Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Om man ikke tåler å sitte i en full buss der folk hoster, så bør man virkelig ikke bo i en by. Jeg mener høye bilavgifter er bra for det gjør at bare de som trenger det skikkelig kjøper bil.
Sitte? Har du prøvd å stå som sild i tønne 1 time om morgenen for å komme deg på jobb og så få noen som hoster 20 cm fra ansiktet ditt? I disse svineinfluensatider er å reise kollektivt å regne som "smitteparty".

 

De som virkelig trenger bil kjøper en gammel dårlig bil som forurenser mere og er mindre trygg i trafikken. Og at folk kjøper bil de ikke trenger for å bare kjøre frem og tilbake på "stripa" hele dagen er et fenomen som jeg tror begrenser seg til Notodden og et par andre rånesteder. Å gi hele landet høye bilavgifter er neppe en effektiv måte å stoppe dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man ikke tåler å sitte i en full buss der folk hoster, så bør man virkelig ikke bo i en by. Jeg mener høye bilavgifter er bra for det gjør at bare de som trenger det skikkelig kjøper bil.
Sitte? Har du prøvd å stå som sild i tønne 1 time om morgenen for å komme deg på jobb og så få noen som hoster 20 cm fra ansiktet ditt? I disse svineinfluensatider er å reise kollektivt å regne som "smitteparty".

 

De som virkelig trenger bil kjøper en gammel dårlig bil som forurenser mere og er mindre trygg i trafikken. Og at folk kjøper bil de ikke trenger for å bare kjøre frem og tilbake på "stripa" hele dagen er et fenomen som jeg tror begrenser seg til Notodden og et par andre rånesteder. Å gi hele landet høye bilavgifter er neppe en effektiv måte å stoppe dette.

 

Det er venstresiden sin måte. :)

Lenke til kommentar
Hva er en effektiv måte å stoppe det på da?

 

Dessuten, dere skjønner vel at pengene de får fra bilavgifter hadde blitt hentet andre steder om man tok de vekk sant?

 

 

Alle skjønner jo det men hvorfor ikke heve skattene for å kompansere f.eks?

Er jo bare en fordel at avgifter går dit de skal for da føles det ihvertfall litt bedre :)

Lenke til kommentar
Hva er en effektiv måte å stoppe det på da?

 

Gjøre kollektivtilbudet så bra at det faktisk frister å ta toget eller bussen. Det frister ikke meg å ta bussen når den er stappa full og folk hoster i trynet mitt. Foretrekker å sitte i min egne, oppvarmede bil med litt deilig radio på.

Lenke til kommentar
Hva er en effektiv måte å stoppe det på da?

 

Gjøre kollektivtilbudet så bra at det faktisk frister å ta toget eller bussen. Det frister ikke meg å ta bussen når den er stappa full og folk hoster i trynet mitt. Foretrekker å sitte i min egne, oppvarmede bil med litt deilig radio på.

Alle foretrekker det. Det er ingen som synes det er bedre med buss enn egen bil. Men om bilen er skikkelig dyr er det kansje noen. Hemmeligheten er nemlig at folk driter tynt i miljøet, men folk bryr seg mye om pengene sine. Jeg synes det er helt ok at de som er med og ødelegger miljøet skal få betale litt mer i skatt enn de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Foretrekker å sitte i min egne, oppvarmede bil med litt deilig radio på.
Jeg er faktisk så sær at jeg ønsker å reise kollektivt. Jeg ønsker ikke å sitte og følge med på trafikk, avstand og slikt på samme strekning hver bidige dag, jeg ønsker heller å kunne lese en avis, bok eller bare slappe av med en podcast. Inntil vi får selvkjørende biler er kollektivtrafikk måten å få til dette på.

 

Utfordringen er at opplevelsen med å reise kollektivt blir verre og verre. Og hver gang det er nye tiltak for å tvinge folk til å kjøre kollektivt så vet jeg at det vil bli enda verre og jeg må igjen vurdere om jeg skal kjøpe bil.

Lenke til kommentar
Utfordringen er at opplevelsen med å reise kollektivt blir verre og verre. Og hver gang det er nye tiltak for å tvinge folk til å kjøre kollektivt så vet jeg at det vil bli enda verre og jeg må igjen vurdere om jeg skal kjøpe bil.

 

Bingo! Det er dette de røde og grønne gjør helt klin kokos feil.

Lenke til kommentar
Utfordringen er at opplevelsen med å reise kollektivt blir verre og verre. Og hver gang det er nye tiltak for å tvinge folk til å kjøre kollektivt så vet jeg at det vil bli enda verre og jeg må igjen vurdere om jeg skal kjøpe bil.

 

Bingo! Det er dette de røde og grønne gjør helt klin kokos feil.

Likevel har de flertall i stortinget, merkelig med det.

 

At bilavgifter blir en ren bygdeskatt kan jo veie opp for at et hus på landet koster halvparten av det det gjør i f. eks Bergen?

Lenke til kommentar
Utfordringen er at opplevelsen med å reise kollektivt blir verre og verre. Og hver gang det er nye tiltak for å tvinge folk til å kjøre kollektivt så vet jeg at det vil bli enda verre og jeg må igjen vurdere om jeg skal kjøpe bil.

 

Bingo! Det er dette de røde og grønne gjør helt klin kokos feil.

Likevel har de flertall i stortinget, merkelig med det.

 

Jepp, er nok gærninger i landet som syntes det er mer morsomt å ikke ha noen goder i livet. :)

Lenke til kommentar

De som skal til utlandet, og fikse bilen på et verksted, må selvsagt betale moms hvis det overstiger 6000kr når man er ute mer enn et døgn + alle varer man tar med. Da må dere stoppe på rød sone og si ifra til tollvesenet :new_woot:

Kilde

 

Jeg er fortsatt overasket hvorfor det enda ikke er innført en avgift for at vi trekker inn frisk luft når vi er innenfor norsk grense, det må jeg si er veldig merkelig ;)

Lenke til kommentar
Jeg er fortsatt overasket hvorfor det enda ikke er innført en avgift for at vi trekker inn frisk luft når vi er innenfor norsk grense, det må jeg si er veldig merkelig ;)

 

Og jeg er fortsatt overrasket over at vi ikke trenger å betale bompenger når vi er ute å går på gangstier.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
det er i disse sågans stunder at man skal stemme på høyre :innocent:

 

men uansett, det er en skam at den norske mannen i gata skal selv finansiere veiutbygging, tar man E6 som et eksempel er hele veien fra Trondheim til Oslo er en bra strekning, men fra Trondheim til Fauske og nordover er den grusom

 

Bra å bra fru blom!

 

Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

Du burde lese FRPs alternative Nasjonal Transportplan, og så kan du si om du fortsatt vil stemme rødt.

 

Utdrag:

 

-2300km ny motorveg. (vi har i dag 239km)

 

Bedre enn de snirklete veiene vi har i dag. Man slipper masse svinger, rundkjøringer, og hull i veien, som man må bremse opp for, som fører til høyere forbruk=høyere utslipp.

 

-Storsatsing på godstransport på jernbane.

 

Man får alle vogntogene av veiene, her er det mange fordeler, bla. mindre utslipp, mindre slitasje på veiene, mer trygghet for de andre som ferdes på veiene, etc.

 

-storsatsing på sjøtransport av gods. samme som over.

 

Alt dette helt uten EN krone i bompenger.

 

PDF

 

 

Via hva slags finansiering da?

 

Bensinprisen her til lands er lav i forhold til lønna.

 

Bensinavgiften burde vært tre ganger høyere enn den er nå, for å hjelpe med å få bukt med klimaendringene. Politikken som føres nå er uforsvarlig, korttenkt og egoistisk.

 

 

:wallbash:

 

Hva skjer når transport blir dyrere?

 

1.) Mange selskaper vil gå konkurs

2.) De som har minst, får mindre

3.) kollektiv trafikk vil bli ekstremt dyrt og overbelastet--> det vil føre til fler forsinkelser, folk kommer for seint på jobb osv, dette blir jo ett stort øknomisk tap det og.

 

Jeg kunne fortsette heledagen, så det skal jeg:

 

4.) Dette vil føre til mindre kjøpekraft--> flere mister jobben

5.) De få bobil-turistene som kommer til Norge vil forsvinne som fører til enda mindre jobber.

6.) Alt som står i en butikkhylle vil jo bli vesentlig dyrere

7.) Mange må legg om på livet helt for å klare transport til skole/jobb når den blir dyrere sammen med alt annet, dette vil føre mange til fattigdom

8.) Veksten i landet vil og stoppe opp, folk har minsre penger å innvistere i feks nytt hus o.l.

 

9.) Norge går til helvete

10.) Norge velger å bli 100% kommunistisk og innfører restriksjoner på alt, og Norge går fortsatt til helvete.

 

11.) tenk på konsekvenser av dine handlinger--> poster

 

Bra oppsummering!

Lenke til kommentar
Vei standarden er fortsatt som 100 år siden, beregnet vei for hest og kjerre som skal "forestille" en vei for bil.

Dette er, mildt sagt, det reneste vås. Har du i det hele tatt sjekket hvordan veistandarden var for 100 år siden? Hvor mange kilometer asfaltert vei var det i 1909? Hvor mange planfrie kryss og rundkjøringer var det i 1909? I dag kan man holde en snittfart på minst 70 km/t med vogntog (40-50 tonn) på de fleste stamveiene, hvordan var dette i 1909?

 

Det har skjedd ekstreme forandringer med veiene de siste årene, og standarden har blitt svært mye bedre. Rundt Oslo er det motorvei 6-10 mil i alle retninger, og veien er stadig under utbygging. I fjor ble staten ferdig med å bygge ut 4-feltsvei til Svinesund, på andre siden av fjorden har man kommet til Tønsberg, det bygges i høyt tempo fra Kristiansand og nordøstover, fra Tønsberg og sørover, og fra Gardermoen og nordover mot Hamar. De norske motorveiene har kanskje verdens beste standard, blant annet har de gatelys hele veien, noe som blir oppfattet som en ekstrem luksus i de fleste andre land.

 

Mellom Bergen og Oslo fikk vi for noen år siden Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel som gjør at det sjelden er problemer å komme mellom Øst-og Vestlandet. E134 mellom Drammen og Haugesund har gjennomgått store forbedringer de siste 10 årene, reisetiden er forkortet med rundt en time og veistandarden har blitt svært mye bedre.

 

Jeg synes det er mye syting om veistandarden i Norge, men hva er det egentlig folk forventer seg? Noen debattanter minner meg om en figur av Bård og Harald, han som ville ha leddbuss i Finnmark. Husk at det ikke er særlig samfunnsmessig forsvarlig å bygge 160 mil 4-felts motorvei til de 72 000 (!) finnmarkingene for at de skal kunne komme seg på Ikea i Trondheim litt raskere.

 

Til dere som klager over dårlig veistandard: Hvilke veier mener dere burde bygges ut (ikke nevn veier der utbygging allerede er planlagt), og hva slags samfunnsmessige konsekvenser mener dere at dette vil få, som rettferdiggjør at MINE PENGER brukes på denne veien?

 

Det er en sterk overdrivelse at ALLE disse utbyggingene skjer i "høyt" tempo. Dessverre er det slik at de statlige blir brukt til å bygge vei alene og dette tar 2 ganger så lang tid som en OPS samarbeid. Et samarbeid mellom en offentlig og statlig aktør for de som ikke visste dette!

 

Forresten strekningen de bygger ved Kristiansand og omegn er et OPS samarbeid og bruker KUN 1/3 av tiden som alle andre vei utbyginger her i Norge!

 

Jeg tviler på at noen poltikere har uttalt det du sier om 4 felts motorvei i Finmark. Fiksjon og fanteri kaller jeg det!

 

Poenget er helt klart at vi betaler KJEMPE mye OG mange skatter/avgifter i forhold hva vi får igjen av vei "verdi".

 

DINE PENGER sløses bort på statlige arbeider som får like mye betalt uansett som står og jobber i et behagelig tempo langs motorveien :)

 

Det er også hårreisende at vi kun har råd til å lappe et og et hull langs veier! Legg asfalt langs hele så holder den noen år til. Og over tid vil dette gi en fortjeneste i forhold til å lappe 2 hull i månedene i 40 år til. Bedre veier, bedre framkommelighet og flere veier.

 

Forresten det med gatelys kan du bare skille bort fra vei strukturen. Den er en selvfølge når vi har så sinnsykt mye ren energi her. Må også nevne Belgia som har strøm i disse 24/7 noe som er mer enn Norge ;)

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar

Reasfaltering gjøres som regel dersom det vurderes billigere enn lapping. Antar at SVV har fagfolk som vet litt mer om slikt enn Ola Dunk. Det ville være mer hårreisende om de sløste bort penger på reasfaltering dersom man kunne lappe et stykke til 1/50 del av prisen..

 

 

OPS står for offentlig-privat samarbeid. Offentlig og statlig er stort sett samme greia. Gatelys er tull på mange av vegstrekningene som ikke har forgjengere langs vegbanen, da det ikke øker sikkerheten. Samfunnsnytten bør være med i vurderingen av tiltak før man vurderer dem som "gode".

 

Jeg mener fortsatt at en reduksjon/endring av nybilavgiftene som gikk mer på utslipp og totalvekt på kjøretøy, mens total effekt hadde langt mindre å si for avgiftene, ville vært langt bedre. En total reduksjon av nybilavgiftene på 40-50 %, med en økning av drivstoffavgifter på 2-2,50kr ville gjort det dyrere å kjøre bil, men billigere å kjøpe nyere, sikrere og mer miljøvenlige biler. Samtidig ville vel statens inntekter forbli rundt det samme. (Dog uten å ha satt meg inn i hvor mye drivstoff som selges her i landet. Ei heller hvor mye staten får inn som "nybilavgift" i løpet av et år.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...