Gå til innhold

7 GHz GDDR5-minne på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut som om hovedforskjellen på GDDR4 og GDDR5, foruten høyere frekvenser, er at GDDR5 har to parallelle linjer per chip mens GDDR4 kun har en. Dermed kan en få like bred minnebuss som GDDR4 med bare halvparten så mange RAM brikker.

Skrevet

Nå som SSD er på markedet, hvordan påvirker det prisene på minne generelt?

Mer produksjon-billigere eller større etterspørsel-dyrere?

 

Kan enda ikke forstå hvordan en vanlig rambrikke som er en plastbrikke med noen chips på og 0.00001nm gullbelegg på kontaktene med en kjøleribbe på kan koste flere tusen kr (DDR3++)

Skrevet
:new_woot: Ser for meg at ATi tar i bruk dette først, De bruker jo tross alt GDDR5 med litt lavere klokke frekvens. kanskje de Kommer i de neste GPU som skal komme om 2 - 3 månedene... bai bai Nvidia :tease:
Skrevet (endret)
Nå som SSD er på markedet, hvordan påvirker det prisene på minne generelt?

Mer produksjon-billigere eller større etterspørsel-dyrere?

 

Kan enda ikke forstå hvordan en vanlig rambrikke som er en plastbrikke med noen chips på og 0.00001nm gullbelegg på kontaktene med en kjøleribbe på kan koste flere tusen kr (DDR3++)

Hva med 10 milliarder USD for å bygge fabrikken som lager "plastbrikkene"? På ett eller annet vis må du tjene inn det også, dessuten er utviklingskostnadene også svært høye. Og til sist.. Markedet betaler, kommer ikke unna den grunnleggende sannheten med mindre vi alle skulle vært bolsjeviker.

Endret av Anders Jensen
Skrevet
:new_woot: Ser for meg at ATi tar i bruk dette først, De bruker jo tross alt GDDR5 med litt lavere klokke frekvens. kanskje de Kommer i de neste GPU som skal komme om 2 - 3 månedene... bai bai Nvidia :tease:

Njei.... Det tar du nok feil... ;)

Skrevet

Ser for meg et singel GPU kort med 512Bit kontroller, 2GB GDDR5 minne med disse 7 Ghz chippene. Da burde man få spille i 2560x1600 med masse AA og null ytelses tap. Eller? :cool:

Skrevet
Ser for meg et singel GPU kort med 512Bit kontroller, 2GB GDDR5 minne med disse 7 Ghz chippene. Da burde man få spille i 2560x1600 med masse AA og null ytelses tap. Eller? :cool:

 

 

...hvis begrensningen ligger på minnet vil du nok få bedre ytelse. Nå aner jeg ikke noe om det er tilfellet i dag, riktignok.

Skrevet
Nå som SSD er på markedet, hvordan påvirker det prisene på minne generelt?

Mer produksjon-billigere eller større etterspørsel-dyrere?

 

Kan enda ikke forstå hvordan en vanlig rambrikke som er en plastbrikke med noen chips på og 0.00001nm gullbelegg på kontaktene med en kjøleribbe på kan koste flere tusen kr (DDR3++)

Hva med 10 milliarder USD for å bygge fabrikken som lager "plastbrikkene"? På ett eller annet vis må du tjene inn det også, dessuten er utviklingskostnadene også svært høye. Og til sist.. Markedet betaler, kommer ikke unna den grunnleggende sannheten med mindre vi alle skulle vært bolsjeviker.

Godt sagt, kan jo også si at prisen pr transistor er behagelig selv med ddr3.

6GB set til 1500, 1500/6*8*10^9=0,00003 øre pr transistor.

Spør heller hvordan det kan være så sinsykt billig.

 

Ja ddr3 er mye dyrere en ddr2, koster penger å utvikle dette og det er en stor interesse for å flå de som har penger til å gå for det nyeste.

Er nesten altid slik at det som er nytt er dyrt.

Skrevet

Minnet som begrenser i AA ja, + høy oppløsning + DirectX10 så kan du høre harddisken jobbe pga minnet på kortet ikke holder mål iallefall i mengde og dermed lag.

Skrevet
Ser for meg et singel GPU kort med 512Bit kontroller, 2GB GDDR5 minne med disse 7 Ghz chippene. Da burde man få spille i 2560x1600 med masse AA og null ytelses tap. Eller? :cool:

GPU ytelsen og minnebåndbredden skal stå i stil med hverandre og per i dag ville det ha vært ganske bortkastet med så mye båndbredde samt mengde. Med høyere oppløsning øker gjerne også GPU belastningen raskere enn minnebåndbredde belastningen.

 

War: Om et spill bruker DirectX10 eller ikke sier veldig lite om hvor mye minne det bruker.

Skrevet
# 224 GB/s med 256-bits minnebuss mot CPU

# 448 GB/s med 512-bits minnebuss mot CPU

Flisespikking: Det skal nok stå GPU.

 

Selv om produksjonskostnaden minker i forhold til GDDR3 så tror jeg prisen vil bli høyere pga etterspørsel.

 

Ifølge Samsung tror man GDDR5-standarden vil stå for 20 prosent av grafikkminne innen utgangen av 2009.

En slik forventning tyder på at de vil selge GDDR5 i alt unntatt low end skjermkort og IGP.

Skrevet

Her er det mye unyttig diskusjon, og relativt riktig.

 

Ati har kunnet vært "slappe" med å utvikle strøm effektive, og små chipper.

 

De har hatt 55NM når nvidia holdt på med 65NM.

De har 4 eller så var det 6 lags PCB vs nvidia på 8.

Halvparten så mange minnebrikker.

Mindre strøm forbruk for minnet.

 

Dette er fordelene.

Hvorfor?

 

Færre brikker, mindre kontroller, mindre "ledninger".

 

å ha 128 bit vs 256 bit sparer man mye på, og 512 bits kort er dyre!

Skrevet

Er vel ett fåtall som kjøper de tøffere skjermkortene for å spare strøm/miljø?

 

Personlig kjøper jeg bare de som gir mye ytelse pr. krone.

 

<sattpåspissen>

2 kubikkmeter is for 15 fps? Done!

</sattpåspissen>

Skrevet

Selv med to kubikkmeter is vil effekten sette hastighetsbegrensninger. Lavere effekt = høyere hastighet. Derfor vil nok de som utelukkende ser på hastighet også velge lav effekt.

 

Jeg setter gjerne det samme på spissen med en litt annen formulering: Hvis du får samme ytelse med 2 kubikkmeter is på skjermkort A som med 2 kubikkmeter nitrogen på skjermkort B, hvilket velger du?

Skrevet
Selv med to kubikkmeter is vil effekten sette hastighetsbegrensninger. Lavere effekt = høyere hastighet. Derfor vil nok de som utelukkende ser på hastighet også velge lav effekt.

 

Jeg setter gjerne det samme på spissen med en litt annen formulering: Hvis du får samme ytelse med 2 kubikkmeter is på skjermkort A som med 2 kubikkmeter nitrogen på skjermkort B, hvilket velger du?

 

Tror han mente at om han hadde valget mellom å kjøpe et miljøvennlig produkt, eller et som ga 15 ekstra fps på bekostning av to kubikkmeter is, så hadde han gått for sistnevnte. Evt så misforstod jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...