Gå til innhold

[Løst]Slettet feil disk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat som gjorde ei tabbe når han la inn windows på nytt på en pc..

Han skjønte ikke hvorfor han hadde 2 disker under installasjon av xp, og fjerna derfor den største av dem, men når han skulle opprette en ny partisjon så gikk det ikke..

Dette viste seg å være pga at han hadde glemt at den eksterne disken hans var tilkobla, så han har derfor klart å slette partisjonen på denne!

Og på den disken har han alt av bilder og andre viktige filer, og lurer derfor på om det finnes en rask og grei måte å gjenopprette partisjonen med alle filene?

og helst gratis, hehe.

I windows så finnes disken i diskbehandling, men den er helt uten partisjoner, så det har ikke blitt oppretta noe ny partisjon ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra dere ikke har skrevet til den, da blir det mye lettere og raskere å fikse det.

Det dere leter etter er et program som GetDataBack, undelete, recuva, ol.

Hvis dere googler de så burde det stå om et av de at de kan få tilbake partisjoner, men jeg vet ikke hvilket av de. Hårek er sjefen på dette, så hvis dere ikke finner det ut så kan det hende det kommer mer spesifikt svar fra han her seinere.

Hvis dere blar litt bakover og ser på gamle poster her vil dere finne mange som har gjort samme feil og fått hjelp, kanskje det står noe spesifikt der som kan hjelpe hvis dere ikke klarer dette etter et forsøk.

Skrevet

Skal se hva jeg finner jeg ;)

JEg testa et program på den, og det fant en partisjon og mye filer.. det sto på over natta.. men alikevel var det ikke på mer enn ca 5% fullført.. så dette måtte bare avbrytes, da han måtte flytte disken.

Så jeg håpa på å finne noe som var litt raskere :) Og jeg er også usikker på om disken var fat32 eller ntfs, men mest sannsynlig så var det vel fat32 med tanke på at det var en ekstern disk.

Skrevet
... Hårek er sjefen på dette, ...

Takk for tilliten, men ikke glem wiberos. Han kan vesentlig mer enn meg.

OK.

Jeg vet ikke om du har sett det, men jeg mumlet litt i et par tråder, og fundert en stund nå på å få laget FAQ tråder for harddisk og ekstern disk problemer, gjerne to forskjellige tråder siden de hva hver sine karakteristiske feil, feilsjekker, og løsninger. Hvis du og eventuelt et par andre ville gått sammen med meg om å få i stand dette hadde det vært fint. Med det store antallet ganske like poster fra folk med diskproblemer så vil dette spare mange for en del bry i å lete seg fram, og å vente på svar som allerede er gitt mange andre plasser.

Skrevet (endret)

Jeg gjorde nettopp AKURAT samme tabbe selv! Men hos meg var partisjoner opprettet og formaterte. Tok derimot å slettet alle partisjoner og opprettet en ny, men formaterte den ikke.

Getdataback funka dåli... fant det meste, men hadde fikk ikke system på noe. Filer ble liggende i hytt og gevæer, selv om det tilsynelatende så greit ut ved første øyekast.

Nyeste versjon av filescavenger reddet imidlertid dagen, og jeg fikk berget 600GB med backup, installasjonsimages og DVDarkiv i orginal mappestruktur. :)

Husk å ikke restore til samme disk som du prøver å berge.

Edit: pokker at jeg ikke visste om testdisk. :p

Endret av JKJK
Skrevet

Nettop en av grunnene til at jeg ønsker å samle dette i FAQ, så vi får samlet de beste rådene for problemene på ett sted. Og så kan vi få oversikt over hvilke recovery-programmer som funker til hva i samme slengen.

Skrevet (endret)

Takker for tipsene :)

Regner med at TestDisk kanskje ligger på ultimate bootcd?

Lasta ned UBCD5 Beta11 her en dag :)

Men har også noen elder versjoner liggende.

Er mulig han kameraten min kommer idag, så får jeg sett hva jeg får gjort!

*edit*

Så litt på linken, og ser dem har en windows versjon, så da tester jeg den ;)

Endret av J@9
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå har endelig han kameraten min vært hos meg, og vi testa med TestDisk som ble anbefallt her.

Disken ble gjenoppretta i løpet av kort tid :)

Alle filer så ut til å være på plass :)

Trengte bare å gjenopprette partisjonstabellen.

Takker for tipset om dette geniale og enkle lille programmet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...