Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valgfag på u-skolen. Kan man ikke bytte fag?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går nå i 10. kl. Jeg går på en liten skole, med bare 5-10 elever i hver klasse

 

I tilvalgsfag har jeg spansk. Dette fordi jeg valgte det i 8.kl. Alle i klassen har det.

Men et år etter så ville jeg hoppe over til norsk/engelsk fordypning. Dette ville også noen av de andre i klassen. Lærerne hadde sakt tidligerer at det var mulig. Men med en gang vi begynte å snakke om det så var det ikke mulig. Vi fikk beskjed at vi alle måtte ha spansk ut 10.kl.

For en stund siden starta det en ny elev i klassen. Hun fikk norsk fordypning (alene). Dette er jo så klart fordi hun hadde hatt det på sin gamle skole.

 

Men hva mener dere? Burde ikke jeg fått bytta tilvalgsfag den gangen for ca 1.5 år siden? Eller "skriver man kontrakt" i 8.kl om å ha det samme faget ut grunnskolen?

 

Edit: Vet det er litt sent å komme med dette. Men bedre sent enn aldri?

Endret av stiff-leet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ha fått lov til å bytte språk. På vår skole var det jo mange som strøk i fremmedspråk og de fikk lov til å bytte til engelsk fordypning. Dette skjedde på slutten av 9. klasse, så skjønner egentlig ikke hvorfor dere ikke kan bytte.

 

Kanskje det har noe med at skolen ikke har nok lærere?

Lenke til kommentar

Du kan bytte valgfag så lenge du går i 8., men etter det så er det ikke mulig å bytte valgfag.

 

Jeg hadde det samme problemet når jeg gikk i 9., og jeg sprute rådgiveren min om det så svaret han dette: "Skal du bytte så må du ha byttet før 8.!"

 

Dette gjelder alle tilvalgsfag du ahr på U-skolen.

 

PS: Du kan bytte når du starter i Videregående skole.

Lenke til kommentar
Du kan bytte valgfag så lenge du går i 8., men etter det så er det ikke mulig å bytte valgfag.

 

Jeg hadde det samme problemet når jeg gikk i 9., og jeg sprute rådgiveren min om det så svaret han dette: "Skal du bytte så må du ha byttet før 8.!"

 

Dette gjelder alle tilvalgsfag du ahr på U-skolen.

 

PS: Du kan bytte når du starter i Videregående skole.

 

Vi fikk først i 8.kl beskjed om at vi kunne hoppe til norsk eller engelsk, men ikke andre fremmed språk. Men så plutselig ombestemte de seg

Lenke til kommentar

Jeg tror bytting egentlig bare skjer av egen vilje første halvår i 8. klasse, og deretter må skolens administrasjon godta bytting. Jeg ønsket selv å bytte fra spansk til engelsk fordypning fordi jeg slet i spansk (hardt kjør, datt av, var litt for lat det første året). Skolen avslo dette, fordi det må være noen særskilte krav for å kunne bytte.

 

Det er ikke helt riktig å la folk bytte i hytt og gæver, for det blir ikke så mye orden av det. Jeg synes det er feil at fremmedspråk og språklig fordypning skal være likestilte, for i praksis er fremmedspråk MYE mer jobb. Det er et mye hardere kjør, fordi det er helt nytt. I valgfag engelsk har de fortsatt engelsk, og hvor god du er i engelsk fra før bestemmer mer eller mindre karakteren din der. Synes fremmedspråk skulle vært i et mindre hardt kjør, og det burde vært mer effektive timer (glosene burde pugges mer i timen, da er det lettere å få gjort). Ellers så synes jeg at valgfagskarakteren ikke burde telle, fordi det å lære et fremmedspråk bør være noe du selv vil, det skal ikke være noe du føler deg tvinga til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...