Gå til innhold

Angående utestenging av brukere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant post. Jeg er/var lysbryter, altså en av dem som ble utestengt i 7 dager den 22. april. Det har gått et par timer over 7 døgn nå, og jeg er fremdeles utestengt. Har akkurat sendt mail til moderator Tangedal om det nå, så jeg håper min gamle profil kommer opp igjen snart. :)

 

Jeg må innrømme jeg ble paff da jeg plutselig ble utestengt i 7 dager uten forvarsel, på en slik diffus regel.

 

Det virker som om moderatorene av og til bruker litt forskjellig praksis og har stor forskjell i tålmodighet/aksept for hva som godtas og ikke. Jeg kunne iallfall ikke forestille meg at en hub-adresse kunne føre til et såpass drastisk tiltak.

 

Det er sikkert ikke helt enkelt for en rekke forskjellige mennesker å legge seg på akkurat samme linje heller, men jeg synes nok allikevel en advarsel kunne vært på sin plass før jeg ble bannet. Jeg har vært aktiv på forumet i halvannet år, så jeg trodde jeg kunne "nettiketten" sånn noenlunde.

 

Poenget mitt: Jeg synes ikke et så drastisk tiltak burde tas i bruk uten advarsler når noen befinner seg i en gråsone, som flere har gikk konkrete eksempler på at temaet faktisk er.

 

Men jeg kommer iallfall til å tenke meg om et par ganger ekstra før jeg poster noe heretter...

Lenke til kommentar

La det være helt på det rene:

 

Dette forumet gjenspeiler IKKE, gjentar IKKE, gjentar IKKE de redaksjonelle valg som hardware.no eller noen av søstersitene tar. Om hardware skriver guider til CD-brenning+++, er det knekkende likegyldig for hvilke regler som gjelder på dette forumet. Om f.eks. gamer.no skulle begynne å legge ut CD-keys, patcher og cracks, ville forumets regler framdeles være de samme - med mindre et flertall av medarbeiderne i hardware-nettverket mener det motsatte.

 

Selv mener jeg at dette forumet ikke skal være noe sted der man kan legge ut adresser til DC-hub'er o.l. da majoriteten av disse hub'ene inneholder materiale som etter norsk lov ikke er lov å laste ned. Det fins unntak, men vi har ikke sjans i havet å kontrollere dette, ergo sier vi nei til slikt. Dog skal det her nevnes at vi diskuterer litt internt på hva vi skal gjøre med dette.

 

Jeg oppfordrer dere til å benytte andre kanaler for deling av DC-addresser o.l. enn dette forumet. Hold slikt unna dette forumet inntil dere får kontrabeskjed.

 

Man kan diskutere fram og tilbake, men reglene er som de er. De er bestemt av medarbeidere i hardware-nettverket på en demokratisk måte. Brudd på retningslinjene kan medføre utestengning.

 

For ettertiden bør slikt som dette tas opp med den moderatoren det angår, enten via privat melding eller aller helst mail.

Lenke til kommentar

PS: la meg skyte inn at mitt innlegg ikke var ment krasst, nedlatende eller belærende. :) Jeg liker bare å si tingene slik de er, uten å gå som katta rundt grøten (som BTW er et teit ordtak etter min mening. Katta mi går rett på dersom han får sjansen til å knabbe litt grøt. Dog skjer det ikke uten div. hyl når den sarte kattesnuten brenner seg på varm grøt :lol: ).

Lenke til kommentar

lurer på om det er noen som har tatt yummy sitt brukernavn og passord og har skrevet de 2 overstående innleggene.

 

Vil bare si at hvis forumet skal være slik du beskriver det, så må retningslinjene for hva som er tillatt, eller ikke tillatt bli mye klarere. Sett opp ei liste for hva som er lov/ikke lov (blir sikkert over 1000 bud vi må følge) men men. Bedre å vite hvordan dere "tenker"/ikke tenker eller gjør dere det ?.

 

Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige moderatorene utfører sitt "virke". Så dere burde i hvertfall ha et (op)sett for hva som er lov/ ikke lov. Slik at det ikke går på skjønn, men på klare "lover". Hvis alle de 10(00) bud er klare & konsise, blir det mye mer levelig her på forumet.

Lenke til kommentar

Denne tankegangen er, ihvertfall i mine øyne, helt på sin plass.

Jeg regner med at de fleste som besøker dette forumet ikke kommer hit pga. warez. De få som derimot gjør det, har egentlig ingenting her å gjøre.

Ligger vel egentlig litt i navnet: Forum.HARDWARE.no...

 

Jeg syns at moderatorene må ha en tolkningsmulighet, uten at folk skal bli grinete av den grunn. Med tanke på hvor mange poster som legges inn daglig, skal det nok godt gjøres å gå over alt.

Lenke til kommentar

heh... kanskje ikke rart at folk tror at nick'et mitt er stjålet, når en viss person presterte å legge ut mitt gamle passord offentlig (det er forresten straffbart!). Nok om det.

 

Anyway - retningslinjer må være generelle, ellers måtte det være sinnsvakt mange punkter for å dekke alt. Selv mener jeg det går an å bruke wetware'n og tenke seg til hva som er/ikke er tillatt. For å ta eksempel fra det som ble tatt opp i denne tråden, er det nokså selvsagt at det ikke er tillatt å poste linker til DC-hub'er når det står i retningslinjene at vi ikke tillater informasjon som kan lede til piratkopiering. Det går ikke an å ha noen unntak - fordi det alltid vil være noen som misbruker evt. tillit. Og det er ingen som kan garantere at en DC-hub alltid vil være fri for warez.

 

Skal man diskutere ting som er i strid med våre retningslinjer, bør man bruke et annet forum enn vårt. Så enkelt er det.

 

Vi jobber med å få opprettet et skikkelig forumstyre som vil ta stilling til problemstillinger. Vi vil antagelig revidere retningslinjene ut fra det.

 

PS: noen som har forsøkt å tolke en lov noen gang? De kan være temmelig vage - for at de skal kunne brukes i stort sett alle tilfeller. Det går ikke an å skrive spesifikke lover om alt mulig...

Lenke til kommentar

Greit nok at dere ikke vil at det skal diskuteres hub og slikt på forumet men det som virkelig irriterer meg var måten det hele ble gjort på. Altså eg hadde ingen anelse om at eg kom til å bli bannet for å poste noe som mange andre har postet før meg uten problemer for å så banne meg uten å gi meg en advarsel eller beskjed. Og det verste (prikke over i'n) Er at eg var bannet fram til 29april og da eg ingenting skjedde. Sendte mail til #¤("#¤ og ingenting skjedde. Heldigvis så fikset søte adawen meg inn i varmen igjen :D

Lenke til kommentar

Wohooo takk til den som laget denne posten

 

I'm back

 

men jeg vil at dere skal se her

 

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det omfatter også informasjon om bruk av diverse modchips og lignende for konsoller. Videre er det forbudt å annonsere, reklamere eller informere om emulatorer.

 

"Modding av DVD, konsoller mv.

Diskusjon og debatt rundt modding av DVD-spillere, spillkonsoller mv."

 

Dette er en kategori hvordan man skal modde sin videospiller og xbox, nei jeg synes dere legger dere på feil nivå. Dere må først rydde opp i egen hage så kan dere gi en advarsel og banne de som har brutt denne retningslinjen i en dag og neste gang er banningen for godt.

 

Vil gjerne ha moderatorer som svarer på denne posten siden den er en av de mest aktuelle og for meg den mest aktuelle posten her på HW.no

Lenke til kommentar

kvifor er det ikkje lovleg å opplyse om nye versjonar av P2P-program?? det er jo heilt lovleg programvare på linje med windows, linux osv.... kva brukarane nyttar programmet til er ein annan sak, men det er kanskje dumt å ta brukerane for å være kriminelle?? :shrug:

 

eg trur at "usaklege" utestengingar vil føre til at brukerane ser seg om etter alternative forum, og dermed forsvinner kanskje nokon av dei gode hjelparene?? :roll:

 

derfor er det kanskje litt lurt at moderatorane sjekkar litt før dei banner folk? ein ser fort kven som er "seriøse" og ikkje ut frå tidlegare postar, og da e det kanskje nok med ein advarsel?? (og kor vanskeleg er det å opprette ein ny bruker via ein proxyserver??)

 

til slutt: eg trur HW skal være forsiktig med "sidan vi jobbar gratis gjør vi som vi vil"-holdningen... eg set stor pris på det frivillige arbeidet, men det er tanken som teller, ikkje gjerningen... :wink:

Lenke til kommentar

[Putte ting på spissen modus]

Nå vil jeg si det sånn da, at med null toleranse linja du prøver å dra frem her Yummy, så vil det være mot forumets rettningslinjer å fortelle folk hvordan Nero fungerer. Svarte heller, bare det å fortelle hvordan du får PC'en til å fungere kan/vil jo føre til piratvirksomhet.

[/Putte ting på spissen modus]

 

Nå er det faktisk lov til å laste ned filmer og musikk til eget bruk i Norge.

Vidre syns jeg ordet piratvirksomhet er å ta litt hardt i.

Jeg tviler på at det er noen her inne som laster ned og selger vidre filmer og spill, noe virksomhet vil antyde.

 

Les mine forrige innlegg også.

 

Nå har vi nettopp vært vitne til at moderatorene her inne bøyer på reglene som de vil. Da tenker jeg på denne rettningslinja;

[*]Om du blir utestengt, og registrerer deg på nytt med ett eller flere nye kallenavn, vil du bli permanent utestengt med alle kallenavnene. Punkt 12 kan bli brukt i slike tilfeller.

Så mye for null toleranse gitt. :p

Lenke til kommentar

PS: noen som har forsøkt å tolke en lov noen gang? De kan være temmelig vage - for at de skal kunne brukes i stort sett alle tilfeller. Det går ikke an å skrive spesifikke lover om alt mulig...

 

Vil bare si at jeg har selv hatt juss på ei høgskole. Og du husker sikkert at det er noe som heter presedens. Det vil si at hvis en lov ikke blir brukt på de "første" tilfellene som gjelder en spesiell sak så "oppheves loven" for liknende saker senere, og da siden de første postene som omhandlet disse lovene ikke ble bannet, så burde de andre i det minste få en advarsel før dette skjer.

Lenke til kommentar
La det være helt på det rene:

 

Dette forumet gjenspeiler IKKE, gjentar IKKE, gjentar IKKE de redaksjonelle valg som hardware.no eller noen av søstersitene tar. Om hardware skriver guider til CD-brenning+++, er det knekkende likegyldig for hvilke regler som gjelder på dette forumet.

Det var i alle fall greit å få avklart at regelverket på forumet på ingen måte gjenspeiler de redaksjonelle valgene til HW. Dette standpunktet er i seg selv så spesielt at man neppe kunne gjette seg frem til det!

 

Hvordan arrangerer forresten HW julebordene sine? Har dere egne bord for de som sysler med forumet og de som skriver artikler, eller går dere bare med forskjellige hatter?

Lenke til kommentar
La det være helt på det rene:

 

Dette forumet gjenspeiler IKKE, gjentar IKKE, gjentar IKKE de redaksjonelle valg som hardware.no eller noen av søstersitene tar. Om hardware skriver guider til CD-brenning+++, er det knekkende likegyldig for hvilke regler som gjelder på dette forumet.

 

Det burde det definitivt ikke være all den tid guiden om brenning av cd'er inneholder en 'Diskuter denne guiden på vårt forum'-link til slutt som går direkte til dette forum... hvordan er det ment denne skal fungere? Er det lov å diskutere artikkelens form og stil men ikke innholdet i den? Eller kan

Howard og alle som har bidratt til denne tråden:

( http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=660197#660197 ) forvente seg en advarsel/utestengelse...?

Lenke til kommentar
Vil bare si at jeg har selv hatt juss på ei høgskole. Og du husker sikkert at det er noe som heter presedens. Det vil si at hvis en lov ikke blir brukt på de "første" tilfellene som gjelder en spesiell sak så "oppheves loven" for liknende saker senere, og da siden de første postene som omhandlet disse lovene ikke ble bannet, så burde de andre i det minste få en advarsel før dette skjer.

Tusen takk, du la gode ord på hva jeg har prøvd å si flere ganger. Reglene har ikke blitt tolket så strikt før(som jeg har vist før her i tråden), så hvordan kan vi vite at de plutselig skal det?

At reglene altid har vært ment å bli tolket slik de er nå, men at ingen moderatorer har sett de postene holder ikke. Det er en del poster, med til dels mange bidragsytere. De går ikke uaktet hen, moderatorene må ha sett de når de pågikk.

Det er egentlig ingen tvil om at regelen ble tolket anderledes før, det vet alle som har vært her en del.

-Om det nå er slik at utelveringen av DC hubber fører til ban, er det kansje en ide å lage en sticky tråd om dette i "Internett & Nettverk" der de fleste trådene om dette blir laget?

-Hva med å legge dette til i retnngslinjene som en spesifisering?

-Hva med folk som spør om hjelp til å lage og sette opp Dc hubber, er det lov? Det har i alle fall vært lovlig før, har selv opprettet en slik post, og har hjulpet till i minst en. Når jeg opprettet en tråd sendte jeg forresten en PM til John Abrahamsen og fikk dette;

Det går sikkert greit, men ikke nevn noe med warez. Hvis en annen moderator skulle reagere så må du fjerne den med en gang.

 

Mvh John

 

Hei vil poste en post i nettverk og internett, men lurer på om den er helt lovelig. Så får jeg tilatelse til å poste denne posten;

1)

Moderatorer, om denne er i strid med reglene gi meg en PM og jeg skal slette den.

2) Jeg og noen kammerater har startet en ny Dc hub GB-KillS med adressen gb-kills.no-ip.com:2003, for å dele linux og word dokumenter. Så er det slik at at vi selvfølgelig vil ha flest mulig brukere med best mulig linje og mest mulig share. Spørsmålet er om noen her har erfaring og/eller tips til hvordan vi best skal markedsføre hubbe? Vi tenkte å få de større til å redirecte til oss når de var ful, men vi bør vel gjerne ha noen brukere før vi ber om dette. har nå ca 11 brukere med 400-500Gb delt tilsammen.  

Som du kanjse ser har jeg adressen i signaturen også, er det lovelig?

..-Denne og andre slike tråder er gått uforaktet hen, er de lovelige nå?

.....-Og er det da slik at de er lovelige så lenge de som spør ikke nevner adressen til denne hubben?

.......-Og hva om den adressen er kilden til problemet? Det kan bli ganske uoversiktlig.

-Jeg regner med at dere ikke vil utøve noen som helst form for tillbakevirkende kraft?

..-Hva skjer da med de trådene hvor det ligget mange hubber i?

...-Er det lov å linke til disse om folk spør?

-Er det slik at alle de som ble bannet nå er tillbake eller bare Admin C og SnowDOG_, om ikke hva skjer med de andre?

Det kan noen ganger føles som å snakke til en vegg, så håper å mota svar så raskt som mulig og på så mange av punktene som mulig. Og til slutt lurer jeg på om moderatorene, i lys av den åpenbare uklarheten rundt reglene og praksisen som ble først før, forstår hvordan de utestengte må føle at de ble utestengtr på uretferdig grunnlag?

(det var ikke ment som noe sarkastisk/frekt o.l forresten)

Lenke til kommentar

Det var i alle fall greit å få avklart at regelverket på forumet på ingen måte gjenspeiler de redaksjonelle valgene til HW. Dette standpunktet er i seg selv så spesielt at man neppe kunne gjette seg frem til det!

 

La meg prøve å stave dette for deg. Me gjer forskjell på redaksjonelt innhold og innholdet på forumet av ein viktig grunn; me skal kunne stå inne for det som kommer fra redaksjonelt hold. Forumreglane er så strenge som dei er (og så vage som dei er) fordi folk ikkje klarer å halde seg innanfor reglane, og HW.no ikkje vil ha slikt innhold på sitt forum. Dersom det dukkar opp t.d. diskriminerande tekst på vårt forum, vil HW.no til ein viss grad vere ansvarlig for dette innholdet. Sidan me ikkje har muligheten til å kontrollere alle innlegga, er me nødt til å ha strenge reglar her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...