Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har Yongnuo sin MC-36b som vet om det er mulig å skru den av? Gjør den det selv etter en stund, eller står den alltid på?

Jeg tok ut batteriet etter jeg var ferdig å bruke den, den skrudde seg ikke av etter et døgn, sto fortsatt på. Jeg tar ikke så ofte timelapse filmer, går ihvertfall noen uker, om ikke måneder mellom hver gang, derfor snudde jeg bare et av batteriene. Kan det føre til at det tappes?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har prøvd og finne en sånn fjernstyring til kameraet mitt men blir opplyst om at nikon d90 ikke støtter sånne kontroller. lar det seg da ikke gjøre og ta timelapse foto med et d90??

 

Det stemmer at Nikon D90 ikke har en innebygget timelapse-funksjon men det finnes heldigvis andre muligheter. Camera control pro 2 er et alternativ hvor du kan fjernstyre kameraet fra din pc. Ellers finnes det å få kjøpt fjernutløsere med timer.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen som opplever flimring pga. at noen få bilder blir lysere/mørkere enn resten?

Har holdt på med en del timelapse de siste månedene, bruker et Nikon D90.

Det er grasalt irriterende når det skjer, noen tips? Bruker som regel en lukkertid på mellom 0.5-2sek, «AE-LOCK(HOLD)» eksponering og som regel «Cloudy» whitebalance.

 

Noe jeg ser ikke er nevnt er fokusen. Manuell fokus er et must, auto vil ødelegge totalt ;)

 

Til de som tror de ikke kan starte før de har fått intervalometeret i postkassa; det finnes software som gjør samme nytten, med flere funksjoner. Eneste minuset er selvsagt at man må ha med laptop!

Jeg er Macbruker og benytter meg av Sofortbild. Finnes lignende alternaltiv til windows i fleng :!:

Endret av Freik-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Inspirerende dette!

 

Bestilte kontrollen fra DX for så å lese at støtter Canon xxD serien. Noen som vet om denne tar 40D?

 

Forresten. Vil man ikke få lignende effekt ved å hurtigspole en film?

 

Edit: Ser at pluggen ikke er lik 40D´s, men kom på at jeg har et adapter som forhåpentligvis funker.

Endret av Bibbo
Lenke til kommentar
Forresten. Vil man ikke få lignende effekt ved å hurtigspole en film?

 

Joda, i teorien kan du det. Men du har en del flere kreative friheter ved å bruke ett speilreflekskamera, bla. muligheten til å velge kort eller lang lukkertid som vil gi deg hakkete eller mer flytende bevegelser, mulighet for å bruke optikk med tynt fokusplan dersom man vil ha den effekten, generelt høyere bildekvalitet, mulighet til å bruke blits til lyssettingen (hvis intervallet mellom bildene er såpass lang at blitsen rekker å henge med, så klart). Det kan også være tungvindt å øke avspillingshastigheten på en film tilstrekkelig, i Sony Vegas kan jeg for eksempel bare øke hastigheten til 3x normal avspillingshastighet, skal jeg ha den høyere må jeg rendre og eksportere filmen, åpne den eksporterte filen og så øke hastigheten ytterligere på denne.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...