller samvittighet eller hva som enn avgjør det.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at det faktisk har en hensikt å bidra til å begrense eller i beste fall stoppe farlige utslipp og miljøødeleggende aktiviteter.

 

Hvis det å sette opp de riktige avgiftene på riktig vis bidrar til å begrense bruken av bil i Norge, så synes jeg det er et viktig bidrag, ja. Kanskje ikke stort og kjempeviktig, det kommer an på hvordan man regner, men et bidrag er et bidrag.

Se på TV-aksjonen nå i helga, det har kommet inn nesten 200 millioner kroner. Ikke fordi noen få har gitt svært mye, men fordi svært mange har bidratt litt.

Det er "alle monner drar" i praksis.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hensiktsmessig er det ikke, nei. Grunnen til dette har allerede flere av oss nevnt fra før av.

 

Vil du bekymre deg for miljøet, så tenk heller på alle søppelhaugene som vokser, og hvordan man kan kvitte seg med disse på en effektiv måte (uten at det skal diskuteres så mye i denne tråden). Mye mer en trussel mot miljøet enn Co-2 utslippet fra biler mener da jeg.

Lenke til kommentar

I dette landet sier staten at vi alle skal reise kollektivt, og setter skyhøye priser på bil, som om vi automatisk blir uavhengig av bilen på grunn av det.

 

Men så er det et faktum at man flere steder i landet er avhengig av bil, og da mener jeg ikke de som bor midt i Oslo, men de som bor bl.a. på steder der kollektivtrafikken er dårlig, og de som har en jobb som krever at man har lappen og egen bil. Slike blir melket for penger av staten.

Endret av ;P
Lenke til kommentar

Når du først har kjøpt bilen er største utgift verditap på bilen. Bruk har mindre å si. Høyere bensinpris og lavere nybilpris ville gjøre bilparken nyere og tryggere. Samtidig ville folk lettere se hvor mye bilen faktisk kostet dem. At du taper 100 000 på et bilkjøp over 3 år er vanskelig å ha et forhold til. Betale 1 200 hver gang du fyller tanken vil gjøre at du føler det å kjøre bensinsluker er jævla dyrt..

Lenke til kommentar

@jonlem,

 

Istedet for å kun lese på forskning.no og bjerknessenteret sine sider, kan du også prøve denne.

http://www.greatglobalwarmingswindle.co.uk/

Reflekter litt over saken og prøv å se litt lenger enn avisoverskriftene og forsking med forutinntatte meninger.

 

@; P,

 

Hadde det vært så vel. Men staten er ute etter dine og mine penger. Hadde alle kjøpt småbiler, hadde staten tapt penger og økt skattleggingen på disse. Hadde alle tatt buss og trikk, hadde de avgiftsbelagt kollektiv transport til halsen. Med sin sedvanlige fantasiløse 'kreativitet' hadde de sådan funnet på navn på disse avgiftene - med dertilhørende unnskyldninger for dem. Som vi alle godtar.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Du forstår begrepet alle monner drar, ja? Hvert bidrag teller, og intet bidrag er for lite?

 

Grensen mellom det og ekstremiteter får vel være opp til den enkelte, den enkelte velger sånn sett hvor mye han eller hun føler det passende å bidra med, ut fra overbevisning eller samvittighet eller hva som enn avgjør det.

Personling mener jeg at nivået bilavgiftene ligger på i dag er blant disse ekstremitetene, da det har svært lite å si totalt sett, og du skal leite lenge for å finne en så liten sektor som blir straffet så hardt.

Lenke til kommentar
@jonlem,

 

Istedet for å kun lese på forskning.no og bjerknessenteret sine sider, kan du også prøve denne.

http://www.greatglobalwarmingswindle.co.uk/

Reflekter litt over saken og prøv å se litt lenger enn avisoverskriftene og forsking med forutinntatte meninger.

 

Så for å oppklare en åpenbar misforståelse her må jeg jo opplyse at jeg svært sjelden er inne på forskning.no, i tillegg til at jeg faktisk har sett filmen The Great Global Warming Swindle.

 

Jeg tør å påstå at jeg har den innstillingen at jeg mener det er verdt å ta til seg argumenter og meninger fra alle sider av en slik sak, vurdere dem opp mot hverandre for så å ta et standpunkt ut fra det. I sterk motsetning til det jeg oppfatter som endel av folka her gjør, tar standpunkt i en slik sak etter hva som passer deres ønsker og inngrodde vaner best.

 

Sorry, men du får virkelig ikke påstå at jeg er forutinntatt eller enspora.

 

 

Atald, du har sannsynligvis helt rett i at bilparken i Norge har lite å si for verdens totale miljøproblemer, men det er ikke slik at den ikke har noen ting som helst å si. Det er der poenget mitt med at alle monner drar kommer inn.

At du føler du blir straffet for hardt for å kjøre bil er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Alle argumentene veier du altså opp mot hverandre? Nå var ikke siden jeg viste til bare en henvisning til dokumentarfilmen.

 

"Alle monner drar" holder ikke lenge. Det kan sies om alt annet enn bil òg. Sett bilen fra deg og sykle dit du skal, hver dag året rundt. La være å varme maten, fyre i huset og la TV'n og PC'n være skrudd av, etc. Skal man tenke at alle monner drar om dette temaet, kan vi like godt gå tilbake til steinalderen alle sammen for å spare Co-2 utslippene. Kan heller ikke se problemet om gjennomsnittstemperaturen globalt sett hadde økt.

 

Bilparken her i Norge har faktisk ingenting å si i verdenssammenheng. Og resten av verden kan vel bare drite i om lille Norge 'går foran med et godt eksempel', vel!

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Vostok-ice-core-petit.png

 

Som grafen viser, har vi hatt temperatur-(blå) støv-(rødt) og Co-2-(grønt)topper flere ganger i løpet av de siste 400.000 år. Og du finner helt sikkert grafer som omhandler millioner av år og viser lignende svingninger. Jeg tok altså denne grafen som eksempel siden den er lettlest og lettfattelig. Her ser du for eksempel at vi hadde en Co-2-konsentrasjon nesten like høy som nå og en temperatur høyere enn nå for ca. 120.000 år siden. Og for ca. 320.000 år siden var både temp. og Co-2-verdiene enda litt høyere. Hva har du å si om dette?

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Det er da ikke noen som benekter svingninger?

 

Slike grafer kan en dessuten få til å vise akkurat det en vil. Den du viser til viser blant annet sykluser på rundt 150 000 år, ut fra iskjerner i Vostok. For det første lite representativt for å kunne snakke globalt, men greit nok.

Kommentar utover det er at du ikke ut fra den grafen kan lese inn i framtiden de neste 50-100 år og forutsi CO2-nivået i atmosfæren og global temperatur.

Det er ikke de naturlige svingningene jeg er bekymret for, det er det faktum at vi enkle, dumme mennesker driver rovdrift på planeten vår og står i fare for å være skyld i en forsterking av disse naturlige svingningene.

Mye strides de lærde stort om ennå, og siden de med peiling ikke er enige velger jeg å heller satse på føre var enn brent barn, noe jeg synes langt flere også burde.

Hvorfor ta sjansen?

 

Og hvis ikke du ser problemet med global oppvarming, så bør du virkelig sette deg ned og lese litt om konsekvensene av økt global temperatur.

 

Uansett er klimadebatten way off topic i tråden her, det er bilavgiftene det gjelder. Og jeg mener fortsatt at miljømotiverte avgifter er veien å gå, uavhengig av om vi er uenige ang klimaet ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva andre synes, men jeg synes bilavgiftene burde beregnes mer utifra utslipp og sikkerhet, og mindre utifra totalvekt og hester under pansret. Dvs. lave avgifter på miljøvennelige biler med høy sikkerhet, og høye avgifter på kombinerte miljøsvin og drapsvåpen.

 

I tillegg må kollektivtrafikken bli bedre og billigere.

 

Det vil føre til at det blir mer lønnsomt for folk flest å gå for miljøvennelige biler når de først skal ha bil. I tillegg vil billigere kollektivtransport føre til at folk velger det når de ikke har bruk for bilen.

 

 

Men en lignende situasjon virker urealisktisk i mine øyne, da den norske staten er mer vant til å jage folk med pisk istedet for gulrot. Selskapet som driver lokalbussene i Bodø har bestemt seg for å kutte ut månedskort. På det svarer staten med å bygge enda flere bomstasjoner.

Lenke til kommentar
Selskapet som driver lokalbussene i Bodø har bestemt seg for å kutte ut månedskort.

Normalt er det fylkeskommunen som bestemmer priser på bussreiser, månedskort etc. De legger driften av rutebussene ut på anbud, og vurderer prisen etter det. Det høres rart ut at selskapet deretter har myndighet til å fjerne månedskort uten fylkeskommunens velsignelse. Har du noen kilde til dette?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...