Gå til innhold

Vurderer å bytte fra AMD til Intel (pga 3 CPU død)


Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si at det er sterkt gjort og ødelegge 3 CPU'er i det hele tatt. Er alle brent? ellers så er det jo greit å få den på retur hvis den var sånn fra begynnelsen. OPm du har brent alle, så har du gjort noe seriøst galt. Om du tenker på å kjøpe Intel BOXED så du slipper all det vifte hysteriet, så bare til opplysning så har AMD også BOXED CPU'er.

Lenke til kommentar
Nå diskuterer vi flamingen.

Og jeg venter på at "+RES+" skal forklare det han mente.

 

Suplemetary: Litt CS nå, men når jeg kommer tilbake håper jeg at +RES+ har svart.

 

1. P4 tåler mer

2. 533 MHx FSB

3. raskere på Flight Sim 2002 og snart ACOF/2004.

4. utvikler mindre varme, og mindre støy.

5. utnyttes DualDDR bedre enn AMD.

 

Punkt 1: enig

Punkt 2: Det er den totale ytelsen som teller.

Punkt 3: Vil han merke noen forskjell? neppe. Og snart ACOF/2004? Han tror han er en spåmann også.

Punkt 4: mindre støy enn AMD? Dette er ikke noe problem lenger.

Punkt 5: Samme som punkt 2.

 

Og at han har ødlagt 3 prosessorer tyder på at han er litt fersk i gamet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrivevansker, men er døv! akkurat som "Thomas :)"

 

Hmm.. ja det forklarer saken.. :)

Var ikke klar over at det var døve folk her på forumet.

 

Hørt sånt :) Du omgås av både døve delvis døve eller tunghørte hele tiden. Tenk litt over det du :) Selv hører jeg dårlig og har vokst opp med dårlig hørsel. Likevel har det ingenting å si verken på mitt voktabular eller skriveferdigheter. Så ikke tro det er få av oss.. Det er faktisk SVÆRT mange unge her til lands som hører dårlig. Noen av dem vet det ikke selv. :D

Lenke til kommentar

1. P4 tåler mer

2. 533 MHx FSB

3. raskere på Flight Sim 2002 og snart ACOF/2004.

4. utvikler mindre varme, og mindre støy.

5. utnyttes DualDDR bedre enn AMD.

 

Punkt 1: enig

Punkt 2: Det er den totale ytelsen som teller.

Punkt 3: Vil han merke noen forskjell? neppe. Og snart ACOF/2004? Han tror han er en spåmann også.

Punkt 4: mindre støy enn AMD? Dette er ikke noe problem lenger.

Punkt 5: Samme som punkt 2.

1: Ja

2: Jaok

3: Om han vil merke noe snakker vi ikke om

4: P4 utvikler mindre varme w/m^2 , og krever ergo mindre luft for å kjøle ned, ergo lavere turtall er nødvendig.

5: P4 utnytter jo virkelig Dual DDR bedre enn K7, fordi båndbredden er 4200 MB/s, mens på K7 er den halvparten.

Lenke til kommentar
Masse tekst.......

 

Ikke mulig? neivel? Jeg hadde kjøleren på, men vifta gikk ikke. Da tar det noen minutter før CPU når et kritisk punkt. Jeg hadde på autoshutdown ved 70 grader da.. så da går det jo fint. Skjønner ikke hvorfor du tror det ikke får fint.

ok, jeg misforstod deg der, jeg trodde du hadde tatt av hele kjøleribba, sorry, da er det nok fult mulig

Lenke til kommentar

det er masse prat om at det er en bragd å ødelegge 3 cpu'er...

jeg skjønner ikke hva som er så stort med det, jeg har sikkert ødelagt over 10 cpu'er, den første ødela jeg med en hammer for å finne ut hva som var inni den. den siste jeg ødela var en xp1800, den lagde jeg en nøkkelring av etter at jeg fikk inspirasjon fra overklokking.no

Lenke til kommentar
det er masse prat om at det er en bragd å ødelegge 3 cpu'er...

jeg skjønner ikke hva som er så stort med det, jeg har sikkert ødelagt over 10 cpu'er, den første ødela jeg med en hammer for å finne ut hva som var inni den. den siste jeg ødela var en xp1800, den lagde jeg en nøkkelring av etter at jeg fikk inspirasjon fra overklokking.no

 

Nja, nå er det snakk om å ødelegge en CPU ved vanlig bruk. Du forsto sikkert at det var det vi snakket om, for ingen kan være så dumme at de ikke forsto det :-)

 

Vil ikke si at å knuse en CPU med hammer kan kalles ved vanlig bruk

Lenke til kommentar

1. P4 tåler mer

2. 533 MHx FSB

3. raskere på Flight Sim 2002 og snart ACOF/2004.

4. utvikler mindre varme, og mindre støy.

5. utnyttes DualDDR bedre enn AMD.

 

Punkt 1: enig

Punkt 2: Det er den totale ytelsen som teller.

Punkt 3: Vil han merke noen forskjell? neppe. Og snart ACOF/2004? Han tror han er en spåmann også.

Punkt 4: mindre støy enn AMD? Dette er ikke noe problem lenger.

Punkt 5: Samme som punkt 2.

1: Ja

2: Jaok

3: Om han vil merke noe snakker vi ikke om

4: P4 utvikler mindre varme w/m^2 , og krever ergo mindre luft for å kjøle ned, ergo lavere turtall er nødvendig.

5: P4 utnytter jo virkelig Dual DDR bedre enn K7, fordi båndbredden er 4200 MB/s, mens på K7 er den halvparten.

 

Per m^2 ja, men P4 utvilker mer varme.

 

CPUMHz| Nom Voltage | Typical Thermal Power |Maximum Thermal Power

P4 3.06 GHz 1.55 V 81 W +/- 105 W

Barton 3200+ 1.65V 60.4 W 76.8 W

 

K7 har jo heller ikke det behovet for båndbredde som P4 har.

Lenke til kommentar

Grunnen til at P4 utvilkler mindre varme pr m² som du sier er fordi at p4 har heatspreader og derfor blir det fordelt utover en stor flate i motsetnig til Athlon som bare har en bitteliten kjerne på 1x1cm å avgi varme på.

 

Men jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt gidder å diskutere varmeutvikling i p4 vs athlon pga at det har utjevnet seg nå og er ikke noe problem så lenge man har riktig kjølekonstruksjon. (kom ikke her å si at AMD bråker mer enn intel hvis du har f.eks Alpha Pal 8045 + papst).

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte fra AMD til Intel pga 3 døde cpu og sløst 4200,- på 3 AMD som tåler LITE.

Har nå: ASUS A7N8X Deluxe og XP1700+ overklokket til XP2400+.

Vuderer å ta Intel P4 2,4 GHz 533 MHz FSB med ASUS P4S8X-X.

 

Budsjettet bør ikke overstige mer enn 3000,- mulig mer hvis jeg klarer å selge mine A7N8X DLX, AMD XP1700+, 2x 256mb DDR2100+ skal hente mine 2x 256mb PC3200 og bruke de på et Intel HK med Dual DDR støtte.

 

1. P4 tåler mer

2. 533 MHx FSB

3. raskere på Flight Sim 2002 og snart ACOF/2004.

4. utvikler mindre varme, og mindre støy.

5. utnyttes DualDDR bedre enn AMD.

 

6. 5 ganger dyrere :o

Lenke til kommentar
Grunnen til at P4 utvilkler mindre varme pr m² som du sier er fordi at p4 har heatspreader og derfor blir det fordelt utover en stor flate i motsetnig til Athlon som bare har en bitteliten kjerne på 1x1cm å avgi varme på.

 

Men jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt gidder å diskutere varmeutvikling i p4 vs athlon pga at det har utjevnet seg nå og er ikke noe problem så lenge man har riktig kjølekonstruksjon. (kom ikke her å si at AMD bråker mer enn intel hvis du har f.eks Alpha Pal 8045 + papst).

 

heatspreader = ekstra lag mellom CPU og kjøleløsning er min mening...hvis de bare kunne kalle det CPU shield, eller no, hadde jeg vært fornøyd :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at P4 utvilkler mindre varme pr m² som du sier er fordi at p4 har heatspreader og derfor blir det fordelt utover en stor flate i motsetnig til Athlon som bare har en bitteliten kjerne på 1x1cm å avgi varme på.

 

Men jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt gidder å diskutere varmeutvikling i p4 vs athlon pga at det har utjevnet seg nå og er ikke noe problem så lenge man har riktig kjølekonstruksjon. (kom ikke her å si at AMD bråker mer enn intel hvis du har f.eks Alpha Pal 8045 + papst).

 

Nåh. P4 kjernen er større.

Tempen har i de tilfellene jeg har sett gått ned med et par grader når man har tatt av IHS-en.

Lenke til kommentar
[4: P4 utvikler mindre varme w/m^2 , og krever ergo mindre luft for å kjøle ned, ergo lavere turtall er nødvendig.

 

Mengden varme som produseres er fortsatt den samme.. og krever derfor like kraftig vifte. Samme EFF hvor mange w/m^2 den produserer.. varmen må fortsatt bort. Dette er grunnleggende fysikk kjære deg.

Lenke til kommentar
[4: P4 utvikler mindre varme w/m^2 , og krever ergo mindre luft for å kjøle ned, ergo lavere turtall er nødvendig.

 

Mengden varme som produseres er fortsatt den samme.. og krever derfor like kraftig vifte. Samme EFF hvor mange w/m^2 den produserer.. varmen må fortsatt bort. Dette er grunnleggende fysikk kjære deg.

Men lille venn, jo større flate du har, jo lettere blir det å transportere det vekk. Større flate osv. Vi nærmer oss kobber sin maks varmeoverføringsmengde også nå, og da er det kjekkere med større overflate. Basic fysikk det også.

 

Her er jo radiatorer et bra eksempel... hvor mye airflow trenger du for å kjøle en XP3200 med HSF? Og hvor mye trenger du med vannkjøling og radiator?

Lenke til kommentar

La meg prøve og forklare det jeg mener:

 

AMD fordeler:

 

De koster ikke allverden. En XP2500 går for under 800kr

De utvikler Mindre varme en Intel.

FSB --> ENorm økning

 

AMD ulemper:

 

-Er mange kjølere som bare bruke 2festeklips. Det sliter SINSYKT på selve kontakten og de kan enkelt brekke av selvom det er snakk om en lett alu kjøler.

-Garanti? Jommen sa jeg smørr...

-De kan enkelt brennes. Ikke alle hovedkort har slik Antiburn enda. AMD stilte faktisk et krav om det i fjor ,men det ser ikke ut som det har gått så bra med det kravet.

-DÅrlig utnyttelse av DUAL DDR...

 

 

 

Jeg ville nok ha gått for et AMD system neste gang siden CPUène og Hovedkortene ikke koster allverden. Men det frister med 2xPC3700 og et 875p altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...