Gå til innhold

ikke innkalt til førstegangstjeneste pga for lav score på teori?


jant90

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

Sendte en mail til vpv ang innkallelse til førstegangstjeneste, hva jeg fikk tilbake som svar fikk meg nå sinnsykt frustrert og forbanna.

 

Det han sa var at jeg scoret for lavt på teoriprøven at jeg ikke kommer til å bli innkalt, når jeg tilog med sa til offiseren på sesjon at jeg er 100%motivert til å være i forsvaret og evt utdanne meg til spesialjeger. Hjelper ikke no mer av at vi fikk ca10-15 min på hver del av prøven som egentlig skulle vært 30min per del. Og det verste er at dem sa at vi bare skulle "gjette" på resten av svarene visst vi ikke var ferdige... fordi dem hadde dårlig tid så klart..

 

Så jeg skjønner faen ikke hva den teori prøven skal ha og si for mulighetene mine for førstegangstjeneste. Jeg røyker ikke,drikker, ikke no narko eller lignende. det som plager meg mest er at de tar haug av folk som gjør alt de kan for ikke å komme inn til forsvaret, og med engang de får en som er så motivert at han kunne løpt verden rundt 10ganger så vil de ikke ha han pga en liten bagatell som den teori prøven som vi bokstavelig talt ble oppmuntret til å gjette på?

 

Forsvaret er noe av det jeg har villet gå inn til siden jeg var 13...

 

Håper på fornuftige svar og ikke no av det der ignorante "hvordan kan jeg skippe førstegangstjenesten, bare oppmunter mot vold" folka.

 

MVH fra buskerud/mjøndalen

 

 

 

Edit:jeg fikk rene 9ere på de fysiske testene som syn osv, jeg ble også erklært tjenestedyktig så jeg skjønner faen ikke hva problemet skulle være..

 

Og ja, jeg er forbanna, mildt sagt. Kan ikke tro det er så jævla simpelt og "slippe" det, visst det er det så er vel dette great news for dere som ikke vil.....

Endret av jant90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker hadde man bare 15 min, 15 min og 8 min på de tre delene. Og ang. det å tippe så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er så sur pga av det, hvis du går tom for tid så sier det seg selv at du bør tippe på de siste for kanskje å få noen poeng (siden feil ikke gir minuspoeng).

 

Hva fikk du på teoriprøven da? Som spesialjeger er minstekravet 5 ihvertfall. Mener å ha hørt at minimumkravet er 3 for vanlig, men det er jeg ikke sikker på. Uansett så ring og mas, kanskje du kommer inn likevel.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker hadde man bare 15 min, 15 min og 8 min på de tre delene. Og ang. det å tippe så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er så sur pga av det, hvis du går tom for tid så sier det seg selv at du bør tippe på de siste for kanskje å få noen poeng (siden feil ikke gir minuspoeng).

 

Hva fikk du på teoriprøven da? Som spesialjeger er minstekravet 5 ihvertfall. Mener å ha hørt at minimumkravet er 3 for vanlig, men det er jeg ikke sikker på. Uansett så ring og mas, kanskje du kommer inn likevel.

 

jaja, visst det er så simpelt så tror jeg de blir å få mange på sesjon som stryker årene fremover. Ingen av de jeg kjenner som vil til forsvaret ihvertfall.

Lenke til kommentar

jant90: du må se dette litt fra forsvaret sin side også.

de kan plukke ut akkurat dem de vil, så hvorfor skal de ikke ta de beste?

 

når de ser på tallene på hvem de skal ta ut, så er det ganske enkelt å få de som skårer høyt på teorien til å bli godt trente, ikke fult så lett andre veien...

 

hvis du fikk f.eks 2 på teoriprøven er nok du registrert som "Ikke Tjenestedyktig", det stempelet er det uheldigvis for deg ikke alt for lett å bli kvitt.

du kan jo f.eks høre om det er mulig å ta den på nytt, evt om du står som "Ikke Tjenestedyktig".

 

anbefaller det sterkt å RINGE VPV på 03003, mail er upersonlig og kan være vanskelig med slike ting, ring og spørr etter hvordan du kan få tjenestegjøre :)

Lenke til kommentar

Det er en evnetest du tok. Den gjorde du det veldig dårlig på. Jeg vil ikke ha evneveike folk til å forsvare landet mitt, og det vil ikke forsvaret heller. Forsvaret kunne selvfølgelig funnet bedre måter å vurdere evnene til potensielle rekrutter på (sannsynligvis er du nemlig ikke evneveik), men det ville vært særdeles mye mer ressurskrevende. Det er forsvarets behov som er gjeldende, ikke dine ønsker. Synd, trist, leit, drikk vann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jant90: du må se dette litt fra forsvaret sin side også.

de kan plukke ut akkurat dem de vil, så hvorfor skal de ikke ta de beste?

 

når de ser på tallene på hvem de skal ta ut, så er det ganske enkelt å få de som skårer høyt på teorien til å bli godt trente, ikke fult så lett andre veien...

 

hvis du fikk f.eks 2 på teoriprøven er nok du registrert som "Ikke Tjenestedyktig", det stempelet er det uheldigvis for deg ikke alt for lett å bli kvitt.

du kan jo f.eks høre om det er mulig å ta den på nytt, evt om du står som "Ikke Tjenestedyktig".

 

anbefaller det sterkt å RINGE VPV på 03003, mail er upersonlig og kan være vanskelig med slike ting, ring og spørr etter hvordan du kan få tjenestegjøre :)

 

Jeg ble stempla tjenestedyktig av legen.

 

Jeg har nå ringt dem og fikk snakka med offiseren jeg prata med på sessjonen, han sa at hadde det vært i det distriktet han hadde ansvar for så hadde jeg kommet inn med engang. Og at legen hadde gitt kjempegode anbefalinger, sa jeg skulle sende inn brev og det har gjort. Sa han skulle snakke med legen osv og se om jeg kommer inn til sommeren. Så jeg får vel bare vente til mars er ferdig, det er da de sender ut innkallings brevene:)

Han sa også at de som har skrive og lese vansker kommer inn med engang.

 

Visst ikke får jeg flytte til det distriktet han har ansvar for:P

 

Spørsmål: Hva skjedde egentlig med de fysiskte testene de hadde før i tida, de bruker det i sverige enda og en del andre land, jeg vet ikke hvorfor de har tatt det bort. Noen som vet?

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Hvor tjenestedyktig du er kommer jo an på mer enn det legen sier. Spørsmålene på teoriprøven må svares raskt, så hvis du har treig oppfatningsevne blir du nødt til å gjette. Det er bedre å svare på de du kan, og sitte igjen med ubesvarte svar. Forsvaret er mer enn å gi jernet fysisk, spesielt hvis du vil bli fallskjermjeger hvor man krever meget ressurssterke individer. De må ha folk med huet på rett plass. vanlig militærtjeneste derimot burde du få uten problemer.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hva skjedde egentlig med de fysiskte testene de hadde før i tida, de bruker det i sverige enda og en del andre land, jeg vet ikke hvorfor de har tatt det bort. Noen som vet?

De har ikke blitt gjennomført på sesjon på jævlig, jævlig lenge. Tror faktisk aldri de har blitt gjort det. Du tar de ca. en uke inn i rekrutten, og så et par ganger til i løpet av fgtj (hvor mange og når avhenger av hvor du tjenestegjør).

Lenke til kommentar

Ingenting i forsvaret er logsik ;)

 

Enig i at fysiske tester hadde vert best, da hadde forsvaret faktisk fått de beste. Dessuten er vell de teoretiske testene temmelig irrelevante for senere tjeneste for de fleste. Aldri trengt å vite særlig mye om Tog A og B osv.

 

Men hva er greia med synd trist leit drikk vann? Får da være måte på hvor nerd man skal være også da ;)

Lenke til kommentar

Uansett, er nå helt mongo hvordan hele framtida til en person i forsvaret(eller andre ting for den saks skyld) skal baseres på 1teori prøve. Eneste jeg sliter med er teori, jeg kan øve 10timer bare for så og ha glemt 1time etter at jeg er ferdig og øve, derimot når jeg gjør rent fysisk og i praksis oppfatter jeg det etter 2-3 ganger rep. Det er derfor jeg fikk så svimla dårlig på den teori prøven(fikk 2er forresten)var helt blank i hue.

 

Bare for og gi et eksempel: Jeg kan sitte å høre på hvordan man tar fra hverandre og setter isammen en AG, men når jeg skal gjøre det så er nesten alt borte i hue på meg, men når jeg tar den ifra hverandre og setter den sammen igjen ved finne ut selv ossen jeg gjør det, da kan jeg gjøre det i blinde etter 1 gang. Dette grunnet jeg har bilde(ikke sikker om det er riktig norsk ordbruk) "minne?"-En kjapp gjennomgang av det(er på engelsk)http://en.wikipedia.org/wiki/Mind's_eye#Physical_basis

 

Kjente det trøkte hardt til da jeg fikk høre at det er teori prøve på sesjonen.

 

Kommer jeg ikke inn til forsvaret vet jeg ærlig talt hva jeg ikke skal gjøre med framtida.

Endret av jant90
Lenke til kommentar
Uansett, er nå helt mongo hvordan hele framtida til en person i forsvaret(eller andre ting for den saks skyld) skal baseres på 1teori prøve. Eneste jeg sliter med er teori, jeg kan øve 10timer bare for så og ha glemt 1time etter at jeg er ferdig og øve, derimot når jeg gjør rent fysisk og i praksis oppfatter jeg det etter 2-3 ganger rep. Det er derfor jeg fikk så svimla dårlig på den teori prøven(fikk 2er forresten)var helt blank i hue.

 

Bare for og gi et eksempel: Jeg kan sitte å høre på hvordan man tar fra hverandre og setter isammen en AG, men når jeg skal gjøre det så er nesten alt borte i hue på meg, men når jeg tar den ifra hverandre og setter den sammen igjen ved finne ut selv ossen jeg gjør det, da kan jeg gjøre det i blinde etter 1 gang. Dette grunnet jeg har bilde(ikke sikker om det er riktig norsk ordbruk) "minne?"-En kjapp gjennomgang av det(er på engelsk)http://en.wikipedia.org/wiki/Mind's_eye#Physical_basis

 

Kjente det trøkte hardt til da jeg fikk høre at det er teori prøve på sesjonen.

 

Kommer jeg ikke inn til forsvaret vet jeg ærlig talt hva jeg ikke skal gjøre med framtida.

 

forsvaret kan ikke kjøre flere tester for at hver enkelt person skal gå gjennom.

det er ikke nødvendig for forsvaret, de får de folkene de vil, oftest er det flere søkere enn plasser på de fleste avdelingene

 

det er også en veldig god grunn til at man må kunne følge teori, f.eks når jeg drev med SIBO og OIBO fikk vi gjerne informasjon om hva man skulle gjøre, design på huset, potensielle farer osv, så fulgte man det, dreit man seg ut satte man i værste fall hele laget i stor fare.

forsvaret består av veldig mye mer enn bare praktisk, om du ikke klarer å gjøre det som blir sagt uten å ha gjort det

 

hva gjør du når du har vært på briefing i afghanistan i 2 timer og ikke husker en dritt av hva som skjedde der?

Lenke til kommentar

Nettopp. Man må vite at du kan ta i mot instrukser uten å gjenta de 10 ganger. For å være ærlig så kan du komme gjennom førstegangstjenesten med relativt dårlig fysisk form, mange sveklinger f. eks. som klarer seg helt fint.

 

Jeg mener å huske at teoriprøve-scoren fungerer slik:

Hvis noe er galt med huet ditt (sinnlidelse) får du automatisk 1

Grensa for å komme inn er 4, men i fredstid kaller de som regel inn folk med 5 til 9

 

Dette ble jeg fortalt på sesjon ved Kjevik for ca. 3 år siden.

 

Teoriprøven er fullstendig rettferdig. Du sitter i stille og rolige omstendigheter, og spørsmålene varierer fra kompliserte til latterlig lette spørsmål. Det er ikke noe du kan forberede deg på, det er spørsmål om generell kunnskap/intelligens. Hvis du ikke får det til der, når skal du liksom gjøre det? Uansett hvor smart du er, så nytter det ikke om du blir satt ut av en enkel test.

Lenke til kommentar

Den teori testen vi fikk på sesjon må jeg si at matte delen var værst. Tog A tog B og lignende.

 

For meg var logikk testen plankekjøring og ordforståelse var enkel. Det er hvertfall det intrykket jeg satt igjen med, selv om det skal nevnes at jeg usaklig stressa der noen ganger.

 

Fikk forresten 9 :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samme skjedde med meg, jeg er elendig i Teori, å spessielt matte. Er så si det jeg er værst i.

Folk her sier det var stille når man tok teori testen? Ikke med oss, der gikk folk inn å ut av rommet hele tiden, hørte folk prata utenfår hele tiden osv. Slike ting gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg i matte å lignende...

 

Jeg fikk alt perfekt sa legen, Farge syn (tror jeg det var), Hørsel å syn.

Hadde tenkt meg i Hæren, å søke på Hørens Jegerkommando. Men neida.

Jeg kom inn å prata med ei dame som skulle si om jeg var tjeneste dyktig eller ikke.

 

Hun sa jeg så si strøyk på testen, jeg tror ikke jeg gjorde den Test 2 rett siden ingen sa hva vi skulle gjøre, det var bla om, start. et eksempel jeg ikke skjønte no av men så trodde jeg at jeg skjønte det å starta. om det var slik jeg trodde, burde jeg fått rett på nesten alt på Test 2. Test 3 var også lett, men alt får liten tid. Test 1 (matte) Det eneste faget jeg aldrig har kunnet ordentlig, fikk jeg sikkert alt feil utenom de aller aller letteste.

 

Så hun sa da at jeg ikke var Tjenestedyrkit å at jeg ikke får dra i militæret, men at jeg kan søke meg inn med karakterene mine etter jeg har fullført Vidergående... Noe jeg ikke kommer til å gjøre da det ikke er noen vits om 5-6 år.

 

Jeg ble så skuffa, å sint, Militæret var det eneste jeg hadde som planer. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, har søkt skole men er usikker på om jeg kommer til å fullføre siden.. vel.. skole er bare ikke noe får meg rett å slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...