Gå til innhold

Høy lønn med kortest mulig utdannelse. Forslag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvilken jobb i offshore er det som krever liten utdanning og har god lønn?

 

Det aller meste er godt betalt på grunn av turnus ordningar, er du på fiskebåt for du også ekstra bonus om fisket er bra. Mange av offshore jobbane krev berre eit sikkerheitskurs og er ellers ufaglært arbeid.

 

Beklagar at eg ikkje kan hjelpe deg meir en dette.

Lenke til kommentar
Musiker eller Idrettsutøver innen en populær sjanger/sport burde gi en del penger i kassa

 

Jeg spesifiserte kanskje ikke godt nok. Jeg tenker realistiske jobber som hvermansen kan ta (forbeholdt oppegående i hodet og arbeidsvillig), hvor en fort kan komme i jobb og tjene gode penger. Du kan ikke kalle deg musiker og tjene penger uten å kunne spille. Og det tar ofte flere år å mestre et instrument nok til å i det hele tatt tjene penger på det. Det samme gjelder for sport. Du skal være godt trent fra før og ha den rette forutsetningen for å kunne drive med idrett, ikke minst å tjene penger på det.

 

Når sant skal sies så er jeg musiker, men jeg ser langt etter penger i de traktene.

Lenke til kommentar

Da skal jeg legge det til listen min i starten. Er en halv million en vanlig lønn for en avisbud eller er det ekstremtilfeller du henviser til? Jeg er ikke interessert i jobber hvor en potensielt kan tjene en mill, det kan du sikkert gjøre i mange jobber. Jeg tenker på jobber hvor snittet for den bestemte jobben har godt over gjennomsnittet lønn. Edit: altså at det er sannsynlig å starte med god lønn når du får den bestemte jobben.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg tenker noe alla det samme. Bare jeg ikke bryr meg om hvor lang utdanning det er. Jeg tenker også at jeg er fleksibel med hvor jeg jobber.

 

Har blant annet hørt at hvis man lærer seg Russisk kan man få mange jobber som du tjener godt på ettersom Russland er på vei opp og det er få som fortår språket deres, hvis du er fleksibel til å reise til og tilbake til/bo i Russland, vil du tjene mye penger.

 

Også jobbe i land som Singapore gir fantastisk lønn.

 

Jeg er usikker på nøyaktig hvilke jobber disse snakker om, og hvis noen vet, så bare si ifra.

 

Du kan også jobbe på oljerigger hvor du jobber i 2 uker og har fri i 4 uker. Dersom du også jobber mens du har fri i de 4 ukene tjener du lett over millionen.

 

Spesialisere seg i ett område for så å bli BEST i ditt område (uansett hvilket yrke) gir også høy lønn. Det er da lurt å velge noe som så få som mulig andre har valgt før deg, noe KJEDELIG. Som et eksempel kan du spesialisere deg innen Datateknologi innen ingeniør, for så å gå videre til å bli verdens beste til å programere klokker (? kanskje litt dårlig eksempel :p)

 

Å bli Advokat, Økonom eller Ingeniør er vel fortjent god lønn, men krever mye utdanning og gode karakterer.

 

Aldri finn på å tro at rikdom bare er flaks. Gjør du som min onkel og spesialiserer deg innen et kjedelig felt, kan du også få tjene over 3 millioner i året.

Lenke til kommentar

Offshore arbeid er veldig bra betalt. Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har, men et fagbrev innenfor plate/sveis, isolatør, stillas, elektro, mekanisk osv. og en 14/14 ordning på plattform kan gi deg så mye som 800k i året om du er villig til å ta overtid når det er tilgjengelig. En kompis av meg tok alt han kom over og hadde ca. 80k brutto pr. tur. Dvs. han jobbet 14dager, var hjemme alt fra 8 til 14 dager, reiste ut igjen og jobbet 16 timers dager. 80k brutto pr tur er meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at en lærling som jobbet på en fiskebåt har tjent opp til 700K. Men som sakt, så er det alt etter fangsten. Men ikke faen om jeg har jobbet på en fiskebåt, uansett lønninga xD.

 

Hva mener du er bra lønning da? Jeg jobber som elektroreperatør, og full lønn ligger vell på ca. 400K brutto(vertfall her jeg jobber). 2år skole, 2år som lærling.

Endret av Svartasmeden
Lenke til kommentar
Da skal jeg legge det til listen min i starten. Er en halv million en vanlig lønn for en avisbud eller er det ekstremtilfeller du henviser til? Jeg er ikke interessert i jobber hvor en potensielt kan tjene en mill, det kan du sikkert gjøre i mange jobber. Jeg tenker på jobber hvor snittet for den bestemte jobben har godt over gjennomsnittet lønn. Edit: altså at det er sannsynlig å starte med god lønn når du får den bestemte jobben.

 

Det er vanlig for et avisbud som er villig til å jobbe litt. Snittet for et avisbud er neppe særlig bra, for de fleste avisbud er barn som ikke har tid til å gå mer enn en rute. Er du over 18 derimot, og tar et parr ruter på morran og aften så gjør du fort gode penger ja.

Lenke til kommentar

Det er alltid mye snakk om flygeleder i slike tråder. Mener å ha hørt at kun én av hundre som søker til flygelederutdanningen kommer inn (da snakker vi om til hvert opptak, mange prøver nok flere ganger). Så det er liksom ikke slik at man bare kan bestemme seg for å bli flygeleder, og så blir man det. Men selvfølgelig er det verdt å prøve, om du tror det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Dette krever jo en viss interesse for faget, men er en del jobber i Forsvaret hvor du tjener satans bra. Ikke bare det, utdanninga er klin gratis, og du får rabatter og overtidsbetaling og lønnstillegg for omtrent alt. Gå befalsskolen, kan da ikke skade. To år med skyting og trening, og en halv million på bok etterpå. Fuck yeah, sier jeg.

Lenke til kommentar

Seriøst?... har man en halv million på bok etter to år som befal? (om man ikke bruker noe selvfølgelig). Det trodde jeg virkelig ikke.

 

Da skal jeg legge det til listen min i starten. Er en halv million en vanlig lønn for en avisbud eller er det ekstremtilfeller du henviser til? Jeg er ikke interessert i jobber hvor en potensielt kan tjene en mill, det kan du sikkert gjøre i mange jobber. Jeg tenker på jobber hvor snittet for den bestemte jobben har godt over gjennomsnittet lønn. Edit: altså at det er sannsynlig å starte med god lønn når du får den bestemte jobben.

 

Det er vanlig for et avisbud som er villig til å jobbe litt. Snittet for et avisbud er neppe særlig bra, for de fleste avisbud er barn som ikke har tid til å gå mer enn en rute. Er du over 18 derimot, og tar et parr ruter på morran og aften så gjør du fort gode penger ja.

Min far jobbet en periode som avisbud for aftenposten en gang på midten av åttitallet. Da var det en som tjente over en million i året. Han var akkurat fylt tredve, og hadde nedbetalt hus, båt og bil (og dame, med unger). Så ja det er mulig å tjene endel penger som avis"bud".

 

Men når det er sagt: han døde av influensa i midten av tredveårene, på grunn av det svekkede imunforsvaret han fikk etter all jobbingen...

...

 

Off-topic: Hvorfor ønsker du deg raske penger, når planen din er å sette til side penger over flere år? Da vil det være enda mer lønnsomt å ta en lang utdannlse igjen, da det på sikt vil gi enda mer penger.

 

On-topic: Blir du butikk-sjef for en god dagligvarebutikk kan du tjene ganske mye. (Dette varierer dog litt hvordan lønninssystemet til den butikk-kjeden du jobber for har.)

Lenke til kommentar

Bli fisker.. alt fra 300 000 til 1 mill i året ettersom hvor mye du jobber, hvor mye båten din fisker og hvilken type båt du er på. Det kan komme opp mot 10 k dagen med minimalt arbeid om du havner på riktig båt og dere har flaks ang. fisket. 0 utdannelse trengs, men forvent at du ikke kommer på de beste båtene i starten, og at du må jobbe hardt for å få ett godt rykte.

 

 

Edit:

Leste avisbuddiskusjonen, altså - med normal fartstid uten å "jobbe deg ihjel", men at du sier nei til å sitte hjemme i månedsvis for å ta pause mens båten er ute så kan du lett komme opp på 400 000, en halv mill alt ettersom hvor bra båten fisker.

Endret av slux
Lenke til kommentar
Seriøst?... har man en halv million på bok etter to år som befal? (om man ikke bruker noe selvfølgelig). Det trodde jeg virkelig ikke.

En halv million er nok litt overdrevet, men du kan tjene vanvittig bra. Jeg var på en utdanningsmesse for noen uker siden, en kaptein der hadde tjent 400.000 (før skatt) sitt første år på befalsskolen. Du har jo egentlig ingen utgifter. Mat, husly, hjemreiser, alt av utstyr du måtte bruke... Forsvaret betaler jo alt.

Lenke til kommentar

@Kun10kr: Hvor har du det fra? Etter hva jeg ser på jernbaneverket sin nettside er det ikke noe betalt utdannelse, men skolen blir dekket ekskludert klær og utstyr.link.

 

Sånn ellers er lønna mer lignnende 400-450'000 etter hva jeg ser her. Da dette er gjennomsnittet er det de som tjener mindre enn 380 i året, mest sannsynlig de nyutdannede, så da er vel ikke lønna den helt store ved jobbstart.. Dog relativt til hvem en jobber for.

Lenke til kommentar
@Kun10kr: Hvor har du det fra? Etter hva jeg ser på jernbaneverket sin nettside er det ikke noe betalt utdannelse, men skolen blir dekket ekskludert klær og utstyr.link.

 

Sånn ellers er lønna mer lignnende 400-450'000 etter hva jeg ser her. Da dette er gjennomsnittet er det de som tjener mindre enn 380 i året, mest sannsynlig de nyutdannede, så da er vel ikke lønna den helt store ved jobbstart.. Dog relativt til hvem en jobber for.

HER i fra, får visst 21 000 kroner i måneden under utdannelsen.

Lenke til kommentar

Det er vel da strengt tatt ikke "Ett års betalt utdannelse.". De som blir tilbudt det, får redusert lønn (21'000 i 07) under utdannelsen, på vilkår at de binder seg til en jobb i fremtiden.

 

 

Skolen er ikke lønnet i utgangspunktet, men du kan søke lån/stipend av lånekassa, da utdannelsen er godkjent hos dem.

 

Men, nå er mangelen på lokførere så kritisk, at aktører (NSB, Flytoget etc.) har gått inn og "kjøpt opp" de siste kullene. Det innebærer at de tilbyr lønn under utdannelsen til de som skriver under på en kontrakt som binder vedkommende til å jobbe to år for aktøren etter endt skolegang. I NSB sitt tilfelle dreier det seg om i overkant av 21.000,- per måned under utdannelsen.

 

 

Vet du noe om de ennå har slik praksis i 09?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...