Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Vi betaler flere høye avgifter som har med bil å gjøre, og til hvilken nytte? Vei standarden er fortsatt som 100 år siden, beregnet vei for hest og kjerre som skal "forestille" en vei for bil. Hvis det utrolig nok blir bygget ny og finere vei i et fylke, så er det jo selvfølgelig bompengene som refunderer utgiftene. Vi har vår egen olje som staten tjener milliarder på, men fortsatt så er bensinen fortsatt altfor høy. Noen av oss har ikke mye penger, og blir kanskje tvunget til å kjøpe en eldre bil som forurenser mye mer fremfor enn mye nyere og sikrere bil fordi avgiftene og prisen er for høye. Importere bil er også nytteløst i fleste tilfeller da staten skal ha mer penger i avgifter en hva faktisk bilen koster. Risiko for at bil forhandlere nå i finanskrisen skal kollapse blir høyere, men ved å redusere de overprisa utgiftene kan vi faktisk unngå dette. Og til den morsomme delen. Rett over grensa, så lever folk som i paradis når det gjelder alt som har med bil å gjøre. Prisen for å kjøpe en bil er ca 2-4 ganger billigere, vei standard er moderne med skikkelige fine veier, bensinen er hakket billigere, og avgiftene de har er logiske, omregistrering koste blant annet ingenting! Det gjelder de andre landene også. Det må jo være de grådige politikerne her i landet som tenker med ræva istedenfor huet i sammenligning med svenskene som har skylden for dette? Staten har nok av penger, mens Sverige har mye mindre økonomi, det beviser at vi også som rikt land kan redusere avgiftene uten at det får konsekvenser. Vi ser at Norge investerer bl.a. mye i veldedighet, men hva med å dekke våres behov først? Vi som bor i en av de rikeste og beste landene å bo i må få lov til å være i fred og slippe disse urealistiske avgiftene så alle innbyggere blir fornøyd!

Vi er vel ikke dumme nok til å godta at de kan styre oss på den måten i fremtiden? Hvilke tiltak mener dere vi kan gjøre for å endre på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nå en gang slik at det norske folk har valgt en kommunist regjering til å styre landet. Da skyter alt som heter skatter og avgifter i været. Bil er inget untakk og disse folkene vil jo ha flere bompenger og......

 

Du får gå til valglokalene om ca en 270 dager og avgjøre selv

Er redd de fleste ikke bryr seg og kommer til å velge en kommunist regjering engang til...

Lenke til kommentar

Selv om det er litt på kanten, kan man nesten si at regjeringen tvinger deg til å kjøpe en spesiell type bil siden valget er så utrolig begrenset på grunn av avgiftene.

 

Det er ikke akkurat store nyheter at om man er glad i bilen sin, så stemmer man blått.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

ærligtalt... tror du med hånden på hjerte at med jævlige høye avgifter at folk skal slutte å kjøre bil? folk må kjøre bil, Norge's befolkning må komme seg frem.

 

her er det snakk om at alt av transport går over en motor. hva skjer om alle i hele norge slutter å bruke en bil?

  1. fåtallet kommer seg ikke på jobb
  2. leveranse stopper
  3. næringer dør
  4. norge kollapser

uansett priser trenger folk å kjøre bil, tror du at med lave bensinpriser vil folk si, nemen så der, billig bensin, nå kan hele familien ha en lørdags aktivitet med å kjøre rundt og rundt i en rundkjøring.

 

du tar feil at det gjør så ondt, du sier sikkert; bruk den kollektive transporten!!!

her i Bodø er det snakk om veldige få busser som går en gang i halvtimen om du er heldig, folk kommer seg ikke på jobb! kollektiv transport er for dårlig i utkantstrøk, i Finnmark er det snakk om på enkelte steder at en buss går en gang om dagen.

 

noe jeg kunne ha tenkt meg er at bensin koster mer i byene der den kollektive transporten er gode, mens utkantstrøkende skal få billigere siden vi må kjøre lengre for å komme oss fra A til B, det er ikke bare å kjøre i fem minutter for å komme seg på jobb. eks; steigen komunne måtte min onkel kjøre i 20 minutter til den nærmeste butikk og 1 time til sin jobb. og her er straffen fra fjoråret 14,89,- per liter bensin på det værste i fjor mens enkelte plasser i sør var den nede på 9,-

 

ja til høyere bensinpriser i storbyer med god kollektivtrafikk og ja til billigere bensin til utkanstrøkene der vi må kjøre lengre fordi jobbene våre er lengre unna og den kollektive trafikken er ikke gode.

 

jeg for rett og slett ondt i meg av hvor feil du tar

Lenke til kommentar
Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

Du burde lese FRPs alternative Nasjonal Transportplan, og så kan du si om du fortsatt vil stemme rødt.

 

Utdrag:

 

-2300km ny motorveg. (vi har i dag 239km)

 

Bedre enn de snirklete veiene vi har i dag. Man slipper masse svinger, rundkjøringer, og hull i veien, som man må bremse opp for, som fører til høyere forbruk=høyere utslipp.

 

-Storsatsing på godstransport på jernbane.

 

Man får alle vogntogene av veiene, her er det mange fordeler, bla. mindre utslipp, mindre slitasje på veiene, mer trygghet for de andre som ferdes på veiene, etc.

 

-storsatsing på sjøtransport av gods. samme som over.

 

Alt dette helt uten EN krone i bompenger.

 

PDF

Lenke til kommentar

 

Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

Du burde lese FRPs alternative Nasjonal Transportplan, og så kan du si om du fortsatt vil stemme rødt.

 

Utdrag:

 

-2300km ny motorveg. (vi har i dag 239km)

 

Bedre enn de snirklete veiene vi har i dag. Man slipper masse svinger, rundkjøringer, og hull i veien, som man må bremse opp for, som fører til høyere forbruk=høyere utslipp.

 

-Storsatsing på godstransport på jernbane.

 

Man får alle vogntogene av veiene, her er det mange fordeler, bla. mindre utslipp, mindre slitasje på veiene, mer trygghet for de andre som ferdes på veiene, etc.

 

-storsatsing på sjøtransport av gods. samme som over.

 

Alt dette helt uten EN krone i bompenger.

 

PDF

 

 

 

 

jeg forguder deg, endelig en som har skjønt hva gode veier vil føre til :love:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
det er i disse sågans stunder at man skal stemme på høyre :innocent:

 

men uansett, det er en skam at den norske mannen i gata skal selv finansiere veiutbygging, tar man E6 som et eksempel er hele veien fra Trondheim til Oslo er en bra strekning, men fra Trondheim til Fauske og nordover er den grusom

 

Men så er det jo den norske mann i gata som skal bruke veiene da, hadde man ikke brukt veiene selv så hadde det vært verre.

Lenke til kommentar

Bedre at store arealer land blir lagt under vann i den fattige delen av verden, og at naturkatastrofer kommer til å inntre hyppigere, enn at du må vente 15 min på bussen?

 

Jeg gidder ikke ta den diskusjonen en gang til. Jeg har ti innlegg, eller deromkring, i denne tråden du bør løse om du ønsker å vite ytterlige hva jeg mener om saken.

 

Du burde lese FRPs alternative Nasjonal Transportplan, og så kan du si om du fortsatt vil stemme rødt.

Hahaha, helvete fryser over før jeg stemmer Frp. :lol:

 

Utdrag:

 

-2300km ny motorveg. (vi har i dag 239km)

 

Bedre enn de snirklete veiene vi har i dag. Man slipper masse svinger, rundkjøringer, og hull i veien, som man må bremse opp for, som fører til høyere forbruk=høyere utslipp.

Det koster mye penger og det forurenser å bygge og vedlikeholde veier. Det samme å produsere flere biler. Nye personbiler som bruker mer enn 0,7 l/mila ved blandet kjøring bør skattes ihjel. :devil:

 

-Storsatsing på godstransport på jernbane.

 

Man får alle vogntogene av veiene, her er det mange fordeler, bla. mindre utslipp, mindre slitasje på veiene, mer trygghet for de andre som ferdes på veiene, etc.

Dette var ikke et dumt forslag. Jeg stiller meg bak den.

 

Alt dette helt uten EN krone i bompenger.

Jeg støtter også flere og dyrere bomstasjoner. Da vil det lønne seg enda mer å bruke kollektivtransport, og de vil være de som bruker veiene mest som blir betalende for dem.

 

----------------

Now playing: Volbeat - Pool of Booze Booze Booze | Last.fm | Rødt

Lenke til kommentar
Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

 

:wallbash:

 

Hva skjer når transport blir dyrere?

 

1.) Mange selskaper vil gå konkurs

2.) De som har minst, får mindre

3.) kollektiv trafikk vil bli ekstremt dyrt og overbelastet--> det vil føre til fler forsinkelser, folk kommer for seint på jobb osv, dette blir jo ett stort øknomisk tap det og.

 

Jeg kunne fortsette heledagen, så det skal jeg:

 

4.) Dette vil føre til mindre kjøpekraft--> flere mister jobben

5.) De få bobil-turistene som kommer til Norge vil forsvinne som fører til enda mindre jobber.

6.) Alt som står i en butikkhylle vil jo bli vesentlig dyrere

7.) Mange må legg om på livet helt for å klare transport til skole/jobb når den blir dyrere sammen med alt annet, dette vil føre mange til fattigdom

8.) Veksten i landet vil og stoppe opp, folk har minsre penger å innvistere i feks nytt hus o.l.

 

9.) Norge går til helvete

10.) Norge velger å bli 100% kommunistisk og innfører restriksjoner på alt, og Norge går fortsatt til helvete.

 

11.) tenk på konsekvenser av dine handlinger--> poster

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dere sosialister tror at bussene deres skal komme seg frem når det ikke vedlikeholdes veier. Også, dere må faktisk innse at det er mange her i landet som har bil som hobby. Skal vi bare flytte da eller? Forøvrig syntes jeg at, om man ønsker bedre buss- eller togtilbud, så får de som tar det betale for seg. Jeg gidder ikke betale for at folk skal kunne ta toget.

 

Si meg, Irrelevant. Hva er det du mener Rødt ville kunne tilføre Norge i positiv grad? Planøkonomi og totalstyring over folks liv?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Bedre at store arealer land blir lagt under vann i den fattige delen av verden, og at naturkatastrofer kommer til å inntre hyppigere, enn at du må vente 15 min på bussen?

 

ta heller de store bedriftene som faktisk er ille på verdensbasis istedenfor å begynne med biler

 

Det koster mye penger og det forurenser å bygge og vedlikeholde veier. Det samme å produsere flere biler

 

det koster mer å bygge en helt ny vei hvert 12 år enn i vedlikeholde den

 

Nye personbiler som bruker mer enn 0,7 l/mila ved blandet kjøring bør skattes ihjel

 

kan være jeg som mistolker dette men... nye biler koster for mye, derfor kjøper man brukte biler

 

Dette var ikke et dumt forslag. Jeg stiller meg bak den.

 

helt enig her, norge burde også utvide jernbanen fra Fauske til blant annet Narvik for å spare den tynne E6'n fra tungtransport

 

Jeg støtter også flere og dyrere bomstasjoner.

skatter som går til veier

 

engangs avgifter;

  • avgift på å kjøpe en ny bil og om ikke hukommelsen svikter er det 2 avgifter her

  • bilavgift ved import

  • avgift på å registrere en bil

  • omregistreringsavgift
  • vektavgift
  • co2 avgift
  • effektavgift
  • klimaavgifter om bilen har klimaanlegg

  1. er snakk om å innføre rushavgift
  2. enkelte steder har de piggdekkavgift
  3. årsavgift
  4. avgift på å skifte olje ved et verksted
  5. avgift på drivstoff
  6. avgift via bompenger
  7. avgift via bøter

hvor mange flere avgifter skal vi ha?

 

og en ting til, les denne, bumpenger gir mindre for pengene

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Hahaha, helvete fryser over før jeg stemmer Frp. :lol:

Hvorfor det?

 

Det koster mye penger og det forurenser å bygge og vedlikeholde veier. Det samme å produsere flere biler. Nye personbiler som bruker mer enn 0,7 l/mila ved blandet kjøring bør skattes ihjel. :devil:

Ja, det koster penger. Vi er, som du sikkert vet, i nedgangstider. Økende arbeidsledighet, osv. Da er det naturlig å investere i samfunnsnyttig infrastruktur som vil sysselsette byggebransjen og gjøre det enklere for bedrifter å transportere varene sine. Rundt 50% av riksveinettet i Norge holder "ikke akseptabel standard" i følge Statens Vegvesen. Dette fører til, ikke bare økte utslipp, men også flere ulykker (2-felts vei uten midtdelere, mange rundkjøringer og kryss, etc.) Hadde vi slutta å bygge og vedlikeholde veier, som i følge deg forurenser, tror du ikke dette vil ha ført til enorme ekstra utslipp og kostnader for alle bilister, bedrifter, og ikke minst kollektivtrafikk-selskapene som må reparere bussene sine hele tiden? Alle biler er skattet ihjel allerede, og har vært det i alle år. Har det hatt positiv effekt på den norske bilparken?

 

Kan relatere dette til hus, mener du det er bedre å bo i et gammalt trekkfullt hus som koster masse penger i strømregninger, og medhørende forurensing, enn å bygge et nytt og flott hus med god isolasjon og varmepumpe? ja det forurenser å bygge det, men gud så mye du sparer på strømregninga pga bedre isolasjon.

 

Dette var ikke et dumt forslag. Jeg stiller meg bak den.

Oi, Frp er ikke brekningsfremkallende plutselig?

 

Jeg støtter også flere og dyrere bomstasjoner. Da vil det lønne seg enda mer å bruke kollektivtransport, og de vil være de som bruker veiene mest som blir betalende for dem.

 

Før kollektivtransport blir mye billigere og ikke minst mye bedre, er ikke dette et alternativ for de aller fleste. Kanskje hvis du bor i Oslo sentrum, men for alle andre, nei. Da er bilen, selv med alle pengene man må ut med, et mye bedre alternativ. Skulle gjerne reist kollektivt, går på skole i Oslo sentrum og bor i Akershus, men etter 4 mnd med tog som ikke dukka opp og trikker som var forsinka, så ga jeg opp, og bruker nå bilen.

 

Regjeringen snakker om distriktspolitikk, men ingen gidder å bo på landet hvis alle jobbene er i byene, og det koster flesk å komme seg dit.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...